Na de geruchten komt nu de waarheid : de SNCF gaat inderdaad het record van 515.3 km/u proberen te breken.Ditmaal niet met een TGV-A , maar wel met krachtigere POS-motorbakken (TGV-A motorbak heeft 4400kW , TGV-POS heeft 4800kW) en 3 TGV-Duplex rijtuigen (die later in het stel RD 618 zullen geïntegreerd worden) ..
Ik ben benieuwd wat men er gaat van maken .. volgens mij gaat de recordpoging wel degelijk op de nieuwe LGV-Est plaatsvinden , dan promoten ze zowel het stel als de nieuwe lijn .. en zoveel hellingen zijn er nu ook niet op de LGV-Est , toch minder als zelfs de LGV-Nord (sterkste helling 25 promille) ..
13'erke schreef:Die fotootjes van die tweede link, waar zijn die genomen, die bovenleiding doet mij veel denken aan onze 3000v variant?
In de titel van die Franse topic staat Epinay sur Orge, dat ligt in't zuiden van Parijs.
De bovenleidingspanning is daar 1500 V, dus kan die buiten den dikkere draad wel wat overeenkomsten hebben met een bovenleiding van 3000 V.
De bedoeling ontgaat mij een beetje, een aanval op een eigen record?
Er is nu al vastgesteld dat plusminus 350 km/h het uiterste commercieel haalbare snelheid is.
Bij hogere snelheden is het meerverbruik niet meer in verhouding met de tijdwinst, lucht-, rolweerstand en dergelijke wegen dan zo zwaar door.
Het lijkt mij meer een dure stunt in plaats van technische limieten op te zoeken....