Nog 16 jaar wachten op Ijzeren Rijn

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Nog 16 jaar wachten op Ijzeren Rijn

Bericht door Patrick »

BRUSSEL - De Belgische spoorwegen willen pas op zijn vroegst in 2022 een volledige ingebruikname van een gemoderniseerde IJzeren Rijn. Dat blijkt uit de planning van infrastructuurbeheerder Infrabel. Intussen zoeken de Belgische politici een akkoord met Nederland voor een snellere beperkte heropening van het korte spoortraject van Antwerpen naar het Ruhrgebied. Dat schrijft De Tijd maandag.

Hier verder lezen: http://www.standaard.be/Artikel/Detail. ... 022006_015
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

:roll:

Ik had gehoopt eind dit jaar al treinen erover te zien rijden! :(
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

mischien moeten ze de lijn maar eens door iemand anders dan infabel laten beheren, dat versneld de dingen misschien :P
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef:mischien moeten ze de lijn maar eens door iemand anders dan infabel laten beheren, dat versneld de dingen misschien
Ik vermoed dat het eerder iets met beschikbare financiën en benodigde paden te maken heeft.

Groetjes,

Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

dat bedoelde ik, infrabel heeft er geen geld voor over. maar misschien vind een ander bedrijf het wel de moeite om er nu al in te investeren :roll: dat lijkt me echt zon project waar men met redelijk beperkte investeringen toch geld uit kan slaan. (en de economie vooruithelpt met de route te openen)
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

,,IJzeren Rijn in 2022'' is een kwakkel

Bericht door Patrick »

BRUSSEL - Dat de IJzeren Rijn pas in 2022 volledig in gebruik zal worden genomen, is een kwakkel. Dat heeft staatssecretaris voor Overheidsbedrijven, Bruno Tuybens (SP.A), woensdag in de bevoegde kamercommissie geantwoord op vragen van de VLD.

Maandag doken in de media berichten op als zou uit de plannen van Infrabel, de NMBS-entiteit die de infrastructuur beheert, blijken dat de IJzeren Rijn ten vroegste tegen 2022 volledig in gebruik wordt genomen. Tuybens ontkende dit woensdag in de Kamer ten stelligste.

De regering trekt tussen 2010 en 2014 de nodige middelen uit voor de spoorverbinding tussen de Antwerpse haven en het Duitse Ruhrgebied om tegen 2015 een structurele oplossing te hebben, luidde het. vmj

Bron: http://www.standaard.be/Kanaal/Index.as ... anaalid=18
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1216
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Bericht door Tim »

Als je 't mij vraagt zal er nooit nog een trein op de Ijzeren Rijn rijden... :roll:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

als je het de nmbs vraagt ook niet denk ik :x , daarom moeten ze maar eens iemand anders het laten doen :!:
Bert

Bericht door Bert »

Aan de Nederlanders moeten we het ook niet vragen.
Met hun natuurreservaat. :x
Wout

Bericht door Wout »

Tim schreef:Als je 't mij vraagt zal er nooit nog een trein op de Ijzeren Rijn rijden... :roll:
Dat ligt eraan over welk gedeelte ge bedoeld.
JPL107
Berichten: 126
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:48
Locatie: Lier
Contacteer:

Bericht door JPL107 »

Tot Roermond zal het geen probleem zijn maar daarna loopt het traject langs een woonwijk en door het beschermde natuurgebied De Meinweg. Misschien een ondertunneling of alternatief traject. Dat gaat wel kostelijk worden. :x
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

JPL107 schreef:Tot Roermond zal het geen probleem zijn maar daarna loopt het traject langs een woonwijk en door het beschermde natuurgebied De Meinweg. Misschien een ondertunneling of alternatief traject. Dat gaat wel kostelijk worden. :x
Dat moet trouwens toch niet perse een ondertunneling zijn! Er kan daar toch ook iets aangelegd worden zoals op HSL 4 aan het Peerdsbos! Een doodeenvoudige tunnelkoker, maar dan bovengronds!
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

Trainspotterke schreef:
JPL107 schreef:Tot Roermond zal het geen probleem zijn maar daarna loopt het traject langs een woonwijk en door het beschermde natuurgebied De Meinweg. Misschien een ondertunneling of alternatief traject. Dat gaat wel kostelijk worden. :x
Dat moet trouwens toch niet perse een ondertunneling zijn! Er kan daar toch ook iets aangelegd worden zoals op HSL 4 aan het Peerdsbos! Een doodeenvoudige tunnelkoker, maar dan bovengronds!
financieel gezien is dat niet zo doodeenvoudig vrees ik :roll:
SIMPY.be

Bericht door SIMPY.be »

http://www.refdag.nl/artikel/1250428/Be ... +Rijn.html
België klaar voor gebruik IJzeren Rijn
BRUSSEL (ANP) - De Belgische spoorbeheerder Infrabel is klaar om een beperkt aantal goederentreinen te laten rijden over de IJzeren Rijn, de ongebruikte spoorlijn van België door Nederland naar Duitsland.
„Ons plan en budget liggen klaar”, zei een woordvoerder dinsdag. „Maar een invoeringsdatum hangt af van politiek overleg tussen de ministers van de betrokken landen.”
De Belgische spoorbeheerder wil circa vijftien treinen per dag laten rijden van de Antwerpse haven naar het Duitse Ruhrgebied. De verbinding is interessant voor vervoerders, omdat zij korter en sneller is dan bestaande goederenlijnen.
Vooralsnog gaat het om treinen van vervoerder Dillen en Le Jeune Cargo (DLC). Maar andere bedrijven zijn welkom, aldus Infrabel. Voor de beperkte ingebruikstelling van de historische lijn wil Infrabel 39,9 miljoen euro reserveren.
De historische lijn is in Nederland omstreden omdat de rails door een natuurgebied voert. Het spoortracé was jarenlang inzet van arbitrage tussen Nederland en België. Door de uitspraak moest Nederland het historische doortochtrecht van België erkennen. Sindsdien heeft Infrabel een project voorbereid om de lijn snel in gebruik te nemen voor enkele treinen.
In Nederland is eind 2005 oponthoud ontstaan op het stukje tussen Weert en Budel. Een project om de rails hier op te knappen, stuitte op verzet. De Nederlandse netwerkbeheerder ProRail bleek niet over de juste vergunningen te beschikken.
http://news.google.be/news?hl=nl&ned=&q ... uws+zoeken
Plaats reactie