HSA/HSL Treinstel

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Chrizz

Re: HSA/HSL Treinstel

Bericht door Chrizz »

Kunnen we heel die HSL niet gewoon stopzetten? Met de Beneluxtrein was nooit iets mis (afgezien van de storingen in de HLE 1100)? Goederenvervoer zou er ook prima op kunnen.
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: HSA/HSL Treinstel

Bericht door K V B »

Chrizz schreef:Kunnen we heel die HSL niet gewoon stopzetten? Met de Beneluxtrein was nooit iets mis (afgezien van de storingen in de HLE 1100)? Goederenvervoer zou er ook prima op kunnen.
Behalve dan dat ie nogal traag was/is, was er inderdaad "niks mis mee". Maar dat neemt niet weg dat de verbinding Amsterdam - Brussel versnellen best wel mag. En dat kan dus met die HSL...
Of er goederen over kunnen weet ik niet. Als je namelijk een spoorlijn bouwt puur voor HSTs dan is dat goedkoper dan als je er een bouwt waar naast HSTs ook goederentreinen over heen kunnen.
Infra_speed

Re: HSA/HSL Treinstel

Bericht door Infra_speed »

Contractueel is het niet mogelijk om dit miljarden project stop te zetten.
Het is van groot belang voor de regionale economie van Brussel, Antwerpen, Breda, Rotterdam, Den Haag en Amsterdam dat deze lijn er komt.
Denk maar aan zakenreizigers die van Londen St. Pancras station naar Antwerpen Centraal willen komen voor handel.
dentheo
Berichten: 8182
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: HSA/HSL Treinstel

Bericht door dentheo »

Infra_speed schreef: Denk maar aan zakenreizigers die van Londen St. Pancras station naar Antwerpen Centraal willen komen voor handel.
Eigenaardig voorbeeld, die hebben die lijn NIET nodig, want dat ligt er allemaal al.

Theo
Theo
Groeten vanop de Heide
dentheo
Berichten: 8182
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: HSA/HSL Treinstel

Bericht door dentheo »

Infra_speed schreef:Contractueel is het niet mogelijk om dit miljarden project stop te zetten.
Met contract kan ook alles, moet je alleen schadevergoeding betalen....

Maar gezichtsverlies dat is pas wat ... onbetaalbaar.
Theo
Groeten vanop de Heide
Infra_speed

Re: HSA/HSL Treinstel

Bericht door Infra_speed »

dentheo schreef:
Infra_speed schreef: Denk maar aan zakenreizigers die van Londen St. Pancras station naar Antwerpen Centraal willen komen voor handel.
Eigenaardig voorbeeld, die hebben die lijn NIET nodig, want dat ligt er allemaal al.

Theo
nee, klopt je bedoelt het Belgisch deel. Maar als een Brit naar Nederland wilt komen gaat dat wel makkelijker qua reistijd met de HSL-LIJN. Ook kan een Belgische zakenman veel eerder in Amsterdam komen op z'n afspraak als hij in Antwerpen woont of elders. trein kent geen file :mrgreen:
Chrizz

Re: HSA/HSL Treinstel

Bericht door Chrizz »

Infra_speed schreef:
dentheo schreef:
Infra_speed schreef: Denk maar aan zakenreizigers die van Londen St. Pancras station naar Antwerpen Centraal willen komen voor handel.
Eigenaardig voorbeeld, die hebben die lijn NIET nodig, want dat ligt er allemaal al.

Theo
nee, klopt je bedoelt het Belgisch deel. Maar als een Brit naar Nederland wilt komen gaat dat wel makkelijker qua reistijd met de HSL-LIJN. Ook kan een Belgische zakenman veel eerder in Amsterdam komen op z'n afspraak als hij in Antwerpen woont of elders. trein kent geen file :mrgreen:
Oh kent een trein geen file? Ik heb er anders al eens mee in de file gestaan :?
Ik denk dat een Brit eerder het vliegtuig naar Schiphol neemt dan de HSL naar Nederland als ik even heel eerlijk ben. Vliegtuigen hebben vertragingen, maar die staan zeker niet in de file :mrgreen:
melle

Re: HSA/HSL Treinstel

Bericht door melle »

In SJ stond ook dat het enigste treinstal dat ze aant testen waren, al is ontspoord en dat de helft van dat treinstel nu testproeven doet.
Infra_speed

Re: HSA/HSL Treinstel

Bericht door Infra_speed »

Theo[/quote]
nee, klopt je bedoelt het Belgisch deel. Maar als een Brit naar Nederland wilt komen gaat dat wel makkelijker qua reistijd met de HSL-LIJN. Ook kan een Belgische zakenman veel eerder in Amsterdam komen op z'n afspraak als hij in Antwerpen woont of elders. trein kent geen file :mrgreen:[/quote]

Oh kent een trein geen file? Ik heb er anders al eens mee in de file gestaan :?
Ik denk dat een Brit eerder het vliegtuig naar Schiphol neemt dan de HSL naar Nederland als ik even heel eerlijk ben. Vliegtuigen hebben vertragingen, maar die staan zeker niet in de file :mrgreen:[/quote]

Twee Belgische journalisten hebben een race gedaan met een Fokker 50 tegen een Eurostar vanaf Brussel-Zuid. De journalist die VLM Airlines heeft genomen van Antwerpen Airport was eerder op zijn bestemming (ruim 2 uur)
Een vlucht van VLM Airlines is vaker geannuleerd dan een Eurostar trein gemiddeld gezien (http://www.euclaim.nl)

ik ben gewoon van mening dat ze de Eurostar beter kunnen doortrekken tot Amsterdam. Misschien een tipje voor Infrabel om het stukje Antwerpen Centraal -- Brussel Zuid ook HSL-spoor te maken. :mrgreen:
En zeg nou zelf als iedereen binnen de 1500 KM een HSL-trein pakt om naar hun bestemming te komen zou het beter voor het milieu zijn.
Jules

Re: HSA/HSL Treinstel

Bericht door Jules »

ik ben gewoon van mening dat ze de Eurostar beter kunnen doortrekken tot Amsterdam
Het realisme is weeral ver zoek. Enig idee wat voor een aanpassingen dat meebrengt. Niet alle stellen zijn uitgerust met 1500V. Inbouw van ATB en ETCS. Er is al plaatsgebrek genoeg.

Daar komt nog bij dat je al die stations moet aanpassen met een steriele zone. Om dan nog maar te zwijgen over het gevaar van de blusinstallatie. Normaal mag een Eurostar niet door de NZV (Halon blussysteem). Hetzelfde geldt voor Schiphol. Ik zie het al gebeuren als je aan het perron staat en plots gaat die halon af...
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: HSA/HSL Treinstel

Bericht door K V B »

Jules schreef: Om dan nog maar te zwijgen over het gevaar van de blusinstallatie. Normaal mag een Eurostar niet door de NZV (Halon blussysteem). Hetzelfde geldt voor Schiphol. Ik zie het al gebeuren als je aan het perron staat en plots gaat die halon af...
En die trein mag dan wel door de kanaaltunnel?
Bartjedj

Re: HSA/HSL Treinstel

Bericht door Bartjedj »

Een Halon blussysteem is inderdaad een gevaar als het verkeerdelijk afgaat. Maar bij een echte brand is dat kiezen tussen de pest en de cholera. Met Halon heb je enkele reizigers met ademhalingsproblemen, maar een geredde trein. Zonder brandt heel je trein af.

Dus dat het in de NZV en andere tunnels van dat genre niet mag en in de Eurotunnel wel mag, heeft volgens mij te maken met de lengte van de tunnel. In de NZV, de Schipholtunnel, de toekomstige Diabolo-tunnel, is hulp altijd nabij. In de Kanaaltunnel is dat al net iets anders.

BDJ
Jules

Re: HSA/HSL Treinstel

Bericht door Jules »

Ja die trein mag door de kanaaltunnel. Er liggen weinig perrons in die tunnel waar een paar duizend mensen op staan te wachten.

Je moet maar eens vanuit een stuurpost kijken in Brussel centraal in de spits. Soms zie je niet eens het perron omdat de mensen op elkaar gedrukt staan. Ik wil niet op dat perron staan als daar plots een eurostar tot stilstand komt waarvan de halon afgaat.

Dan nog een kleine opmerking. De veiligheidsmarge in open lucht bij het afgaan van de halon is uitgedrukt in meters. Het is verboden om die zone te betreden zonder zuurstoffles. Bij een overdekte ruimte zoals de centraal kan dat gas niet weg en zit je met een dodelijke situatie (iets erger dan een paar reizigers met ademhalingsproblemen). Er wordt zeker niet geopteerd tussen een paar reizigers met ademhalingsproblemen of een treinstel redden. De machinekamer met de halon installatie is hermetisch afgesloten van de reizigerszone. Bij een halon ontlading wordt ook de luchtaanzuiging stopgezet. De reizigers lopen hier dan geen enkel gevaar. Het is trouwens niet de eerste keer dat de halon afgaat in de kanaaltunnel, zoals gewoonlijk zonder gevaar voor de reiziger.
dentheo
Berichten: 8182
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: HSA/HSL Treinstel

Bericht door dentheo »

Jules schreef:Ja die trein mag door de kanaaltunnel. Er liggen weinig perrons in die tunnel waar een paar duizend mensen op staan te wachten.

Je moet maar eens vanuit een stuurpost kijken in Brussel centraal in de spits. Soms zie je niet eens het perron omdat de mensen op elkaar gedrukt staan. Ik wil niet op dat perron staan als daar plots een eurostar tot stilstand komt waarvan de halon afgaat.
Ik neem aan dat de halon verspreid wordt IN de Eurostar..in de buitenlucht helpt het niet zoveel.
Theo
Groeten vanop de Heide
pietje

Re: HSA/HSL Treinstel

Bericht door pietje »

dentheo schreef: Ik neem aan dat de halon verspreid wordt IN de Eurostar..in de buitenlucht helpt het niet zoveel.
Ik denk eerder in de technische ruimtes van de Eurostar, maar bv de motoren zitten aan de buitenkant.
Die technische ruimtes zullen mel afgesloten zijn van het passagiergedeelte, maar aan de buitenkant kan daar toch een deel van vrijkomen.

Nu denk ik toch niet dat dit een reden mag zijn om de eurostar ergens te weren.
Veiligheidsvoorzieningen kunnen ook uitgeschakeld (afgezonderd) worden: zie de noodrem in sommige tunnels.
Plaats reactie