Internet in de trein...
Internet in de trein...
Op bepaalde duitste treinen kan je onderweg internetten. En dat werkt dus. Dit mailtje schrijf ik vanuit rijtuig 23 van ICE 601 net ten zuiden van Mannheim...
Re: Internet in de trein...
Dat werkt toch al lang op bepaalde ICE's ?K V B schreef:Op bepaalde duitste treinen kan je onderweg internetten. En dat werkt dus. Dit mailtje schrijf ik vanuit rijtuig 23 van ICE 601 net ten zuiden van Mannheim...
Er is wel meer dat daar werkt en hier niet (ETCS om maar iets te noemen).
-
- Berichten: 2405
- Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
- Locatie: Singapore
Re: Internet in de trein...
In Nederland werd daar in 2006 ook mee geëxperimenteerd. Verwachting was geloof ik dat dat in de loop van 2008 op een aantal IClijnen (ik denk dan in eerste instantie aan Alkmaar - Heerlen/Maastricht, Den Haag/Rotterdam/Amsterdam - Leeuwarden/Groningen/Enschede) daadwerkelijk geïmplementeerd zou gaan worden. In hoeverre de gemoderniseerde ICMm stellen hierop voorbereid zijn weet ik eigenlijk niet. Zal er eens navraag naar doen.
Re: Internet in de trein...
Er rijdt hier op lijn 12 toch ook geregeld een Thalys met een grijze bobbel op het dak....Adler schreef:Dat werkt toch al lang op bepaalde ICE's ?K V B schreef:Op bepaalde duitste treinen kan je onderweg internetten. En dat werkt dus. Dit mailtje schrijf ik vanuit rijtuig 23 van ICE 601 net ten zuiden van Mannheim...
Er is wel meer dat daar werkt en hier niet (ETCS om maar iets te noemen).
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Internet in de trein...
Dat is inderdaad voor internet, maar dat gaat dacht ik via satteliet. Zou geen optimaal systeem zijn, enkel in afwachting van een definitief systeem (voor zover ik weet)
BDJ
BDJ
Re: Internet in de trein...
De onderhandelingen tussen NS en KPN zijn stukgelopen. Gaat dus voorlopig niet door.Fles schreef:In Nederland werd daar in 2006 ook mee geëxperimenteerd. Verwachting was geloof ik dat dat in de loop van 2008 op een aantal IClijnen (ik denk dan in eerste instantie aan Alkmaar - Heerlen/Maastricht, Den Haag/Rotterdam/Amsterdam - Leeuwarden/Groningen/Enschede) daadwerkelijk geïmplementeerd zou gaan worden. In hoeverre de gemoderniseerde ICMm stellen hierop voorbereid zijn weet ik eigenlijk niet. Zal er eens navraag naar doen.
Re: Internet in de trein...
Men zou HSDPA kunnen gebruiken, al weet ik niet of dat ook bij hoge snelheden werkt. Wel weet ik dat het DB /T-Mobile systeem gebruik maakt van repeaters langs de baan. Op dit moment is Köln - Frankfurt - Mannheim - Stuttgart - München er mee uitgerust. Ik zat in een ICE Köln - Basel, en ten zuiden van Mannheim, op het punt waar deze trein de neubaustrecke verlaat om de lijn naar Karlsruhe te nemen was het afgelopen met de internet pret...Bartjedj schreef:Dat is inderdaad voor internet, maar dat gaat dacht ik via satteliet. Zou geen optimaal systeem zijn, enkel in afwachting van een definitief systeem (voor zover ik weet)
Re: Internet in de trein...
Het systeem op die Thalys is definitief. Onderstussen is ook een tweede stel volledig uitgerust. En nog 2 andere stellen zijn gedeelelijk uitgerust.
Re: Internet in de trein...
Ik rij nooit met de Thalys maar ik vind op internet op veel sites een artikel van september 2007 over internet op de Thalys.Jules schreef:Het systeem op die Thalys is definitief. Onderstussen is ook een tweede stel volledig uitgerust. En nog 2 andere stellen zijn gedeelelijk uitgerust.
Volgens dit artikel zou het momenteel nog in een testfase zitten en men spreekt van midden 2008 als streefdatum.
Zie bijvoorbeeld hier.
Nochtans vind ik op de site van Thalys dit:
Of u nu voor zaken of privé op reis bent, u kunt gebruikmaken van de voordelen van een WiFi-aansluiting aan boord van de Thalys. Om in contact te blijven met uw medewerkers of om samen met familie of vrienden uw mooiste reismomenten te delen. Thalys past het beste van de technologie toe voor u.
De WiFi-toegang is gratis in Comfort 1.
Als naieve klant zou ik hier kunnen uit besluiten dat dit reeds op elke Thalys beschikbaar is.
Indien het momenteel nog niet op elke Thalys beschikbaar is, vind ik de uitleg op de Thalys site op zijn minst misleidend, om niet te zeggen bedrieglijke reklame.
Re: Internet in de trein...
Op de door Nokia Siemens - 21Net aangeboden oplossing maakt men gebruik van een "m-router", dit is een multilink router.K V B schreef:Men zou HSDPA kunnen gebruiken, al weet ik niet of dat ook bij hoge snelheden werkt. Wel weet ik dat het DB /T-Mobile systeem gebruik maakt van repeaters langs de baan. Op dit moment is Köln - Frankfurt - Mannheim - Stuttgart - München er mee uitgerust. Ik zat in een ICE Köln - Basel, en ten zuiden van Mannheim, op het punt waar deze trein de neubaustrecke verlaat om de lijn naar Karlsruhe te nemen was het afgelopen met de internet pret...Bartjedj schreef:Dat is inderdaad voor internet, maar dat gaat dacht ik via satteliet. Zou geen optimaal systeem zijn, enkel in afwachting van een definitief systeem (voor zover ik weet)
Deze router gebruikt verschillende soorten technologieën: up/down satelliet, UMTS (evt HSDPA/HSUPA), GPRS (evt EDGE), WLAN 802.11abg), met modulariteit naar de toekomst toe (een nieuwe mobiele technologie, ik zeg bv WiMAX -> modemkaart toevoegen of vervangen). Er is eveneens een local content proxyserver met Garderos portal aanwezig in het Thalysstel. Wanneer een Thalys nu in een station stilstaat, zal de m-router dit detecteren en een link maken op 802.11a/g 54Mbit. Hier vindt dan telkens een update plaats van de proxy server en alle grote gegevens kunnen hier getransfereerd worden.
Tijdens het rijden zelf aan 300 km/u kan men rekenen op enkele Mbit/s (minimum satelliet, hopelijk aangevuld door minstens UMTS) voor de hele trein. De ene technologie werkt ook veel beter aan deze snelheid dan de andere. Met UMTS waren er bv zeer goede resultaten onder hogere snelheden, langs de andere kant laat EDGE het zo goed als afweten vanaf 70-80 km/h.
De gehele uitrusting (server, m-router, bijkomende modules...) wordt geplaatst in het midden (4e rijtuig) van de trein. Vermits het intern verkeer in de trein gedaan wordt door 2 access points 802.11 per rijtuigkant (dus 4 AP per rijtuig) is dit het meest ideale scenario om de responstijd overal zo laag mogelijk te houden.
Re: Internet in de trein...
Ik rij nooit met de Thalys maar ik vind op internet op veel sites een artikel van september 2007 over internet op de Thalys.
Volgens dit artikel zou het momenteel nog in een testfase zitten en men spreekt van midden 2008 als streefdatum.
Zie bijvoorbeeld hier.
Zoals ik dus zei, 2 treinen zijn momenteel definitief uitgerust. Deze worden enkel gebruikt om te testen.
En midden 2008 mag je wel schrappen. Er is al hopeloos vertraging. De start voor het volledige park aan te passen was voorzien in 2007. Aangezien er nog steeds niet gestart is wordt midden 2008 toch wel heel krap.
Re: Internet in de trein...
Bestaat in Groot Brittanië en Zweden onder andere ook. En vast nog heel wat meer landen. ZElfs in vliegtuigen is het steeds vaker mogelijk om op het Internet te komen.
Het is natuurlijk een erg goede trekpleister voor reizigers als ze onderweg kunnen werken, en Internet is daar meer en meer noodzakelijk voor.
Het is natuurlijk een erg goede trekpleister voor reizigers als ze onderweg kunnen werken, en Internet is daar meer en meer noodzakelijk voor.
Re: Internet in de trein...
Alles hangt af van de prijs natuurlijk. In comfort 1 zal het gratis zijn, in comfort 2 niet.
Daar komt ook nog eens bij dat er slechts in 2 rijtuigen stopcontacten zitten. Mijn laptop houdt het met wifi aangeschakeld niet al te lang uit. Is volgens mij toch ook een zeer beperkende factor.
Daar komt ook nog eens bij dat er slechts in 2 rijtuigen stopcontacten zitten. Mijn laptop houdt het met wifi aangeschakeld niet al te lang uit. Is volgens mij toch ook een zeer beperkende factor.