Nieuwe oude diesellocs

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Nieuwe oude diesellocs

Bericht door msts.be »

De meeste onder ons zullen wel de "Taigatrommel" kennen: een loc van Russische makelij waarvan ong. 5000 stuks gebouwd zijn en die in heel het vroegere Oostblok in gebruik waren en nog steeds zijn..

Toch maar een plaatje voor wie ze niet kent: Afbeelding (Foto van Railfaneurope/C.Splittgerber)

Omdat de loc nogal onbetrouwbaar bleek na 30 jaar gebruik (vooral in de vroegere DDR dan) hebben ze in Polen er zich aan gewaagd om een "nieuwe" loc obv een Taigatrommel te bouwen:

Ik moet zeggen: enorm geslaagd ! De loc heeft nu wel héél veel weg van een G2000, maar desondanks is de Poolse versie volgens mij mooier..
Zeker als we gaan vergelijken met andere nieuwe locs zoals de Voith Maxima.. en die kreeg nog wel de Red Dot Design Award.. :roll:

Edit 06/12/2007: Foto verwijderd wegens offline
Laatst gewijzigd door msts.be op 13 jun 2010, 02:11, 2 keer totaal gewijzigd.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Taigatrommel revisited..

Bericht door dentheo »

msts.be schreef:De meeste onder ons zullen wel de "Taigatrommel" kennen: een loc van Russische makelij waarvan ong. 5000 stuks gebouwd zijn en die in heel het vroegere Oostblok in gebruik waren en nog steeds zijn..

Ik moet zeggen: enorm geslaagd ! De loc heeft nu wel héél veel weg van een G2000, maar desondanks is de Poolse versie volgens mij mooier..
Zeker als we gaan vergelijken met andere nieuwe locs zoals de Voith Maxima.. en die kreeg nog wel de Red Dot Design Award.. :roll:
Nu ik vind het een G2000 met een kromme rug of misschien na een botsing.
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Toch een stuk schoner dan een G2000 vind ik.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Taigatrommel revisited..

Bericht door K V B »

msts.be schreef: Omdat de loc nogal onbetrouwbaar bleek na 30 jaar gebruik (vooral in de vroegere DDR dan) hebben ze in Polen er zich aan gewaagd om een "nieuwe" loc obv een Taigatrommel te bouwen:
Is dit een nieuwe loc op basis van het oude ontwerp, of is dit een ingrijpend gerenoveerde taigatrommel?
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Dat is een gerenoveerde denk ik, zelfde basis maar met nieuwe kast, cabines, enz.
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Bericht door msts.be »

Inderdaad, zoals je kunt zien zijn de bogies en een kast onderaan (batterijkast ?) opnieuw gebruikt, de rest is nieuw.

Een gelijkaardig voorbeeld van zo'n zware modernisering is de Renfe 333.4: daar heeft men ook de bogies en de onderplaat opnieuw gebruikt, de opbouw (Prima kast van Alstom) is nieuw..

Originele loc: Afbeelding Omgebouwde loc: Afbeelding (Beide foto's van Railfaneurope/J-P. Vergez-Larrouy)
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
Hadden die zijgangen nu gesloten geweest had die loc best nog wel meegevallen, nu heb ik er zo m'n twijfels over...
Maar wat is nu eigenlijk het voordeel van een nieuwe loc te bouwen op een oud onderstel? Is het niet duurder om eerste die hele loc te demonteren, en dan pas met een nieuwbouw te beginnen?
Want, dit is volgens mij geen verregaande revisie meer, maar een nieuwbouw op een oud onderstel...
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Arator

Re: Taigatrommel revisited..

Bericht door Arator »

msts.be schreef:Ik moet zeggen: enorm geslaagd ! De loc heeft nu wel héél veel weg van een G2000, maar desondanks is de Poolse versie volgens mij mooier..
Zeker als we gaan vergelijken met andere nieuwe locs zoals de Voith Maxima.. en die kreeg nog wel de Red Dot Design Award.. :roll:
Ik vind dat hij direct kan meedoen in een transformer-film :P
ziemon

Bericht door ziemon »

eigenlijk is het gewoon nieuwbouw volgens mij, met gebruikmaking van een aantal grote onderdelen uit oude loks, welke eigenlijk nog helemaal niet versleten zijn na 40 jaar dienst, zoals frame, bufferplaten, of draaistelframes ed. Je bespaart heel veel volume aan staal uit, en het is toch al veelvuldig voorhanden! Er zijn ontzettend veel 'spender' loks beschikbaar, dus slim daarop gebaseerd zo een reko-machine te bouwen. Wat ook wel zal helpen is dat General Electric voor de machines een powerpack heeft ontwikkeld welke zo kant en klaar ingebouwd kan worden.

Ook bij de Alstom V100 doen ze iets dergelijks, al lijken die na de nieuwbouw nog redelijk op de oude machine. De V100 west wordt wel wat grondiger aangepast:
Afbeelding http://www.v100.de/index.php?nav=1404261

ik wordt iig wel blij van de nieuwe M62, ziet er mooi uit, misschien een klein beetje overgestyleerd, maar beter te veel dan te weinig.

Ik heb geen exacte nummers of de prijzen, maar ik gok dat een Reko-V100 toch nog wel zo 10-20% goedkoper is dan een nieuwe Vossloh... Misschien weten anderen meer?
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Bericht door msts.be »

Ze hebben hem ook in een pseudo-SBB Cargo smaak.. :lol:
http://www.gmfk.pl/cpg144/albums/userpi ... 0350kb.jpg
(klik voor afbeelding, was te groot om in het bericht te zetten wegens scrollen..)
enrico

Bericht door enrico »

het zijn toch wel zalig locs ze
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Bericht door K V B »

ziemon schreef:eigenlijk is het gewoon nieuwbouw volgens mij, met gebruikmaking van een aantal grote onderdelen uit oude loks, welke eigenlijk nog helemaal niet versleten zijn na 40 jaar dienst, zoals frame, bufferplaten, of draaistelframes ed.
Normaal gaat men er van uit dat de "identiteit" van een loc aan het frame gekoppeld is. Zolang dat nog origineel is, gaat het om een originele loc.
ziemon

Bericht door ziemon »

Normaal gaat men er van uit dat de "identiteit" van een loc aan het frame gekoppeld is. Zolang dat nog origineel is, gaat het om een originele loc.
Daar heb je gelijk in. Ik wilde er eigenlijk meer de ingrijpendheid van de verbouwing hiermee aangeven.
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Bericht door msts.be »

Nu is er ook al de PCC-Rail smaak:

http://www.fotosik.pl/showFullSize.php? ... 884bcc1404
http://www.fotosik.pl/showFullSize.php? ... 5e79c73775
http://www.fotosik.pl/showFullSize.php? ... 4dc0e811d3

Er zullen nog een stuk worden omgebouwd: HHPI wilt er 5 (waarvan 3 reeds in dienst), de PKP zelf wilt er in eerste fase 10 en heeft een optie op 20 volgende, de aantallen voor CBRail en PCC zijn mij onbekend. Reken er maar op dat er zeker al 50 locs zullen omgebouwd worden en daarna zullen er nog wel volgen..

Ik zou persoonlijk liever deze loc op de Belgische sporen zien rijden dan van die prutsontwerpen zoals een Voith Maxima of een Euro 4000..
:roll: Maar ja, waarschijnlijk zal hij door een waanzinnige aslast of een of andere smoes niet in België mogen komen.. spijtig.. :(
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

met 6 assen kan die aslast toch niet zo groot zijn? :P
Gesloten