HSA/HSL Treinstel

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
rvdborgt
Berichten: 4348
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: HSA/HSL Treinstel

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef:Albatros is de naam die tot nut toe gebruikt is in alle documenten. bij de treinbegeleiders te brussel zuid bestaat een afzonderlijke groep die deze treinen begeleiden en die hebben ook als naam albatros treinbegeleiders gekregen.
Albatros is bij mijn weten de naam van de treinstellen, te vergelijken met Duikbril e.d. Maar als Prio de naam is van de Ersatz-nieuwe-Benelux, dan weten we over de naam van de nieuwe treindienst inderdaad nog niks. Ik heb net gemerkt dat interne documenten inderdaad ook consistent zijn hiermee: "Benelux" is via de klassieke lijn, "Prio" is met 160 km/u en Traxx+ICR over de HSL en voor de nieuwe treinstellen wordt "V250" gebruikt. Dat zal dan te zijnertijd nog wel iets anders worden. In het Engels betekent "Albatross" overigens ook een blok aan het been, een zware last. Lijkt me dan geen handige naam voor een treindienst, al zou de naam volgens mij wel toepasselijk zijn...

Groetjes,
Rian
rvdborgt
Berichten: 4348
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: HSA/HSL Treinstel

Bericht door rvdborgt »

K V B schreef:
rvdborgt schreef: Spoorwegen verkopen diensten (vervoersdiensten) en geen producten.
Een dienst is ook een product hoor...
Worden treindiensten geproduceerd dan? Nee, die worden geleverd.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: HSA/HSL Treinstel

Bericht door Steven »

rvdborgt schreef:
Steven schreef:Albatros is de naam die tot nut toe gebruikt is in alle documenten. bij de treinbegeleiders te brussel zuid bestaat een afzonderlijke groep die deze treinen begeleiden en die hebben ook als naam albatros treinbegeleiders gekregen.
Albatros is bij mijn weten de naam van de treinstellen, te vergelijken met Duikbril e.d. Maar als Prio de naam is van de Ersatz-nieuwe-Benelux, dan weten we over de naam van de nieuwe treindienst inderdaad nog niks. Ik heb net gemerkt dat interne documenten inderdaad ook consistent zijn hiermee: "Benelux" is via de klassieke lijn, "Prio" is met 160 km/u en Traxx+ICR over de HSL en voor de nieuwe treinstellen wordt "V250" gebruikt. Dat zal dan te zijnertijd nog wel iets anders worden. In het Engels betekent "Albatross" overigens ook een blok aan het been, een zware last. Lijkt me dan geen handige naam voor een treindienst, al zou de naam volgens mij wel toepasselijk zijn...

Groetjes,
Rian
Ik gebruik enkel maar de termen die in brussel zuid bij de treinbegeleiders zelf gebruikt worden als naam, albatros dus dat is wat ik duidelijk wilde maken. trouwens niet elke bedenker gaat even ver iets zoeken als hij een naam aan een project geeft.
deze treinbegeleiders zitten nu al in een afzonderlijke afdeling (tot vorig jaar was het op de benelux vooral antwerpen die diensten leverderen, maar met de nieuwe beurtregeling is dit aangepast naar brussel zuid en werden de mensen die hiervoor waren opgeleid in een afzonderlijke albatros groep gestoken, hierover is voorlopig nog niet echt iets naar buiten gecommuniceerd wegens weinig relevant voor de passagiers die gewoon nog steeds mensen zien met die zelfde nmbs/ns uniformen)
henk22

Re: HSA/HSL Treinstel

Bericht door henk22 »

Overigens blijken de 160 km/uur treinen belabberd in de bochten van de HSL te rijden. Door de verkanting voor hoge snelheid "val" je om.
melle

Re: HSA/HSL Treinstel

Bericht door melle »

ff een vraagje.
Was het niet zo dat er door de nmbs zelf een aantal werden besteld en door de ns ietsjes meer?
Wat ik me nu wel afvraag is dat de kleurenstelling voor de nmbs ook zo lelijk word. Ik heb namelijk tekeningen gezien waarop ze in het blauw stonden.
En ik vind de voorkant superlelijk, precies een uitgerekte "hondekop"
Boke
Berichten: 35
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:58
Locatie: Lommel
Contacteer:

Re: HSA/HSL Treinstel

Bericht door Boke »

Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: HSA/HSL Treinstel

Bericht door Adler »

melle schreef:ff een vraagje.
Was het niet zo dat er door de nmbs zelf een aantal werden besteld en door de ns ietsjes meer?
NMBS heeft er 3 besteld, NS (HighSpeed Alliance) heeft er 9 besteld.

Tussen haakjes, minister Eurlings heeft op 1 april opnieuw een brief gestuurd naar de Tweede Kamer om te laten weten dat internationaal verkeer op de HSL-Zuid ten vroegste in mei 2009 moet verwacht worden.
Weer een jaartje uitstel dus, zoals elk jaar. Bij Ansaldo kan men dus weer rustig gaan slapen.
In Nederland spreekt men tenminste nog hierover, hier in België weten de politici waarschijnlijk niet eens meer dat daar een HSL-lijn ligt.
3201

Re: HSA/HSL Treinstel

Bericht door 3201 »

HSA heeft bij de Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda zestien nieuwe hogesnelheidstreinen besteld. De Belgische NMBS heeft drie identieke treinen besteld.

http://www.highspeedalliance.nl/static/ ... einen.html
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: HSA/HSL Treinstel

Bericht door Adler »

In Spoorwegjournaal 163 staat een artikel over het testen van het eerste V250 stel op de testbaan van Velim in Tsjechië.
Daar was men nogal verwonderd toen de Italianen afkwamen met een trein waar praktisch nog niets instond en waar ter plaatse nog van alles moet ingebouwd worden.
Een Tsjechische spoorman zei: "Dit is een testcentrum, geen fabriek!" :evil:

Ondertussen heeft het stel ook al een (bij)naam gekregen vanwege het uiterlijk: Vogelbekdier.
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: HSA/HSL Treinstel

Bericht door K V B »

Adler schreef: Ondertussen heeft het stel ook al een (bij)naam gekregen vanwege het uiterlijk: Vogelbekdier.
Die houden we er in :-)

Overigens, hoeveel jaar vertraging heeft de levering nu al?
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: HSA/HSL Treinstel

Bericht door Adler »

K V B schreef: Overigens, hoeveel jaar vertraging heeft de levering nu al?
Een jaar of drie zeker ?
Welk belang heeft het nog, zelfs als ze nu zouden geleverd worden kunnen ze er toch niet rijden, de ETCS werkt niet en die tunnel zit vol stof.
Ze hebben dus nog alle tijd van de wereld.
rvdborgt
Berichten: 4348
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: HSA/HSL Treinstel

Bericht door rvdborgt »

Adler schreef:
K V B schreef: Overigens, hoeveel jaar vertraging heeft de levering nu al?
Een jaar of drie zeker ?
Welk belang heeft het nog, zelfs als ze nu zouden geleverd worden kunnen ze er toch niet rijden, de ETCS werkt niet en die tunnel zit vol stof.
Ze hebben dus nog alle tijd van de wereld.
Ik dacht dat in Nederland de contractuele periode van 6 maanden proefrijden al was ingegaan. Dat betekent dat de lijn eigenlijk klaar is.

Maar om te weten hoe het gaat als je materieel bij AnsaldoBreda bestelt, kun je eens naar Denemarken kijken:
http://www.nordschleswiger.dk/SEEEMS/12 ... rtid=10595 (in het Duits)

De vertraging bedraagt daar al een jaar of 5.

Groetjes,
Rian
melle

Re: HSA/HSL Treinstel

Bericht door melle »

Adler schreef:
melle schreef:ff een vraagje.
Was het niet zo dat er door de nmbs zelf een aantal werden besteld en door de ns ietsjes meer?
NMBS heeft er 3 besteld, NS (HighSpeed Alliance) heeft er 9 besteld.

Tussen haakjes, minister Eurlings heeft op 1 april opnieuw een brief gestuurd naar de Tweede Kamer om te laten weten dat internationaal verkeer op de HSL-Zuid ten vroegste in mei 2009 moet verwacht worden.
Weer een jaartje uitstel dus, zoals elk jaar. Bij Ansaldo kan men dus weer rustig gaan slapen.
In Nederland spreekt men tenminste nog hierover, hier in België weten de politici waarschijnlijk niet eens meer dat daar een HSL-lijn ligt.

Is er al meer nieuws? Als ze ze tegen mei 2009 willen inzetten, zullen ze toch wel snel moeten beginnen met testen.
Infra_speed

Re: HSA/HSL Treinstel

Bericht door Infra_speed »

HSL-ZUID gaat mei 2009 nog NIET rijden. Rond Moerdijk (NL) zijn er nog steeds problemen rond de ERMTS.
De eerste HSL-ZUID-Treinen zouden in principe 1 april 2007 gaan rijden, maar dit is helaas bijgesteld. In Nederland verwachten ze dat er pas in 2010 treinen gaan rijden op de normale dienstregeling.
melle

Re: HSA/HSL Treinstel

Bericht door melle »

Infra_speed schreef:HSL-ZUID gaat mei 2009 nog NIET rijden. Rond Moerdijk (NL) zijn er nog steeds problemen rond de ERMTS.
De eerste HSL-ZUID-Treinen zouden in principe 1 april 2007 gaan rijden, maar dit is helaas bijgesteld. In Nederland verwachten ze dat er pas in 2010 treinen gaan rijden op de normale dienstregeling.
wat een sukkelaars! :mrgreen:
Plaats reactie