Personeel IC Benelux

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
acba

Personeel IC Benelux

Bericht door acba »

Hallo,
Ik had een vraag ivm het personeel op de IC B sinds de nieuwe dienstregeling. Vandaag nam ik deze (Mechelen-Rotterdam) en wat me opviel was dat er geen Belgische conducteur meer aan boord was. Althans kwam deze toch niet controleren of riep deze niet om... wel 2 Nederlandse conducteurs. In Roosendaal gaf ook een Nederlandse conducteur het vertreksein aan de machinist (trein richting België). Is dit gewoon toeval, of is dit vanaf vandaag ingevoerd? Geldt dit ook voor de treinbestuurders?
Met alle respect, maar ik denk toch dat de Nederlandse conducteurs niet alle service kunnen garanderen op het Belgische net (informatie aansluitingen etc.). Ook zijn ze veel strenger (en volgens mij niet altijd terecht) bij de ticketcontrole, zo moest ik mijn ID tonen bij mijn campuskaart en moesten heel wat reizigers een nieuw ticket kopen omdat ze vanuit Brussel voor 9u met voordeeluren vertrokken waren (ondanks het feit dat voordeeluren eigenlijk geen korting geeft tot Roosendaal-grens en we dat grenspunt maar voorbijrijden om 09u25).
260689
Berichten: 3324
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Personeel IC Benelux

Bericht door 260689 »

Wat ik van men moeder heb gehoord is dat Nederlandse TBG's geen vertrek mogen geven in Belgie.
Uitzonderingen voor Belgische TBG's is dat zei wel vertrek mogen geven in Roosendaal en Maastricht omdat zij daar een opleiding ook voor krijgen.

Belgische TBG's zijn over het algemeen vriendelijker dan hun Nederlandse collega's, maar in Nederland is de treinbestuurder de baas op de trein en in Belgie is dit de treinbegeleider die beslist
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Personeel IC Benelux

Bericht door Steven »

In België is het ieder zijn deel, de TBG onder de reizigers en de TB in zijn stuurpost.
Ze moeten (in het geval dit nodig is natuurlijk) vooral goed kunnen samenwerken.
Wat de benelux betreft zal het gewoon puur toeval geweest zijn. Soms hebben bepaalde treinbegeleiders de gewoonte (als ze met twee zijn) de trein onderling te verdelen, iemand de voorste rijtuigen en iemand de achterste rijtuigen. Je zegt dat hij/zij niet heeft omgeroepen, bedoel je dan dat er totaal niets werd omgeroepen of dat die van ns dat zou gedaan hebben?
acba

Re: Personeel IC Benelux

Bericht door acba »

Ja, wat jullie zeiden dacht ik ook, maar:
- bij aankomst in Antwerpen-Centraal (en Roosendaal, maar dat is nog normaal) riep de Nederlandse conducteur in 4 talen om... (en ik ben zeker dat het geen Belg met hollands accent was ;-) )
- bij de trein in Roosendaal richting Brussel stond enkel een ns hispeed conductrice die ik het vertreksein heb zien geven

Zelf hadden ze een kaartje met de prijzen van de tickets die je aan boord kon (/moest) kopen, ook de eerste keer dat ik het zag. Anders roepen ze gewoon de belgische die het met zijn computer uitrekent...

PS. Wel grappig dat de "ns hispeed trainmanager" dan niet de baas is van de trein ;-)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Personeel IC Benelux

Bericht door Steven »

misschien was de Belgische collega licht verkouden en heeft deze aan zijn/haar ns collega gevraagd bepaalde zaken over te nemen.
Het vertrek in Roosendaal door iemand van ns is nu niet bepaald abnormaal te noemen he.
Het aankondigen van de haltes door iemand van ns is al even normaal te noemen als het voorgaande voor mij.

ps : op een eurostar zitten ook meerdere trainmanagers (afgekort TM's) is gewoon een engelse benaming voor treinbegeleider. Daaraan kan je niet zien of hij/ zij hoofdverantwoordelijke is.
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: Personeel IC Benelux

Bericht door deadlock »

260689 schreef:Belgische TBG's zijn over het algemeen vriendelijker dan hun Nederlandse collega's, maar in Nederland is de treinbestuurder de baas op de trein en in Belgie is dit de treinbegeleider die beslist
Voor zover ik weet is Nederland is de conducteur(treinbegeleider) de baas en niet de machinist.
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Personeel IC Benelux

Bericht door stefanic »

Het is een feit dat de eerste Benelux richting Brussel, die van Rotterdam komt, enkel NS-personeel aan boord heeft, simpelweg omdat anders NMBS-personeel zeer vroeg in Rotterdam moet zijn. Dat was dus geen uitzondering vanochtend. Ik veronderstel trouwens dat op de eerste Beneluxen die van Amsterdam komen ook pas in Roosendaal of Antwerpen NMBS-personeel op de trein komt?

Ik weet dat bij Reizigers Internationaal deze situatie van 'eenlandige begeleiding' besproken is geweest samen met de NS-collega's.
spoorwegrealist
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: Personeel IC Benelux

Bericht door deadlock »

En de (opgeleide) machinisten van de NMBS als NS mogen helemaal van de Watergraafsmeer naar Brussel Zuid rijden.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Personeel IC Benelux

Bericht door HLE 2302 »

260689 schreef:Wat ik van men moeder heb gehoord is dat Nederlandse TBG's geen vertrek mogen geven in Belgie.
Uitzonderingen voor Belgische TBG's is dat zei wel vertrek mogen geven in Roosendaal en Maastricht omdat zij daar een opleiding ook voor krijgen.

Belgische TBG's zijn over het algemeen vriendelijker dan hun Nederlandse collega's, maar in Nederland is de treinbestuurder de baas op de trein en in Belgie is dit de treinbegeleider die beslist
dat zal wel :P als de treinbestuurder hier zegt, ik vertrek niet, zal de trein ook niet vertrekken, en daar heeft de tbg niks op te zetten :P

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Personeel IC Benelux

Bericht door Robin »

op de trein van Brussel naar Rotterdamn om 15:40 in Mechelen zaten 2 Belgische TBG op hoor :wink:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: Personeel IC Benelux

Bericht door Accelerat »

acba schreef: ... moesten heel wat reizigers een nieuw ticket kopen omdat ze vanuit Brussel voor 9u met voordeeluren vertrokken waren (ondanks het feit dat voordeeluren eigenlijk geen korting geeft tot Roosendaal-grens en we dat grenspunt maar voorbijrijden om 09u25).
Dat vind ik dus echt genaaid voor die mensen... Voordeeluren geld pas vanaf de grens, er is helemaal geen korting op het belgische deel! :evil:
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Personeel IC Benelux

Bericht door treinbruno »

op een superdagretour en jongeren kaarje staat er:
NS: op weekdagen geldig na 9u
staat dit dan ook niet op kaartje met voordeelurenkorting?

hoe zit het trouwens met de boetes op het stuk essen-roosendaal, kijken ze dan echt naar buiten in welk land je zit :)
want +€12,.. of +€35 is wel een groot verschil
Afbeelding
dentheo
Berichten: 8172
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Personeel IC Benelux

Bericht door dentheo »

stefanic schreef:Het is een feit dat de eerste Benelux richting Brussel, die van Rotterdam komt, enkel NS-personeel aan boord heeft, simpelweg omdat anders NMBS-personeel zeer vroeg in Rotterdam moet zijn. Dat was dus geen uitzondering vanochtend. Ik veronderstel trouwens dat op de eerste Beneluxen die van Amsterdam komen ook pas in Roosendaal of Antwerpen NMBS-personeel op de trein komt?
En zo zal de eerste uit Brussel wel alleen belgisch personeel hebben neem ik aan...
Theo
Groeten vanop de Heide
Nils
Berichten: 296
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Locatie: FN

Re: Personeel IC Benelux

Bericht door Nils »

stefanic schreef:Het is een feit dat de eerste Benelux richting Brussel, die van Rotterdam komt, enkel NS-personeel aan boord heeft, simpelweg omdat anders NMBS-personeel zeer vroeg in Rotterdam moet zijn. Dat was dus geen uitzondering vanochtend. Ik veronderstel trouwens dat op de eerste Beneluxen die van Amsterdam komen ook pas in Roosendaal of Antwerpen NMBS-personeel op de trein komt?
Voor zover ik weet, blijven de Belgische Treinbegeleiders overnachten in Roosendaal om de eerste rit te kunnen verzekeren richting België. Was in elk geval met de oude dienstregeling zo, dus neem ik aan dat dit nu nog steeds zo is.
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: Personeel IC Benelux

Bericht door deadlock »

treinbruno schreef:op een superdagretour en jongeren kaarje staat er:
NS: op weekdagen geldig na 9u
staat dit dan ook niet op kaartje met voordeelurenkorting?
Ja dat staat daar ook op.
hoe zit het trouwens met de boetes op het stuk essen-roosendaal, kijken ze dan echt naar buiten in welk land je zit :)
want +€12,.. of +€35 is wel een groot verschil
Dat vind ik een hele goede vraag. Geen flauw idee eigenlijk. Van Essen naar Roosendaal het Belgische boetesysteem en andersom? :p
Plaats reactie