Porta Alpina

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Porta Alpina

Bericht door Adler »

Er zijn plannen om in het midden van de in aanbouw zijnde basis Gotthard tunnel (57 km lang) een station te bouwen. Dit station Porta Alpina zou komen onder de plaats Sedrun en met een lift van 800m diep te bereiken zijn.
Of het station uiteindelijk zal gebouwd worden moet nog beslist worden door de Zwitserse Bundesrat.
Meer info en een filmpje kan je hier vinden.
Wover

Bericht door Wover »

De Zwitsers zijn toch zotte mensen zenne :P
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Bericht door msts.be »

Wover schreef:De Zwitsers zijn toch zotte mensen zenne :P
Niet persé , in de Japanse Seikantunnel (langer dan de Kanaaltunnel !!) zijn er ook 2 stationnetjes , maar die dienen eerder als museum om te tonen hoe de tunnel gebouwd is (het was namelijk niet zo makkelijk om in aardbevingsgevoelig gebied een tunnel te bouwen..)..

Maar een echt station als zodanig in een zo diepe tunnel bouwen ? Neen , dank u , ik heb nu geen liftvrees maar bij 800m diep heb ik wel mijn bedenkingen .. :roll:
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
Dat plan bestaat al lang, dat heeft zelfs al eens in ODB gestaan, enkele jaren terug.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Bericht door Adler »

Joris schreef: Dat plan bestaat al lang, dat heeft zelfs al eens in ODB gestaan, enkele jaren terug.
Inderdaad, het plan komt oorspronkelijk van 2 personen uit Sedrun maar is deze week door de regering (Bundesrat) officieel besproken en maakt nu een goede kans om daadwerkelijk uitgevoerd te worden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

leuk plan :-) ik zal er zeker eens naar toe gaan als het klaar is :-)
i11
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 nov 2006, 02:10

Bericht door i11 »

msts.be schreef:Maar een echt station als zodanig in een zo diepe tunnel bouwen ? Neen , dank u , ik heb nu geen liftvrees maar bij 800m diep heb ik wel mijn bedenkingen .. :roll:
Ge hoeft daar echt geen schrik voor te hebben. 800 meter is zelfs minder als de liften in de mijnen vroeger in België. Zulke lange liften moeten dagelijks gecontroleerd worden of de kabel nog in orde is en aangezien het zwitsers zijn zal dat wel in vetrouwde handen zijn. Trouwens nu reizen ook de tunnelarbeiders met die liften. Tenslotte zit er een noodrem op die liften als de kabel onverhoopt zou breken.

Enig nadeel. In Duitsland ben ik eens 700 meter omlaaggegaan en die reis duurde 5 minuten. Dus wil je de trein halen dan moet je je wellicht wel al 10 minuten voor vertrek bij de lift melden.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Bericht door K V B »

i11 schreef: Enig nadeel. In Duitsland ben ik eens 700 meter omlaaggegaan en die reis duurde 5 minuten. Dus wil je de trein halen dan moet je je wellicht wel al 10 minuten voor vertrek bij de lift melden.
Men verwacht dat men in Porta Alpina zo ongeveer een half uur nodig zal hebben om alle passagiers boven te kijrgen. Je moet niet alleen 8oo m vertikaal, maar ook nog eens 1000 m horizontaal...
Plaats reactie