Hi-Life, OptiWay of toch maar Smoove?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
FLV-FGSP
Berichten: 1886
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Hi-Life, OptiWay of toch maar Smoove?

Bericht door FLV-FGSP »

Thalys heeft vanaf september een nieuw tariefsysteem en nieuwe namen. Naar Parijs reizen we in de toekomst met Hi-Life, OptiWay of met een beetje geluk met Smoove. De tickets worden sinds 1 juni al verkocht, op de grote stations zijn folders beschikbaar.

Een persbericht heb ik tot nu toe alleen in het Duits gevonden: http://www.thalys.com/img/apropos/press ... ermany.pdf

Het belangrijkste staat daar niet in: Smoove (ex Smilys, ex Mini) is voortaan ook als enkele reis te krijgen.

PS Hoeveel geld zou Thalys hebben betaald aan de bedenker van deze namen? Bij mij veroorzaken ze eerder braakneigingen...
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: Hi-Life, OptiWay of toch maar Smoove?

Bericht door Accelerat »

Yuk! Wat een verschrikkelijke namen... Zullen we ook meteen zien dat het weer duurder zal worden naar Parijs... :evil:
Fles

Re: Hi-Life, OptiWay of toch maar Smoove?

Bericht door Fles »

opmerkelijk dat juist een Frans bedrijf met engels-achtige termen komt. Waar ze nog steeds halsstarrig vasthouden aan hun ordinateurs en hun mega-octets :x
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: Hi-Life, OptiWay of toch maar Smoove?

Bericht door Accelerat »

Tijd om de Parijsse "franse-woordenboek-beheerders" er eens bij te halen? (Die zitten heel hun leven in een gebouw aan de Seine om "het woordenboek" te beschermen tegen de engelse taal) :lol:
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: Hi-Life, OptiWay of toch maar Smoove?

Bericht door Patrick »

Hierheen voor info in het Nederlands: van onze noorderburen dan nog!

Edit: op de Thalys-site staat de info ook in het Nederlands.
FlyingDutchman

Re: Hi-Life, OptiWay of toch maar Smoove?

Bericht door FlyingDutchman »

Misschien de eerste keer dat ik het eens ben met die 'Franse woordenboek beheerders'. Meestal is het voor mensen die wat minder zijn in Frans toch wel makkelijk als er iets in het Engels staat aangegeven. Maar die rare marketing termen die door de één of andere pennenlikker uit de duim zijn gezogen zijn belachelijk. De namen zeggen echt niets, maar dan ook helemaal niets, over wat je met dit kaartje (=ticket) kan. Ik zie er het nut niet van in. :roll:
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2066
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Hi-Life, OptiWay of toch maar Smoove?

Bericht door Dieselfreak »

Ik vind het juist goed dat de Fransen moeite doen om hun taal te beschermen tegen de onstuitbare pletwals van het Engels. In Vlaanderen strijden we al meer dan anderhalve eeuw tegen iedere vorm van verfransing, we hebben vertalingen gemaakt voor Franse leenwoorden, zoals duimspijker voor punaise, regenscherm voor paraplu (hoewel er in Vlaanderen anderzijds ook duizenden Franse leenwoorden zijn, bovenop degene die al in standaardnederlands voorkomen). Waarom vinden velen het dan vreemd dat Fransen niet meedoen aan die ziekelijke Anglofilie van Nederlandstaligen? Er is niets waar de Vlamingen dubbelzinniger mee omgaan dan hun taal. Terwijl men tegen het ene taalimperialisme als een leeuw vecht, ontvangt men het andere met open armen.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5322
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Hi-Life, OptiWay of toch maar Smoove?

Bericht door Steve »

Dieselfreak schreef:Ik vind het juist goed dat de Fransen moeite doen om hun taal te beschermen tegen de onstuitbare pletwals van het Engels. In Vlaanderen strijden we al meer dan anderhalve eeuw tegen iedere vorm van verfransing, we hebben vertalingen gemaakt voor Franse leenwoorden, zoals duimspijker voor punaise, regenscherm voor paraplu (hoewel er in Vlaanderen anderzijds ook duizenden Franse leenwoorden zijn, bovenop degene die al in standaardnederlands voorkomen). Waarom vinden velen het dan vreemd dat Fransen niet meedoen aan die ziekelijke Anglofilie van Nederlandstaligen? Er is niets waar de Vlamingen dubbelzinniger mee omgaan dan hun taal. Terwijl men tegen het ene taalimperialisme als een leeuw vecht, ontvangt men het andere met open armen.
Veel positieve reacties heb ik hier anders niet gelezen over Hi-Life, OptiWay en Smoove... :lol:
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: Hi-Life, OptiWay of toch maar Smoove?

Bericht door msts.be »

Nee, ik vind dit juist verschrikkelijk. De Franse Staat heeft een officiële (!!! :shock: ) instantie die Franstalige synoniemen voor bepaalde Engelstalige woorden moet uitvinden. Onthouden we ook dat Frankrijk (net zoals Engeland trouwens) nog redelijk conservatief binnen de EU is als het gaat over zaken zoals landbouw, arbeidssysteem (arbeidsrechten, werkduur, vakbonden), liberalisering in bepaalde takken, enz. Beide voorbeelden (de taalinstantie en de conservatieve houding binnen de EU) bewijzen hun purisme en chauvinisme, en dat heeft vandaag in de globale wereld toch zijn tijd gehad. Spijtig genoeg kan Frankrijk hier leuk mee blijven doorgaan aangezien zij toch genoeg politieke macht in de Europese instellingen hebben.. :roll:
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2066
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Hi-Life, OptiWay of toch maar Smoove?

Bericht door Dieselfreak »

Dus je vindt dat zij, net zoals Nederlandstaligen, taalkundig zelfmoord moeten plegen en nederig knielen voor keizer Engels? Ik vind het belachelijk Franstaligen te beschuldigen van taalracisme, als men tegelijkertijd een omgekeerd taalracisme koestert jegens het Engels ("Nederlands is uncool. Engels heeft de future!").
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Hi-Life, OptiWay of toch maar Smoove?

Bericht door Steven »

Beste dieselfreak, Thalys is geen zuiver Frans, Duits, Nederlands of engels product te noemen. Wat die taaldiscussie er toe doet snap ik dus niet. Trouwens je kan iets beschermen of overbeschermen ivm dat taalgebruik. De termen mogen dan in een internationale taal zijn (want dat is waarschijnlijk het basisidee) dat neemt nog niet weg dat de gekozen woorden (ongeacht de taal) mooi klinken en het geheel aantrekkelijk maken (in het Frans of Nederlands had men dus evengoed slecht klinkende woorden kunnen vinden voor die prijzen).
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: Hi-Life, OptiWay of toch maar Smoove?

Bericht door deadlock »

Dieselfreak schreef:Dus je vindt dat zij, net zoals Nederlandstaligen, taalkundig zelfmoord moeten plegen en nederig knielen voor keizer Engels? Ik vind het belachelijk Franstaligen te beschuldigen van taalracisme, als men tegelijkertijd een omgekeerd taalracisme koestert jegens het Engels ("Nederlands is uncool. Engels heeft de future!").
Ik ben een taalpurist in hart en nieren maar barbarismen zijn er nou eenmaal. En het valt eigenlijk allemaal best wel mee.
Plaats reactie