ICE Brussel-Duitse grens

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
railtravelmanager
Berichten: 283
Lid geworden op: 29 aug 2008, 14:34

ICE Brussel-Duitse grens

Bericht door railtravelmanager »

:D hallo , de laatste weken en dagen valt de ICE soms uit tussen Brussel en Aken of Keulen wegens problemen met de ICE 3M stellen die blijkbaar probleem hebben met 3000 volt stukken lijn Aken-Luik-Ans en Leuven-Brussel :D

Vooral de avondtrein Frankfurt-Brussel stopt soms te Aken waar men verder per bus naar Brussel moet ... terwijl er als alternatief is IR naar Luik vertrek 20h21 aankomst 21h26 overstap IC naar Brussel 22h00 aankomst Brussel-Noord 22h54 ipv 21H53 met de doorgaande ICE :D

Men zou ook kunnen wisselen te Düren op het zelfde perron tussen ICE 17 en 10 stel uit Brussel rijdt terug naar Brussel stel uit Frankfurt rijdt terug naar Frankfurt en reizigers wisselen van treinstel via het perron :D

Nu zaterdag 24/1 neem ik ICE 11 tot Frankfurt en verder door naar München en Oostenrijk hopelijk rijdt ie want anders begint de miserie, Thalys nemen van 08h25 bijbetalen meer overstappen en op RB treinen eindigen van München tot Jenbach :D
Bartjedj

Re: ICE Brussel-Duitse grens

Bericht door Bartjedj »

De ICE-stellen hebben al enige tijd last van technische problemen. Te beginnen met de ontsporing in Duitsland veroorzaakt door een defecte as, tot haarscheurtjes ontdekt in verscheidene delen. En zo houdt het niet meer op sindsdien...

BDJ
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1829
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: ICE Brussel-Duitse grens

Bericht door Portbou »

Hallo,
railtravelmanager schreef:Nu zaterdag 24/1 neem ik ICE 11 tot Frankfurt en verder door naar München en Oostenrijk hopelijk rijdt ie want anders begint de miserie, Thalys nemen van 08h25 bijbetalen meer overstappen en op RB treinen eindigen van München tot Jenbach :D
Bijbetalen hoeft niet indien de ICE uitvalt...

Goedenavond.
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: ICE Brussel-Duitse grens

Bericht door K V B »

railtravelmanager schreef: Vooral de avondtrein Frankfurt-Brussel stopt soms te Aken waar men verder per bus naar Brussel moet ... terwijl er als alternatief is IR naar Luik vertrek 20h21 aankomst 21h26 overstap IC naar Brussel 22h00 aankomst Brussel-Noord 22h54 ipv 21H53 met de doorgaande ICE :D
Je mag met je ICE biljet ook probleemloos die treinen nemen. Of een Thalys als dat beter uitkomt. Je hoeft niet met die bus (al is die mischien sneller in Brussel)
Nu zaterdag 24/1 neem ik ICE 11 tot Frankfurt en verder door naar München en Oostenrijk hopelijk rijdt ie want anders begint de miserie, Thalys nemen van 08h25 bijbetalen meer overstappen en op RB treinen eindigen van München tot Jenbach :D
Als de ICE uitvalt (of je 'm mist wegens een vertraging) mag je zonder bijbetaling op de Thalys. Geldt overigens in de omgekeerde richting ook.
TEAM

Re: ICE Brussel-Duitse grens

Bericht door TEAM »

Indien een ICE uitvalt mag je inderdaad, sinds de oprichting van "Railteam" - een organisatie voor gestrande treinreizigers - , gebruik maken van de eerstvolgende trein in dezelfde richting of bestemming, op voorwaarde dat tenminste één deel van je treinreis bestond uit het gebruik van een hogesnelheidstrein! Vergeet niet in Brussel een stempel " Hop on the next train " te halen aan het " Railteam-loket " in het Travel Center ( loket 21 of 22? ) of een toelating te halen bij de Thalys-onthaalstand. Natuurlijk kan je enkel gebruik maken van de nog beschikbare plaatsen, voor een Thalys-trein in relatie met Duitsland is dat meestal het rijtuig 28!!
FLV-FGSP
Berichten: 1898
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: ICE Brussel-Duitse grens

Bericht door FLV-FGSP »

TEAM schreef:Indien een ICE uitvalt mag je inderdaad, sinds de oprichting van "Railteam" - een organisatie voor gestrande treinreizigers - , gebruik maken van de eerstvolgende trein in dezelfde richting of bestemming,
Dat recht hadden reizigers voor de oprichting van Railteam ook al, staat gewoon in het CIV, waarvan de eerste versie in 1920 verscheen....
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: ICE Brussel-Duitse grens

Bericht door K V B »

TEAM schreef:Indien een ICE uitvalt mag je inderdaad, sinds de oprichting van "Railteam" - een organisatie voor gestrande treinreizigers - , gebruik maken van de eerstvolgende trein in dezelfde richting of bestemming, op voorwaarde dat tenminste één deel van je treinreis bestond uit het gebruik van een hogesnelheidstrein! Vergeet niet in Brussel een stempel " Hop on the next train " te halen aan het " Railteam-loket " in het Travel Center ( loket 21 of 22? ) of een toelating te halen bij de Thalys-onthaalstand. Natuurlijk kan je enkel gebruik maken van de nog beschikbare plaatsen, voor een Thalys-trein in relatie met Duitsland is dat meestal het rijtuig 28!!
Stempel halen of biljet omwisselen hoeft niet. Ook hoeft er geen hogesnelheidstrein bij te zitten. (Al stelt het probleem zich met conventionele treinen zich natuurlijk meestal niet). Is gewoon altijd zo geweest, en dat railteam doet alsof het aan hen te danken is, is eigenlijk onwaar.

Over het algemeen geld zowat overal: Is het de schuld van de spoorwegen dat je niet de geplande trein kan nemen dan verandert jouw biljet in een dat op elke trein langs je geplande reisweg geldig is. Ik heb daar al een paar keer kunnen gebruik van maken.
TEAM

Re: ICE Brussel-Duitse grens

Bericht door TEAM »

Wel KVB, indien jij je ooit zal aanbieden aan een Thalys-trein met een ICE-biljet zonder stempel, sticker of opmerking dan betaal jij een volledig nieuw Thalys-biljet, punt uit!!
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: ICE Brussel-Duitse grens

Bericht door K V B »

TEAM schreef:Wel KVB, indien jij je ooit zal aanbieden aan een Thalys-trein met een ICE-biljet zonder stempel, sticker of opmerking dan betaal jij een volledig nieuw Thalys-biljet, punt uit!!
Sorry, maar ik heb dit al gedaan. En het was geen enkel probleem. Het was immers mijn schuld niet dat ik op de Thalys zat.

Als je immers door vertraging op het Duitse net de ICE naar Brussel mist dan mag je de Thalys nemen.
Natuurlijk is het handig als de conducteur van mijn vorige trein even op het biljet geschreven heeft dat ik mijn aansluiting niet meer kan halen wegens vertraging. Maar dat is niet noozakelijk. De conducteur van de Thalys kan gerust even met de centrale bellen, die hem zal bevestingen dat de trein waar ik van daan kom inderdaad vertraagt is.
En natuurlijk is het netjes om als daar de tijd voor is het biljet aan de balie om te wisselen. Maar als hier geen tijd meer voor is dan stap ik gewoon op de Thalys. En dat mag ik. Ik ken mijn rechten als reiziger.
groentje
Berichten: 7302
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: ICE Brussel-Duitse grens

Bericht door groentje »

Inderdaad. Lees de CIV-reglementen maar eens.
http://www.b-rail.be/benebs/assets/imag ... gcivnl.pdf
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: ICE Brussel-Duitse grens

Bericht door treinbruno »

dus dat betekent als de benelux in amsterdam afgeschaft is dat je zomaar de thalys mag nemen naar antwerpen 8)

ik heb het al vaak gevraagd, maar het werd me altijd geweigderd :shock:
kennen die trainmannagers de CIV dan niet ofzo :?
Afbeelding
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: ICE Brussel-Duitse grens

Bericht door K V B »

treinbruno schreef:dus dat betekent als de benelux in amsterdam afgeschaft is dat je zomaar de thalys mag nemen naar antwerpen 8)
Zoals het er nu staat strikt genomen dus wel.
ik heb het al vaak gevraagd, maar het werd me altijd geweigderd :shock:
kennen die trainmannagers de CIV dan niet ofzo :?
Waarschijnlijk hopen de treinmanagers dat de reiziger de CIV bepalingen niet kent...
TEAM

Re: ICE Brussel-Duitse grens

Bericht door TEAM »

Alle treinmanagers Thalys hebben in het kader van de oprichting van "Railteam" instructies ontvangen welke reizigers in welke gevallen zij mogen meenemen zonder extra kosten. Deze instructies werden door de verschillende leden van het "Railteam-netwerk" onderling bepaald. Zoals ik al eerder vermelde is één van de vereisten dat een deel van de reis uit een hogesnelheidstraject bestaat, een Benelux-traject valt hier helaas niet onder. Voor de treinmangers Thalys is het dus belangrijk dat het betrokken biljet ofwel een stempel "Railteam" bevat of een geschreven opmerking van de boordchef van de vertraagde trein! Indien de reiziger niet over voldoende tijd of mogelijkheden beschikt om zijn biljet te laten waarmerken dan kan hij zich voor het vertrek bij de boordchef Thalys aanmelden dewelke op zijn beurt zich zal informeren over de beweringen van de reiziger! Jullie begrijpen dat het voor een boordchef zeer moeilijk is , zonder enige aanduiding op een biljet, het onderscheid te maken tussen reizigers die effectief wegens vertraging een trein gemist hebben of deze die zomaar willekeurig een andere vervoerder kiezen!
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: ICE Brussel-Duitse grens

Bericht door K V B »

TEAM schreef:Alle treinmanagers Thalys hebben in het kader van de oprichting van "Railteam" instructies ontvangen welke reizigers in welke gevallen zij mogen meenemen zonder extra kosten. Deze instructies werden door de verschillende leden van het "Railteam-netwerk" onderling bepaald. Zoals ik al eerder vermelde is één van de vereisten dat een deel van de reis uit een hogesnelheidstraject bestaat, een Benelux-traject valt hier helaas niet onder. Voor de treinmangers Thalys is het dus belangrijk dat het betrokken biljet ofwel een stempel "Railteam" bevat of een geschreven opmerking van de boordchef van de vertraagde trein! Indien de reiziger niet over voldoende tijd of mogelijkheden beschikt om zijn biljet te laten waarmerken dan kan hij zich voor het vertrek bij de boordchef Thalys aanmelden dewelke op zijn beurt zich zal informeren over de beweringen van de reiziger! Jullie begrijpen dat het voor een boordchef zeer moeilijk is , zonder enige aanduiding op een biljet, het onderscheid te maken tussen reizigers die effectief wegens vertraging een trein gemist hebben of deze die zomaar willekeurig een andere vervoerder kiezen!
Als ik op een trein zit die zoveel vertraging heeft dat ik mijn aansluiting ga missen dan ga ik altijd proberen daarvan een vermelding op mijn biljet te krijgen. Dat is meestal ook geen enkel probleem, de boordchef is dit immers verplicht. Maar anders is er ook nog de treinstempel op mijn biljet, en de treinmanager kan altijd wel even bellen. Ik ben best bereid het de treinmanagers makkelijk te maken, en de juiste procedures te volgen, maar niet als ik daardoor nog een aansluiting zou missen.

Wat nu echter de regel betreft dat "een hogesnelheidstraject" deel moet zijn van de reis. Het is inderdaad zo dat volgens de CIV een biljet dat geldig is voor een bepaalde trein de toegelaten reisweg beperkt is tot het traject van die trein. Je kan bij vertraging dus enkel op treinen stappen die via hetzelfde traject gaan. Je kan dus Parijs - Brussel via de HSL enkel maar doen als je een ticket hebt dat voor een trein op de HSL geldig is. Je kan niet overstappen van een klassieke trein op een HSL omdat die verschillende routes volgen.

Echter, wat nu bij een reis van bijvoorbeeld Amsterdam naar Antwerpen. Daar zit geen hogesnelheidstraject bij, ook niet als je met de Thalys gaat... En wat met Brussel - Luik. Dat is wel een hogesnelheidstraject, zelfs al neem je de IC A...

Binnen Duitsland is het natuurlijk wel zo dat je niet zomaar een trein in een hogere tariefklasse mag nemen. Dus je mag in Aachen niet op de Thalys als je de IR naar Luik gemist hebt. Wel echter als je een ICE biljet hebt, en je de ICE gemist hebt.

Ik denk dat dus op Amsterdam - Antwerpen ik maar de Thalys ga nemen als nog eens de Benelux uitvalt... De Thalys en de Benelux rijden immers over dezelfde route.
rvdborgt
Berichten: 4348
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: ICE Brussel-Duitse grens

Bericht door rvdborgt »

TEAM schreef:Alle treinmanagers Thalys hebben in het kader van de oprichting van "Railteam" instructies ontvangen welke reizigers in welke gevallen zij mogen meenemen zonder extra kosten. Deze instructies werden door de verschillende leden van het "Railteam-netwerk" onderling bepaald. Zoals ik al eerder vermelde is één van de vereisten dat een deel van de reis uit een hogesnelheidstraject bestaat, een Benelux-traject valt hier helaas niet onder. Voor de treinmangers Thalys is het dus belangrijk dat het betrokken biljet ofwel een stempel "Railteam" bevat of een geschreven opmerking van de boordchef van de vertraagde trein! Indien de reiziger niet over voldoende tijd of mogelijkheden beschikt om zijn biljet te laten waarmerken dan kan hij zich voor het vertrek bij de boordchef Thalys aanmelden dewelke op zijn beurt zich zal informeren over de beweringen van de reiziger! Jullie begrijpen dat het voor een boordchef zeer moeilijk is , zonder enige aanduiding op een biljet, het onderscheid te maken tussen reizigers die effectief wegens vertraging een trein gemist hebben of deze die zomaar willekeurig een andere vervoerder kiezen!
1. De Railteam-instructies zijn interessant, maar de CIV en de algemene voorwaarden zijn belangrijker. En die bepalen glashelder dat een Benelux-reiziger bij een uitgevallen Benelux de Thalys kan nemen als dat de volgende verbinding is. Het is aan de vervoerders om dat in goede banen te leiden. Meer dan 10 jaar na de komst van de Thalys moeten we helaas constateren dat er daarvan niets terecht is gekomen.
2. Thalys-conducteurs informeren nooit naar wat er met de voorgaande Benelux is gebeurd, ze weigeren de Benelux-reizigers altijd, ook al ze weten dat de voorgaande Benelux is uitgevallen, tenzij de reizigers inderdaad een stempeltje hebben dat ze die Thalys mogen gebruiken.
3. Op de stations is het krijgen van een bevestiging van de vertraging of een toelating voor de volhgende Thalys niet eenvoudig. Veel personeel kent de regels niet of weigert botweg iets te doen; uitzonderingen bevestigen de regel. Reizigers weten vaak ook niet waar ze recht op hebben en blijven dus gefrustreerd achter.
4. Thalys-reizen zijn niet met een andere vervoerder. Bij mijn weten staan als vervoerders op de tickets gewoon 1088 (= NMBS) en 1184 (= NS Internationaal), dus precies hetzelfde als bij tickets voor de Benelux.

Groetjes,
Rian
Plaats reactie