bellen verboden op de trein

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

bellen verboden op de trein

Bericht door treinbruno »


Nu iedereen er minstens eentje heeft, lijkt de tijd aangebroken om de gsm aan banden te leggen. In de Oostenrijkse stad Graz geldt vanaf deze week bijvoorbeeld een verbod op bellen met een gsm in bussen, trams en treinen.

Zen
In Frankrijk zijn er "zen zones" op de hogesnelheidstreinen: je mag daar niet bellen. Ze bestaan ook al in Denemarken, Duitsland en Finland, van die stille zones in treinen.

"Geen recht"
"Ik weet dat ik de gsm-god een beetje beledigd heb", zegt burgemeester Siegfried Nagl van Graz, "maar mensen moeten beseffen dat ze het recht niet hebben om constant aan de telefoon te hangen."

"Niet gezond"
De uitspraak van Nagl heeft voor flink wat opschudding gezorgd. Tegenstanders vragen zich wie de burgemeester is om te beslissen wanneer, hoe en waar ze bellen. Nagl zelf beroept zich op gezondheidsredenen: "Het is gewoon niet goed voor je gezondheid om nooit eens wat rust en vrede te hebben." Het noopte de critici tot een slogan: "Worden gsm-gebruikers de nieuwe rokers?"

Op vliegtuig
Ongeveer gelijktijdig diende in Amerika Republikeins senator Peter DeFazio een wetsvoorstel in dat gsm-en op vliegtuigen in het Amerikaanse luchtruim zou verbieden. In Europa heeft de EU recent dat verbod opgeheven en is bijvoorbeeld Air France al begonnen met proefvluchten waar gebeld kan worden.

Uit auto
In de VS zijn er ook een toenemend aantal steden die de gsm tout court uit de auto willen bannen. Ze argumenteren daar dat mobieltjes voor zowat de helft van de ongevallen zorgen.

Gepruts
Handenvrije sets zijn al verplicht, maar dat haalt niks uit volgens de politie, want "of de chauffeurs gebruiken ze niet, of ze zitten te prutsen aan het ding om bijvoorbeeld een nummer in te tikken". Nummers draaien via voice controle is ook geen oplossing: "bestaat nu al een paar jaar en geen hond die weet hoe dat werkt, want jammer genoeg moet je daar de handleiding voor lezen".

Passagiers
Ook gsm-gebruik van passagiers is verantwoordelijk voor veel ongevallen menen ze in de States. "De chauffeurs moeien zich in het gesprek, luisteren mee, zijn gewoonweg minder geconcentreerd." (hlnsydney)
wat is daar nu het nut van :twisted:
stiltezones, OK
maar bellen volledig verbieden :twisted: :oops:

(bron: HLN.be http://www.hln.be/hln/nl/958/Multimedia ... nden.dhtml)
Afbeelding
Bartjedj

Re: bellen verboden op de trein

Bericht door Bartjedj »

En hoe denken ze dàt te controleren? Als je iedereen die een GSM vastheeft gaat bekeuren, gaat de politie met een redelijk groot personeelstekort zitten :o

BDJ
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: bellen verboden op de trein

Bericht door Steven »

er bestaan stoorzenders voor gsm signaal :-)
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: bellen verboden op de trein

Bericht door treinbruno »

oja, stond overlaatst eens in een magazinetje: de top 10 voor de meest associale mensen:
1. GSM signaal verstoorder :mrgreen:

pepperspray, electroshockmachien, en mosquito stonden er ook nog bij.
Afbeelding
Trainspotterke

Re: bellen verboden op de trein

Bericht door Trainspotterke »

Steven schreef:er bestaan stoorzenders voor gsm signaal :-)
Inderdaad! In de recentste Kinepolis-vestigingen (Brugge en Oostende) bestaat er ook al een systeem van stoorzenders.
Zo heb ik er nergens in het gebouw ontvangst met mijn Proximus-gsm. :P
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: bellen verboden op de trein

Bericht door Accelerat »

Ik zie ze bij ons op 't school nog wel zo'n stoorzender instaleren. :roll:
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: bellen verboden op de trein

Bericht door overweg13 »

treinbruno schreef:oja, stond overlaatst eens in een magazinetje: de top 10 voor de meest associale mensen:
1. GSM signaal verstoorder :mrgreen:

pepperspray, electroshockmachien, en mosquito stonden er ook nog bij.
En mensen die spelfouten verbeteren ongetwijfeld ook.
Ach, het is zo typisch voor onze samenleving: niet wie de hinder veroorzaakt, draagt schuld, maar wel wie tegen de hinder protesteert.
Met vriendelijke groet

overweg13
Fles

Re: bellen verboden op de trein

Bericht door Fles »

"Ik weet dat ik de gsm-god een beetje beledigd heb", zegt burgemeester Siegfried Nagl van Graz, "maar mensen moeten beseffen dat ze het recht niet hebben om constant aan de telefoon te hangen."
Als je nou per se zoiets wilt implementeren. Dat zou kunnen he :idea: Maar me dunkt dat je dan toch wel met een beter verhaal moet kunnen komen dan dit :evil:

Eén of andere omhooggevallen pikkebaas die even eigenhandig gaat lopen bepalen welk recht mensen wel en niet hebben, jaja, 't zal effe lekker worden :shock: :!:
pietje

Re: bellen verboden op de trein

Bericht door pietje »

al iemand aan gedacht dat zo'n stoorzender eigenlijk illegaal is?
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: bellen verboden op de trein

Bericht door Asterix »

En dik illegaal. Als Kinepolis, NMBS of wie dan ook mijn gsm-verkeer praktisch verbiedt, is dit een schending van de mensenrechten.

Europees Verdrag tot Bescherming van de Rechten van de Mens:

Artikel 8 – Recht op eerbiediging van privéleven, familie- en
gezinsleven
1. Een ieder heeft recht op respect voor zijn privéleven, zijn familie- en
gezinsleven, zijn woning en zijn correspondentie.
2. Geen inmenging van enig openbaar gezag is toegestaan in de
uitoefening van dit recht
, dan voor zover bij de wet is voorzien en in een
democratische samenleving noodzakelijk is in het belang van de
nationale veiligheid, de openbare veiligheid of het economisch welzijn
van het land, het voorkomen van wanordelijkheden en strafbare feiten,
de bescherming van de gezondheid of de goede zeden of voor de
bescherming van de rechten en vrijheden van anderen.


Het is nogal grof u in de openbaarheid te begeven en vervolgens te pretenderen dat mensen hun communicatie maar moeten aanpassen aan uw inzichten. Het zou beter zijn thuis te blijven, daar zou de rust gegarandeerd moeten zijn.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: bellen verboden op de trein

Bericht door overweg13 »

Jeroen schreef: Het is nogal grof u in de openbaarheid te begeven en vervolgens te pretenderen dat mensen hun communicatie maar moeten aanpassen aan uw inzichten. Het zou beter zijn thuis te blijven, daar zou de rust gegarandeerd moeten zijn.
Sorry, jongeman, maar daar ben ik het niet met je eens. Als je privacy je zo heilig is, handel er dan ook naar, en hou je gesprekjes op een plaats waar niemand kan/moet meeluisteren. En als je alle uitzonderingen naleest waarin die "correspondentie" toch van hogerhand aan banden gelegd kan worden, dan vind ik die "bescherming en rechten van anderen" zeker een achterpoort waar een hele reeks maatregelen tegen gsm'en door kan.
Echt grof vind ik al die mensen die niet meer kunnen fluisteren, die vinden dat je altijd en overal luidruchtig moet kunnen spreken, converseren... Maar ik heb het al eerder gezegd: in onze samenleving zijn het niet degenen die hinderen die in de fout gaan, maar degenen die (zelfs voorzichtig) durven uiten dat ze gehinderd worden. Dat gaat van mijn buurman die 's morgens om 6:00 begint te hameren en te boren, over de cafébezoeker die in een (rustig) café een conversatie aangaat met iemand die 2 tafels verder zit, tot iemand die al zijn zaken en zijn privéleven te grabbel gooit door zonodig in bus en trein te moeten bellen, om dan nog te zwijgen over de luidruchtige ringtones, die er soms aan voorafgaan.
Met vriendelijke groet

overweg13
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: bellen verboden op de trein

Bericht door Asterix »

Merk op dat artikel 8 spreekt over een openbaar gezag wat Kinepolis en NMBS en co niet zijn. Zij vallen dan ook niet onder de enige instantie vermeld die een uitzondering op deze rechten kan inbouwen.

Ik stoor mij meer dan eens aan lawaai maar het begint een beetje uit de hand te lopen. Net zoals bij het roken begint de slinger door te slaan. Ik ben de eerste om ervoor te pleiten dat je thuis rustig kan genieten van alle rust en stilte (voor zover redelijk mogelijk). Dit recht onder je arm mee naar buiten nemen en verlangen dat dit overal waar je komt, wordt nageleefd, vind ik er een beetje over. Je spreekt over "hinderen" maar als je alles moet gaan verbieden wat iemand kan hinderen, valt de samenleving stil. Waar staat trouwens geschreven dat mijn recht om te roepen op een perron zou moeten wijken voor uw "recht" op stilte? Is een herberg de plaats om rust te vinden?
pietje

Re: bellen verboden op de trein

Bericht door pietje »

als ze bellen in de trein gaan verbieden jaag je vele mensen terug naar de wagen of is dat de bedoeling?
trouwens er is nog een verscil tussen de vraag van de cinema's om niet te bellen tijdens de voorstelling, en effectief de signalen te verstoren. Dit vind ik echt een brug te ver, want die verstoring zal normaliter ook buiten de cinemazaal voor hinder zorgen, want zoals GSM signalen niet aan de deur stoppen, gaat een stoorsignaal dat ook niet doen.

Een wettelijke manier om dit te omzeilen is dat men de zalen als een "kooi van Faraday" inricht, maar dat is niet zo gemakkelijk bij een bestaand gebouw, en als men van gedachten verandert kan men het niet eenvoudig ongedaan maken.
Het moet namelijk een goeie zijn, minimum 60-80 dB om een beetje efficient te zijn.

een ander nadeel is dat dit alle draadloze communicatie verhindert, dus ook de eigen walky-talky's van de bewaking, lokale DECT netwerken, wifi,...
utopia

Re: bellen verboden op de trein

Bericht door utopia »

Jeroen schreef:En dik illegaal. Als Kinepolis, NMBS of wie dan ook mijn gsm-verkeer praktisch verbiedt, is dit een schending van de mensenrechten.
Stoorzender zijn idd illegaal, maar niet op basis van de vermelde artikels hoor. Je kan moeilijk argumenteren dat het verbieden een inbreuk is op het eerbiedigen van het privé-leven. Je zou eerder kunnen argumenteren dat je de beller tegen zichzelf beschermt en helpt zijn privé-leven te beschermen door hem niet zijn privé-toestanden in de massa te laten gooien.

Als je dan persé wetten wil betrekken, zorg dan dat je wel de juiste neemt.
Dietrich

Re: bellen verboden op de trein

Bericht door Dietrich »

GSM-signaal impliceert niet dat je luidop zit te bellen, wat met SMS, MMS, WAP, enz...?
Gesloten