Transrapid München stukje dichterbij

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Transrapid München stukje dichterbij

Bericht door Patrick »

Volgens dit bericht komt het project voor de hogesnelheidsmagneetspoorweg :wink: tussen München Hauptbahnhof en de luchthaven van München een stukje dichterbij.
Zowel de federale staat als de deelstaat Beieren willen elk een hoger aandeel betalen (totaal kostplaatje: 1,85 miljard euro). Een en ander heeft te maken met het nakende vertrek van de Beierse minister-president Stoiber.
Eind 2011 zou al een eerste trein moeten rijden.
De Stad München is tegen het project gekant.
De Duitse techniek voor de magneettrein is tot nu toe enkel gebruikt in Shangai sinds begin 2004.

Hier nog een fotootje van mijn reisje in juni: Afbeelding
Fles

Re: Transrapid München stukje dichterbij

Bericht door Fles »

Patrick schreef:Eind 2011 zou al een eerste trein moeten rijden.
De Stad München is tegen het project gekant.
Hee, dat klinkt opmerkelijk :!: Waarom is dat?
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: Transrapid München stukje dichterbij

Bericht door Patrick »

Fles schreef:
Patrick schreef:Eind 2011 zou al een eerste trein moeten rijden.
De Stad München is tegen het project gekant.
Hee, dat klinkt opmerkelijk :!: Waarom is dat?
Ze hebben bedenkingen bij het veiligheidsconcept van een 3 km-lange tunnel. De stad wil liever een Express-S-Bahn die gunstiger zou zijn voor de verkeerssituatie in de regio en goedkoper ("maar" 500 miljoen euro).
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Bericht door Accelerat »

Hmm als dat ritje dan nog maar 10 minuten duurt, heeft dat dan wel zin vraag ik me dan af? :?
Arnenys
Berichten: 176
Lid geworden op: 16 mar 2007, 19:43

Bericht door Arnenys »

Siemens en Thyssen Krupp hebben al een nieuw model voor de zweeftrein gebouwd, de Transrapid 09 zou op de toekomstige lijn moeten gaan 'rijden'.
http://www.transrapid.de/cgi-tdb/de/bas ... d3&a_no=35

Ik dacht dat de DB geen deel meer in de Transrapid-koek had? Wie gaat de dienst dan uitvoeren?
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Bericht door Patrick »

sncf-sncb schreef:Hmm als dat ritje dan nog maar 10 minuten duurt, heeft dat dan wel zin vraag ik me dan af? :?
S-Bahn doet er nu ongeveer 45' over.
Er zouden in het DB-hoofdstation ook incheckmogelijkheden zijn (o.a. ook bagage).
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Bericht door Patrick »

Arnenys schreef:[knip]

Ik dacht dat de DB geen deel meer in de Transrapid-koek had? Wie gaat de dienst dan uitvoeren?
Toch wel lijkt me: zie website; is alvast een onderdeel van DB.
Hagelander

Bericht door Hagelander »

Is zo'n magneettrein rendabel eigenlijk?
groentje
Berichten: 7301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Ik betwijfel het. Aan de andere kant, er zijn voldoende freaks die gewoon de ervaring eens willen, en het is een leuk prestigeobject. Als je, zoals Beieren, voldoende geld hebt, zijn er ergere dingen waar je je geld aan verspillen kan. :wink:
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Bericht door Patrick »

Gisteren gelezen dat de bondsregering toch nog meer Beiers geld wil. 't Project kan nog alle richtingen uit blijkbaar.
Fles

Bericht door Fles »

groentje schreef:Ik betwijfel het. Aan de andere kant, er zijn voldoende freaks die gewoon de ervaring eens willen, en het is een leuk prestigeobject. Als je, zoals Beieren, voldoende geld hebt, zijn er ergere dingen waar je je geld aan verspillen kan. :wink:
Zou het niet heel goedkoop kunnen zijn om te laten "rijden", als je eenmaal klaar bent met aanleggen van infra + beveiliging? Super weinig weerstand, lekker laag stroomverbruik, zoiets denk ik dan? :?:
Wover

Bericht door Wover »

Ik vraag me eigenlijk af of dat stroomverbruik wel zo laag is.

Het werkt op een magnetisch principe, maar worden die magneten niet elektrisch aangestuurd?

Je hebt magneten die gewoon van zichzelf magnetisch zijn en je hebt magneten dat gewoon metalen zijn die dan elektrisch gevoed worden waardoor ze magnetisch worden (iets met spoelen met daarin een metaal en zo van die dingen :P).
5307
Berichten: 1078
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:52

Bericht door 5307 »

et zou elektromagnetisch zijn dacht ik

maar ik denk dat de energie die nodig is om te accelereren wordt teruggegeven bij het afremmen, of heb ik dat mis begrepen ??
Wover

Bericht door Wover »

Ik zou het eens moeten opzoeken op wikipedia, want ik begrijp de principewerking nog niet helemaal denk ik :P.
willem

Bericht door willem »

Je hebt sowieso geen rolweerstand, enkel luchtweerstand. Wanneer een trein aan een constante snelheid rijd wordt alle energie gestoken in het overwinnen van de wrijving.

Het nadeel is wel dat de trein "opgehoffen" moet worden, dat kost natuurlijk wel wat energie.

Maar volgens wat er op het web staat is het stroomverbruik vergelijkbaar, wel iets in het voordeel van de maglev (zie bevoorbeeld hier)

De energie bij het remmen kan niet gerecupereerd worden denk ik...
Plaats reactie