18.09.2006 - PARIJS - De Franse spoorwegen hebben de hogesnelheidstrein TGV getest aan 360 kilometer per uur. Normaal rijdt de trein aan een snelheid van 300 kilometer/uur.
In 1981 reed de TGV tussen Parijs en Lyon aan 260 kilometer/uur. Door de snelheid van de TGV op te drijven, wil de SNCF nieuwe markten inwinnen ten opzichte van de luchtvaart.
Op de toekomstige lijn 'TGV Est', die Parijs met Straatsburg zal verbinden via Metz of Nancy, zullen de treinen aan 320 kilometer per uur rijden.
De eerste hogesnelheidstrein deed op 27 september 1981 zijn intrede op de lijn Parijs-Lyon. Tijdens het volgend weekend wordt het 25-jarig bestaan van de TGV in Parijs gevierd.
Omdat ze gemerkt hebben dat ze heel sterk staan op alle trajecten beneden de 4 uur. Dus hoe sneller ze rijden, hoe meer trajecten binnen die magische grens vallen, en hoe meer marktaandeel ze nog kunnen afsnoepen van het luchtverkeer...
Als de reistijd onder de 3 uur blijft, heeft de TGV eigenlijk geen concurrentie van het vliegtuig. Tussen de 3 en 6 uur is er voornamelijk concurrentie met het vliegtuig. Bij langere reistijden zal het vliegtuig een veel groter aandeel hebben.
Frank schreef:En bij Eurostar gaan ze snel. Wel viel me op dat het sneller ging om België te verlaten dan om terug te keren, op het vlak van bagagecontrole dan.
Inderdaad , aan de Engelse kant is de controle bijna altijd strenger dan aan de Belgische kant ..
Als je met de ferry van Calais naar Dover en terug gaat is het juist omgekeerd , dan zijn er enkel controles aan de Franse kant door beide landen en die zijn vrij streng , als je terug komt naar het vasteland zijn er geen controles ..