nieuwstopic?!

dentheo
Berichten: 7829
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: nieuwstopic?!

Bericht door dentheo » 05 feb 2013, 12:58

kika schreef:
bobke schreef:Desiro's voor de ÖBB
Hoeveel kostte de Belgische desiro's? wast dat niet iets van 1,3 miljard euro voor 305 stellen, dat maakt deze voor de ÖBB toch e heel pak duurder :o
Die van de ÖBB hebben geen eerste klasse, daarom zijn die duurder :mrgreen: Is er misschien iets aan de uitrusting anders? Ik vind het ook maar gek, zeker als je weet dat de eindassemblage in de eigen werkplaatsen gebeurd.
Misschien zijn ze project-technisch "eerlijk" en hebben de eigen kosten erbij geteld....
Theo
Groeten vanop de Heide


kika
Berichten: 2764
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

National express wint 2 Duitse aanbestedingen

Bericht door kika » 08 feb 2013, 20:32

http://www.guardian.co.uk/business/2013 ... train-rail
http://www.guardian.co.uk/business/2013 ... rail-route

National express heeft de aanbestedingen gewonnen voor Rheine-Münster-Keulen-Krefeld en Bonn-Keulen-Wuppertal.

bobke90

Re: nieuwstopic?!

Bericht door bobke90 » 08 feb 2013, 21:51

Weer een opdracht voor Kiss en Flirt
8 februari 2013, 18:45 | Auteur: emanuel

In opdracht van Alpha Trains produceert Stadler 28 regionale treinen voor de WestfalenBahn. De 15 en 13 FLIRT-Z KISS treinen, een investering van ongeveer EUR 250 miljoen, komen aan het einde van 2015 in gebruik op de Emsland en Midland lijnen
Osnabrück / Berlijn / Keulen, 7 Februari 2013. In opdracht van Alpha Trains worden bij de fabrikant Stadler Pankow GmbH Berlijn, een totaal van 28 regionale treinen gebouwd. Vanaf december 2015 zullen er 15 FLIRT treinen op het Emsland traject en 13 treinen van het type KISS op de Midland lijn, die door de WestfalenBahn bediend worden rijden. De bedrijven tekende vandaag het officiële contract in bij zijn van journalisten in Osnabrück.
“De moderne elektrische dubbeldeksvoertuigen van de soort KISS worden nu ook in Niedersachsen voor het eerst gebruikt,” zegt Michael Daum, directeur van Stadler Pankow GmbH en geeft hiermee aan, dat de Stadler FLIRT treinstellen een sukses zijn. “We zijn blij dat we nu ook de FLIRT voor Alpha Trains of WestfalenBahn mogen produceren.
“De concurrentie in het vervoer per spoor werkt het beste door het gebruik van moderne, meer comfortabele treinen”, legt LNVG Hans-Joachim Menn.
Speciaal voor het Emsland lijn (RE 15) Munster – Rheine – Überlingen – leeg – Emden, zijn de 15 dubbeldekkers FLIRT treinstellen ontworpen.
De 13 dubbeldekkers KISS treinstellen zijn ontworpen voor Midland lijnen RE 60 Rheine – Osnabrück – Minden – Hannover – Braunschweig en RE 70 tussen Bielefeld – Herford – Minden – Hannover – Braunschweig. “Met de nieuwe dubbeldeks treinen bieden wij 626 zitplaatsen, waarvan 34 in de eerste Class, “zegt Rainer Blum.
Alle 28 wagons worden gekenmerkt door hoge vermogen, een topsnelheid van 160 km per uur en ze verbruiken minder energie.
http://www.treinennieuws.nl/

dentheo
Berichten: 7829
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: nieuwstopic?!

Bericht door dentheo » 13 feb 2013, 15:34

uit de Lloyd:
TX Logistik verbindt Zeeuwse havens en Beieren drie keer per week
13 februari 2013
Spooroperator TX Logistik is een dienst begonnen tussen de Zeeuwse havens en het zuiden van Duitsland.

De dienst biedt drie vertrekken per week in beide richtingen tussen Vlissingen en Terneuzen aan Nederlandse kant en Nürnberg en München in Beieren.

De dienst knoopt aan bij een jaar geleden begonnen dienst van TX Logistik tussen Rotterdam en Nürnberg, met eveneens een frequentie van drie keer per week in beide richtingen.

Met de nieuwe dienst, waarvan de transittijd twee dagen bedraagt, speelt TX Logistik in op de bestaande behoefte om de Zeeuwse havens nog beter en veelvuldiger te verbinden met het Duitse achterland.

Zeeland Seaports dat als Zeeuws havenbedrijf verantwoordelijk is voor de ontwikkeling, het beheer, het onderhoud en de exploitatie van de havens van Vlissingen en Terneuzen, juicht de nieuwe service toe. "Dit is een belangrijke aanvulling op het multimodale transport van en naar Zeeland. Hiermee kan beter worden ingespeeld op de logistieke vragen vanuit het internationale bedrijfsleven", zo wordt gesteld.
Vlissingen en Terneuzen...koppelen in Antwerpen of in Roosendaal ? iemand ?
Theo
Groeten vanop de Heide

bobke90

Re: nieuwstopic?!

Bericht door bobke90 » 14 feb 2013, 09:09

Stadler ontvangt een order uit Moskou
13 februari 2013, 20:00 | Auteur: emanuel Afbeelding Bussnang, 13.02.2013 Stadler Rail gaat voor de Russische spoormaatschappij Aeroexpress 24 dubbel-decks treinen, van meerdere wagens produceren. Deze treinen gaan op de S-Bahn trajecten tussen het centrum van Moskou en de drie luchthavens rijden. Het contract heeft een waarde van ongeveer € 350 miljoen en is voor een deel voor de nieuwe Stadler Factory in Minsk, maar worden ook afgehandeld in Zwitserland. De fabriek bevindt zich momenteel in Minsk, maar is nog in aanbouw. Afbeelding Het contract omvat ook een optie voor 13 extra treinen. Aeroexpress bestelde bij Stadler 16 vier- en 8 zes wagen dubbeldeks treinen die worden afgeleverd in 2016. Peter Spuhler, eigenaar en CEO van Stadler Rail Group is zeer tevreden over de order: “Deze tweede opdracht van Rusland is voor ons een belangrijke mijlpaal na de eerste opdracht van de Russische fabrikant van rollend materieel Transmash Holding, die we een half jaar geleden kregen. Dit is zeker een doorbraak op de Russische markt.
Ander afmetingen
De basis voor de nieuwe functies van de beproefde Stadler KISS staat voor de Russische markt echter aanzienlijk verschillen. Zoals de spoorbreedte van 1.520 mm (in vergelijking met 1.435 mm in West-Europa). Terwijl in het westerse Europa, de treinen meestal een breedte van 2.800 mm hebben is de nieuwe dubbeldekker voor Moskou 3.400 mm breed. Met een hoogte van 5.240 mm (in vergelijking met 4500 mm in het westen) hebben de voertuigen een aanzienlijke grotere afmeting. De treinen zijn ook ontworpen om de speciale Russische klimatologische omstandigheden te kunnen weerstaan. Temparaturen van -50 graden tot +40 graden die gebaseerd zijn op de reeds geleverde FLIRT treinen aan Finland, Noorwegen, Estland en Wit-Rusland. Ook deze nieuwelingen kunnen een snelheid van 160 km per uur.
http://www.treinennieuws.nl/
Dat de treinen in rusland breder zijn wist ik al. Maar waarom zijn de dubbeldekkers ook nog eens 740mm hoger? Wonen er reuzen misschien in rusland?

bobke90

Re: nieuwstopic?!

Bericht door bobke90 » 15 feb 2013, 12:07

Duitse spoorwegen klagen treinenfabrikant aan

15 februari 2013

Wat AnsaldoBreda is voor de Nederlandse en Belgische Spoorwegen, is Bombardier voor Deutsche Bahn (DB). De Duitse spoorwegen zijn de aanhoudende problemen met de treinen van het Canadese bedrijf meer dan zat. Volgens de Süddeutsche Zeitung van heeft DB rechtszaken in Berlijn en München aangespannen tegen de treinenbouwer en eist ze 160 miljoen euro schadevergoeding.

Te lichte assen, te zwakke remmen en constant oponthoud in werkplaatsen door technische defecten hebben de spoorwegen naar de rechtbank gedreven. Problemen doen zich vooral voor bij de meer dan 200 treinen die zijn aangekocht voor regionaal vervoer in het zuiden van Duitsland. Gesprekken met de fabrikant om de problemen te verhelpen, liepen op niets uit. DB zag zich gedwongen een zaak aan te spannen.

10 jaar vertraging
Aanhoudende problemen met treinen van de S-Bahn en regionale treinen in München zijn het stadsvervoersbedrijf, dat onder DB valt, een doorn in het oog. De remmen zijn niet sterk genoeg waardoor de treinen al jaren langzamer rijden dan de bedoeling is. Dat leidt al 10 jaar tot vertragingen. Het vervoersbedrijf stapte daarom naar de rechter in München, aldus de krant.

Bron: Het Laatste Nieuws

rail s

Re: nieuwstopic?!

Bericht door rail s » 22 feb 2013, 23:33

dentheo schreef:Vlissingen en Terneuzen...koppelen in Antwerpen of in Roosendaal ? iemand ?
Het antwoord:
Bundelen maritieme en continentale stromen essentieel

Maandag, 11 februari 2013, 10:45
Bundelen maritieme en continentale stromen essentieel

‘Van origine is TX Logistik een Integrator. Dit betekent dat onze bedrijfsvoering verder gaat dan enkel tractie leveren. Naast het gegeven dat een locomotief vooral kilometers moet maken, denken wij graag mee met de klant. Wat zijn de knelpunten? Waarom maakt men geen gebruik van het spoor? Daarom zijn wij continu bezig met het bedenken van oplossingen voor de klanten.

Inmiddels zijn wij de grootste private railgoederenvervoerder binnen Europa en zijn wij actief op een viertal markten, namelijk: maritiem, intermodaal, automobiel en (break)bulk. Een groot voordeel is dat wij eigen licenties hebben in Nederland, Duitsland, Zwitserland, Oosterijk, Denemarken, Zweden, Noorwegen, Frankrijk en Italië. Hierdoor kunnen wij op de gehele Noord-Zuid-as eigen materiaal inzetten en hebben wij meer controle op het proces. Door de inzet van multi-courante locs bieden wij bovendien heel concurrerende transittijden aan onze klanten.

Ondanks de crisis kenden wij in het afgelopen jaar zelfs een groei. Dit komt door onze sterke focus op continentaal vervoer. Het is onze ervaring dat veel traditionele wegvervoerders zoeken naar intermodale mogelijkheden, maar ze weten alleen niet hoe. Daarom is het belangrijk naast de wegvervoerder te gaan staan. Zo kwam ik recent nog bij een wegvervoerder die een set P400 trailers had aangeschaft, terwijl de hoogte van de lading slechts 2,0 meter was. Hierdoor beperkt een wegvervoerder zijn mogelijkheden in het aantal bestemmingen waarop die kunnen worden ingezet.

De crisis vraagt tegelijk om slimme logistieke concepten, waarbij het bundelen van maritieme en continentale stromen essentieel is. In samenwerking met European Gateway Services (EGS) van ECT hebben wij het afgelopen jaar een nieuwe dienst opgezet naar Nürnberg. Door de crisis bleven de verwachte volumes echter uit. Je wordt dan wel genoodzaakt je horizon te verbreden.

In de eerste plaats hebben we er daarom voor gekozen de treinen op te splitsen, waarbij een deel rechtstreeks doorrijdt naar München. Door de concurrerende transittijden (closing time 21:00 uur dag A – ready for pick up 06:00 uur dag C) is dit vooral heel aantrekkelijk voor de continentale markt. Daarnaast bleek er geen rechtstreekse verbinding vanuit Antwerpen te zijn. Per barge komen nu containers vanuit de Antwerpen, Terneuzen en Vlissingen naar CTT Rotterdam in Pernis, waarna deze worden overgeslagen op het spoor. In plaats van 3 volle treinen per week, onderzoeken we momenteel de mogelijkheden de frequentie op te voeren naar 5 keer per week.

Om in tijden van crisis het hoofd boven water te houden als spoorvervoerder moet je wel op zoek gaan naar slimme en flexibele oplossingen. Wat mij echter opvalt is het hoge bureaucratische gehalte in de spoorsector. Dit gaat ten koste van de flexibiliteit.’

Thom Derks, TX Logistik
http://www.railcargo.nl/actueel/intervi ... essentieel

Gebruikersavatar
AlexNL
Berichten: 1887
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: nieuwstopic?!

Bericht door AlexNL » 23 feb 2013, 15:54

Er gaat concurrentie komen voor de Thalys tussen Brussel en Parijs. Thello, een joint-venture van Trenitalia en Veolia Transdev dat de nachttreinverbindingen tussen Frankrijk en Italië exploiteert, heeft een veiligheidscertificaat voor België gekregen van DVIS. Thello wil binnen 2 jaar een concurrerende dienst op de sporen hebben.

L'Echo: Thello va concurrencer Thalys sur la ligne Bruxelles Paris

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20750
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Steven » 23 feb 2013, 16:08

Dat gaat nog druk worden precies.
NU hebben we al Thalys, ICE heeft ook zin om er treinen over te laten rijden als die Italianen er ook nog bij komen dan gaat thalys toch moeten inleveren zoveel is zeker.

FLV-FGSP
Berichten: 1556
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: nieuwstopic?!

Bericht door FLV-FGSP » 24 feb 2013, 00:08

Artikel is ook beschikbaar in het Nederlands:
http://www.tijd.be/nieuws/ondernemingen ... 7-3084.art

Taurus
Berichten: 122
Lid geworden op: 05 feb 2006, 19:19
Locatie: Almelo, Nederland
Contacteer:

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Taurus » 24 feb 2013, 09:16

Hel zal mij benieuwen met wat voor materieel Thello dan wil gaan rijden. Ik geloof niet dat SNCF of Thalys snel een paar TGV-Réseau stellen beschikbaar stelt. Enige optie zouden de verkorte Eurostar stellen (serie 3300) kunnen zijn maar die houdt SNCF waarschijnlijk ook vast om concurrentie tegen te gaan.

kristofvt
Berichten: 77
Lid geworden op: 31 okt 2010, 21:34

Re: nieuwstopic?!

Bericht door kristofvt » 24 feb 2013, 10:36

Dat zullen ETR.1000 zijn Trenitalia heeft zo'n 50 zefiro V300 type hst besteld die door Bombardier en AnsaldoBreda gebouwd worden. De eerste treinstellen (prototype) zou dit jaar geleverd worden. De indienstneming zou zomer 2014 zijn. Ze zouden kunnen rijden op 1.5+3kV=+15+25kV en plaats bieden aan 174 1 ste klas zitjes en 295 2de klas zitjes volgens railfaneurope.

Gebruikersavatar
AlexNL
Berichten: 1887
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: nieuwstopic?!

Bericht door AlexNL » 24 feb 2013, 15:07

ETR 1000? Dat denk ik toch niet.

Het zou mij niet verbazen als Thello via de klassieke route gaat rijden met conventionele getrokken treinen, en dat de consument de keuze krijgt 'snel maar duurder' of 'wat trager, maar goedkoper'.

We zullen het zien :D

Tijgernoot
Berichten: 305
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Tijgernoot » 24 feb 2013, 20:40

TrenItalia heeft enige tijd geleden al aangekondigd dat ze voor de ETR 1000 ook toelating in België en Nederland willen aanvragen. Op dat moment kon ik dat helemaal niet plaatsen maar nu is voor mij het kwartje gevallen.

bobke90

Re: nieuwstopic?!

Bericht door bobke90 » 27 feb 2013, 18:58

NSB confirms Flirt order

NORWAY: Stadler Rail announced on February 26 that Norwegian national passenger operator NSB had placed a firm order for a further 16 five-car Flirt electric multiple-units to be delivered between early 2014 and early 2015.

The order has been placed within the framework of a 2008 contract covering the supply of an initial 26 Flirts for regional services and 24 for Oslo commuter routes, with options for up to 100 more EMUs.

According to Stadler, the latest order for 16 Class 75 commuter trainsets is worth around NKr1·1bn. Last year the government agreed to provide guarantees to ensure NSB would be compensated should it order the trains and then operation of the services be tendered and transferred to another operator
http://www.railwaygazette.com/news/pass ... order.html

Plaats reactie