Zeker 19 doden bij ongeval met Maglev trein
Zeker 19 doden bij ongeval met Maglev trein
Zeker 19 doden bij ongeluk met Maglev-trein
vr 22/09/06 - In Duitsland is een magnetische hogesnelheidstrein ontspoord tijdens een testrit. Daarbij zijn zeker 19 doden en een tiental gewonden gevallen.
De trein maakte een rit met een dertigtal passagiers op het testcircuit nabij de stad Osnabrück.
(foto AP) Volgens de Duitse omroep ARD zou de trein met een snelheid van 200 kilometer per uur tegen een ander voertuig zijn gebotst. Hoe dat tuig op de sporen kwam, is nog niet duidelijk.
Volgens de hulpdiensten zijn er zeker 19 doden. Een tiental mensen is gewond en er zouden ook nog enkele mensen vermist zijn.
Omdat de trein vijf meter hoog op een brug buiten het spoor hangt, hebben hulpverleners het erg moeilijk om bij de slachtoffers te geraken.
De Maglev-trein is in Duitsland nog niet commercieel actief. Hij maakte een testrit op een speciaal circuit.
Bron VRTNIEUWS.NET
vr 22/09/06 - In Duitsland is een magnetische hogesnelheidstrein ontspoord tijdens een testrit. Daarbij zijn zeker 19 doden en een tiental gewonden gevallen.
De trein maakte een rit met een dertigtal passagiers op het testcircuit nabij de stad Osnabrück.
(foto AP) Volgens de Duitse omroep ARD zou de trein met een snelheid van 200 kilometer per uur tegen een ander voertuig zijn gebotst. Hoe dat tuig op de sporen kwam, is nog niet duidelijk.
Volgens de hulpdiensten zijn er zeker 19 doden. Een tiental mensen is gewond en er zouden ook nog enkele mensen vermist zijn.
Omdat de trein vijf meter hoog op een brug buiten het spoor hangt, hebben hulpverleners het erg moeilijk om bij de slachtoffers te geraken.
De Maglev-trein is in Duitsland nog niet commercieel actief. Hij maakte een testrit op een speciaal circuit.
Bron VRTNIEUWS.NET
Tja , dan is het nu wel vrijwel duidelijk dat de Maglev voor eens en altijd begraven mag worden .. de voordelen wegen dus duidelijk niet op tegen de nadelen , ik zal ze nog eens op een rijtje zetten :
Voordelen :
-Supersnelle snelheden wegens geen wrijving met een spoor
-Automatische besturing , er is geen bestuurder nodig
Nadelen :
-ENORM DUUR kostenplaatje , een Maglev kost makkelijk 3x meer dan een HST-lijn aanleggen
-'Sporen' moeten op pijlers en dus in de hoogte worden gebouwd , wat o.a. reddingswerk bemoeilijkt zoals vandaag gezien ..
-Ook de kinderziektes blijken nog niet echt weggewerkt te zijn ..
Gezien ook de staat van de TR08 lijkt het niet echt waarschijnlijk dat men die terug repareert of een TR09 zal maken , maar heel het project zal opdoeken .. en ook al is China kandidaat voor een 2de Transrapid-lijn , ik denk dat men nu wel enige vragen zal stellen bij de veiligheid en zeker en vast het kostenplaatje ..
Voordelen :
-Supersnelle snelheden wegens geen wrijving met een spoor
-Automatische besturing , er is geen bestuurder nodig
Nadelen :
-ENORM DUUR kostenplaatje , een Maglev kost makkelijk 3x meer dan een HST-lijn aanleggen
-'Sporen' moeten op pijlers en dus in de hoogte worden gebouwd , wat o.a. reddingswerk bemoeilijkt zoals vandaag gezien ..
-Ook de kinderziektes blijken nog niet echt weggewerkt te zijn ..
Gezien ook de staat van de TR08 lijkt het niet echt waarschijnlijk dat men die terug repareert of een TR09 zal maken , maar heel het project zal opdoeken .. en ook al is China kandidaat voor een 2de Transrapid-lijn , ik denk dat men nu wel enige vragen zal stellen bij de veiligheid en zeker en vast het kostenplaatje ..
Shrek schreef:zon maglev kan heel snel noodremmen als het moet, maar zonder bestuurder gebeurt dat natuurlijk niet
Ze zouden daar toch zo'n radar kunnen op monteren zoals bij auto's of vrachtwagens met adaptieve cruise-controle ?
Als er dan een hindernis opduikt wordt automatisch noodremming uitgevoerd .
Er was blijbkaar (volgens de laatste berichten) een "bestuurder" aan boord, en die heeft een noodremming ingeleid.Shrek schreef:zon maglev kan heel snel noodremmen als het moet, maar zonder bestuurder gebeurt dat natuurlijk niet
Vergeet echter een ding niet: De Maglev baan in het Emsland is geen spoorweg, geen "vervoersbedrijf", maar een onderzoeksinstelling. De treinbeveiliging is mogelijks veel meer op procedures dan op techiek gebaseerd.
Re: Zeker 19 doden bij ongeval met Maglev trein
dat was een "schoonmaak"trein (om de sporen vrij te maken van takken etc.)Freakytrain schreef:tegen een ander voertuig zijn gebotst. Hoe dat tuig op de sporen kwam, is nog niet duidelijk.
dat moet elke dag gebeuren