zwitserse tarieven!

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

zwitserse tarieven!

Bericht door treinbruno »

vanmorgen met de RhB even een rondje gemaakt (met interrail gelukkig :) )

in davos maar even wat met de kaartautomaat gespeelt, zag ik dat de zwitserse tarieven echt duur waren :shock:
€317,26 voor een retourtje voor 2 personen naar geneve :roll: :?
DSCF9030.JPG
DSCF9030.JPG (48.29 KiB) 6607 keer bekeken
is dit normaal????
lijkt me niet echt, want de trein chur-basel zat echt wel goed vol (en die was 13 rijtuigen lang ofzo)
hebben de zwitsers dan een speciale kortingskaart, want met zo'n tarieven neem je toch de trein niet meer :?
of rijdt iedereen zwart :mrgreen:

ik ga in ieder geval alleen nog maar met interrail zwitserland in hoor :P
Afbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: zwitserse tarieven!

Bericht door Steven »

Vele Zwitsers hebben een 50% kaart, voor zover ze al geen abo hebben van een bepaalde soort. Zwitserland kent ook zijn eigen travelcard systeem.

http://www.myswissalps.com/swissrailpasses.asp?lang=DU

op deze site zie je een mooi overzicht van wat er daar allemaal mogelijk is indien je GEEN gebruik zou maken van uw interrail.
rvdborgt
Berichten: 4348
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: zwitserse tarieven!

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef:Vele Zwitsers hebben een 50% kaart, voor zover ze al geen abo hebben van een bepaalde soort. Zwitserland kent ook zijn eigen travelcard systeem.

http://www.myswissalps.com/swissrailpasses.asp?lang=DU
De Swiss Pass is alleen voor mensen die niet in Zwitserland wonen. Maar de zwitserse OV-jaarkaart en de Halbtax zijn inderdaad behoorlijk verspreid. Daarnaast hebben veel gemeentes de Tageskarte Gemeinde in de aanbieding. Dat betekent dat ze voor iedere dag van het jaar een dagkaart aanbieden voor hun burgers, meestal voor prijzen tussen de 35 en 40 frank. Meestal heeft een gemeente meerdere abonnementen. Soms zijn die tegen een meerprijs van enkele franken ook voor niet-inwoners te koop.

Zie ook: http://www.tageskarte-gemeinde.ch/
Of: http://www.vcd-bw.de/service/bahnfrei/index.html (in het Duitse Konstanz hebben ze er ook)

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: zwitserse tarieven!

Bericht door Steven »

ja sorry was dat van die passen vergeten vermelden dat die enkel voor toeristen zijn. Maar de inwoners zelf hebben geen klagen denk ik, een eenvoudig maar duidelijk aanbod aan goedkope formules om openbaar vervoer te gebruiken.
melle

Re: zwitserse tarieven!

Bericht door melle »

Leve de EU die het leven zo aangenaam mogelijk maakt :roll: . We mogen niet vergeten dat ze in Zwitserland meer verdienen dan bij ons (d.m.v. index).
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: zwitserse tarieven!

Bericht door Steven »

De Zwitsers verdienen meer maar gemiddeld gezien is er alles ook ietsje duurder dan bij ons. Al eens gedacht hoeveel meerkosten je hebt als je vele huis op een rotsachtige ondergrond wil plaatsen tov onze overwegend leem of zandige ondergrond? Laat ons nog niet spreken van landbouw. Koeien laten genieten van voldoende vrije ruimte in een wei is er niet zo eenvoudig als hier bij ons. Het is ginder nu eenmaal goedkoper om struisvogelsteak te kopen dan een paardesteak (een paard geniet per dier meer vrije ruimte dan een struisvogel waardoor deze eerste duurder is in kweek).
De Zwitserse munt is nu eenmaal een vrij stabiele en sterke munt en staat tov onze euro stevig. In verhouding gezien is voor een Zwitser het leven vrij gewoon, wat meer werken, wat meer verdienen, iets minder belastingsdruk dan bij een Belg. Niet te vergeten Zwitserland maakt totaal geen deel uit van de EU, ze zijn al wel zo vriendelijk geweest een aantal van hun wetten aan te passen in functie van de EU maar ze waren er zeker niet toe verplicht vanuit de EU.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2067
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: zwitserse tarieven!

Bericht door Dieselfreak »

En dan zagen veel mensen dat de treinen in België peperduur zijn! Terwijl je hier voor 7,3 Euro, en nog minder als je jonger dan 26 bent, van gelijk welk punt naar gelijk welk punt kunt gaan! ("ja, maar voor die ene keer ga ik dat ook niet kopen hoor" > Als je toch maar een enkele keer met de trein gaat moet je niet klagen over "hoge" prijzen) Ze moesten dit eens weten!
Steven schreef:Niet te vergeten Zwitserland maakt totaal geen deel uit van de EU, ze zijn al wel zo vriendelijk geweest een aantal van hun wetten aan te passen in functie van de EU maar ze waren er zeker niet toe verplicht vanuit de EU.
Ja, dat is waar. Klopt het dat je in Zwitserland geen vlees mag invoeren? Met andere woorden: dat je spel kunt hebben als er hesp/salami/... tussen je boterhammen zit?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: zwitserse tarieven!

Bericht door K V B »

De Swiss Pass is alleen voor mensen die niet in Zwitserland wonen. Maar de zwitserse OV-jaarkaart en de Halbtax zijn inderdaad behoorlijk verspreid. Daarnaast hebben veel gemeentes de Tageskarte Gemeinde in de aanbieding. Dat betekent dat ze voor iedere dag van het jaar een dagkaart aanbieden voor hun burgers, meestal voor prijzen tussen de 35 en 40 frank. Meestal heeft een gemeente meerdere abonnementen. Soms zijn die tegen een meerprijs van enkele franken ook voor niet-inwoners te koop.
[/quote]

Aan de "tageskarte gemeinde" is niet altijd makkelijk te komen. In mijn gemeente moet je die zelfs persoonlijk afhalen aan het loket (tijdens de openingsuren...).

In Zwitserland heeft echter zowat een op de drie inwoners een "halbtax" en reist dus aan halve preis. Heb je een halbtax dan kan je voor 64 frank een dagkaart kopen die op alle OV geldig is. Dat is dus een "bovengrens" voor een reis. Een dagkaart geldig vanaf 9uur kost 54. En je kan ze in "multipack" kopen, dan krijg jer er 6 voor de prijs van 5. Ik maakte hier regelmatig gebruik van toen ik nog geen generalabo had.

Een generalabo is een abonnement geldig op alle OV in Zwitserland. Vergelijkbaar met de OV jaarkaart in Nederland. In België bestaat dit geloof ik, niet. Met mijn GA stap ik gewoon zonder nadenken op trein, tram of bus, wat op den duur zelfs behoorlijk verslavend werkt. Zo'n 340000 zwitsers hebben een generalabo. En de prijzen van dit abonnement zijn best redelijk. Mijn eerste klass GA kost 4850 CHF per jaar, daar krijg ik 10% korting op omdat mijn werkgever een speciale overeenkomst met de SBB heeft.

Over het algemeen is het OV in Zwitserland niet duur voor wie het heel veel gebruikt (en zoals ik er geen auto op na houdt), maar relatief duur voor wie het maar af en toe nodiig heeft. Er zit eigenlijk een soort verborgen toeristenbelasting in het tariefsysteem...
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: zwitserse tarieven!

Bericht door K V B »

Steven schreef:De Zwitsers verdienen meer maar gemiddeld gezien is er alles ook ietsje duurder dan bij ons. Al eens gedacht hoeveel meerkosten je hebt als je vele huis op een rotsachtige ondergrond wil plaatsen tov onze overwegend leem of zandige ondergrond?
Op rots is het juist makkelijker bouwen :-) Vlak naast waar ik woon heeft men net een apartementsgebouw neergezet van 4 verdiepingen. Voor de funderingen moest men gewoon de bovenste laag teelaarde weggraven, en daarna werd op de ondergrond direct de funderingsplaat gegoten. Continu water wegpompen zoals in België, hoefe niet, en palen slaan zoals men vrijwel overal in Nederland moet doen ook al niet.
Laat ons nog niet spreken van landbouw. Koeien laten genieten van voldoende vrije ruimte in een wei is er niet zo eenvoudig als hier bij ons. Het is ginder nu eenmaal goedkoper om struisvogelsteak te kopen dan een paardesteak (een paard geniet per dier meer vrije ruimte dan een struisvogel waardoor deze eerste duurder is in kweek).

De paardesteak komt anders vrijwel altijd uit Canada (in Zwitserland staat er altijd op de verpakking waar het vlees vandaan komt...) De struisvogelsteak die ik vorig weekeinde serveerde kwam uit Zuid Afrika...

Een Zwitser is gewend van voor bepaalde zaken meer uit te geven, en verwacht hier ook meer kwaliteit voor. Dat zie je in de supermarkt, waar ingevoerde goedkopere eieren bijvoorbeeld toch minder goed verkopen dan de duurdere binnenlandse.
En dat zie je ook in het OV. Dat is inderdaad duurder dan in Begië (waar het eigenlijk veel te goedkoop is), maar daar krijg je ook wat voor.
- IC met restauratiewagen.
- Stoptreinen elk half uur of elk kwartier.
- Bussen die werkelijk op de trein aansluiten.
- Trams waar je je horloge op kan gelijk zetten...
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: zwitserse tarieven!

Bericht door K V B »

Dieselfreak schreef: Ja, dat is waar. Klopt het dat je in Zwitserland geen vlees mag invoeren? Met andere woorden: dat je spel kunt hebben als er hesp/salami/... tussen je boterhammen zit?
Dat is al een poos niet meer het geval... Vroeger werden er nog wel eens salami gesmokkeld, maar tegenwoordig mag vanuit de EU zowat alles vrij geïporteerd worden, als het maar aan de Zwitserse normen voldoet.
rvdborgt
Berichten: 4348
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: zwitserse tarieven!

Bericht door rvdborgt »

K V B schreef:Aan de "tageskarte gemeinde" is niet altijd makkelijk te komen. In mijn gemeente moet je die zelfs persoonlijk afhalen aan het loket (tijdens de openingsuren...).
Het hebben van Zwitserse vrienden helpt heel erg, inderdaad. Verder stuurt Konstanz ze voor 1 euro op, na telefonische bestelling en overschrijving. Nadeel van Konstanz is dat ze daar de kaarten relatief duur verkopen (34 euro).

Groetjes,
Rian
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: zwitserse tarieven!

Bericht door K V B »

rvdborgt schreef:Het hebben van Zwitserse vrienden helpt heel erg, inderdaad. Verder stuurt Konstanz ze voor 1 euro op, na telefonische bestelling en overschrijving. Nadeel van Konstanz is dat ze daar de kaarten relatief duur verkopen (34 euro).
Wel vreemd dat een duitse stad dat aanbied ...
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: zwitserse tarieven!

Bericht door treinbruno »

maar ik bedoel gewoon als een familie die op vakantie is in bv interlaken en een dagje naar bern willen met 4 personen ze heeeel veel geld kwijt zijn :)
en zij weten waarschijnlijk niet van die dagkaarten en halbtax kaarten enzo...

heb je daar een weekendbiljet ofzo? of zo'n schones wochenende ticket
Afbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: zwitserse tarieven!

Bericht door Steven »

alle automaten bieden u de verschillende formules aan en je kan van elke formule meestal vrij eenvoudig de voorwaarden (in verschillende talen waaronder het engels) raadplegen via het scherm, ook aan de loketten kan je dit doen natuurlijk :-)
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: zwitserse tarieven!

Bericht door K V B »

treinbruno schreef:maar ik bedoel gewoon als een familie die op vakantie is in bv interlaken en een dagje naar bern willen met 4 personen ze heeeel veel geld kwijt zijn :)
en zij weten waarschijnlijk niet van die dagkaarten en halbtax kaarten enzo...
Tja, als je je niet informeert dan betaal je meer. Dat is niet alleen bij de SBB zo...
Enkeltje volle prijs Interlaken - Bern is 26 CHF. Echter als je op vakantie bent in Interlaken dan ben je daar mischien wel met de trein naar toe gereisd. Een interessant product is dan de "Swiss Card", waarmee je van de grens (of de luchthaven) naar je vakantiebestemming en terug kan reizen, en je tijdens je verblijf 50% korting op alle OV hebt. Kinderen onder de 16 reizen halve prijs, en met een "Swiss Travel System Family Card" (gratis op het station te krijgen), zelfs gratis.
Plaats reactie