Stelling: HSL Zuid

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!

De consessie voor het Hogesnelheidsvervoer op de HSL-Zuid moet opnieuw worden aanbesteed.

Ja, HSA heeft de reiziger te lang laten wachten, het is nu eens tijd voor actie.
31
66%
Nee, aanloopproblemen horen erbij.
9
19%
Nee, HSA moet overeind blijven en moet het alleenrecht behouden.
4
9%
Beter schaft men heel de HSL af. Men is er duidelijk nog niet klaar voor.
3
6%
 
Totaal aantal stemmen: 47

Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: Stelling: HSL Zuid

Bericht door Accelerat »

Intussen gaan er geruchten (MET NADRUK OP GERUCHTEN!!!) dat Ansaldo faillissement heeft aangevraagd en dat NS een order heeft geplaatst voor Velaro bij Siemens. Afbeelding Zullen we zoiets te zien krijgen? :roll:

Op het forum van Spoortechniek gaat er een hele discussie over:
http://www.spoortechniek.nl/Railcam/php ... 826#p40834

Maar goed, eerst zien, dan geloven. :roll:
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Stelling: HSL Zuid

Bericht door AlexNL »

Op andere plaatsen worden die geruchten ontkracht en meldt men dat de eerste V250 na het weekend geleverd gaat worden (meer specifiek: maandagnacht).

Ik hoop dat de geruchten waar zijn, en dat er inderdaad Velaro's gaan komen. Hopelijk wel in een wat mooiere livrei... op de Prio-rijtuigen vind ik het wel wat hebben, en de V250 kan het ook nog hebben. Een Velaro in die kleurstelling lijkt echt op een snoepreep...
LML
Berichten: 1395
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Stelling: HSL Zuid

Bericht door LML »

In NL noemen ze die livrei: 'zuurstokken'. En daar trekt het eerlijk gezegd ook wel op, op zuurstokken (snoep)...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Stelling: HSL Zuid

Bericht door AlexNL »

Een andere naam die wij treingekke Nederlanders er ook wel aan geven, is 'frambozenlolly'. :)
Bartjedj

Re: Stelling: HSL Zuid

Bericht door Bartjedj »

sncf-sncb schreef:Op het forum van Spoortechniek gaat er een hele discussie over:
http://www.spoortechniek.nl/Railcam/php ... 826#p40834
Ben jij daar dan lid van? Mooizo :D

Ik hoop ook eerder op de geruchten dan op een eventuele levering. Ben niet echt een voorstander van de V250...

BDJ
Infra_speed

Re: Stelling: HSL Zuid

Bericht door Infra_speed »

Ik denk dat het een broodje aap verhaal is.
De Albatrossen worden wel degelijk geleverd aan NS Hispeed en NMBS. Ook is het Italiaanse bedrijf niet failliet wat wel word gezegd.
Infra_speed

Re: Stelling: HSL Zuid

Bericht door Infra_speed »

Ben ook geen voorstander van de Albatrossen, maar de geruchten kloppen echt niet.
NS Hispeed en NMBS kunnen beter een gezamelijke order plaatsen bij Siemens voor de Venturio.
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Stelling: HSL Zuid

Bericht door AlexNL »

Infra_speed schreef:Ben ook geen voorstander van de Albatrossen, maar de geruchten kloppen echt niet.
NS Hispeed en NMBS kunnen beter een gezamelijke order plaatsen bij Siemens voor de Venturio.
Ik vind de Venturio ook mooi, maar ik denk dat het voor NS Hispeed interessanter zou zijn om Velaro te kiezen - ze hebben er immers al. De ICE-3M is toegelaten en goedgekeurd in Nederland, en er zijn al machinisten (sorry: TB's) die ervaring hebben met Velaro/ICE. Als Hispeed en NMBS voor Venturio zouden kiezen, krijgen ze het hele traject, met testritten, kinderziektes oplossen, goedkeuring, testen ATB, TBL2+, opleiding machinisten, enzovoorts.

Velaro is daarom op de korte termijn (de HSL is er, en Hispeed wil nu echt wel eens gaan rijden, ze verliezen veel geld nu) voor NS Hispeed interessanter dan de concepttrein Venturio.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Stelling: HSL Zuid

Bericht door Adler »

AlexNL schreef:Velaro is daarom op de korte termijn (de HSL is er, en Hispeed wil nu echt wel eens gaan rijden, ze verliezen veel geld nu) voor NS Hispeed interessanter dan de concepttrein Venturio.
Ik hoop dat de berichten in bovenvermeld forum juist zijn.
Alleen vind ik het jammer dat het jaren moet duren voor men wat gaat nadenken als men iets doet.
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Stelling: HSL Zuid

Bericht door AlexNL »

Adler schreef:
AlexNL schreef:Velaro is daarom op de korte termijn (de HSL is er, en Hispeed wil nu echt wel eens gaan rijden, ze verliezen veel geld nu) voor NS Hispeed interessanter dan de concepttrein Venturio.
Ik hoop dat de berichten in bovenvermeld forum juist zijn.
Ik hoop het ook, ik heb echter gerede twijfels bij de waarheid van de berichten. Gehoord in een koffiekamer, verder nergens bekend, enz... :wink:
Alleen vind ik het jammer dat het jaren moet duren voor men wat gaat nadenken als men iets doet.
Hoe bedoel je deze?
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Stelling: HSL Zuid

Bericht door Adler »

AlexNL schreef:Hoe bedoel je deze?
Ik bedoel dat ieder weldenkend mens al jaren geleden had kunnen weten dat het met die bestelling bij AnsaldoBreda rampzalig zou aflopen.
Had men op dat moment voor ICE's gekozen, dat had men al die problemen nu niet gehad.
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Stelling: HSL Zuid

Bericht door AlexNL »

Adler schreef:
AlexNL schreef:Hoe bedoel je deze?
Ik bedoel dat ieder weldenkend mens al jaren geleden had kunnen weten dat het met die bestelling bij AnsaldoBreda rampzalig zou aflopen.
Had men op dat moment voor ICE's gekozen, dat had men al die problemen nu niet gehad.
Tsja, op dat moment waren de problemen bij Ansaldo nog niet zo groot... de vertragingen voor de IC4 waren er al wel, maar nog minder groot dan nu. Kennelijk spiegelde de Italiaanse gladjakkers de verantwoordelijken van NS Hispeed rooskleurige vooruitzichten voor, en heeft dat Hispeed over de streep getrokken, samen met de relatief gunstige prijs. AB was immers een stuk voordeliger dan Alstom, Bombardier of Siemens.

Dat we nu een aantal jaar verder zijn en enorme problemen hebben, is iets wat men toen nog niet kon inzien. Het is makkelijk te oordelen a.d.h.v. het verleden, "als men toen X had gedaan, hadden we nu niet met Y gezeten.". Op het moment dat je X kiest, weet je nog niet wat Y zal zijn. Dat is het lastige hieraan, helaas.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Stelling: HSL Zuid

Bericht door Adler »

AlexNL schreef:Dat we nu een aantal jaar verder zijn en enorme problemen hebben, is iets wat men toen nog niet kon inzien. Het is makkelijk te oordelen a.d.h.v. het verleden, "als men toen X had gedaan, hadden we nu niet met Y gezeten.". Op het moment dat je X kiest, weet je nog niet wat Y zal zijn. Dat is het lastige hieraan, helaas.
Daar ben ik het niet mee eens.
De bestelling bij AnsaldoBreda is geplaatst op 24 mei 2004.
Op dat moment had AnsaldoBreda nog zeer weinig ervaring met het bouwen van hogesnelheidstreinen.
De eerste ICE3's zijn gebouwd in 1999 (dus al 5 jaar eerder) en toen had men ook al jarenlang ervaring met ICE1 en ICE2.
Je gaat toch ook geen race-auto bestellen bij een merk die daar geen enkele ervaring mee heeft, alleen omdat hij u een betere prijs beloofd, en dan maar hopen dat alles goed komt.
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Stelling: HSL Zuid

Bericht door AlexNL »

Maar als men geen ervaring heeft, moet men ze de kans maar niet geven? AnsaldoBreda is geen groentje op treinengebied, alleen op hogesnelheidstreinengebied.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Stelling: HSL Zuid

Bericht door Adler »

AlexNL schreef:Maar als men geen ervaring heeft, moet men ze de kans maar niet geven? AnsaldoBreda is geen groentje op treinengebied, alleen op hogesnelheidstreinengebied.
Hoeveel jaar ontwikkeling heeft de eerste generatie ICE gekost, vanaf het prototype tot de indienstname ?
In 1984 heeft men het eerste prototype gebouwd en in juni 1991 de eerste lijn in gebruik genomen.
Dat is 7 jaar en dan reken ik nog niet alle voorafgaande studies en experimenten mee.
Het is toch bijzonder naief te denken dat een firma op 3 jaar tijd een volledig nieuw type hogesnelheidstrein kan ontwerpen en nog dwazer om dat als firma aan te bieden.
Plaats reactie