Internet in de trein...

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Internet in de trein...

Bericht door K V B »

Op bepaalde duitste treinen kan je onderweg internetten. En dat werkt dus. Dit mailtje schrijf ik vanuit rijtuig 23 van ICE 601 net ten zuiden van Mannheim...
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Internet in de trein...

Bericht door Adler »

K V B schreef:Op bepaalde duitste treinen kan je onderweg internetten. En dat werkt dus. Dit mailtje schrijf ik vanuit rijtuig 23 van ICE 601 net ten zuiden van Mannheim...
Dat werkt toch al lang op bepaalde ICE's ?
Er is wel meer dat daar werkt en hier niet (ETCS om maar iets te noemen).
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Internet in de trein...

Bericht door treinbruno »

is dat gratis?
Afbeelding
Fles

Re: Internet in de trein...

Bericht door Fles »

In Nederland werd daar in 2006 ook mee geëxperimenteerd. Verwachting was geloof ik dat dat in de loop van 2008 op een aantal IClijnen (ik denk dan in eerste instantie aan Alkmaar - Heerlen/Maastricht, Den Haag/Rotterdam/Amsterdam - Leeuwarden/Groningen/Enschede) daadwerkelijk geïmplementeerd zou gaan worden. In hoeverre de gemoderniseerde ICMm stellen hierop voorbereid zijn weet ik eigenlijk niet. Zal er eens navraag naar doen.
dentheo
Berichten: 8175
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Internet in de trein...

Bericht door dentheo »

Adler schreef:
K V B schreef:Op bepaalde duitste treinen kan je onderweg internetten. En dat werkt dus. Dit mailtje schrijf ik vanuit rijtuig 23 van ICE 601 net ten zuiden van Mannheim...
Dat werkt toch al lang op bepaalde ICE's ?
Er is wel meer dat daar werkt en hier niet (ETCS om maar iets te noemen).
Er rijdt hier op lijn 12 toch ook geregeld een Thalys met een grijze bobbel op het dak....
Theo
Groeten vanop de Heide
Bartjedj

Re: Internet in de trein...

Bericht door Bartjedj »

Dat is inderdaad voor internet, maar dat gaat dacht ik via satteliet. Zou geen optimaal systeem zijn, enkel in afwachting van een definitief systeem (voor zover ik weet)

BDJ
thejay
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Re: Internet in de trein...

Bericht door thejay »

Fles schreef:In Nederland werd daar in 2006 ook mee geëxperimenteerd. Verwachting was geloof ik dat dat in de loop van 2008 op een aantal IClijnen (ik denk dan in eerste instantie aan Alkmaar - Heerlen/Maastricht, Den Haag/Rotterdam/Amsterdam - Leeuwarden/Groningen/Enschede) daadwerkelijk geïmplementeerd zou gaan worden. In hoeverre de gemoderniseerde ICMm stellen hierop voorbereid zijn weet ik eigenlijk niet. Zal er eens navraag naar doen.
De onderhandelingen tussen NS en KPN zijn stukgelopen. Gaat dus voorlopig niet door.
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Internet in de trein...

Bericht door K V B »

Bartjedj schreef:Dat is inderdaad voor internet, maar dat gaat dacht ik via satteliet. Zou geen optimaal systeem zijn, enkel in afwachting van een definitief systeem (voor zover ik weet)
Men zou HSDPA kunnen gebruiken, al weet ik niet of dat ook bij hoge snelheden werkt. Wel weet ik dat het DB /T-Mobile systeem gebruik maakt van repeaters langs de baan. Op dit moment is Köln - Frankfurt - Mannheim - Stuttgart - München er mee uitgerust. Ik zat in een ICE Köln - Basel, en ten zuiden van Mannheim, op het punt waar deze trein de neubaustrecke verlaat om de lijn naar Karlsruhe te nemen was het afgelopen met de internet pret...
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Internet in de trein...

Bericht door Adler »

Hier vind je meer informatie over internet in de ICE.
In dit document vind je meer over de techniek.
Jules

Re: Internet in de trein...

Bericht door Jules »

Het systeem op die Thalys is definitief. Onderstussen is ook een tweede stel volledig uitgerust. En nog 2 andere stellen zijn gedeelelijk uitgerust.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Internet in de trein...

Bericht door Adler »

Jules schreef:Het systeem op die Thalys is definitief. Onderstussen is ook een tweede stel volledig uitgerust. En nog 2 andere stellen zijn gedeelelijk uitgerust.
Ik rij nooit met de Thalys maar ik vind op internet op veel sites een artikel van september 2007 over internet op de Thalys.
Volgens dit artikel zou het momenteel nog in een testfase zitten en men spreekt van midden 2008 als streefdatum.
Zie bijvoorbeeld hier.

Nochtans vind ik op de site van Thalys dit:
Of u nu voor zaken of privé op reis bent, u kunt gebruikmaken van de voordelen van een WiFi-aansluiting aan boord van de Thalys. Om in contact te blijven met uw medewerkers of om samen met familie of vrienden uw mooiste reismomenten te delen. Thalys past het beste van de technologie toe voor u.
De WiFi-toegang is gratis in Comfort 1.


Als naieve klant zou ik hier kunnen uit besluiten dat dit reeds op elke Thalys beschikbaar is.
Indien het momenteel nog niet op elke Thalys beschikbaar is, vind ik de uitleg op de Thalys site op zijn minst misleidend, om niet te zeggen bedrieglijke reklame.
Traxxion

Re: Internet in de trein...

Bericht door Traxxion »

K V B schreef:
Bartjedj schreef:Dat is inderdaad voor internet, maar dat gaat dacht ik via satteliet. Zou geen optimaal systeem zijn, enkel in afwachting van een definitief systeem (voor zover ik weet)
Men zou HSDPA kunnen gebruiken, al weet ik niet of dat ook bij hoge snelheden werkt. Wel weet ik dat het DB /T-Mobile systeem gebruik maakt van repeaters langs de baan. Op dit moment is Köln - Frankfurt - Mannheim - Stuttgart - München er mee uitgerust. Ik zat in een ICE Köln - Basel, en ten zuiden van Mannheim, op het punt waar deze trein de neubaustrecke verlaat om de lijn naar Karlsruhe te nemen was het afgelopen met de internet pret...
Op de door Nokia Siemens - 21Net aangeboden oplossing maakt men gebruik van een "m-router", dit is een multilink router.
Deze router gebruikt verschillende soorten technologieën: up/down satelliet, UMTS (evt HSDPA/HSUPA), GPRS (evt EDGE), WLAN 802.11abg), met modulariteit naar de toekomst toe (een nieuwe mobiele technologie, ik zeg bv WiMAX -> modemkaart toevoegen of vervangen). Er is eveneens een local content proxyserver met Garderos portal aanwezig in het Thalysstel. Wanneer een Thalys nu in een station stilstaat, zal de m-router dit detecteren en een link maken op 802.11a/g 54Mbit. Hier vindt dan telkens een update plaats van de proxy server en alle grote gegevens kunnen hier getransfereerd worden.
Tijdens het rijden zelf aan 300 km/u kan men rekenen op enkele Mbit/s (minimum satelliet, hopelijk aangevuld door minstens UMTS) voor de hele trein. De ene technologie werkt ook veel beter aan deze snelheid dan de andere. Met UMTS waren er bv zeer goede resultaten onder hogere snelheden, langs de andere kant laat EDGE het zo goed als afweten vanaf 70-80 km/h.
De gehele uitrusting (server, m-router, bijkomende modules...) wordt geplaatst in het midden (4e rijtuig) van de trein. Vermits het intern verkeer in de trein gedaan wordt door 2 access points 802.11 per rijtuigkant (dus 4 AP per rijtuig) is dit het meest ideale scenario om de responstijd overal zo laag mogelijk te houden.
Jules

Re: Internet in de trein...

Bericht door Jules »

Ik rij nooit met de Thalys maar ik vind op internet op veel sites een artikel van september 2007 over internet op de Thalys.
Volgens dit artikel zou het momenteel nog in een testfase zitten en men spreekt van midden 2008 als streefdatum.
Zie bijvoorbeeld hier.

Zoals ik dus zei, 2 treinen zijn momenteel definitief uitgerust. Deze worden enkel gebruikt om te testen.

En midden 2008 mag je wel schrappen. Er is al hopeloos vertraging. De start voor het volledige park aan te passen was voorzien in 2007. Aangezien er nog steeds niet gestart is wordt midden 2008 toch wel heel krap.
sweek

Re: Internet in de trein...

Bericht door sweek »

Bestaat in Groot Brittanië en Zweden onder andere ook. En vast nog heel wat meer landen. ZElfs in vliegtuigen is het steeds vaker mogelijk om op het Internet te komen.

Het is natuurlijk een erg goede trekpleister voor reizigers als ze onderweg kunnen werken, en Internet is daar meer en meer noodzakelijk voor.
Jules

Re: Internet in de trein...

Bericht door Jules »

Alles hangt af van de prijs natuurlijk. In comfort 1 zal het gratis zijn, in comfort 2 niet.
Daar komt ook nog eens bij dat er slechts in 2 rijtuigen stopcontacten zitten. Mijn laptop houdt het met wifi aangeschakeld niet al te lang uit. Is volgens mij toch ook een zeer beperkende factor.
Plaats reactie