Fotograferen in Nederland (mag dat ??)

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
pewiam

Fotograferen in Nederland (mag dat ??)

Bericht door pewiam »

Onderstaande tekst stond op het Nederlandse http://www.spoorforum.nl en is denk ik ook voor ons belangrijk om te weten. Regelmatig steekt in Nederland de discussie de kop op of het nu wel of niet toegestaan is te fotograferen op stations. Onderstaande tekst lijkt me duidelijk:
>PEWIAM<
..........................................................................................................


Dit onderwerp is al veel vaker ter sprake gekomen.
Allerlei verhalen en vermoedens doen de ronde, terwijl het allemaal zo simpel is
NS is hier officieel heel duidelijk in, en steldt het volgende (tip: even afdrukken en in je zak steken !)

Hierbij de officiele tekst:
_____________________________________________________________
NS werkt graag mee aan het mogelijk maken van foto-en filmopnamen voor uiteenlopende doeleinden. Voor het maken van professionele opnamen moet wel altijd vooraf toestemming worden gevraagd. Hieronder vallen ook alle opnamen waarbij gebruik wordt gemaakt van statieven, extra licht en figuranten en opnamen die worden gemaakt door studenten als studieopdracht.

Bij opnamen voor privé-doeleinden (voor familiealbum of hobby) vanaf voor het publiek toegankelijke gedeelten van het station is geen toestemming van NS nodig.
_____________________________________________________________


Zoals iedereen kan zien laat deze uitleg van NS niets aan twijfel over. Het dik gedrukte gedeelte is op "ons" van toepassing, evt het gedeelte over het statief ook. Maar dat kan een punt van discussie zijn.
Laat echter, maar dat is een persoonlijke tip, nooit blijken dat je "werkt" voor een site, de foto's op internet komen of op een andere manier worden gebruikt. Hou het bij evt problemen zo simpel mogelijk: "ik maak de opnames zuiver voor eigen gebruik, en laat ze nooit aan iemand zien !!"
Vooral in het buitenland (bv Engeland) doen ze al gauw heel moeilijk over ontwerprechten van treinen, © op logo's en beschilderingen enz.
En heb je zin in een verzetje, laat je gewoon eens oppakken door de Politie. Alleen het verzoek hiertoe bij problemen geeft vaak een gunstige draai aan het "probleem".
Tot slot: ook externe bewakingsbedrijven op stations dienen zich aan de NS regels te houden en staan zeker niet boven de "NS-wet"

Na gerezen problemen zal NS zeer binnenkort haar personeel opnieuw inlichten over het feit dat fotograferen door hobbijisten ten alle tijde gewoon is toegestaan vanaf voor publiek toegankelijke plekken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

is in belgie niet zoveel verschillend hoor, dacht enkel dat er niets vermeld was van een statief, maar elke passagier mag een foto nemen van op plaatsen die voor het publiek vrije toegang hebben
Bert

Bericht door Bert »

Steven schreef:is in belgie niet zoveel verschillend hoor, dacht enkel dat er niets vermeld was van een statief, maar elke passagier mag een foto nemen van op plaatsen die voor het publiek vrije toegang hebben
Statief is ook verboden als je geen toestemming vraagt.
Dit heb ik ooit in een mailtje van de infodienst van de nmbs gekregen
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2067
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Bericht door Dieselfreak »

En wat kunnen ze je aandoen als je dat reglement overtreedt?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
13'erke

Bericht door 13'erke »

In Oostenrijk moet je opletten, daar mag je zonder vervoersbewijs het perron niet op (en er wordt gecontroleerd hoor :!: )
Bert

Bericht door Bert »

13'erke schreef:In Oostenrijk moet je opletten, daar mag je zonder vervoersbewijs het perron niet op (en er wordt gecontroleerd hoor :!: )
Nog nooit iets van gemerkt...
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
In frankrijk ook niet (Marseille St Charles bvb). In kleine stations staat gewoon dat je je ticket moet ontwaarden, maar in Marseille stond dat je niet zonder vervoersbewijs voorbij dat bord mocht...
In Oostenrijk heb ik overigens ook niet gemerkt dat het verboden was...
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
edje

Bericht door edje »

13'erke schreef:In Oostenrijk moet je opletten, daar mag je zonder vervoersbewijs het perron niet op (en er wordt gecontroleerd hoor :!: )
In NL moet je officieel ook een vervoersbewijs op het perron bij je hebben.
Mike

Bericht door Mike »

edje schreef:
13'erke schreef:In Oostenrijk moet je opletten, daar mag je zonder vervoersbewijs het perron niet op (en er wordt gecontroleerd hoor :!: )
In NL moet je officieel ook een vervoersbewijs op het perron bij je hebben.
Als je zegt dat je foto's wil maken laten ze mij er altijd gewoon door
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2628
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Bericht door trainfreak »

Steven schreef:is in belgie niet zoveel verschillend hoor, dacht enkel dat er niets vermeld was van een statief, maar elke passagier mag een foto nemen van op plaatsen die voor het publiek vrije toegang hebben
Een statief op het perron is wel verboden omdat je de reizigers zou hinderen.
Gebruikersavatar
sammarco1
Berichten: 700
Lid geworden op: 19 feb 2006, 10:58
Locatie: Grobbendonk , Belgie
Contacteer:

Bericht door sammarco1 »

Het gebruik van een Statief is te proffesioneel, en word daarom geweerd!

Nu, In frankrijk is het compleet verboden om foto's te trekken van treinen, ook op het perron! Men zal je vragen wat u aan het doen bent, en zeggen dat het verboden is om te fotograferen in alle ruimte SNCF, maar verder geen moeilijkheden! Je kan een toestemming aanvragen aan de SNCF in het district waar je wil gaan fotograferen ! Voor in de Stations en op de rangeer tereinen moet je een gele fluo reflecterende ceinture dragen! Ook hier gaat er iemand met u mee van het personeel SNCF ! Mijn ervaring bij de SNCF , ze doen er niet echt vervelend over, maar principieel mag het niet ! Tenzij je een aanvraag hebt ingediend zoals hierboven beschreven, op zak hebt! In Bordeaux tijdens een treinstaking ben ik op eigen houtje gaan fotograferen op de vorming, en ben daarna aangesproken door een personeelslid SNCF , die mij met gele ceinture terug bracht onder begeleiding naar het station ! Bonjour en goeiedag ! maar voor de rest "tres genty" !

In Duitsland volledig toegestaan vanop de perrons ook met statief ! Wee u gebeente als je een voet op het spoor zet om uw locomotief van de andere kant te fotograferen! Is bij mij gebeurd in Dortmund en ik werd gelijk omgeroepen "die hobbyfotograff wird gebeten von gleis ab zu gehen" Heb ik ook direkt gedaan, gevolg toch 25€ "busse" Verder mocht ik blijven fotograferen als ik maar niet meer op het spoor ging !
http://www.trenomania.org/fotogallery/d ... pos=-16864
In duitsland kan je ferm fotograferen ook met statief als je je maar aan de regels houd

In Italie bij trenitalia, Sinds vorig jaar volledig verboden, aanvraag doen op het Ministerie di trasporti , Via Crocce Rossa - Roma, maar die toestemming krijg je toch niet en als je hem krijgt mag je fotograferen onder begeleiding van een persoon die je ganse tijd volgt, en ook controleerd wat je fotografeerd! In de stations opletten voor de POLFER (Polizia Ferroviario) Want die vinden alles verdacht! Voor je het weet mag je met ze mee, waar ze je een identificatie attest van je willen, je word gecontroleerd in de computer, en na een half uur mag je weer weg ! als je goed kan praten mag je op het station blijven, met de mededeling dat je hun eerst had moeten verwittigen! Of het "ufficio Movimento" In het slechtste geval moet je alle eerder gemaakte foto's wissen! Ik word er regelmatig opgepakt, maar een boete heb ik nog nooit betaald ! Daarentegen grafitisten gaan vrijuit !
Mijn ervaring: gewoon blijven fotograferen! Praten en brijen ! Statief is er zeker verboden, maar dat doe ik toch...! In sommige stations daarentegen niet omdat ik al weet uit ervaring hoe de alergietoestand betreffende statieven is!
Prive Spoorwegmaatschapijen zijn iets losser, maar de regels schelen toch van maatschapij tot maatschapij ! Ter plaatse informeren,of bij mij!

Zwitserland , geen enkel probleem, ook niet met statief ! Een oranje fluo veiligheidsvestje aan doet wonderen!

Oostenrijk heb ik ook nog geen problemen ondervonden, ook niet met statief ! Hou je wel een beetje netjes op het spoor !

Tsjechie: Fotografeer wat je wil, loop over de sporen zoveel als je wil, als je maar goed oplet voor aankomende treinen ! statief geen problemen gehad! (Ik kom regelmatig in Tsjechie, dus het is niet een keer dat ik daar sta)

Hongarije, zelfde als in tsjechie !

Rumenie,gewoon op los fotograferen! Ook met statieven !

RhB, die hebben niet liever dat je foto's komt maken met statief ! Ook fluovestje gebruiken !

Spanje ben ik niet zo op de hoogte, maar de paar keren dat ik er ben geweest heb ik er geen problemen ondervonden! In het binneland kan je er schitterende foto's maken ! Ik dacht dat het verboden was om te fotograferen ! Ook hier best uw voeten aanvegen! Ik ben daar in de Pireneen geweest in een middel klein stationnetje, en ik herinner mij dat die stationchef mij dat lichtjes verbood ! Hier in , daar uit....! Ik versta geen spaans !

Portugal is vrij om te fotograferen bij de CP! Tenzij er de laatste jaren een grote verandering is in de mentaliteit van de Portugesen!

Bij de NMBS vind ik ze nogal los ! In antwerpen Noord ben ik op een zondag ganse middag gaan fotograferen, zelfs in de werkplaatsen ! Heb dat gevraagd aan een van die geel mannen, en dat was geen probleem !
Ik had een geel fluovestje aan! Opletten als je die loods binnengaat om 17.00 uur gaan die roluiken dicht zonder dat je dat hoort of erg in hebt, en dan zit je vast, opgesloten! Zoals ik o.a ! Ik deed zowat in mijn broek, daar was niemand meer !
In antwerpen CS hebben ze niet graag dat je daar fotografeerd, en zeker neit met een statief of professionele toestellen! Foto's van het station moeten eigendom zijn van NMBS ! Ik mocht er wel eerst mijn foto afmaken, maar dat was dan de laatste ! Afin ben dan nog op die bouwwerf gaan trekken! daar zij niemand niks van!
Langs de lijn en in verschillende belgische stations nog geen problemen gehad !

Nederland: Ook nog geen problemen gehad, maar zoals al werd gemeld met statieven verboden! In het spoorwegmuseum van Utrecht eerst aanvragen om te mogen fotograferen! Dacht zelfs dat je daar iets voor moest betalen!

Denemarken kan ik me niet meer herrinneren!

In alle gevallen, ga liefst fotograferen met twee ! In je concentratie om iets goed te fotograferen kan het gebeuren dat je niet meer attent bent op aankomend verkeer ! Een tweede persoon kan je dan nog verwittigen !
Fluovestjes dragen in spoorwgruimte tijdens het fotograferen ben ik uiterst voor ! Kijk welke kleur het vaste personeel draagt fluo oranje of geel !

Blijf voorzichtig, en als je aanvoelt dat er een strenge sfeer hangt, hou je dan aan de regels ! Door domme dingen te doen, kan het regelement wel eens aangepast worden in de voor ons slechte zin! Je kan ook altijd eerst aan de stationchef om toestemming vragen om te mogen fotograferen! Kost niks en weet je het zeker!

Foto's mag je altijd posten op http://www.trenomania.org/fotogallery/ , maar natuurlijk op het HGBTF ! Je foto's altijd liefst signeren met je eigen naam ! Geen foto's posten van iemand anders zonder diens toestemming !

Amai een hele brok
Afbeelding
**********************************************************************************************************
Bert

Bericht door Bert »

In Antwerpen CS nog nooit problemen gehad. Die laten u doen. :wink:
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Ah, maar onze Sammarco zal er nogal terroristisch uitzien, hé :wink:
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Bert schreef:In Antwerpen CS nog nooit problemen gehad. Die laten u doen. :wink:
Zelfs in rangeerstations als Montzen of Zeebrugge knijpen ze een oogje dicht! :wink: Zolang je niet de onnozelaar uithangt en een geel vestje draagt zodat je zichtbaar bent voor het rijdend personeel zullen ze je meestal laten doen! :wink:
Gebruikersavatar
sammarco1
Berichten: 700
Lid geworden op: 19 feb 2006, 10:58
Locatie: Grobbendonk , Belgie
Contacteer:

Bericht door sammarco1 »

Trainspotterke schreef:
Bert schreef:In Antwerpen CS nog nooit problemen gehad. Die laten u doen. :wink:
Zelfs in rangeerstations als Montzen of Zeebrugge knijpen ze een oogje dicht! :wink: Zolang je niet de onnozelaar uithangt en een geel vestje draagt zodat je zichtbaar bent voor het rijdend personeel zullen ze je meestal laten doen! :wink:

Dat was ook mijn ervaring in Antwerpen Noord !
Afbeelding
**********************************************************************************************************
Plaats reactie