Stelling: HSL Zuid
Re: Stelling: HSL Zuid
Intussen gaan er geruchten (MET NADRUK OP GERUCHTEN!!!) dat Ansaldo faillissement heeft aangevraagd en dat NS een order heeft geplaatst voor Velaro bij Siemens.
Zullen we zoiets te zien krijgen?
Op het forum van Spoortechniek gaat er een hele discussie over:
http://www.spoortechniek.nl/Railcam/php ... 826#p40834
Maar goed, eerst zien, dan geloven.
Op het forum van Spoortechniek gaat er een hele discussie over:
http://www.spoortechniek.nl/Railcam/php ... 826#p40834
Maar goed, eerst zien, dan geloven.
Re: Stelling: HSL Zuid
Op andere plaatsen worden die geruchten ontkracht en meldt men dat de eerste V250 na het weekend geleverd gaat worden (meer specifiek: maandagnacht).
Ik hoop dat de geruchten waar zijn, en dat er inderdaad Velaro's gaan komen. Hopelijk wel in een wat mooiere livrei... op de Prio-rijtuigen vind ik het wel wat hebben, en de V250 kan het ook nog hebben. Een Velaro in die kleurstelling lijkt echt op een snoepreep...
Ik hoop dat de geruchten waar zijn, en dat er inderdaad Velaro's gaan komen. Hopelijk wel in een wat mooiere livrei... op de Prio-rijtuigen vind ik het wel wat hebben, en de V250 kan het ook nog hebben. Een Velaro in die kleurstelling lijkt echt op een snoepreep...
Re: Stelling: HSL Zuid
In NL noemen ze die livrei: 'zuurstokken'. En daar trekt het eerlijk gezegd ook wel op, op zuurstokken (snoep)...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Re: Stelling: HSL Zuid
Een andere naam die wij treingekke Nederlanders er ook wel aan geven, is 'frambozenlolly'.
Re: Stelling: HSL Zuid
Ben jij daar dan lid van? Mooizosncf-sncb schreef:Op het forum van Spoortechniek gaat er een hele discussie over:
http://www.spoortechniek.nl/Railcam/php ... 826#p40834
Ik hoop ook eerder op de geruchten dan op een eventuele levering. Ben niet echt een voorstander van de V250...
BDJ
Re: Stelling: HSL Zuid
Ik denk dat het een broodje aap verhaal is.
De Albatrossen worden wel degelijk geleverd aan NS Hispeed en NMBS. Ook is het Italiaanse bedrijf niet failliet wat wel word gezegd.
De Albatrossen worden wel degelijk geleverd aan NS Hispeed en NMBS. Ook is het Italiaanse bedrijf niet failliet wat wel word gezegd.
Re: Stelling: HSL Zuid
Ben ook geen voorstander van de Albatrossen, maar de geruchten kloppen echt niet.
NS Hispeed en NMBS kunnen beter een gezamelijke order plaatsen bij Siemens voor de Venturio.
NS Hispeed en NMBS kunnen beter een gezamelijke order plaatsen bij Siemens voor de Venturio.
Re: Stelling: HSL Zuid
Ik vind de Venturio ook mooi, maar ik denk dat het voor NS Hispeed interessanter zou zijn om Velaro te kiezen - ze hebben er immers al. De ICE-3M is toegelaten en goedgekeurd in Nederland, en er zijn al machinisten (sorry: TB's) die ervaring hebben met Velaro/ICE. Als Hispeed en NMBS voor Venturio zouden kiezen, krijgen ze het hele traject, met testritten, kinderziektes oplossen, goedkeuring, testen ATB, TBL2+, opleiding machinisten, enzovoorts.Infra_speed schreef:Ben ook geen voorstander van de Albatrossen, maar de geruchten kloppen echt niet.
NS Hispeed en NMBS kunnen beter een gezamelijke order plaatsen bij Siemens voor de Venturio.
Velaro is daarom op de korte termijn (de HSL is er, en Hispeed wil nu echt wel eens gaan rijden, ze verliezen veel geld nu) voor NS Hispeed interessanter dan de concepttrein Venturio.
Re: Stelling: HSL Zuid
Ik hoop dat de berichten in bovenvermeld forum juist zijn.AlexNL schreef:Velaro is daarom op de korte termijn (de HSL is er, en Hispeed wil nu echt wel eens gaan rijden, ze verliezen veel geld nu) voor NS Hispeed interessanter dan de concepttrein Venturio.
Alleen vind ik het jammer dat het jaren moet duren voor men wat gaat nadenken als men iets doet.
Re: Stelling: HSL Zuid
Ik hoop het ook, ik heb echter gerede twijfels bij de waarheid van de berichten. Gehoord in een koffiekamer, verder nergens bekend, enz...Adler schreef:Ik hoop dat de berichten in bovenvermeld forum juist zijn.AlexNL schreef:Velaro is daarom op de korte termijn (de HSL is er, en Hispeed wil nu echt wel eens gaan rijden, ze verliezen veel geld nu) voor NS Hispeed interessanter dan de concepttrein Venturio.
Hoe bedoel je deze?Alleen vind ik het jammer dat het jaren moet duren voor men wat gaat nadenken als men iets doet.
Re: Stelling: HSL Zuid
Ik bedoel dat ieder weldenkend mens al jaren geleden had kunnen weten dat het met die bestelling bij AnsaldoBreda rampzalig zou aflopen.AlexNL schreef:Hoe bedoel je deze?
Had men op dat moment voor ICE's gekozen, dat had men al die problemen nu niet gehad.
Re: Stelling: HSL Zuid
Tsja, op dat moment waren de problemen bij Ansaldo nog niet zo groot... de vertragingen voor de IC4 waren er al wel, maar nog minder groot dan nu. Kennelijk spiegelde de Italiaanse gladjakkers de verantwoordelijken van NS Hispeed rooskleurige vooruitzichten voor, en heeft dat Hispeed over de streep getrokken, samen met de relatief gunstige prijs. AB was immers een stuk voordeliger dan Alstom, Bombardier of Siemens.Adler schreef:Ik bedoel dat ieder weldenkend mens al jaren geleden had kunnen weten dat het met die bestelling bij AnsaldoBreda rampzalig zou aflopen.AlexNL schreef:Hoe bedoel je deze?
Had men op dat moment voor ICE's gekozen, dat had men al die problemen nu niet gehad.
Dat we nu een aantal jaar verder zijn en enorme problemen hebben, is iets wat men toen nog niet kon inzien. Het is makkelijk te oordelen a.d.h.v. het verleden, "als men toen X had gedaan, hadden we nu niet met Y gezeten.". Op het moment dat je X kiest, weet je nog niet wat Y zal zijn. Dat is het lastige hieraan, helaas.
Re: Stelling: HSL Zuid
Daar ben ik het niet mee eens.AlexNL schreef:Dat we nu een aantal jaar verder zijn en enorme problemen hebben, is iets wat men toen nog niet kon inzien. Het is makkelijk te oordelen a.d.h.v. het verleden, "als men toen X had gedaan, hadden we nu niet met Y gezeten.". Op het moment dat je X kiest, weet je nog niet wat Y zal zijn. Dat is het lastige hieraan, helaas.
De bestelling bij AnsaldoBreda is geplaatst op 24 mei 2004.
Op dat moment had AnsaldoBreda nog zeer weinig ervaring met het bouwen van hogesnelheidstreinen.
De eerste ICE3's zijn gebouwd in 1999 (dus al 5 jaar eerder) en toen had men ook al jarenlang ervaring met ICE1 en ICE2.
Je gaat toch ook geen race-auto bestellen bij een merk die daar geen enkele ervaring mee heeft, alleen omdat hij u een betere prijs beloofd, en dan maar hopen dat alles goed komt.
Re: Stelling: HSL Zuid
Maar als men geen ervaring heeft, moet men ze de kans maar niet geven? AnsaldoBreda is geen groentje op treinengebied, alleen op hogesnelheidstreinengebied.
Re: Stelling: HSL Zuid
Hoeveel jaar ontwikkeling heeft de eerste generatie ICE gekost, vanaf het prototype tot de indienstname ?AlexNL schreef:Maar als men geen ervaring heeft, moet men ze de kans maar niet geven? AnsaldoBreda is geen groentje op treinengebied, alleen op hogesnelheidstreinengebied.
In 1984 heeft men het eerste prototype gebouwd en in juni 1991 de eerste lijn in gebruik genomen.
Dat is 7 jaar en dan reken ik nog niet alle voorafgaande studies en experimenten mee.
Het is toch bijzonder naief te denken dat een firma op 3 jaar tijd een volledig nieuw type hogesnelheidstrein kan ontwerpen en nog dwazer om dat als firma aan te bieden.