Stelling: HSL Zuid

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!

De consessie voor het Hogesnelheidsvervoer op de HSL-Zuid moet opnieuw worden aanbesteed.

Ja, HSA heeft de reiziger te lang laten wachten, het is nu eens tijd voor actie.
31
66%
Nee, aanloopproblemen horen erbij.
9
19%
Nee, HSA moet overeind blijven en moet het alleenrecht behouden.
4
9%
Beter schaft men heel de HSL af. Men is er duidelijk nog niet klaar voor.
3
6%
 
Totaal aantal stemmen: 47

FLV-FGSP
Berichten: 1898
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Stelling: HSL Zuid

Bericht door FLV-FGSP »

Nee, met een veel te ambitieuze planning voor het stuk Figueras - Barcelona.
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Stelling: HSL Zuid

Bericht door treinbruno »

Steven schreef:ik heb te Basel meermaals controle gehad van mijn identiteitskaart.
zaterdag hebben ik en sncf-sncb echt geluk gehad in basel 8)

we kwamen uit de IC uit chur die normaal om 12u27 aankwam, maar de TER200 van 12u18 stond 10 minuten vertraagd :)
dan zijn we maar als een gek richting basel SNCF gelopen (ik kende gelukkig de weg) en daar konden we recht door alle douanehokjes heen lopen :D en daar zat niemand (of dat denk ik toch :) )
uiteindelijk ben ik maar attender attender gaan roepen, en de trein wachtte :D

wij zijn echt op 2 minuten van de bovengang in basel SBB naar basel SNCF gelopen :D

zwitserland heeft het verdrag van shengen misschien wel ontertekent, maar het wordt maar half toegepast, want op de EN wiener walzer ging de grenzepolizei tussen buchs en sargans paspoortcontrole houden op een onchristelijk uur :twisted:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22576
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Stelling: HSL Zuid

Bericht door Steven »

steekproeven gebeuren nog altijd, dat is ook van toepassing tussen de EU landen zelf, het is niet verboden van af en toe controles te doen hoor.
AlexNL
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Stelling: HSL Zuid

Bericht door AlexNL »

Vorige week had ik in de trein Berlijn - Schiphol ook een paspoortcontrole, vlak na de grensovergang bij Bad Bentheim. Daar was ik op zich wel verbaasd over, alle keren dat ik met de Benelux heb gereisd heb ik dat nog nooit gehad namelijk...
rvdborgt
Berichten: 4355
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Stelling: HSL Zuid

Bericht door rvdborgt »

AlexNL schreef:Vorige week had ik in de trein Berlijn - Schiphol ook een paspoortcontrole, vlak na de grensovergang bij Bad Bentheim. Daar was ik op zich wel verbaasd over, alle keren dat ik met de Benelux heb gereisd heb ik dat nog nooit gehad namelijk...
Ga eens op zaterdagavond richting België...

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22576
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Stelling: HSL Zuid

Bericht door Steven »

Op de benelux doen ze geregeld controles van identiteit samen met drugscontrole, meestal met de hond er bij.
AlexNL
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Stelling: HSL Zuid

Bericht door AlexNL »

Serieus? Nooit geweten :)
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Stelling: HSL Zuid

Bericht door Adler »

Steven schreef:Op de benelux doen ze geregeld controles van identiteit samen met drugscontrole, meestal met de hond er bij.
Dat gebeurt ook op de L-trein Roosendaal-Antwerpen.
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Stelling: HSL Zuid

Bericht door dentheo »

Adler schreef:
Steven schreef:Op de benelux doen ze geregeld controles van identiteit samen met drugscontrole, meestal met de hond er bij.
Dat gebeurt ook op de L-trein Roosendaal-Antwerpen.
Ja en geregeld hebben ze iemand die zich een zakje soepgroenten heeft laten aansmeren... :lol: :lol:
Theo
Groeten vanop de Heide
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Stelling: HSL Zuid

Bericht door treinbruno »

ik heb zelfs al eens een dealer in de benelux gezien :mrgreen: :shock:
Afbeelding
13'erke

Re: Stelling: HSL Zuid

Bericht door 13'erke »

treinbruno schreef:ik heb zelfs al eens een dealer in de benelux gezien :mrgreen: :shock:
Je bent toch zeker dat het niet die vent is die met de koffie rondkomt he?
Anders, das gewone suiker hoor.:lol: :lol:
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Stelling: HSL Zuid

Bericht door treinbruno »

die gast met zijn karreke dealde in koude chocomelk :twisted: :twisted:
en ik heb er bijna 2€ voor betaald, hij goot gewoon lauw water in een bekertje met wat poeder in :shock:

nee, die dealer was een frans sprekende zwarte die zomaar met allerlei poeder de trein doorstapten en het aan iedereen toonden :mrgreen: en hij verkocht zelfs iets :shock:
in antwerpen kwamen er wel 8 politieagenten, 2 securails, controlebrigade, en drugshonden de trein op 8)
Afbeelding
rail s

Re: Stelling: HSL Zuid

Bericht door rail s »

Het si dus uiteindelijk de 3de optie geworden...

Eurlings moves to rescue HSA
11 Mar 2009
NETHERLANDS: The sorry saga of HSL-Zuid continues, with the news that Transport Minister Camiel Eurlings has put together a rescue package for High Speed Alliance, which he says was teetering on the edge of bankruptcy as a result of the delays in opening the high speed line between Schiphol and the Belgian border.

A joint venture of Netherlands Railways (90%) and KLM (10%), HSA was awarded a 15-year exclusive concession in 2001 to operate domestic high speed services between Amsterdam, Rotterdam and Breda, as well as international services on the Amsterdam – Brussels – Paris route with SNCB and SNCF. According to Eurlings, domestic services were expected to generate around 60% of the revenue.

Infrastructure access charges were set at €148m a year, at 2000 prices. When the concession was awarded, HSA expected to start operating in April 2007. But delivery of the AnsaldoBreda V250 trains has yet to commence, and HSA is still not prepared to set a start date for its interim 160 km/h loco-hauled service between Amsterdam and Rotterdam.

As a result, the concessionaire was faced with paying access charges from July 2009 without any income. Announcing the rescue on January 30, Eurlings explained that the options available to the government were restricted by the need to respect EU rules on state aid and public tendering.

One option would be to cancel the concession and re-tender the services. But EU regulations have changed since the concession was granted, and Eurlings said re-tendering would reduce the yield to the government as the monopoly element could not be retained. Although the state would be able to support operations for a year if HSA went bankrupt, this would not leave enough time to find a replacement operator.

HSA has already received one payment to compensate for the delay in opening the line until October 2008. A second payment, estimated at €19m, will cover the period to the current target opening date in July 2009. In return, HSA will drop its claim against the government that blames delays in drafting the ERTMS specification for the non-availability of rolling stock, a claim that the state denies.

The start of the 15-year concession will be shifted to July, extending HSA’s operating rights until June 2024. Eurlings said this would cost the state €131m in lost access charges, but the money should be recouped later. In any case, he added, HSA was contractually entitled to a 20-week period for trial running before the start of public services.

Eurlings also agreed to provide a temporary exemption from access charges (up to €265m) for three years and perhaps four. HSA must make good this amount before the end of the concession, with interest. Access charges are being reduced by €16·5m a year (at 2008 prices) to compensate for extended journey times between Antwerpen and Brussels and the reduced number of through trains to Paris. During any period that HSA could have operated but was prevented from doing so because the Belgian LGV4 between Antwerpen and the border was not available, HSA’s access charges will be reduced by 40%.

Should HSA still face financial problems because of external causes, the state would consider a permanent reduction in access charges. There is also the possibility of a €50m government-backed bridging loan.

According to Eurlings, new ETCS Level 1 software should be available by the end of April for the leased Traxx locomotives to work the interim service. The substitution of 140 km/h Siemens Class 189s had been considered, but these would need modification to run on HSL-Zuid, even though they are equipped to operate on the Betuwe Route using Level 2. The ETCS-fitted locomotives are also much in demand for freight trains.

Meanwhile, another study is invest­igating the possibility of using an alternative train control system to get HSL-Zuid into use sooner, if the current problems turn out to be insurmountable. Eurlings said he hopes to issue a further statement in May, but admitted that even if proven technology can be found such a temporary installation could take up to two years to complete.

bron: http://by108w.bay108.mail.live.com/mail ... 1675084610
AlexNL
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Stelling: HSL Zuid

Bericht door AlexNL »

Over de HSL-Zuid: nieuwe voortgangsrapportage.
Infrastructuur
Het Nederlandse deel van de HSL-infrastructuur, inclusief de grensovergang met België, is per 9 oktober 2008 vrijgegeven voor gebruik met 300 km/uur. Verder is op 1 september de Toestemming voor Gebruik ontvangen voor de overgangen tussen het tracé van de HSL-Zuid en het bestaande gemengde net.
Het vrijgeven van de grensovergang betekende nog niet dat er treinen over de grens mochten rijden, aangezien het tracé Grens – Antwerpen (Lijn 4) nog niet was vrijgegeven. Lijn 4 is op 23 december 2008 beschikbaar gekomen.

De Staat rondt nog een aantal restpunten aan de infrastructuur af.
Begrijp ik hieruit goed, dat de HSL-Zuid en Lijn 4 volledig zijn vrijgegeven, grensoverschrijdend, en dat men dus van Amsterdam naar Antwerpen mag rijden, tegen 300 km/h?
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Stelling: HSL Zuid

Bericht door Adler »

AlexNL schreef: Begrijp ik hieruit goed, dat de HSL-Zuid en Lijn 4 volledig zijn vrijgegeven, grensoverschrijdend, en dat men dus van Amsterdam naar Antwerpen mag rijden, tegen 300 km/h?
Er is nog 1 klein probleem: men heeft niets om mee te rijden.
De Ansaldo stellen zijn er niet en met de Thalys zijn er nog steeds problemen.
Gisteren is voortgangsrapport 24 gepubliceerd van minister Eurlings.
Daar staat geen goed nieuws in.
"Commerciële inzet van de Thalys wordt niet voorzien vóór december 2009"
Plaats reactie