Tien gewonden bij treinbotsing Amersfoort

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
AM80
Berichten: 134
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:09
Locatie: Oostende

Tien gewonden bij treinbotsing Amersfoort

Bericht door AM80 »

Bij een botsing tussen een rangeerlocomotief en een reizigerstrein op het station Amersfoort zijn vanmorgen tien mensen gewond geraakt. Volgens een woordvoerster van de Nederlandse spoorwegpolitie hebben de twee machinisten verwondingen aan hun gezicht. De getroffen reizigers hebben onder meer last van rug- en nekletsel. Alle gewonden zijn naar het ziekenhuis vervoerd.

De reizigerstrein, met bestemming Alkmaar, was aan het vertrekken toen deze in botsing kwam met de locomotief. De treinen ontspoorden niet. De dubbeldekker staat half op het rangeerterrein en half langs het perron. De spoorwegpolitie doet onderzoek naar de oorzaak van het ongeval.

Ravage valt mee
Omdat het ongeluk gebeurde terwijl beide treinen met lage snelheid reden, valt de ravage volgens de woordvoerster mee. De infrastructuur lijkt vooralsnog ongeschonden, beide locomotieven zijn wel zwaar beschadigd.

Door de botsing zijn er vertragingen op het traject tussen Amersfoort en Amsterdam en Schiphol. Volgens een woordvoerder van spoorbeheerder ProRail kan het treinverkeer pas volledig hervat worden als de treinen weg zijn. (belga/hln)

bron : http://www.hln.be/hlns/cache/det/art_25 ... RPArtikels
Langzaam maar zeker, maar zeker langzaam Afbeelding
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Bericht door Accelerat »

Amai :shock:
TSP

Bericht door TSP »

k ben benieuwd op welk perron dat gebeurde. Bmw hebben de perrons geen directe aansluiting op de rangeersporen.
Mark7758
Berichten: 578
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:36
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Mark7758 »

Het gebeurde in de wisselstraat buiten de perrons.
De stoptrein zou over het zelfde wissel willen als de losse loc.
Een van beide was helaas te vroeg of te laat.
Treinen op tijd laten rijden is niet moeilijk.
Alleen die reizigers maken het zo lastig.
TSP

Bericht door TSP »

ah ok. K vond het al vreemd. De oorzaak moet vast weer in het SPAD-gebied worden gezocht :( . Het komt steeds meer voor tegenwoordig.

TSP

(SPAD: Signal Passing At Danger)
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Bericht door Patrick »

Ongeval te wijten aan "door het rood rijden".
Machinist dieselloc (goederentrein) remde te laat omdat het sein voor hem niet goed zichtbaar was (hek, stalen constructie bovenleiding).
Plus: bocht, loc had lange kap.
Sein is ondertussen op een verhoogje geplaatst.
(Bron 1 en bron 2.)
Fles

Bericht door Fles »

En hier de bron van beide bronnen ;)
Plaats reactie