Historische TEE-trein van ondergang gered

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
THUMPER

Historische TEE-trein van ondergang gered

Bericht door THUMPER »

De legendarische Trans Europ Express is van de ondergang gered. De Stichting TEE-Nederland heeft met de Zwitserse eigenaar TEE CLASSICS Genossenschaft overeenstemming bereikt over de aankoop en overdracht van het uit 1957 daterende Trans Europ Express treinmaterieel aan Nederland. Substantiële financiële ondersteuning door het Prins Bernhard Cultuurfonds, Stichting VSBfonds, BankGiro Loterij en vele particuliere donaties hebben de aankoop van het materieel mogelijk gemaakt. Daardoor keert de legendarische trein voor het eerst sinds 1976 weer terug op Nederlandse bodem. De overeenkomst is op 27 april ondertekend, het transport naar Nederland zal naar verwachting eind mei plaatsvinden met ondersteuning vanuit het Nederlands Spoorwegmuseum.

De Trans Europ Express is de eerste “hogesnelheidstrein” van Europa. De Nederlands/ Zwitserse versie daarvan is tevens de eerste trein die binnen een Europees samenwerkingsverband werd ontworpen en gebouwd. In 1953 besloten Zwitserland en Nederland op initiatief van de Nederlandse Spoorwegen tot de oprichting van deze treinverbinding.

Deze TEE sprak internationaal tot de verbeelding door zijn vooruitstrevende reisconcept (snel, efficiënt, veilig en douanevriendelijk), zijn uiterst comfortabele uitrusting (airco, telefoon en bovenal 3-sterren restauratie) en zijn spraakmakend design. Na 17 jaar en 4 miljoen kilometers tot volle tevredenheid te hebben gefunctioneerd, werden 4 van de in totaal slechts 5 gebouwde treinen verkocht aan de Ontario Northland Railways in Canada waar zij nog tot 1997 zijn ingezet.

De Zwitserse “TEE-CLASSICS Genossenschaft” uit Zurich kon in 1998 voorkomen dat het resterende Canadese materieel werd verschrot door de laatste trein te kopen en met tekeningen en reservedelen terug naar Europa te transporteren. Door een samenloop van omstandigheden is TEE-CLASSICS er nooit in geslaagd de trein als museumobject te exploiteren, waardoor het allerlaatste materieel in 2004 te koop werd aangeboden. Een Nederlandse groep particuliere initiatiefnemers trok zich het lot van de legendarische TEE aan en ontwikkelde plannen voor aankoop, transport naar Nederland, huisvesting, restauratie en exploitatie van het unieke materieel. Om dit te realiseren en financieren werd in oktober 2004 de Stichting TEE-Nederland opgericht. Dankzij substantiële financiële ondersteuning door de bovengenoemde instanties en donateurs is het unieke materieel nu weer Nederlands bezit geworden.

http://www.stichtingtee.nl/nl/index2.html
RhB

Bericht door RhB »

Heb die stellen als kind gekend, toen ik in Deurne bij Antwerpen woonde. Zijn stellen waar ik altijd naar uitkeek. Ze zijn verantwoordelijk dat ik nu een ongevaarlijk virus heb, treinspotten. :P
Plaats reactie