NS-dienstregeling 2009

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Bartjedj

NS-dienstregeling 2009

Bericht door Bartjedj »

Op 14 december 2008 gaat de dienstregeling 2009 van de Nederlandse Spoorwegen in. Hieronder de belangrijkste wijzigingen ten opzichte van de vorige dienstregeling.

Nieuwe stations
Bij het ingaan van de dienstregeling voor 2009 wordt station Amsterdam Holendrecht geopend; daarnaast worden op de Hemboog de sporen 9 en 10 geopend onderdeel van Amsterdam Sloterdijk.

Wijzigingen in de dienstregeling
Wijzigingen in de dienstregeling zijn vermeld zoals de NS deze van plan is uit te voeren. De dienstregeling van het rijdend materieel is echter nog onderhevig aan veranderingen. Zo wordt over iedere aanpassing onderhandeld met het LOCOV, dat onder meer de consumentenbelangen in de nieuwe dienstregeling vertegenwoordigt. Dit kan gedurende het jaar nog voor de nodige wijzigingen zorgen. Daarnaast geldt voor de gehele dienstregeling dat het uiteindelijk aan netbeheerder ProRail is om de benodigde spoorcapaciteit aan de NS toe te wijzen. In vorige jaren is duidelijk geworden dat hierdoor nogal wat geplande toevoegingen niet, of in aangepaste (afgeslankte) vorm in de uiteindelijke dienstregeling terugkwamen. De hieronder genoemde wijzigingen zijn dan ook alle onder voorbehoud van toewijzing capaciteit door ProRail en overeenkomst met het LOCOV.

Amsterdam – Haarlem
Er komt in de spits een dringend gewenste vergroting van de capaciteit door de stoptrein Den Haag Centraal – Haarlem (serie 6300) te verlengen naar Amsterdam Centraal. Deze wijziging is 25 augustus 2008 al ingegaan.

Zwolle – Deventer – Arnhem – Nijmegen – 's-Hertogenbosch – Tilburg – Roosendaal
De huidige Intercity's Zwolle – Nijmegen (serie 3700) en Arnhem – Roosendaal (serie 3600) zullen weer worden samengevoegd na de knip in december 2006. De nieuwe serie 3600 is dus de Intercity Zwolle – Roosendaal. Deze trein zal tussen Zwolle en Deventer en tussen Arnhem en Nijmegen op alle tussengelegen stations stoppen. De serie zal worden uitgevoerd door ICRm en VIRM. In de plaats van de vervallen rechtstreekse Intercity serie 3700 tussen Arnhem en Nijmegen komt de nieuwe IC Schiphol – Arnhem – Nijmegen (serie 3100).

Groningen/Leeuwarden – Zwolle
De eerste IC Groningen – Den Haag Centraal zal extra stoppen te Hoogeveen om circa 06.20 uur. Bovendien komt er een extra late verbinding van Groningen en Leeuwarden naar Rotterdam en Den Haag, met overstap in Amersfoort, dit omdat de laatste IC Enschede – Utrecht gaat doorrijden naar Den Haag Centraal en Rotterdam Centraal. Bovendien wordt de laatste IC Groningen – Zwolle doorgetrokken naar Utrecht Centraal (Zwolle v. 23.46 u).

Amsterdam/Schiphol – Hoorn/Enkhuizen
Met een jaar vertraging komt station Amsterdam Sloterdijk Hemboog in gebruik. Dit betekent dat de wijzigingen die zijn gepland voor de NS-dienstregeling 2008 eindelijk in kunnen gaan. De stoptrein tussen Amsterdam Centraal en Enkhuizen wordt naar IC opgewaardeerd en stopt niet meer tussen Amsterdam Sloterdijk en Hoorn (enkele vroege en late treinen stoppen wel onderweg); tussen Hoorn en Enkhuizen wordt overal gestopt. De treinverbinding zal vanwege capaciteitstechnische redenen in Amsterdam Centraal overlopen in de serie 4000 (stoptrein Amsterdam – Gouda – Rotterdam) en omgekeerd. De bestaande spitstrein Amsterdam – Enkhuizen wordt gehandhaafd, zodat tijdens de spitsuren een 10/20-minutendienst wordt geboden.

De stations tussen Hoorn en Zaandam worden alleen nog maar bediend door de stoptrein Hoofddorp – Hoorn Kersenboogerd, die elk halfuur gaat rijden. Reizigers van deze stations richting Amsterdam Centraal kunnen te Sloterdijk overstappen. De inzet zal een combinatie van DDM-1 en DD-AR zijn, vanwege de koppeling aan de serie 4300 te Hoofddorp (Opstel). De overstaptijd te Hoorn tussen de IC-trein van en naar Enkhuizen en de stoptrein naar en van Hoofddorp wordt 12 minuten.

Na 20.00 uur 's avonds en in het weekend gedurende de hele dag wordt de stoptrein Hoorn-Kersenboogerd - Hoofddorp ingekort tot Amsterdam Sloterdijk. Aankomst en vertrek in Sloterdijk vanaf spoor 3.

Uitgeest – Zaandam – Amsterdam Centraal – Almere Oostvaarders (– Lelystad Centrum)
De huidige Sprinter Uitgeest – Zaandam – Amsterdam Centraal – Gouda – Rotterdam Centraal (serie 4000) zal met ingang van de nieuwe dienstregeling ingekort worden tot Amsterdam Centraal – Gouda – Rotterdam Centraal. De Zaanlijn krijgt een nieuwe treinserie: de serie 4700 die het traject Uitgeest – Zaandam – Amsterdam Centraal – Weesp – Almere Oostvaarders aflegt (deze vervangt ook de serie 4600 Amsterdam Centraal – Almere Oostvaarders). Hierdoor verliezen de stations op de Zaanlijn (tussen Zaandam en Uitgeest) hun verbinding met de stations Amsterdam Amstel en Amsterdam Bijlmer ArenA. Daar tegenover staat dat de stations aan de Zaanlijn een verbinding krijgen met Almere en Lelystad en omgekeerd. Ook heeft de Zaanlijn een verbinding van 4x per uur met Diemen en Weesp. De serie 4700 zal uitgevoerd worden met SGMm.

Schiphol/Amsterdam – Utrecht – Eindhoven/Arnhem
Met het gereedkomen van de keersporen te Breukelen wordt de Sprinter Rhenen – Amsterdam Zuid ingekort tot Breukelen. Bovendien komt er een extra Sprinter tussen Utrecht en Breukelen, zodat hier een kwartierdienst wordt geboden. Tijdens de spitsuren heeft deze trein uitlopers naar Veenendaal Centrum enerzijds en Amsterdam Centraal anderzijds: wegens capaciteitsgebrek in de infrastructuur wordt er niet gestopt in Amsterdam Amstel en Amsterdam Muiderpoort.

Hierdoor ontstaat er ruimte voor de noodzakelijke kwartierdienst tussen Utrecht en Schiphol. Deze wordt gevormd door de bestaande Intercity Eindhoven – Schiphol (serie 3500) en de nieuwe Intercity Nijmegen – Schiphol (serie 3100). Dit betekent wel dat de Intercity Arnhem – Den Haag Centraal (serie 2000) wordt ingekort tot Utrecht – Den Haag Centraal.

Er komt een nieuw station, Amsterdam Holendrecht. Deze zal worden bediend door de stoptrein Rotterdam – Gouda – Amsterdam (– Hoorn – Enkhuizen) en tijdens de spitsuren ook door de Sprinter Veenendaal Centrum – Amsterdam Centraal.

Op station Utrecht Lunetten stopt, per 25 augustus 2008, de stoptrein Utrecht-Tiel v.v. Het station krijgt hiermee voor het eerst in zijn bestaan een kwartiersdienst. Vanwege de spoorverdubbeling te Houten zal de tram tussen Houten en Houten Castellum komen te vervallen. NS zet op dit traject bussen in. Naar verwachting zullen de stoptreinen met ingang van de dienstregeling 2011 op een nieuw station Houten Castellum gaan stoppen.

Wegens werkzaamheden aan de A2 en daarvan verwachte verkeershinder maken de Intercitytreinen Schiphol – Eindhoven sinds april 2008 op weekdagen een extra stop in Best. Automobilisten wordt hiermee een vlottere, alternatieve verbinding naar zowel Utrecht als Eindhoven geboden.

Ede-Wageningen – Arnhem – Zutphen
De stoptrein Ede-Wageningen – Arnhem – Zutphen (serie 7500) zal worden geknipt, waarmee wordt teruggegaan naar de situatie van voor december 2006. De serie 7500 wordt ingekort tot Ede-Wageningen – Arnhem, Mat '64 verzorgt deze treindienst. Deze wijziging is 25 augustus 2008 al ingegaan. Om de stoptreinstations tussen Zutphen en Arnhem een betere verbinding met de richting Nijmegen te geven keert de stoptrein Zutphen-Nijmegen vanaf 14 december 2008, als serie 7600, terug. In deze serie zal vanwege de krappe rijtijden SGMm worden ingezet.

Amsterdam – Amersfoort – Deventer – Enschede
Op 15 juni 2008 is een extra perron te Deventer in gebruik genomen. Dit betekent dat de IC Amsterdam Centraal – Deventer niet meer hoeft te wachten in Apeldoorn. Dit scheelt 10 minuten.

Het project "Almelo verdiept" wordt afgerond. Dit betekent dat er vanaf zomer 2009 [1] tussen Almelo en Almelo de Riet weer twee sporen beschikbaar komen. Hierdoor vermindert de reistijd tussen Almelo, Hengelo en Enschede v.v.

De stoptrein Apeldoorn – Almelo wordt van maandag t/m zaterdag overdag doorgetrokken naar Enschede. Van maandag tot en met vrijdag wordt de frequentie de gehele dag verhoogd tot een halfuursdienst. In combinatie met de stoptrein Zwolle - Enschede ontstaat daardoor een kwartiersdienst in Twente. Elk kwartier stopt de stoptrein dan op de tussenliggende stations van de lijn Wierden - Enschede. [2] In de avonduren en op zon- en feestdagen verandert er niets.

De pendeltrein Hengelo – Enschede in aansluiting op de trein naar Berlijn wordt op werkdagen opgeheven; de verbinding Enschede – Hengelo blijft wel gehandhaafd. In de weekends en gedurende feestdagen rijdt de trein wel in beide richtingen.

De trein Amsterdam CS-Enschede wordt in 2009 een VIRM-6 treinstel

Nachtnet
De NS begint met een proef voor een rechtstreekse nachttrein tussen Utrecht en Rotterdam met een stop in Gouda. Deze trein zal gaan rijden op donderdag-, vrijdag- en zaterdagnacht. Verder heeft NS het voornemen de nachttreinen niet meer te Den Haag Centraal te laten stoppen maar in plaats hiervan te Den Haag Hollands Spoor; dit in verband met werkzaamheden op station Den Haag Centraal. De eerste nachttrein richting Utrecht zal extra stoppen te Amsterdam Bijlmer Arena om circa 01:28 u, de eerste nachttrein van Utrecht richting Amsterdam zal ook te Amsterdam Bijlmer Arena stoppen om circa 01:32 u.

Extra treinen tijdens feestdagen
Op Tweede Kerst-, Paas- en Pinksterdag gaan de treinen rijden zoals op zaterdag, in plaats van zoals op zondag.

Wijzigingen op een latere datum

Amsterdam Centraal – Haarlem – Dordrecht
Wegens vertraagde oplevering van de HSL-Zuid gaan de voorgestelde wijzigingen op dit traject pas in 2010 in. De Beneluxtrein gaat mogelijk in 2009 gebruik maken van de HSL-Zuid.

Amsterdam Centraal – Roosendaal – Vlissingen
Zolang de Intercity Amsterdam – Brussel (Beneluxtrein) nog niet over de HSL rijdt, zal hier de bestaande dienstregeling gehandhaafd worden. Wel zal wegens het wegvallen van de vroege en late treinen van deze treindienst, de Intercity Amsterdam – Dordrecht tussen 07:00 uur en 08:00 uur en tussen 23:00 uur en 00:00 uur doorrijden naar Roosendaal en omgekeerd. Zodra de Intercity Amsterdam – Brussel over de HSL gaat rijden zal deze niet meer stoppen in Den Haag HS, Dordrecht en Roosendaal. In plaats daarvan gaat de Intercity Amsterdam – Roosendaal – Vlissingen twee keer per uur rijden en gaat dan tussen Roosendaal en Vlissingen op alle tussengelegen stations stoppen. Deze vervangt dan de stoptrein Roosendaal – Vlissingen en de Intercity Amsterdam – Dordrecht.

Groningen/Leeuwarden – Zwolle
De doordeweekse stoptrein Groningen – Zwolle (serie 9100) zal 2x per uur gaan rijden i.p.v. 1x per uur, waarbij beide intercity's op dat traject onderweg alleen stoppen in Assen. De stoptrein van Leeuwarden naar Wolvega (serie 2900) wordt gedurende de spitsuren vermoedelijk verlengd naar Zwolle.

Bron: Wikipedia
Plaats reactie