Wat vinden jullie van de NS?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
wimpiespoor
Berichten: 238
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:58
Locatie: Zeist, Nederland

Re: Wat vinden jullie van de NS?

Bericht door wimpiespoor »

K V B schreef: Ik denk dat in het geval van de NMBS kleiner niet duurder gaat betekenen. "bij een gevestigde fabrikant aankopen" in plaats van "weer het wiel zelf uitvinden" zal wel goedkoper zijn.
Je moet als vervoerder in ieder geval wel heel goed nadenken over de gewenste functionaliteit. En dat gaat veel verder dan de vraag welke "kaartjes" er uit moeten komen en op welke wijze er moet worden betaald. Het gaat bijvoorbeeld ook over de vorm van de man-machine inteface (mmi), storingsgevoeligheid en wijze van storingsbewaking, hetstelprocedures, enz. men heeft mij bij NS wel eens inzicht gegeven in het hele systeem dat achter de automaten zit, en dan kom je tot de conclusie dat de benadering van "bij een gevestigde fabrikant kopen" toch echt te kort door de bocht is.
K V B schreef:Die automaten zijn per slot van rekening niet meer dan PC's.
Dat is dus een volstrekt onjuiste gedachte.
Wim
pietje

Re: Wat vinden jullie van de NS?

Bericht door pietje »

wimpiespoor schreef:
K V B schreef:Die automaten zijn per slot van rekening niet meer dan PC's.
Dat is dus een volstrekt onjuiste gedachte.
Wim
Wat bedoel je hiermee?
Zo'n automaat is toch gewoon een computer (welk type architectuur het ook is) met daaraan een printer, een interface voor de verrichtingen via een bankkaart en eventueel een ontvanger voor geld (muntjes/biljetten).
Hierbij komt nog een Database die ofwel lokaal wordt ingeladen, of die via een netwerk gesynchroniseerd wordt.

Voor zo'n machines zijn er toch meerdere fabrikanten, en moet je toch niet zelf iets gaan uitvinden.
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: Wat vinden jullie van de NS?

Bericht door deadlock »

260689 schreef:
AlexNL schreef:De automaten van NS staan dag en nacht buiten :)

Jammergenoeg hebben we wel last van skimmers, maar gelukkig hebben we een oplossing. :lol:
In Belgie hebben we zoiets als een privacywet en kan niet alles gefilmd worden ik weet niet in hoeverre doe wet staat. Iemand een enig idee???
In praktisch alle Europese landen vervalt het portretrecht als er meer dan drie mensen op de film/foto staan en heb je geen toestemming meer nodig van de individuele mensen.
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: Wat vinden jullie van de NS?

Bericht door deadlock »

wimpiespoor schreef:
K V B schreef:Die automaten zijn per slot van rekening niet meer dan PC's.
Dat is dus een volstrekt onjuiste gedachte.
Wim
Wat is er volstrekt onjuist aan?

Iedere PIN-automaat is niet meer dan een PC met Windows Embedded.
wimpiespoor
Berichten: 238
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:58
Locatie: Zeist, Nederland

Re: Wat vinden jullie van de NS?

Bericht door wimpiespoor »

pietje schreef:
wimpiespoor schreef:
K V B schreef:Die automaten zijn per slot van rekening niet meer dan PC's.
Dat is dus een volstrekt onjuiste gedachte.
Wim
Wat bedoel je hiermee?
Zo'n automaat is toch gewoon een computer (welk type architectuur het ook is) met daaraan een printer, een interface voor de verrichtingen via een bankkaart en eventueel een ontvanger voor geld (muntjes/biljetten).
Hierbij komt nog een Database die ofwel lokaal wordt ingeladen, of die via een netwerk gesynchroniseerd wordt.

Voor zo'n machines zijn er toch meerdere fabrikanten, en moet je toch niet zelf iets gaan uitvinden.
In die kaartautomaten staat de fijnmechnische technologie voorop. Diverse onderdelen hebben hun eigen intelligentie, al of niet embedded. De storingsgevoeligheid hangt ook vrijwel geheel samen met de fijnmechanische kwaliteit van de onderdelen en de integratie daarvan.
De bruikbaarheid van een automaat wordt daarnaast in heel hoge mate bepaald door de mmi. De kracht van een mmi ligt in de standaardisering enerzijds en de aansluiting bij het verwachtingspatroon van de klant anderzijds. Maar daarnaast zijn zaken als zichtbaarheid (slechtzienden!), vandalismegevoeligheid, en wat ik al zei: de aansluiting op de backoffice van de vervoerder, ook heel essentieel. En het is waar: gerenommeerde fabrikanten weten van die zaken een heleboel af. Maar als de vervoerder daar zelf niet heel goed over heeft nagedacht en dat vertaald heeft in een gedetailleerd eisenpakket, grote kans, dat het gekochte toch in de praktijk een groot aantal problemen geeft.
Een vervoerder hoeft dus niet zelf te ontwerpen, maar wel heel goed definiëren wat die moet hebben.
Wim
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Wat vinden jullie van de NS?

Bericht door groentje »

deadlock schreef:Een loket is dan ook overbodige service. Net zoals bijvoorbeeld de treindienstleiding in Bilzen. Dat kan ook centraal. Mensen er uit en met meer winst treinen rijden (y)
Daar ben ik het niet mee eens. Akkoord dat niet op elke stopplaats personeel vereist is, maar het is opvallend dat stations waar nog iemand aanwezig is, vaak beter onderhouden worden dan onbewaakte stopplaatsen. Bovendien is het een vorm van service, mensen praten nu eenmaal nog steeds liever met een mens dan met een machine.
Bilzen gaat er trouwens binnen een paar jaar uit, hoor. Zodra de installatie is aangepast aan centrale bediening gaat dat naar Hasselt. We zijn iets later begonnen met de concentratie van de seinhuizen in België, maar we zijn er nu wel mee bezig.
Het grote nadeel van de Nederlandse (en trouwens ook de Duitse kaartautomaten, geen ervaring met Belgische) is dat er geen Credit Cards en Maestro wordt geaccepteerd.

Maestro wordt binnenkort wel ingevoerd, maar daar hebben mensen van buiten Europa alsnog weinig aan.
Dat is inderdaad een groot nadeel. Ik mag het niet gedroomd hebben dat ik als buitenlander in een land sta waar ik alleen maar kan betalen met Chipknip of een pinkaart (of buitenlands alternatief), met alleen maar baar geld op zak, en een buitenlandse, en dus waardeloze kaart. Maestro is een grote verbetering, tenslotte komt de grote meerderheid van de bezoekers toch nog steeds uit Europa.
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: Wat vinden jullie van de NS?

Bericht door deadlock »

groentje schreef:Daar ben ik het niet mee eens. Akkoord dat niet op elke stopplaats personeel vereist is, maar het is opvallend dat stations waar nog iemand aanwezig is, vaak beter onderhouden worden dan onbewaakte stopplaatsen.
Nee. Vandalisme wordt altijd tijdens sluitingsuren uitgevoerd, of het nu een bemand station is of niet. Daarnaast zie ik in Nederland geen verschil in onderhoud tussen bemande en onbemande stations. De staat van stations in België kan ik niet goed over oordelen, maar als het uitzicht vanaf de spoorlijnen en de snelweg enige indicatie is voor de algemene gesteldheid van onderhoudswerken in België lijkt het me droef gesteld.
Bovendien is het een vorm van service, mensen praten nu eenmaal nog steeds liever met een mens dan met een machine.
Mensen kunnen toch ook geld uit de muur halen? Hoeveel service mogen mensen verwachten en op welke tijden?

Er was in Nederland midden jaren '90 heel veel weerstand tegen het sluiten van de loketten op de kleinere stations, uiteindelijk is het toch doorgedrukt. Alle destijds voorgestelde rampscenario's zijn uitgebleven. Vandalisme is eind jaren '90 alleen maar nog verder gedaald en het gevoel van sociale veiligheid is dit jaar weer gestegen. Daarnaast heeft het een enorme kostenbesparing opgeleverd. Er zijn 380 stations in Nederland, waarvan in ieder geval de helft onbemand is, maar waarschijnlijk veel meer. Stel dat een lokettist op zijn maximum 30.000 euro op jaarbasis verdient en er zijn twee lokettisten per station, dan zijn dat alleen al aan salariskosten €11.400.000 per jaar. Medewerkers kosten natuurlijk nog een hoop meer dan dat.
Bilzen gaat er trouwens binnen een paar jaar uit, hoor. Zodra de installatie is aangepast aan centrale bediening gaat dat naar Hasselt. We zijn iets later begonnen met de concentratie van de seinhuizen in België, maar we zijn er nu wel mee bezig.
(y)
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Wat vinden jullie van de NS?

Bericht door groentje »

De banken hebben ons ook proberen te overtuigen om over te schakelen op Selfbanking en internetbankieren, maar o.a. ING en KBC beginnen daar nu op terug te komen, omdat blijkt dat een menselijke bediening een betere klantenbinding geeft. Schrijf de loketten niet te snel af, hoor. En als ze echt zo verlieslatend zijn, laat ze combineren met een mini-postkantoor, een kleine superette of een dienst van de gemeente. Ook in Zwitserland worden zo veel stations opengehouden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Wat vinden jullie van de NS?

Bericht door Steven »

Inderdaad door een bepaalde service te combineren met een andere kan je een gelijkaardige dienst blijven aanbieden en zorg je nog steeds voor het menselijke contact. Er zijn nu eenmaal dingen de je niet graag met een computer afhandelt. Oudere mensen hebben liever een persoon ipv een computer en vele jongere mensen hebben dit ook nog graag (ik dus :p). Wat met de analfabeten? Trouwens als je wil kan je alle taken ter wereld dan proberen door een machine te laten uitvoeren maar hoe gaan we dan onze centen verdienen om ze weer te kunnen uitgeven?? je kan te veel automatiseren ook. Trouwens merk ik in heel dit onderwerp dan toch iets van die hollandse gierigheid die naar boven komt.
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: Wat vinden jullie van de NS?

Bericht door deadlock »

Er zijn meer blinden dan analfabeten in dit land. En dat combineren dat doen ze ook wel. In Zutphen bijvoorbeeld is de Kiosk gecombineerd met een loket. Er is hier nauwelijks meer vraag naar dergelijke service.

Jongeren hoeven in Nederland bijna nooit een kaartje te kopen :p
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Wat vinden jullie van de NS?

Bericht door Steven »

dus omdat er meer blinden dan analfabeten zijn moeten we met die eerste geen rekening houden en hun dus geen service bieden?
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: Wat vinden jullie van de NS?

Bericht door deadlock »

De groep laaggeleterden die hier niet mee overweg kunnen is zó ongelofelijk klein dat het niet echt interessant is om daar rekening mee te houden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Wat vinden jullie van de NS?

Bericht door Steven »

deadlock schreef:De groep laaggeleterden die hier niet mee overweg kunnen is zó ongelofelijk klein dat het niet echt interessant is om daar rekening mee te houden.
Is vrije zwakke uitleg, vind ik zelfs een vorm van discriminatie.
Trouwens het is een probleem dat de meesten nog onderschatten.
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: Wat vinden jullie van de NS?

Bericht door deadlock »

Als er slechts 1000 mensen in het land in een rolstoel zouden zitten, dan doe je m.i. geen moeite om daar de boel voor aan te passen. Er is een bepaalde grens voor wat wel en niet mogelijk is.

Discriminatie is het opzettelijk benadelen van een bevolkingsgroep. Ik vind het vrij discutabel dat je mij daar van beschuldigd. Het is een van de meest gebezigde en minst onderbouwde beschuldigingen van dit decennium.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Wat vinden jullie van de NS?

Bericht door Adler »

deadlock schreef:De groep laaggeleterden die hier niet mee overweg kunnen is zó ongelofelijk klein dat het niet echt interessant is om daar rekening mee te houden.
De gebruikersinterface van de kaartautomaten in Nederland is daarenboven zo goed doordacht dat je bijna niet moet nadenken om een kaartje te kopen, alles volgt erg logisch na mekaar op 1 scherm met grote gekleurde buttons.
Die van de automaten van de NMBS is daarentegen zo ingewikkeld gemaakt dat je bijna een diploma moet hebben om er een kaartje uit te krijgen.
Plaats reactie