Taiwan heeft HST
Shinkansen in Taiwan
Ook ditmaal weer een beetje hogesnelheidsnieuws , maar omdat dit al in het verre Oosten is begin ik even een nieuwe topic..
Op dit forum zijn er een 30 tot 40 tal foto's te zien van de Taiwanese Shinkansen en de bijbehorende HSL ..
De HSL is denk ik in een vrij korte tijd (3 of 4 jaar denk ik) aangelegd , maar dat is er aan te zien ook Veel tunnels en bruggen , 0% aandacht voor landschapsvervuiling (viaducten en bruggen snijden gewoon maar door het landschap) , het lijkt al snel op een 2de HSL Hannover-Würzburg , maar die HSL gaat door veel landelijkere gebieden , waardoor er minder sprake is van landschapsvervuiling ..
Blijkbaar heeft men bij 1 station ook inspiratie opgedaan in Duitsland , het lijkt op het station van Montabur op de HSL Köln-Frankfurt ..
Bij een ander station moest men dan even naar Frankrijk en TGV Haute Picardie nog eens kopiëren dat is het station zo midden in de velden met die straten waar geen enkele auto op rijd..
En ook een ander station heeft wel wat weg van Lille-Europe , zo toch aan de voorkant te zien..
Hopelijk doen ze het bij een eventuele volgende HSL het beter , want dit is toch één van de voorbeelden hoe het NIET moet..
Op dit forum zijn er een 30 tot 40 tal foto's te zien van de Taiwanese Shinkansen en de bijbehorende HSL ..
De HSL is denk ik in een vrij korte tijd (3 of 4 jaar denk ik) aangelegd , maar dat is er aan te zien ook Veel tunnels en bruggen , 0% aandacht voor landschapsvervuiling (viaducten en bruggen snijden gewoon maar door het landschap) , het lijkt al snel op een 2de HSL Hannover-Würzburg , maar die HSL gaat door veel landelijkere gebieden , waardoor er minder sprake is van landschapsvervuiling ..
Blijkbaar heeft men bij 1 station ook inspiratie opgedaan in Duitsland , het lijkt op het station van Montabur op de HSL Köln-Frankfurt ..
Bij een ander station moest men dan even naar Frankrijk en TGV Haute Picardie nog eens kopiëren dat is het station zo midden in de velden met die straten waar geen enkele auto op rijd..
En ook een ander station heeft wel wat weg van Lille-Europe , zo toch aan de voorkant te zien..
Hopelijk doen ze het bij een eventuele volgende HSL het beter , want dit is toch één van de voorbeelden hoe het NIET moet..
Hij gaat net zoals de andere TGV's en Shinkansen 300 km/u ..Bert schreef:Dat is een modern beestje.
Hoe snel gaat dat beestje?? Zijn er ook ergens foto's van de binnenkant beschikbaar?
Interieurfoto's zijn er op Hochgeschwindigkeitszüge
De getoonde foto is wel die van de 2de klasse , die niet zo comfortabel lijkt als de 2de klasse bij ons
Re: Shinkansen in Taiwan
Hallo,
Nuja, ieder zijn mening, als je het bekijkt vanuit een mooi landschap is het inderdaad landschapsvernietiging, maar zoals eerder aangehaald zal dat voor alle spoorlijnen , op de Gotthard en Lötschberg basistunnels, de NZ verbindingen in FB en FN en zovele andere na, het geval zijn...
Groeten,
Joris De Mol
Het gat wel om ene hogesnelheidslijn, dus volgens mij mach dat eenr echte lijn zijn, zonder een bocht te moeten leggen rond elke heuvel. Trouwens, in een tijd waarin we gigantische tunnels kunnen bouwen en gigantische bruggen, moeten we toch niet voor een belangrijke lijn (ik veronderstel dat men zo geen lijn legt om 2 boerendorpen te verbinen) overal rond rijden. In Europa hebben we snelwegen waar we onze HSL's naast bouwen, die vrij recht zijn, maar ginds niet, dus waarom dan ook niet loodrecht?msts.be schreef:De HSL is denk ik in een vrij korte tijd (3 of 4 jaar denk ik) aangelegd , maar dat is er aan te zien ook Veel tunnels en bruggen , 0% aandacht voor landschapsvervuiling (viaducten en bruggen snijden gewoon maar door het landschap) .
Nuja, ieder zijn mening, als je het bekijkt vanuit een mooi landschap is het inderdaad landschapsvernietiging, maar zoals eerder aangehaald zal dat voor alle spoorlijnen , op de Gotthard en Lötschberg basistunnels, de NZ verbindingen in FB en FN en zovele andere na, het geval zijn...
Groeten,
Joris De Mol
Re: Shinkansen in Taiwan
Nee , dat vind ik niet , want één van de beste voorbeelden hoe je WEL een HSL moet aanleggen in een moeilijk landschap is de TGV Méditerranée ..Joris schreef: Nuja, ieder zijn mening, als je het bekijkt vanuit een mooi landschap is het inderdaad landschapsvernietiging, maar zoals eerder aangehaald zal dat voor alle spoorlijnen , op de Gotthard en Lötschberg basistunnels, de NZ verbindingen in FB en FN en zovele andere na, het geval zijn...
Daar heeft men een compromis gevonden tussen landschapsbehoud en functionaliteit zonder al te veel kosten en extra werk te maken ..
Zo vind ik het viaduct van Ventabren prachtig (zeker als je er met de auto op de A8 eronderdoor rijdt) , het kan desnoods wedijveren met het alombekende viaduct van Antheor aan de Côte d'Azur ..
En ook ligt een gedeelte van een lijn naast de A7 en dan meestal nog achter taluds.Dus er zijn wel degelijk lijnen die wél goed aangelegd zijn en deze is daar een goed voorbeeld van.
Taiwan heeft HST
Verder lezen: http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia-pacific/6230761.stmTaiwan's new high speed train service - which begins commercial operations on Friday - is expected to herald the start of a transport revolution on the island.
Er is daar ook een filmpje te zien.
Op Radio 1 hoorde ik dat er nog geen Taiwanese HST-TB's zijn en dat het nu o.a. Franse zijn: je kan die reportage nog beluisteren via http://www.radio1.be/radio1_master/prog ... index.html: "TGV in Taiwan is klaar".