bellen verboden op de trein

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: bellen verboden op de trein

Bericht door K V B »

pietje schreef:
thomaslj schreef:In het geval van Kinepolis kan het ook de isolatie van de gebouwen zijn zodat de gsm's binnenin geen signaal krijgen van de gsm masten buiten, sommige luchtvaartmaatschappijen isoleren op die manier ook hun vliegtuigen..
De uitleg over een gebouw kan ik nog wel volgen, maar dat van dat vliegtuig geloof ik geen bal van.
In het beste geval kan je een vliegtuig een isolatie geven van 40 - 50 dB. indien je in de lucht bent en dus vrij zicht hebt op de GSM-mast (=geen bomen of gebouwen tussen u en de mast) dan is deze isolatie te weinig om de werking geheel te verhinderen.
Is dat omdat je geen aarding hebt? Want voor zover ik weet houdt je met een goed geaarde kooi van Faraday practisch alles tegen.
In de lucht heb je wel een ander fenomeen dat het GSM-en sterk verhindert, namelijk dat je vrij zicht hebt op 10 tallen GSM-masten, waarvan er enkelen op dezelfde kanalen zitten. Hierdoor verstoren ze mekaars signalen en wordt bellen sterk bemoeilijkt. (maar met een beetje geluk zal het toch werken)
Waar je dan weer in een trein last me hebt is dat de cellen zich snel opvolgen. Je GSM meldt zich dan steeds weer bij een nieuwe cel aan. Een ritje Zwitserland - België os genoeg om de accu van mijn GSM-etje leeg te trekken.
Weet dat je op een hoogte van enkele km's "vrij zicht" hebt van honderden kilometers, dus het zou eventueel kunnen dat uw GSM eerder geneigd is om een mast op de een of andere berg in Zwitserland te nemen, dan eentje in eigen land.
Die Zwitserse GMS masten zenden wel maar op een tiende van de sterkte als vergelijkbare zenders in de buurlanden (wegens een absurde wet). Een van de gevolgen is dat je, als je niet oplet, je in het grensgebied al snel op een buitenlands net zit. Dat, en de geografie maakt een landelijk dekkend GSM netwerk best lastig.

Overigens, Swisscom (mijn werkgever :-) is bezig met de uitbouw van een HSDPA netwerk, en concentreert zich nu de steden afgedekt zijn op de spoorlijnen, en dit in samenwerking met de SBB. Het lijkt me niet dat die ooit bellen (of mobiel) datagebruik in de treinen gaan verbieden. Wel hebben sommige treinen stiltecoupés.
Fles

Re: bellen verboden op de trein

Bericht door Fles »

K V B schreef:Die Zwitserse GMS masten zenden wel maar op een tiende van de sterkte als vergelijkbare zenders in de buurlanden (wegens een absurde wet).
Vertel daar eens wat meer over? Ze hebben op iedere Heidi-tepel een BTS* staan of wat? :?:



* Base Transceiver Station / GSM-zendmast / Kijk mij eens ergens verstand van hebben :')
pietje

Re: bellen verboden op de trein

Bericht door pietje »

Dat van Zwitserland was maar een voorbeeld, het kan ook eentje uit Lux of D zijn :D
Shrek schreef: Je bent nog een klein detail vergeten: Gsm-antennes zijn gericht op een bepaalde hoek. Ze stralen nauwelijks iets naar boven uit. Om die reden kan ik vanuit een klein zweefvliegtuigje bijna nooit verbinding maken. Een gsm-signaal is ook niet zo heel sterk. Op enkele km hoogte zit je ook gewoon te ver van een mast af om te kunnen telefoneren :wink: Communicatie maken met de grond vanuit een vliegtuig is dus zoizo bijna onmogelijk.
Je vergist je toch. De reden waarom het niet lukt is dat de signalen van verschillende masten mekaar verstoren.
De openingshoek van een basisstation is toch snel een 10 tal graden, dwz dat je wanneer je bv boven Brussel vliegt op 1 km hoogte, je een vodoende sterk signaal hebt vanop een mast in bv Mechelen, maar dat er ook masten zijn in alle andere richtingen die op dezelfde frequentie zitten en ongeveer even sterk zijn. daardoor wordt de communicatie onmogelijk gemaakt.
Vanop 1 km hoogte is het vermogen van een GSM groot genoeg om 100 km bereik te hebben, maar omdat alle GSM frequenties volgens het "cellulaire" systeem hegebruikt worden om de zoveel kilometer.

Ik zal het anders stellen: Als nu het GSM netwerk zou worden uitgeschakeld op een 10-tal zenders na (mooi geografisch verspreid), waardoor dezelfde frequenties slechts 1 keer gebruikt zouden worden, wel dan zou je wel kunnen bellen vanuit jouw vliegruig(je).
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: bellen verboden op de trein

Bericht door K V B »

Fles schreef:
K V B schreef:Die Zwitserse GSM masten zenden wel maar op een tiende van de sterkte als vergelijkbare zenders in de buurlanden (wegens een absurde wet).
Vertel daar eens wat meer over? Ze hebben op iedere Heidi-tepel een BTS* staan of wat? :?:
De maximale sterkte van het EM veld dat een GSM mast mag opwekken op voor het publiek toegankelijke plaatsen is gelimiteerd. Daarbij is de norm in Zwitserland veel strenger dan in Duitsland, met als gevolg dat Duitse GSM masten met een ongeveer tien keer zo hoog vermogen uitzenden, en in de grensstreek dus vaak de cellen van Zwitserse aanbieders overstemmen.
thomaslj

Re: bellen verboden op de trein

Bericht door thomaslj »

Het artikel over die vliegtuigen heb ik teruggevonden. Het gaat niet zozeer om isolatie maar tekst gaat als volgt:
'...AeroMobile en OnAir zetten technologie in die het gebruik van een gsm in een vliegtuig absoluut veilig maakt. In het toestel zit een speciaal basisstation dat een klein netwerk doet ontstaan en zo gsm-verkeer mogelijk maakt. Het basisstation is via een satelliet verbonden met de aarde. Aparte apparatuur schermt de gsm's in het vliegtuig af van de netwerken op de grond, om storingen te vermijden...' (De Tijd 10 aug. 2006 titel artikel: 'Mobilofonielicentie voor Airbus')
Gesloten