ICE en Thalys in 2009
ICE en Thalys in 2009
Hier: http://www.grahnert.de/fernbahn/bahn2009.pdf staat een voorlopig overzicht van alle langeafstandstreinen in Duitsland zoals die in 2009 zouden gaan rijden. Mij vielen twee zaken op:
- Thalys gaat een half uur sneller rijden vanaf juni,
- ICE gaat al vanaf december 2008 een half uur sneller rijden.
Deze informatie is natuurlijk voorlopig, maar kan dit eigenlijk kloppen?
- Thalys gaat een half uur sneller rijden vanaf juni,
- ICE gaat al vanaf december 2008 een half uur sneller rijden.
Deze informatie is natuurlijk voorlopig, maar kan dit eigenlijk kloppen?
Re: ICE en Thalys in 2009
Nee, noch Thalys noch Die Bahn is in december al klaar met de ombouw van genoeg treinstellen.K V B schreef:Deze informatie is natuurlijk voorlopig, maar kan dit eigenlijk kloppen?
Vanaf juni 2009 gaan Thalys en ICE tussen Keulen en Brussel vv weer volgens dezelfde cadans rijden, dwz Thalys behoudt de huidige vertrektijd in Brussel, maar is een half uur sneller in Keulen en ICE vertrekt een half uur later uit Brussel, met dezelfde aankomsttijd in Keulen.
Re: ICE en Thalys in 2009
Waardoor de goede aansluitingen richting Zuid Duitsland in Köln allemaal verloren gaan...FLV-FGSP schreef:Nee, noch Thalys noch Die Bahn is in december al klaar met de ombouw van genoeg treinstellen.K V B schreef:Deze informatie is natuurlijk voorlopig, maar kan dit eigenlijk kloppen?
Vanaf juni 2009 gaan Thalys en ICE tussen Keulen en Brussel vv weer volgens dezelfde cadans rijden, dwz Thalys behoudt de huidige vertrektijd in Brussel, maar is een half uur sneller in Keulen en ICE vertrekt een half uur later uit Brussel, met dezelfde aankomsttijd in Keulen.
Re: ICE en Thalys in 2009
... maar er meer goede aansluitingen naar Berlijn komenK V B schreef:Waardoor de goede aansluitingen richting Zuid Duitsland in Köln allemaal verloren gaan...
Je zult er niet op achteruitgaan, Brussel - Basel via Köln zal voortaan in alle gevallen 6:20 duren. Dit overigens tegen plm 6:10 voor de snelste combinaties van Thalys + TGV (+TER) via Parijs en Straatsburg.
Re: ICE en Thalys in 2009
Het voordeel van de ICE/Thalys verbinding via Köln is wel dat ie meerder mogelijkheden per dag aanbied, die allemaal even lang duren, omdat zowel Zwitserland, Duitsland als België een klokvaste dienstregeling kennen. Verder zijn zowel de treinen naar Duitsland als die verder naar Zwitserland in Basel goed geïntegreerd. Kom je van Frankrijk zijn de overstappen vaak langer. En je kan op Duitse treinen ook beter eten dan op Franse. Via Duitsland is ook vaak goedkoper, zeker als je met twee reist.FLV-FGSP schreef:... maar er meer goede aansluitingen naar Berlijn komenK V B schreef:Waardoor de goede aansluitingen richting Zuid Duitsland in Köln allemaal verloren gaan...
Je zult er niet op achteruitgaan, Brussel - Basel via Köln zal voortaan in alle gevallen 6:20 duren. Dit overigens tegen plm 6:10 voor de snelste combinaties van Thalys + TGV (+TER) via Parijs en Straatsburg.
Re: ICE en Thalys in 2009
Kunnen ze dan niet al elk met één omgebouwde trein over L3 rijden en de rest over L37?FLV-FGSP schreef:Nee, noch Thalys noch Die Bahn is in december al klaar met de ombouw van genoeg treinstellen.K V B schreef:Deze informatie is natuurlijk voorlopig, maar kan dit eigenlijk kloppen?
Vanaf juni 2009 gaan Thalys en ICE tussen Keulen en Brussel vv weer volgens dezelfde cadans rijden, dwz Thalys behoudt de huidige vertrektijd in Brussel, maar is een half uur sneller in Keulen en ICE vertrekt een half uur later uit Brussel, met dezelfde aankomsttijd in Keulen.
Het begint toch allemaal lang te duren nu. Dit had toch allemaal veel sneller gekund als men wat beter voorbereid was. Men wist toch welk beveiligingssysteem ging gebruikt worden, men kon hierop toch anticiperen, niet?
Re: ICE en Thalys in 2009
De vervoerders wisten inderdaad wat er ging komen, maar zijn desondanks niet op tijd in actie gekomen. Bij de SNCF was dat een bewuste beslissing. Wat er bij DB achter zit, dat weet ik niet.wrpint schreef:Kunnen ze dan niet al elk met één omgebouwde trein over L3 rijden en de rest over L37?
Het begint toch allemaal lang te duren nu. Dit had toch allemaal veel sneller gekund als men wat beter voorbereid was. Men wist toch welk beveiligingssysteem ging gebruikt worden, men kon hierop toch anticiperen, niet?
Groetjes,
Rian
Re: ICE en Thalys in 2009
Even checken: klopt deze informatie op dit moment nog of is er weeral een uitstel van ingebruikname van L3? Ik geloof eigenlijk niet veel meer m.b.t. L3. De vervoerders hadden toch kunnen anticiperen of op zijn minst er wat vaart achter zetten. Binnenkort kunnen we in VOLT op één een discussie voeren over de spooktunnels van Soumagne en Walhorn, naar analogie met spookstation Noorderkempen.FLV-FGSP schreef:Nee, noch Thalys noch Die Bahn is in december al klaar met de ombouw van genoeg treinstellen.K V B schreef:Deze informatie is natuurlijk voorlopig, maar kan dit eigenlijk kloppen?
Vanaf juni 2009 gaan Thalys en ICE tussen Keulen en Brussel vv weer volgens dezelfde cadans rijden, dwz Thalys behoudt de huidige vertrektijd in Brussel, maar is een half uur sneller in Keulen en ICE vertrekt een half uur later uit Brussel, met dezelfde aankomsttijd in Keulen.
Re: ICE en Thalys in 2009
Lijn 3 en 4 zijn bij mijn weten klaar op het doorknippen van het lint na.wrpint schreef:Even checken: klopt deze informatie op dit moment nog of is er weeral een uitstel van ingebruikname van L3? Ik geloof eigenlijk niet veel meer m.b.t. L3. De vervoerders hadden toch kunnen anticiperen of op zijn minst er wat vaart achter zetten. Binnenkort kunnen we in VOLT op één een discussie voeren over de spooktunnels van Soumagne en Walhorn, naar analogie met spookstation Noorderkempen.FLV-FGSP schreef:Nee, noch Thalys noch Die Bahn is in december al klaar met de ombouw van genoeg treinstellen.
Vanaf juni 2009 gaan Thalys en ICE tussen Keulen en Brussel vv weer volgens dezelfde cadans rijden, dwz Thalys behoudt de huidige vertrektijd in Brussel, maar is een half uur sneller in Keulen en ICE vertrekt een half uur later uit Brussel, met dezelfde aankomsttijd in Keulen.
Thalys heeft afgelopen week nog eens bevestigd dat ze in juni 2009 voldoende stellen met ERTMS hebben om zowel naar Duitsland als naar Nederland over de HSL's te rijden.
Groetjes,
Rian
Re: ICE en Thalys in 2009
Rian,
hoe en wanneer heeft Thalys bevestigd dat zij in juni 2009 over genoeg stellen zullen beschikken om over de HSL's te rijden?
team
hoe en wanneer heeft Thalys bevestigd dat zij in juni 2009 over genoeg stellen zullen beschikken om over de HSL's te rijden?
team
Re: ICE en Thalys in 2009
Tijdens een overleg vorige week. Er was Thalys niets bekend over vertraging bij de inbouw van ERTMS en ging dus uit van de planning met juni 2009. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat dat ook uitkomt.TEAM schreef:hoe en wanneer heeft Thalys bevestigd dat zij in juni 2009 over genoeg stellen zullen beschikken om over de HSL's te rijden?
Groetjes,
Rian
Re: ICE en Thalys in 2009
Op de HSL-Zuid zal voorlopig niets rijden, zo weten van de Nederlandse minister Eurlings. De exploitanten zijn er nog niet klaar voor. Waarschijnlijk betekent dit ook een half jaar uitstel voor de Thalys naar Keulen.
-
- Berichten: 283
- Lid geworden op: 29 aug 2008, 14:34
Re: ICE en Thalys in 2009
ICE 10+11+14+15+16+17 blijven voorlopig in hun oude rijpad rijden tot 13 juni 2009K V B schreef:Hier: http://www.grahnert.de/fernbahn/bahn2009.pdf staat een voorlopig overzicht van alle langeafstandstreinen in Duitsland zoals die in 2009 zouden gaan rijden. Mij vielen twee zaken op:
- Thalys gaat een half uur sneller rijden vanaf juni,
- ICE gaat al vanaf december 2008 een half uur sneller rijden.
Deze informatie is natuurlijk voorlopig, maar kan dit eigenlijk kloppen?