Transnet, een vakbond bij de Duitse spoorwegen, verzet zich plots verrassend tegen een privatisering van Die Bahn. Tegen 2009 wil de regering de privatisering starten door aandelen op de beurs aan te bieden (dit was al langer bekend). De vakbond ging eerder wel akkoord.
Wie het Duits machtig is, kan hier wat lezen.
D: vakbond verzet zich verrassend tegen privatisering DB
Was al langer bekend hoor dat DB ging geprivatiseerd worden (of zou willen worden).
Duitse regering wil 49% van haar aandelen verkopen. In de praktijk zou het rond de 20 à 25% gaan. De staat zou wel nog iets te zeggen hebben over de spoorlijnen gedurende 15 jaar.
De deelstaten (en ook de vakbonden) zijn er niet gerust in: ze vrezen de teloorgang van lokale spoorlijnen. Daarom kan het plan nog geblokkeerd worden in de Bundesrat (waar de deelstaten vertegenwoordigd zijn). In de Bundestag zou er geen probleem zijn omdat de regering daar over de meerderheid beschikt.
Met de verkoop wil DB geld in het laatje krijgen en zich voorbereiden op de liberalisering van de Europese spoorwegmarkt.
(Bron)
Duitse regering wil 49% van haar aandelen verkopen. In de praktijk zou het rond de 20 à 25% gaan. De staat zou wel nog iets te zeggen hebben over de spoorlijnen gedurende 15 jaar.
De deelstaten (en ook de vakbonden) zijn er niet gerust in: ze vrezen de teloorgang van lokale spoorlijnen. Daarom kan het plan nog geblokkeerd worden in de Bundesrat (waar de deelstaten vertegenwoordigd zijn). In de Bundestag zou er geen probleem zijn omdat de regering daar over de meerderheid beschikt.
Met de verkoop wil DB geld in het laatje krijgen en zich voorbereiden op de liberalisering van de Europese spoorwegmarkt.
(Bron)
Privatisering DB.
Hallo,
Intussen wil men slechts 25% ipv 49.9% van DB verkopen, het spoornet blijft voor 100% eigendom van de 'Bund'.
Meer info: http://www.heute.de/ZDFheute/inhalt/28/ ... 04,00.html
Groeten,
Joris De Mol
Intussen wil men slechts 25% ipv 49.9% van DB verkopen, het spoornet blijft voor 100% eigendom van de 'Bund'.
Meer info: http://www.heute.de/ZDFheute/inhalt/28/ ... 04,00.html
Groeten,
Joris De Mol
Re: Privatisering DB.
Een rapport dat besteld werd door meerdere bondsstaten en regionale vervoersmaatschappijen voorspelt:
- hogere tarieven
- 15 steden zouden een aansluiting op het lange-afstandsverkeer verliezen:
Flensburg / Emden / Brandenburg / Potsdam / Trier / Konstanz / Gießen / Paderborn / Cottbus / Halle (Saale) / Marburg / Pforzheim / Kempten / Ravensburg/Friedrichshafen / Mülheim an der Ruhr
- internationaal zouden bedreigd zijn:
EC/ICE Hamburg-Aarhus (DK)
EC Berlin-Stettin
EC Berlin-Breslau-Krakau
München-Inssbruck-Verona (niet meer alle 2 u.)
ICE Stuttgart-Zürich
EC München-Zürich
(Bron)
- hogere tarieven
- 15 steden zouden een aansluiting op het lange-afstandsverkeer verliezen:
Flensburg / Emden / Brandenburg / Potsdam / Trier / Konstanz / Gießen / Paderborn / Cottbus / Halle (Saale) / Marburg / Pforzheim / Kempten / Ravensburg/Friedrichshafen / Mülheim an der Ruhr
- internationaal zouden bedreigd zijn:
EC/ICE Hamburg-Aarhus (DK)
EC Berlin-Stettin
EC Berlin-Breslau-Krakau
München-Inssbruck-Verona (niet meer alle 2 u.)
ICE Stuttgart-Zürich
EC München-Zürich
(Bron)
Re: Privatisering DB.
dat soort rapporten zijn altijd partijdige doemscenario's, je kan daar echt geen rekening mee houden.
De uitkomst is altijd hetgeen de opdrachtgevers willen.
In normale omstandigheden zou de andere partij een rapport laten maken door een (minstens) even gerenommeerd bureau, maar met een andere uitkomst
De uitkomst is altijd hetgeen de opdrachtgevers willen.
In normale omstandigheden zou de andere partij een rapport laten maken door een (minstens) even gerenommeerd bureau, maar met een andere uitkomst
Akkoord over privatisering Deutsche Bahn
di 29/04/08 - In Duitsland heeft de regering een akkoord bereikt over de gedeeltelijke privatisering van de spoorwegen.
CDU en SPD zijn het er wel over eens dat de infrastuctuur van Deutsche Bahn in handen van de Duitse staat blijft.
Alleen de vervoersactiviteiten van zowel mensen als goederen worden gedeeltelijk geprivatiseerd.
De Duitse regering brengt bijna een kwart van de aandelen naar de beurs. De Duitse minister van Transport hoopt dat de beursgang tussen 5 en 8 miljoen euro opbrengt.
Tweederde van dat geld is bestemd voor de spoorwegen, eenderde is voor de schatkist.
Hoe groot de opbrengst is, hangt echter af van de belangstelling van de beurs. En in Duitsland hebben de beleggers geen al te beste ervaringen met de privatisering van de telefoonmaatschappij: de aandelen van Telekom zijn nog maar een fractie waard van wat velen er destijds voor betaald hebben.
Voor de SPD is de privatisering van 24,9 procent van Deutsche Bahn een eindpunt. Maar de CDU/CSU van bondskanselier Merkel wil tot 49,9 procent gaan.
Groenen en andersglobalisten hebben geen goed oog in de gedeeltelijke privatisering van Deutsche Bahn.
Bron: De Redactie.be
CDU en SPD zijn het er wel over eens dat de infrastuctuur van Deutsche Bahn in handen van de Duitse staat blijft.
Alleen de vervoersactiviteiten van zowel mensen als goederen worden gedeeltelijk geprivatiseerd.
De Duitse regering brengt bijna een kwart van de aandelen naar de beurs. De Duitse minister van Transport hoopt dat de beursgang tussen 5 en 8 miljoen euro opbrengt.
Tweederde van dat geld is bestemd voor de spoorwegen, eenderde is voor de schatkist.
Hoe groot de opbrengst is, hangt echter af van de belangstelling van de beurs. En in Duitsland hebben de beleggers geen al te beste ervaringen met de privatisering van de telefoonmaatschappij: de aandelen van Telekom zijn nog maar een fractie waard van wat velen er destijds voor betaald hebben.
Voor de SPD is de privatisering van 24,9 procent van Deutsche Bahn een eindpunt. Maar de CDU/CSU van bondskanselier Merkel wil tot 49,9 procent gaan.
Groenen en andersglobalisten hebben geen goed oog in de gedeeltelijke privatisering van Deutsche Bahn.
Bron: De Redactie.be
Re: Privatisering DB.
Hallo,
Nu de beuren het zo slecht doen, wil men DB nog even van de beurs houden... Al begint de tijd te dringen, want, de verkiezingen komen eraan!
Meer info: http://www.heute.de/ZDFheute/inhalt/8/0 ... .html?dr=1
Groeten,
Joris De Mol
Nu de beuren het zo slecht doen, wil men DB nog even van de beurs houden... Al begint de tijd te dringen, want, de verkiezingen komen eraan!
Meer info: http://www.heute.de/ZDFheute/inhalt/8/0 ... .html?dr=1
Groeten,
Joris De Mol