Personeel IC Benelux

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
pietje

Re: Personeel IC Benelux

Bericht door pietje »

acba schreef: Ik heb trouwens het gevoel dat de meerderheid van de treinen met NS personeel rijden, of dat kan natuurlijk ook aan de tijdstippen liggen waarop ik de benelux neem uiteraard.
Zou logisch zijn, de Benelux rijdt ook het grootste gedeelte in NL.
Steelwheels

Re: Personeel IC Benelux

Bericht door Steelwheels »

acba schreef:Hallo,
Ik had een vraag ivm het personeel op de IC B sinds de nieuwe dienstregeling. Vandaag nam ik deze (Mechelen-Rotterdam) en wat me opviel was dat er geen Belgische conducteur meer aan boord was. Althans kwam deze toch niet controleren of riep deze niet om... wel 2 Nederlandse conducteurs. In Roosendaal gaf ook een Nederlandse conducteur het vertreksein aan de machinist (trein richting België). Is dit gewoon toeval, of is dit vanaf vandaag ingevoerd? Geldt dit ook voor de treinbestuurders?.
Sinds de nieuwe dienstregeling per 14 dec 2008 zijn Nederlandse TM's bijna allemaal bevoegd AVG te mogen bedienen. Op hun beurt zijn de Belgische TBG bijna allemaal bevoegd om in Nederland vertrekbevel te mogen geven. Het kan dus nu voorkomen dat er een trein geheel met Belgische TBG's in Nederland rijdt of Nederlandse TM's in België. Of de combinatie Nederlandse machinist en Belgisch trein personeel danwel andersom. Dit is voorzien op het gehele traject Brussel Zuid- Amsterdam CS.

grt Willem, Mcn NS(r),HSA,B,DB
Chrizz

Re: Personeel IC Benelux

Bericht door Chrizz »

Hey Willem,
Leuk jou hier te treffen :)

Da's natuurlijk een hele vooruitgang, dat TM's en TBG's nu in beide landen mogen opereren.
Even voor mijn beeldvorming, waar staat AVG voor? En zou het dan niet handig zijn als de TBG's van NMBS niet ook beschikken over alle Nederlandse reisinformatie (en TM's over Belgische)?
260689
Berichten: 3322
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Personeel IC Benelux

Bericht door 260689 »

AVG = Algemene Verichtingen Gedaan
Chrizz

Re: Personeel IC Benelux

Bericht door Chrizz »

Oke... Algemene Verrichtingen Gedaan....
Daarbij moet ik me vertreksein, sleutelen etc. voorstellen?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Personeel IC Benelux

Bericht door Steven »

AVG = Aanduider Verrichtingen Gedaan en niet algemene. Het gaan om een aanwijstoestel waarmee de tbg aan de bestuurder te kennen kan geven dat de trein klaar is voor vertrek (indien het sein open staat).

de tbg zal met een sleutel het contact (op het perron) bedienen waardoor er een rood lampje gaat branden, na 10 seconden (nzv brussel 7 sec) gaat dit over in het branden van zes witte lampjes waardoor de bestuurder mag aanzetten. De 10 (of 7) seconden is de tijd die de tbg krijgt om terug in de trein te geraken na het bedienen van het toestel).

Het bakje met lampjes dat bevestigd is aan de perronluifel (of paal, meerdere per perron) zal je ook al wel eens horen vernoemen als bloemetje of madeliefje.
260689
Berichten: 3322
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Personeel IC Benelux

Bericht door 260689 »

Steven schreef:AVG = Aanduider Verrichtingen Gedaan en niet algemene. Het gaan om een aanwijstoestel waarmee de tbg aan de bestuurder te kennen kan geven dat de trein klaar is voor vertrek (indien het sein open staat).

de tbg zal met een sleutel het contact (op het perron) bedienen waardoor er een rood lampje gaat branden, na 10 seconden (nzv brussel 7 sec) gaat dit over in het branden van zes witte lampjes waardoor de bestuurder mag aanzetten. De 10 (of 7) seconden is de tijd die de tbg krijgt om terug in de trein te geraken na het bedienen van het toestel).

Het bakje met lampjes dat bevestigd is aan de perronluifel (of paal, meerdere per perron) zal je ook al wel eens horen vernoemen als bloemetje of madeliefje.
in mijn moeder haar handboek van treinbegeleiding staat algemene (maar dit kan natuurlijk weer veranderd zijn).
sleutel die de TBG normaal gezien moet gebruiken voor de AVG te draaien noemen ze een vlindersleutel.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Personeel IC Benelux

Bericht door Steven »

Algemene is een beetje zinloos woord aangezien er maar 1 type aanduider bestaat. Het toestel is dan ook een weergave of aanduider van iets. Dat wat uw moeder gedaan heeft (mensen in en uit laten stappen, deuren sluiten) dat zijn de algemene verrichtingen. Dus wel degelijk een onderscheid maken tussen wat ze doet en wat ze bediend. Ze geeft algemene verrichtingen, maar ze bediend een aanduider.
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Personeel IC Benelux

Bericht door groentje »

Vergelijk in het Frans: Indicateur Opérations Terminées.
dcr
Berichten: 259
Lid geworden op: 05 dec 2008, 15:34

Re: Personeel IC Benelux

Bericht door dcr »

Als ik in de week om 09h00 stipt de trein van antwerpen richting roosendaal neem, kan ik dan een Superdagretour nemen?

volgens de NS-gebruiksvoorwaarden niet (vertrek toegelaten NA 9h),
volgens de Belgische voorwaarden wel! (vertrek niet toegelaten VOOR 9h).

Dus als ik een Belgisch vervoersbewijs heb, zit ik safe? :)
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Personeel IC Benelux

Bericht door treinbruno »

Mag gewoon:
Nederland – Superdagretour (183)
TOEPASSINGSGEBIED
De reductie « Superdagretour » is van toepassing vanaf de Belgische stations naar de NS-stations (minimum traject 21 km in België), opgenomen in het elektronisch systeem.
RECHTHEBBENDEN
Alle personen die erom verzoeken.
SOORTEN
Uitsluitend heen en terugvervoerbewijzen in 1ste of 2de klas, enkel in de richting België - Nederland. De terugreis moet identiek zijn aan de heenreis (zelfde bestemming en reisweg).
Deze vervoerbewijzen kunnen ook afgeleverd worden via Digital Homeprint en Ticketless.
PRIJS
NMBS: 30 % of individuele reductie
NS : 40 %
Met een maximum prijs op het NS- traject van : € 34,20 in 2de klas en € 53,00 in 1ste klas.
De niet begeleide kinderen betalen de helft van het "normaal tarief".
GELDIGHEID
NMBS- en NS-traject : 1 dag (van 00u00 t.e.m. 23u59).
Nochtans moet de reis aanvangen na 09u00 (geen beperkingen van uren tijdens de weekends, de feestdagen en gedurende de maanden juli en augustus).
Opmerking: Om commerciële redenen is het toegestaan dat de klant reist met IC 9209, vertrek om 9u00 te Antwerpen – Centraal.
Binnenlands in België is het wel pas vanaf 09u01
Was overlaatst nog een groot krantenartikel over dat senioren een boete kregen omdat ze met hun seniorenbiljet de trein van 09u00 van Luik naar Oostende namen, terwijl dat biljet pas vanaf 09u01 geldig is...
Afbeelding
dcr
Berichten: 259
Lid geworden op: 05 dec 2008, 15:34

Re: Personeel IC Benelux

Bericht door dcr »

Als je via NMBS (Sectie Europa) aankoopt, zie je volgend schermpje (via het vraagteken) :
Superdagretour
Reisvoorwaarden
Een verplichte heen- en terugreis waarbij het vertrekstation voor de terugreis identiek moet zijn aan het aankomststation van de heenreis en omgekeerd. Het "NS Superdagretour" biljet is geldig gedurende 1 dag van 00u00 tot 23u59. Op weekdagen mag uw reis niet starten voor 9u00.

Omwisselingsvoorwaarden
Niet omwisselbaar.

Terugbetalingsvoorwaarden
Biljetten ingeleverd vóór hun eerste geldigheidsdatum kunnen terugbetaald worden mits 5,00 EUR kosten per biljet. Opgelet: zelfgeprinte tickets ("Digital Homeprint") kunnen enkel door hun originele verkooppunt terugbetaald worden, dus niet in het station.

Speciale info
Laat toe om aan boord van eender welke klassieke trein op de aangeduide reisweg te reizen tijdens de ganse geldigheidsperiode van uw biljet (voor homeprint tickets is deze geldigheidsperiode beperkt tot de gevraagde reisdatum). Niet geldig op hogesnelheidstreinen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Personeel IC Benelux

Bericht door Steven »

dcr schreef:Als ik in de week om 09h00 stipt de trein van antwerpen richting roosendaal neem, kan ik dan een Superdagretour nemen?

volgens de NS-gebruiksvoorwaarden niet (vertrek toegelaten NA 9h),
volgens de Belgische voorwaarden wel! (vertrek niet toegelaten VOOR 9h).

Dus als ik een Belgisch vervoersbewijs heb, zit ik safe? :)
Lees uw tekst zelf eens, er staat in beide gevallen hetzelfde, er is dus geen verschil.
NS zegt dat uw vertrek na 9u moet plaats vinden, de nmbs zegt dat je niet vroeger dan 9u mag vertrekken, dus in beide gevallen hetzelfde maar anders weergegeven.
Terminus
Berichten: 1126
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Personeel IC Benelux

Bericht door Terminus »

Steven schreef:
dcr schreef:Als ik in de week om 09h00 stipt de trein van antwerpen richting roosendaal neem, kan ik dan een Superdagretour nemen?

volgens de NS-gebruiksvoorwaarden niet (vertrek toegelaten NA 9h),
volgens de Belgische voorwaarden wel! (vertrek niet toegelaten VOOR 9h).

Dus als ik een Belgisch vervoersbewijs heb, zit ik safe? :)
Lees uw tekst zelf eens, er staat in beide gevallen hetzelfde, er is dus geen verschil.
NS zegt dat uw vertrek na 9u moet plaats vinden, de nmbs zegt dat je niet vroeger dan 9u mag vertrekken, dus in beide gevallen hetzelfde maar anders weergegeven.
Das toch niet hetzelfde, Steven. Het gaat immers, zoals ik het begrepen heb, over 'om klokslag negen uur vertrekken'. Niet voor of niet na 9u, maar er boenk op :)
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Personeel IC Benelux

Bericht door rvdborgt »

dcr schreef:Als ik in de week om 09h00 stipt de trein van antwerpen richting roosendaal neem, kan ik dan een Superdagretour nemen?

volgens de NS-gebruiksvoorwaarden niet (vertrek toegelaten NA 9h),
volgens de Belgische voorwaarden wel! (vertrek niet toegelaten VOOR 9h).

Dus als ik een Belgisch vervoersbewijs heb, zit ik safe? :)
De voorwaarden van NS zeggen "niet voor 9 uur":
http://www.nshispeed.nl/web/file?uuid=a ... entid=1388

Van toepassing zijn overigens de voorwaarden van de vervoerder bij wie je je ticket koopt. Als dat de NMBS is, dan zijn de NS-voorwaardne niet van toepassing, alhoewel die bij dit tarief natuurlijk wel zo ongeveer hetzelde hebben opgeschreven.

Groetjes,
Rian
Plaats reactie