ROVER (NL) wil dat klassieke Benelux behouden blijft.

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!

dient klassiek Benelux behouden te blijven?

Peiling eindigde op 27 jun 2007, 10:37

ja, in zijn huidige vorm?
39
55%
ja, met extra haltes?
9
13%
ja, via ander trajekt?
13
18%
nee
10
14%
 
Totaal aantal stemmen: 71

Gregske

Bericht door Gregske »

K V B schreef:
Steven schreef: och ja je moet ze eerst al doen inzien dat de wagen meer kost dan zijn brandstof alleen en dat het egoisme om altijd en overal enkel met de wagen te willen komen zijn nadelen heeft (ma die zien ze niet)
Een verkeerskundige die zijn vak kent zal je weten te vertellen dat de sleutel in het aanmoedigen van het OV bij het parkeerbeleid ligt. In de stad Bern heeft het OV een aandeel van 60% in het woon-winkel verkeer. Daar hebben de hoge parkeertarieven veel mee te maken. Een uur parkeren kost SFR 3,60. Een biljet voor het OV (een uur geldig in de hele agglomeratie) kost toevallig ook 3,60...

Als mijn schoonmoeder in de stad wil winkelen komt ze bij ons parkeren, en neemt de bus de stad in.
Als ik in Antwerpen wil zijn, rijdt ik over de E19 naar Merksem en neem daar premetro drie naar het centrum voor de te dure ( :lol: ) prijs van € 0,80 waarmee ik een uur lang al het OV van De Lijn kan nemen gedurende een uur. 8)
Gregske

Bericht door Gregske »

K V B schreef:
Steven schreef: tracht die twee toch is van elkaar te scheiden, wij hebben hier nooit gezegd dat wij dan pro politiek in de firma zijn, in tegendeel
Die twee zijn lastig te scheiden. De inmenging van de politiek in de NMBS is een gevolg van het vele overheidsgeld dat de NMBS nodig heeft.

Als je graag zou hebben dat de NMBS onahfankelijker is, zet je dan in voor het onafhankelijk maken van de NMBS zou ik zo zeggen. Proberen zo veel mogelijk inkomsten te genereren is daar een onderdeel van.
Het probleem ligt gewoon bij het woord 'België' want in België handelt eenieder enkel en alleen maar uit eigen belang. En als je daar bovenop beweert dat alles goed komt en je het goed voor hebt met de medeBelg, ben je een politieke held 8) .

Dagelijks kijk ik het VRT- en het NOS-journaal, dagelijks lees ik de GvA en De Telegraaf en ik merk hoe langer hoe meer hoe achterlijk het Belgische politieke systeem is, hiermee niet-heiligend naar het Nederlandse want ook in dat laatste land gaat het goed fout op sociaal vlak. Het is niet voor niets dat velen zeggen dat België 20 jaar achter loopt, en door de a-politiek die men voert om twee landstalen, culturen, geldsmijters, ... gaat men nog meer achter de feiten aanhollen.

Maar ja, ik was altijd die buitenlander :roll: :lol: .
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Bericht door K V B »

Miljaarde schreef:
Waarom is prijsdifferentiatie bij treintickets dan slecht?
Omdat je er altijd die mensen mee bevoordeeld die het systeem het beste doorhebben.
Het is dus goed voor mensen die veel met de trein reizen, met andere woorden...
Je kunt nu eenmaal niet van iedereen verwachten dat hij evenveel met economie bezig is als jij Kvb. Mensen zijn ook bezig met kunst, sport, enz... Die willen gewoon het goedkoopste tarief als ze de trein nemen en zijn absoluut niet bezig met al die economische redeneringen...
Die mensen slagen er anderzijds wel in om vliegtuigtickets van Ryanair te kopen. En Thalys tickets. Het "vroegboeken is goedkoper" concept is al aardig ingeburgerd hoor.

Daarom lijkt het mij het eerlijkst dat men zijn ticket zou betalen naargelang zijn inkomen, opdie manier zou ik wel voorstander van prijsdifferentiatie zijn, al vrees ik dat dit utopie zal blijven,
Prijsdifferentieatie maakt het juist mogelijk om puur op commerciële basis een product erg goedkoop, aan marginale kostprijs aan te bieden. Dat is precies wat Ryanair en co doen. En vertel me niet dat mensen met een laag inkomen daar niks aan hebben...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

tja over de werkomstandigheden bij laatstgenoemde zullen we het ni hebben dan best, ze vliegen idd goedkoop, maar naar mijn mening (naar al wat je er links en rechts van hoort) hebben ze bij Ryanair weinig respect voor personeel aldaar.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Bericht door Bibke »

Steven schreef:tja over de werkomstandigheden bij laatstgenoemde zullen we het ni hebben dan best, ze vliegen idd goedkoop, maar naar mijn mening (naar al wat je er links en rechts van hoort) hebben ze bij Ryanair weinig respect voor personeel aldaar.
Als passagier heb je er ook geen vangnet. Wanneer een vlucht gecancelled wordt dan mag je zelf een alternatief zoeken en uw geld ben je ook kwijt. Het nadeel van een low budget maatschappij!
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1806
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Bericht door Portbou »

Voor mij moet de NMBS een openbare dienst verlenen tegen een vaste prijs.
Ook als dat betekent dat er daardoor minder treinen rijden, dus minder "dienst" geproduceerd wordt?
Je kan toch moeilijk beweren dat er in het binnenlands verkeer in België te weinig treinen rijden ?

Wat mijn vraag om "vaste prijs" betreft : De dag dat de prijs van de benzine afhangt van hoe lang op voorhand je ze bestelt en van de drukte in het tankstation op het ogenblik dat je gaat tanken... kunnen we het er nog eens over hebben.

Je maakt zelf de bedenking dat het onderscheid nationaal/internationaal niet meer relevant is, dat er een onderscheid moet gemaakt worden tussen korte- (vaste prijs) en lange afstand (variabele prijs).

Wel : Op korte afstanden zoals Liège-Aachen (Thalys), Brussel-Lille,... en met HSA (om terug op topic te komen) binnenkort ook tussen Antwerpen en Breda... zitten we met variabele prijzen. Is dat ok voor jou ?

Goedemiddag.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Bericht door rvdborgt »

Bibke schreef:
Steven schreef:tja over de werkomstandigheden bij laatstgenoemde zullen we het ni hebben dan best, ze vliegen idd goedkoop, maar naar mijn mening (naar al wat je er links en rechts van hoort) hebben ze bij Ryanair weinig respect voor personeel aldaar.
Als passagier heb je er ook geen vangnet. Wanneer een vlucht gecancelled wordt dan mag je zelf een alternatief zoeken en uw geld ben je ook kwijt. Het nadeel van een low budget maatschappij!
Dat is denk ik iets te kort door de bocht. Als je vlucht geanulleerd wordt, heb je altijd nog recht op teruggave van de ticketprijs.

Groetjes,

Rian
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

rvdborgt schreef:
Bibke schreef:
Steven schreef:tja over de werkomstandigheden bij laatstgenoemde zullen we het ni hebben dan best, ze vliegen idd goedkoop, maar naar mijn mening (naar al wat je er links en rechts van hoort) hebben ze bij Ryanair weinig respect voor personeel aldaar.
Als passagier heb je er ook geen vangnet. Wanneer een vlucht gecancelled wordt dan mag je zelf een alternatief zoeken en uw geld ben je ook kwijt. Het nadeel van een low budget maatschappij!
Dat is denk ik iets te kort door de bocht. Als je vlucht geanulleerd wordt, heb je altijd nog recht op teruggave van de ticketprijs.

Groetjes,

Rian
ook als ze overmacht inroepen?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

K V B schreef: Of je ticket omruilbaar is of niet heeft niks met "geluk" te maken.
zeer zeker wel. Je kan je biljet alleen maar omruilen als het "nieuwe" biljet bescikbaar is, en die factor heb je niet in de hand. Zoals ik ergens ver hierboven al zei: ik had het geluk dat er op die thalys annulaties waren of ik en men vriendin konden er niet meer bij :wink:
Miljaarde

Bericht door Miljaarde »

K V B schreef:
Miljaarde schreef: Omdat je er altijd die mensen mee bevoordeeld die het systeem het beste doorhebben.
Het is dus goed voor mensen die veel met de trein reizen, met andere woorden...
een groot deel van hen rijden nu al min of meer gratis of slechts voor een deel van de prijs (woon-werk verkeer) Het komt erop aan nieuwe klanten naar de trein te lokken, aan u om daarover na te denken, want ik ben geen econoom...


Prijsdifferentieatie maakt het juist mogelijk om puur op commerciële basis een product erg goedkoop, aan marginale kostprijs aan te bieden. Dat is precies wat Ryanair en co doen. En vertel me niet dat mensen met een laag inkomen daar niks aan hebben...
Niks tegen prijsdifferentiatie, zoals ik reeds zei, maar dan op basis van uw inkomen... nog altijd meest objectieve criterium van draagkracht... en Ryanair is ook gesubsidieerd,(lage luchthaventaksen van de Waalse regering of hoe heet dat?) misschien ligt daar wel de reden van hun lage prijzen?

Groetjes...
Miljaarde

Bericht door Miljaarde »

[
quote="bw494674"]
Voor mij moet de NMBS een openbare dienst verlenen tegen een vaste prijs.
Ook als dat betekent dat er daardoor minder treinen rijden, dus minder "dienst" geproduceerd wordt?
Je kan toch moeilijk beweren dat er in het binnenlands verkeer in België te weinig treinen rijden ?
Dat vind ik ook. Nergens is het zwart op wit bewezen dat er minder treinen zouden rijden omdat je tegen een vaste prijs tickets zou verkopen. Het is louter speculatie dat dit zo zou zijn.
sweek

Bericht door sweek »

Steven schreef:
rvdborgt schreef:
Bibke schreef:Als passagier heb je er ook geen vangnet. Wanneer een vlucht gecancelled wordt dan mag je zelf een alternatief zoeken en uw geld ben je ook kwijt. Het nadeel van een low budget maatschappij!
Dat is denk ik iets te kort door de bocht. Als je vlucht geanulleerd wordt, heb je altijd nog recht op teruggave van de ticketprijs.

Groetjes,

Rian
ook als ze overmacht inroepen?
Nee, maar geen enkele maatschappij hoeft bij overmacht terug te betalen.
bobby

Bericht door bobby »

Miljaarde schreef:Niks tegen prijsdifferentiatie, zoals ik reeds zei, maar dan op basis van uw inkomen... nog altijd meest objectieve criterium van draagkracht...

En daarom kunnen gepensioneere zelfstandigen vanalles kwasi gratis genieten.
gepensioneerde zelfstandigen die officieel niets verdiend hebben en die steeds het minimum hebben bijgedragen voor de sociale zekerheid en die naast een eigen huis en een appartement in knokke ook nog over een dikke bankrekening in Luxemburg beschikken


dat heet dan een objectief criterium
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Bericht door K V B »

Miljaarde schreef:[
quote="bw494674"]
Ook als dat betekent dat er daardoor minder treinen rijden, dus minder "dienst" geproduceerd wordt?
Je kan toch moeilijk beweren dat er in het binnenlands verkeer in België te weinig treinen rijden ?
Dat vind ik ook. Nergens is het zwart op wit bewezen dat er minder treinen zouden rijden omdat je tegen een vaste prijs tickets zou verkopen. Het is louter speculatie dat dit zo zou zijn.
We hebben het dan ook over Amsterdam Brussel, over een uurdienst aan vast prijs versus een halfuurdienst aan markprijzen. Dat is geen speculatie.
pietmol

Bericht door pietmol »

Shrek schreef:als die nieuwe trein niet veel duurder is en niet gereserveerd moet worden mag de benelux gerust weg.
Voor die 3 mensen die in roosendaal moeten zijn zal er wel een stoptreintje ofzo blijven zeker, en al de rest is beter af met de nieuwe trein :wink:

waarom zouden we die HSA trein inleggen? als we snel naar Amsterdam willen dan kunnen we de Thalys nemen (die trouwens sneller zal gaan dan de HSA).
Plaats reactie