Pagina 3 van 4

Re: Beneluxtreinen met I6-en

Geplaatst: 22 mar 2010, 04:26
door Bordensteker
LHOON schreef:De reden dat deze rijtuigen niet meer als stuurstand gebruikt worden, lijkt mij eerder dat zij niet compatibel zijn met de nieuwe locomotieven.
AlexNL schreef:De stuurstandrijtuigen mogen niet meer als zodanig gebruikt worden omdat hun revisietermijn verstreken is. Ze mogen echter nog wel als gewoon rijtuig gebruikt worden, dat is dus ook wat er gedaan wordt. Inderdaad omdat er anders te weinig rijtuigen zijn
De stuurstandrijtuigen zijn inderdaad niet geschikt om van daar uit een duwende Traxx te bedienen.
Het gebruik als stuurstandrijtuig was echter reeds voordien beëindigd om de reden die AlexNL noemt.

Met een NSR 1700 of 1800 kunnen ze overigens ook niet als stuurstandrijtuig samenwerken. Ze zijn destijds echt toegesneden op inzet in combinatie met een HLE 11.

Re: Beneluxtreinen met I6-en

Geplaatst: 22 mar 2010, 13:46
door BartB
Ik zat vorige vrijdag nog in een I6 in een Beneluxtrein tussen Rotterdam en Roosendaal, ik heb er dan meteen ook een half uur langer van kunnen genieten, want er was een trein voor ons stilgevallen :roll:

Het was leuk dat je alles kon verstellen: plankje uitklappen om armleuning te verlengen, zitvlak van de stoel vooruitscuiven, kopsteun omhoog en omlaag duwen. Ik heb de reizigers in mijn coupon waarschijnlijk mateloos geirriteerd maar ik heb mij wel kunnen amuseren :mrgreen:

Re: Beneluxtreinen met I6-en

Geplaatst: 23 mar 2010, 23:59
door treinbruno
Ik heb al echt geslapen in die dingen :mrgreen:

Re: Beneluxtreinen met I6-en

Geplaatst: 09 apr 2010, 14:37
door celtjan
Lang leve de nostalgie van de getrokken treinen!!!

Re: Beneluxtreinen met I6-en

Geplaatst: 06 jun 2010, 23:29
door rvdborgt
stefanic schreef:
rvdborgt schreef:Ja, de NMBS krijgt toch zijn zin. Het eerste treinpaar Rotterdam - Brussel en het laatste treinpaar Brussel - Roterdam (behalve op zaterdag) verdwijnen dan weer.
??? 'de NMBS krijgt zijn zin' ???

Voor dec 2008 reed er op het uur van IC9208 een P-trein 7211.
Vanaf december 2008 wilde NS absoluut een Benelux inleggen vanuit Rotterdam (dus op het rijpad van 7211 vanaf Antwerpen), en een tegentrein 's avonds tot Rotterdam. NMBS heeft toegegeven. Voor de NMBS-reiziger veranderde er weinig, EN er was tevens, wegens wegvalen van de stop in Brussel-Noord een volledig nieuwe relatie bijgekomen (IRn).

Eind 2009 wilde NS ineens absoluut terug van dat bijkomende treinenpaar AF, wegens veel te hoge kosten door weinig interesse vanuit Nederland.
Onlangs bevestigde NMBS Europe desgevraagd dat het verdwijnen van het extra Benelux-treinpaar op hun verzoek was.
Er is overigens in België in het geheel geen communicatie geweest over deze wijziging.

Groetjes,
Rian

Re: Beneluxtreinen met I6-en

Geplaatst: 06 jun 2010, 23:52
door Kristofke
en nu zou deze vanaf 13 juni weer terug gaan stoppen in Brussel Noord, en vanaf 14 december weer niet meer

kan iemand nog volgen? Is het omdat er buiten de spits enkele treinen Brussel-Antwerpen wegvallen?

Re: Beneluxtreinen met I6-en

Geplaatst: 07 jun 2010, 19:01
door rvdborgt
Kristofke schreef:en nu zou deze vanaf 13 juni weer terug gaan stoppen in Brussel Noord, en vanaf 14 december weer niet meer
Dat is in NMBS-planner niet terug te vinden; de wijzigingen voor de zomer staan er al wel in. Wat is je bron?

Groetjes,
Rian

Re: Beneluxtreinen met I6-en

Geplaatst: 07 jun 2010, 20:30
door Kristofke
mijn bron is een papier dat op de perrons hangt in Brussel-Noord, ik had ook al gezien dat dit nog niet aangepast in de online dienstregeling

echter ga ik er van uit dat dit gewoon deels een tegemoetkoming is voor de afschaffing van de IRn voor het grootste deel van de dag, deze stopt in Brussel Noord altijd om xxu14 en de Benelux passeert ongeveer rond xxu26 of zo

Re: Beneluxtreinen met I6-en

Geplaatst: 07 jun 2010, 20:51
door LHOON
Kristofke schreef:echter ga ik er van uit dat dit gewoon deels een tegemoetkoming is voor de afschaffing van de IRn voor het grootste deel van de dag, deze stopt in Brussel Noord altijd om xxu14 en de Benelux passeert ongeveer rond xxu26 of zo
Hoezo afschaffing van de IRn? Dit is nu toevallig een trein die ik zeer vaak neem (05 in FBMZ...): een voor mij gunstige aansluiting op de bus, en M5 rijtuigen!

Re: Beneluxtreinen met I6-en

Geplaatst: 07 jun 2010, 20:53
door Steven
tijdens de zomermaanden zal een groot deel van deze ritten niet rijden van de IRn.

Re: Beneluxtreinen met I6-en

Geplaatst: 07 jun 2010, 21:24
door Terminus
Ik wil even terug naar het onderwerp van dit topic: de beneluxen met Belgische rijtuigen.
Ook al gemerkt dat de samenstellingen zelden kloppen? Zeer vaak slechts 1 of geen (meerdere opeenvolgende dagen, en dit al verschillende periodes) rijtuig eerste klasse! Als je een ticket eerste klasse hebt, kun je best hopen op Nederlandse rijtuigen..

Re: Beneluxtreinen met I6-en

Geplaatst: 07 jun 2010, 22:52
door rvdborgt
Terminus schreef:Ik wil even terug naar het onderwerp van dit topic: de beneluxen met Belgische rijtuigen.
Ook al gemerkt dat de samenstellingen zelden kloppen? Zeer vaak slechts 1 of geen (meerdere opeenvolgende dagen, en dit al verschillende periodes) rijtuig eerste klasse! Als je een ticket eerste klasse hebt, kun je best hopen op Nederlandse rijtuigen..
Er rijdt ook structureel 1 stam zonder fietscoupé - dat is geloof ik dezelfde stam met maar 1 eersteklasrijtuig. Komend weekend komt er als het goed is een doorschuifactie met de fietsrijtuigen. Ik neem aan dat de eerste klas dan ook in orde wordt gemaakt.

Groetjes,
Rian

Re: Beneluxtreinen met I6-en

Geplaatst: 08 jun 2010, 20:35
door Sander14
Dat was gisterenavond al te zien: de IC uit Brussel naar Amsterdam had achteraan 2 1e klas rijtuigen hangen, daar dit normaal maar 1 rijtuig is.

Re: Beneluxtreinen met I6-en

Geplaatst: 09 jun 2010, 17:26
door Terminus
IC 9245 rijdt (nog maar eens) met slechts 1 eerste klasse rijtuig en zonder rijtuig met plaats voor fietsen. In de andere stam, met twee eerste klasse rijtuigen zit volgens mij ook geen rijtuig met afdeling voor fietsen. Meer zelfs, ik heb al zeer lang een dergelijk rijtuig niet meer gezien in de Benelux!

Re: Beneluxtreinen met I6-en

Geplaatst: 09 jun 2010, 19:59
door rvdborgt
Terminus schreef:IC 9245 rijdt (nog maar eens) met slechts 1 eerste klasse rijtuig en zonder rijtuig met plaats voor fietsen. In de andere stam, met twee eerste klasse rijtuigen zit volgens mij ook geen rijtuig met afdeling voor fietsen. Meer zelfs, ik heb al zeer lang een dergelijk rijtuig niet meer gezien in de Benelux!
De NS-stammen hebben allemaal 1 rijtuig met fietsplaatsen. Vroeger was dat een afsluitbare coupé, tegenwoordig is dat een zeer groot balkon.
De eerste NMBS-stam zou 1 I6-coupérijtuig moeten hebben met in een van de eindcoupés plaats voor fietsen. Die rijtuigen hebben grote, blauwe stickers van een fiets ter hoogte van die coupé. In ieder geval heb ik zo'n rijtuig een paar weken geleden nog in de Benelux gezien.
Maar ik zou zeggen: kijk na het weekend nog eens, want er zou een herverdelingsactie komen van de I6'en met fietscoupé. Dat is ook iets gemakkelijker dit weekend, aangezien de Benelux alleen tussen Brussel en Antwerpen rijdt, en dat zal wel weer met varkensneuzen zijn.

Groetjes,
Rian