Nieuwe oude diesellocs
Nieuwe oude diesellocs
De meeste onder ons zullen wel de "Taigatrommel" kennen: een loc van Russische makelij waarvan ong. 5000 stuks gebouwd zijn en die in heel het vroegere Oostblok in gebruik waren en nog steeds zijn..
Toch maar een plaatje voor wie ze niet kent: (Foto van Railfaneurope/C.Splittgerber)
Omdat de loc nogal onbetrouwbaar bleek na 30 jaar gebruik (vooral in de vroegere DDR dan) hebben ze in Polen er zich aan gewaagd om een "nieuwe" loc obv een Taigatrommel te bouwen:
Ik moet zeggen: enorm geslaagd ! De loc heeft nu wel héél veel weg van een G2000, maar desondanks is de Poolse versie volgens mij mooier..
Zeker als we gaan vergelijken met andere nieuwe locs zoals de Voith Maxima.. en die kreeg nog wel de Red Dot Design Award..
Edit 06/12/2007: Foto verwijderd wegens offline
Toch maar een plaatje voor wie ze niet kent: (Foto van Railfaneurope/C.Splittgerber)
Omdat de loc nogal onbetrouwbaar bleek na 30 jaar gebruik (vooral in de vroegere DDR dan) hebben ze in Polen er zich aan gewaagd om een "nieuwe" loc obv een Taigatrommel te bouwen:
Ik moet zeggen: enorm geslaagd ! De loc heeft nu wel héél veel weg van een G2000, maar desondanks is de Poolse versie volgens mij mooier..
Zeker als we gaan vergelijken met andere nieuwe locs zoals de Voith Maxima.. en die kreeg nog wel de Red Dot Design Award..
Edit 06/12/2007: Foto verwijderd wegens offline
Laatst gewijzigd door msts.be op 13 jun 2010, 02:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Taigatrommel revisited..
Nu ik vind het een G2000 met een kromme rug of misschien na een botsing.msts.be schreef:De meeste onder ons zullen wel de "Taigatrommel" kennen: een loc van Russische makelij waarvan ong. 5000 stuks gebouwd zijn en die in heel het vroegere Oostblok in gebruik waren en nog steeds zijn..
Ik moet zeggen: enorm geslaagd ! De loc heeft nu wel héél veel weg van een G2000, maar desondanks is de Poolse versie volgens mij mooier..
Zeker als we gaan vergelijken met andere nieuwe locs zoals de Voith Maxima.. en die kreeg nog wel de Red Dot Design Award..
Re: Taigatrommel revisited..
Is dit een nieuwe loc op basis van het oude ontwerp, of is dit een ingrijpend gerenoveerde taigatrommel?msts.be schreef: Omdat de loc nogal onbetrouwbaar bleek na 30 jaar gebruik (vooral in de vroegere DDR dan) hebben ze in Polen er zich aan gewaagd om een "nieuwe" loc obv een Taigatrommel te bouwen:
Inderdaad, zoals je kunt zien zijn de bogies en een kast onderaan (batterijkast ?) opnieuw gebruikt, de rest is nieuw.
Een gelijkaardig voorbeeld van zo'n zware modernisering is de Renfe 333.4: daar heeft men ook de bogies en de onderplaat opnieuw gebruikt, de opbouw (Prima kast van Alstom) is nieuw..
Originele loc: Omgebouwde loc: (Beide foto's van Railfaneurope/J-P. Vergez-Larrouy)
Een gelijkaardig voorbeeld van zo'n zware modernisering is de Renfe 333.4: daar heeft men ook de bogies en de onderplaat opnieuw gebruikt, de opbouw (Prima kast van Alstom) is nieuw..
Originele loc: Omgebouwde loc: (Beide foto's van Railfaneurope/J-P. Vergez-Larrouy)
Hallo,
Hadden die zijgangen nu gesloten geweest had die loc best nog wel meegevallen, nu heb ik er zo m'n twijfels over...
Maar wat is nu eigenlijk het voordeel van een nieuwe loc te bouwen op een oud onderstel? Is het niet duurder om eerste die hele loc te demonteren, en dan pas met een nieuwbouw te beginnen?
Want, dit is volgens mij geen verregaande revisie meer, maar een nieuwbouw op een oud onderstel...
Groeten,
Joris De Mol
Hadden die zijgangen nu gesloten geweest had die loc best nog wel meegevallen, nu heb ik er zo m'n twijfels over...
Maar wat is nu eigenlijk het voordeel van een nieuwe loc te bouwen op een oud onderstel? Is het niet duurder om eerste die hele loc te demonteren, en dan pas met een nieuwbouw te beginnen?
Want, dit is volgens mij geen verregaande revisie meer, maar een nieuwbouw op een oud onderstel...
Groeten,
Joris De Mol
Re: Taigatrommel revisited..
Ik vind dat hij direct kan meedoen in een transformer-filmmsts.be schreef:Ik moet zeggen: enorm geslaagd ! De loc heeft nu wel héél veel weg van een G2000, maar desondanks is de Poolse versie volgens mij mooier..
Zeker als we gaan vergelijken met andere nieuwe locs zoals de Voith Maxima.. en die kreeg nog wel de Red Dot Design Award..
eigenlijk is het gewoon nieuwbouw volgens mij, met gebruikmaking van een aantal grote onderdelen uit oude loks, welke eigenlijk nog helemaal niet versleten zijn na 40 jaar dienst, zoals frame, bufferplaten, of draaistelframes ed. Je bespaart heel veel volume aan staal uit, en het is toch al veelvuldig voorhanden! Er zijn ontzettend veel 'spender' loks beschikbaar, dus slim daarop gebaseerd zo een reko-machine te bouwen. Wat ook wel zal helpen is dat General Electric voor de machines een powerpack heeft ontwikkeld welke zo kant en klaar ingebouwd kan worden.
Ook bij de Alstom V100 doen ze iets dergelijks, al lijken die na de nieuwbouw nog redelijk op de oude machine. De V100 west wordt wel wat grondiger aangepast:
http://www.v100.de/index.php?nav=1404261
ik wordt iig wel blij van de nieuwe M62, ziet er mooi uit, misschien een klein beetje overgestyleerd, maar beter te veel dan te weinig.
Ik heb geen exacte nummers of de prijzen, maar ik gok dat een Reko-V100 toch nog wel zo 10-20% goedkoper is dan een nieuwe Vossloh... Misschien weten anderen meer?
Ook bij de Alstom V100 doen ze iets dergelijks, al lijken die na de nieuwbouw nog redelijk op de oude machine. De V100 west wordt wel wat grondiger aangepast:
http://www.v100.de/index.php?nav=1404261
ik wordt iig wel blij van de nieuwe M62, ziet er mooi uit, misschien een klein beetje overgestyleerd, maar beter te veel dan te weinig.
Ik heb geen exacte nummers of de prijzen, maar ik gok dat een Reko-V100 toch nog wel zo 10-20% goedkoper is dan een nieuwe Vossloh... Misschien weten anderen meer?
Ze hebben hem ook in een pseudo-SBB Cargo smaak..
http://www.gmfk.pl/cpg144/albums/userpi ... 0350kb.jpg
(klik voor afbeelding, was te groot om in het bericht te zetten wegens scrollen..)
http://www.gmfk.pl/cpg144/albums/userpi ... 0350kb.jpg
(klik voor afbeelding, was te groot om in het bericht te zetten wegens scrollen..)
Normaal gaat men er van uit dat de "identiteit" van een loc aan het frame gekoppeld is. Zolang dat nog origineel is, gaat het om een originele loc.ziemon schreef:eigenlijk is het gewoon nieuwbouw volgens mij, met gebruikmaking van een aantal grote onderdelen uit oude loks, welke eigenlijk nog helemaal niet versleten zijn na 40 jaar dienst, zoals frame, bufferplaten, of draaistelframes ed.
Nu is er ook al de PCC-Rail smaak:
http://www.fotosik.pl/showFullSize.php? ... 884bcc1404
http://www.fotosik.pl/showFullSize.php? ... 5e79c73775
http://www.fotosik.pl/showFullSize.php? ... 4dc0e811d3
Er zullen nog een stuk worden omgebouwd: HHPI wilt er 5 (waarvan 3 reeds in dienst), de PKP zelf wilt er in eerste fase 10 en heeft een optie op 20 volgende, de aantallen voor CBRail en PCC zijn mij onbekend. Reken er maar op dat er zeker al 50 locs zullen omgebouwd worden en daarna zullen er nog wel volgen..
Ik zou persoonlijk liever deze loc op de Belgische sporen zien rijden dan van die prutsontwerpen zoals een Voith Maxima of een Euro 4000..
Maar ja, waarschijnlijk zal hij door een waanzinnige aslast of een of andere smoes niet in België mogen komen.. spijtig..
http://www.fotosik.pl/showFullSize.php? ... 884bcc1404
http://www.fotosik.pl/showFullSize.php? ... 5e79c73775
http://www.fotosik.pl/showFullSize.php? ... 4dc0e811d3
Er zullen nog een stuk worden omgebouwd: HHPI wilt er 5 (waarvan 3 reeds in dienst), de PKP zelf wilt er in eerste fase 10 en heeft een optie op 20 volgende, de aantallen voor CBRail en PCC zijn mij onbekend. Reken er maar op dat er zeker al 50 locs zullen omgebouwd worden en daarna zullen er nog wel volgen..
Ik zou persoonlijk liever deze loc op de Belgische sporen zien rijden dan van die prutsontwerpen zoals een Voith Maxima of een Euro 4000..
Maar ja, waarschijnlijk zal hij door een waanzinnige aslast of een of andere smoes niet in België mogen komen.. spijtig..