Antwerpen - Eindhoven - Venlo - Köln.
Antwerpen - Eindhoven - Venlo - Köln.
in de Eisenbahn Revue stond onlangs een artikel over de Ijzeren rijn, met een ideetje over een mogelijk reizigersdienst over die lijn. Daarbij zou het mogelijk zijn om in twee uur van Antwerpen naar Duisburg te rijden. Ik weet niet hoe optimistisch dit echter is.
Het bracht me wel op een ander idee. Wat zou het potentieel zijn van een IC Antwerpen - Breda (via de HSL, met eventueel een stop in Brecht) - Eindhoven - Venlo - Duisburg - en eventueel verder naar Köln.
Een dergelijke trein verbindt de hele Noord Brabantse stedenrij met zowel België als Duitsland, met als het een beetje meezit aan beide uiteinden goede aansluitingen op het Europese HST netwerk. En zelfs voor reizigers van Antwerpen naar Duitsland zou deze trein interessant kunnen zijn, als de reistijden aantrekkelijk zijn. Daarom ook een vraagje: Weet er iemand nog wat de reistijd Venlo - Köln was voor 1999, toen dit nog een IC was?
Het bracht me wel op een ander idee. Wat zou het potentieel zijn van een IC Antwerpen - Breda (via de HSL, met eventueel een stop in Brecht) - Eindhoven - Venlo - Duisburg - en eventueel verder naar Köln.
Een dergelijke trein verbindt de hele Noord Brabantse stedenrij met zowel België als Duitsland, met als het een beetje meezit aan beide uiteinden goede aansluitingen op het Europese HST netwerk. En zelfs voor reizigers van Antwerpen naar Duitsland zou deze trein interessant kunnen zijn, als de reistijden aantrekkelijk zijn. Daarom ook een vraagje: Weet er iemand nog wat de reistijd Venlo - Köln was voor 1999, toen dit nog een IC was?
Re: Antwerpen - Eindhoven - Venlo - Köln.
Je bedoelt waarschijnlijk dit artikel van de Duitse publicist Sven Andersen?K V B schreef:in de Eisenbahn Revue stond onlangs een artikel over de Ijzeren rijn, met een ideetje over een mogelijk reizigersdienst over die lijn. Daarbij zou het mogelijk zijn om in twee uur van Antwerpen naar Duisburg te rijden. Ik weet niet hoe optimistisch dit echter is.
1:04 in de ene richting, 1:07 in de andere.K V B schreef:Het bracht me wel op een ander idee. Wat zou het potentieel zijn van een IC Antwerpen - Breda (via de HSL, met eventueel een stop in Brecht) - Eindhoven - Venlo - Duisburg - en eventueel verder naar Köln.
Een dergelijke trein verbindt de hele Noord Brabantse stedenrij met zowel België als Duitsland, met als het een beetje meezit aan beide uiteinden goede aansluitingen op het Europese HST netwerk. En zelfs voor reizigers van Antwerpen naar Duitsland zou deze trein interessant kunnen zijn, als de reistijden aantrekkelijk zijn. Daarom ook een vraagje: Weet er iemand nog wat de reistijd Venlo - Köln was voor 1999, toen dit nog een IC was?
Je idee is zeker interessant, maar hou er rekening mee dat het stuk Kaldenkirchen - Dülken enkelsporig is en dat je voor Duisburg in Viersen zou moeten kopmaken.
Re: Antwerpen - Eindhoven - Venlo - Köln.
Eindhoven wil ook graag een snellere verbinding met de Duitse steden, daar zou dit plan mooi bij aansluiten!
Uit een onderzoek van een jaar geleden bleek dat een snelle verbinding Eindhoven-Roergebied haalbaar moet zijn: http://www.brabantsdagblad.nl/algemeen/ ... 692448.ece
Uit een onderzoek van een jaar geleden bleek dat een snelle verbinding Eindhoven-Roergebied haalbaar moet zijn: http://www.brabantsdagblad.nl/algemeen/ ... 692448.ece
Re: Antwerpen - Eindhoven - Venlo - Köln.
Lijkt me interessant, maar dan heb je wel materieel nodig wat hiervoor geschikt is, lijkt me, wat kan rijden op zowel 1500, 3000, 15000 (16 2/3e Hz) als 25000 V. De Albatrossen (als ze ooit komen), zijn dat volgens Wikipedia. Ze zijn ook voorzien van alle nodige beveiligingssystemen.
Maar dan moeten ze wel geleverd worden
Maar dan moeten ze wel geleverd worden
Re: Antwerpen - Eindhoven - Venlo - Köln.
De DB heeft net een serie "Velaro" bestelt (uiterlijk vrijwel identiek aan de ICE-3) die geschikt zal zijn om zowel in Nederland als in België te rijden. Die bestelling is overigens goed nieuws, want ik ben groot voorstander van meer ICE-s naar België ...AlexNL schreef:Lijkt me interessant, maar dan heb je wel materieel nodig wat hiervoor geschikt is, lijkt me, wat kan rijden op zowel 1500, 3000, 15000 (16 2/3e Hz) als 25000 V. De Albatrossen (als ze ooit komen), zijn dat volgens Wikipedia. Ze zijn ook voorzien van alle nodige beveiligingssystemen.
Maar dan moeten ze wel geleverd worden
Re: Antwerpen - Eindhoven - Venlo - Köln.
Daar ben ik toch niet zo zeker van.. Duitse treinen en België hebben blijkbaar nooit goed samengegaan: zie maar naar de BR184 (aka "Europalok", een term die de moderne BR189 ervan geërfd heeft..) die slecht tegen spanningsvallen kon en andere elektrische problemen had in België, en daarom tot het stuk (Keulen)-Aachen-Luik beperkt was..neigezug schreef:3 de wereldoorlog maar nu door invasie met ICE's
De ICE-3M begint die kuren nu ook hevig te krijgen, en als toppunt zowel in België als Frankrijk (overhitting van de transfo's). De BR184 heeft in zijn latere jaren dienst gedaan tussen Trier/Saarbrücken en Forbach/Straatsburg, en heeft daar véél minder problemen gehad dan in België..
Het is te hopen dat ze bij de nieuwe schijf ál die problemen (kuren onder gelijkstroom, overhitting van de transfo's onder 25kV, diverse asbreuken) oplossen en dat er eindelijk een betrouwbare meerspannings-ICE komt...
Re: Antwerpen - Eindhoven - Venlo - Köln.
De nieuwe schijf IC3m zal op de Velaro gebaseerd zijn, en niet op het oude IC3m ontwerp. Van die Velaro rijden er al een hoop rond, en allemaal onder 25kV als ik mij niet vergis, dus dat zal ondertussen wel werken...msts.be schreef:
Het is te hopen dat ze bij de nieuwe schijf ál die problemen (kuren onder gelijkstroom, overhitting van de transfo's onder 25kV, diverse asbreuken) oplossen en dat er eindelijk een betrouwbare meerspannings-ICE komt...
Re: Antwerpen - Eindhoven - Venlo - Köln.
Er is een bus van Dinant naar Givet, en van daar ka n je verder naar Reims. Het zou al veel zijn indien men dergelijk busdiensten ook in de internationale treinplanner zou te zien krijgen.ConducLK schreef:Er zijn nog van die verbindingen die zouden kunnen gecreëerd worden. Zoals bijvoorbeeld een verbinding van Brussel over Namur, Dinant, Givet, Charleville-Mézières naar Reims. De afstand Dinant - Reims bedraagt met de wagen 200 km. Met de trein sturen ze je vanuit Dinant via Brussel en Parijs naar Reims.......
Maar Brussel Dinant is al 1u43, en Givet - Reims is ook al bijna 3 uur. Iets zegt me dat via Parijs met de TGV voorlopig het snelst gaat blijven.
Zinvoller op de middellange termijn zouden TGVs van Brussel naar Lille - Flandres kunnen zijn, met Lille Flandres als een regionale knoop met op elkaar afgestemde verbindingen. Maar daarvoor moet eerst in de koppen van de SNCF top het idee van een spoorweg als een netwerk nog wat meer ingang vinden...
Re: Antwerpen - Eindhoven - Venlo - Köln.
er zijn nu al TGV's en eurostar's die brussel zuid met Lille verbinden dus daar zie ik geen probleem. geregeld krijg je deze treinen in de planner te zien als je een reis op zoekt naar het zuiden.
Re: Antwerpen - Eindhoven - Venlo - Köln.
Er rijden geen TGVs naar Lille Flandres, en net in Lille Flandres is het waar alle regionale treinen vertrekken. Dat de TGV's vanuit Brussel allemaal in Lille Europe stoppen betekent dat de trein op verbindingen tussen België en Noord Frankrijk behoorlijk gehandikapt blijft. Een zoveelste voorbeeld van hoe de SNCF kompleet geen netwerk visie heeft.Steven schreef:er zijn nu al TGV's en eurostar's die brussel zuid met Lille verbinden dus daar zie ik geen probleem. geregeld krijg je deze treinen in de planner te zien als je een reis op zoekt naar het zuiden.
Re: Antwerpen - Eindhoven - Venlo - Köln.
Het mag toch geen moeite zijn om van Lille Europe naar Lille Flanders over te stappen, in Parijs moet je meestal zottere overstappen maken die lastiger zijn om een andere trein te halen aldaar.
Re: Antwerpen - Eindhoven - Venlo - Köln.
Jawel! Maar die komen uit Paris!K V B schreef:Er rijden geen TGVs naar Lille Flandres, en net in Lille Flandres is het waar alle regionale treinen vertrekken. Dat de TGV's vanuit Brussel allemaal in Lille Europe stoppen betekent dat de trein op verbindingen tussen België en Noord Frankrijk behoorlijk gehandikapt blijft. Een zoveelste voorbeeld van hoe de SNCF kompleet geen netwerk visie heeft.Steven schreef:er zijn nu al TGV's en eurostar's die brussel zuid met Lille verbinden dus daar zie ik geen probleem. geregeld krijg je deze treinen in de planner te zien als je een reis op zoekt naar het zuiden.
Re: Antwerpen - Eindhoven - Venlo - Köln.
Je bent er al snel 20 minuten mee bezig hoor. En toen ik laatst in Lille Europe was regende het werkelijk pijpestelen. Dat was overigens op een TGV uit Parijs die eigenlijk naar Lille Flandres had moeten rijden, maar die op het allerlaatste moment naar Europe afgeleid werd. Leuk voor mensen die aansluitingen moesten halen, zoals ik...Steven schreef:Het mag toch geen moeite zijn om van Lille Europe naar Lille Flanders over te stappen, in Parijs moet je meestal zottere overstappen maken die lastiger zijn om een andere trein te halen aldaar.
En inderdaad, in Parijs is het nog zotter.
Iets wat de SNCF absoluut niet begrepen heeft (maar de SBB bijvoorbeeld wel) is dat mensen liever op een trein zitten dan op een perron staan te wachten. Het heeft dus niet zoveel zin treinen te versnellen als je vervolgens meer tijd met overstappen kwijt bent. In een goed uitgedacht systeem ben je nooit meer dan 15 minuten aan het wachten op je volgende trein. Al die snelle TGV's zijn wel mooi, maar als je in Frankrijk ergens naar een minder grote plaats moet ben je al de tijdwinst die je met de TGV haalt vaak al kwijt bij de eerste overstap. De SNCF gaat er blijkbaar van uit dat op een trein van A naar B enkel mensen zitten die van A naar B willen. En dat iedereen verder gewoon met de auto rijd blijkbaar.
Re: Antwerpen - Eindhoven - Venlo - Köln.
Hallo,
Het ICE-netwerk in Duitsland is op dat gebied al stukken beter georganiseerd.
(Zwitserland uiteraard ook, maar is in mijn ogen minder vergelijkbaar omdat daar geen hogesnelheidstreinen rijden)
Goedenavond.
200% eens, ik had het niet beter kunnen zeggen.K V B schreef:Al die snelle TGV's zijn wel mooi, maar als je in Frankrijk ergens naar een minder grote plaats moet ben je al de tijdwinst die je met de TGV haalt vaak al kwijt bij de eerste overstap. De SNCF gaat er blijkbaar van uit dat op een trein van A naar B enkel mensen zitten die van A naar B willen.
Het ICE-netwerk in Duitsland is op dat gebied al stukken beter georganiseerd.
(Zwitserland uiteraard ook, maar is in mijn ogen minder vergelijkbaar omdat daar geen hogesnelheidstreinen rijden)
Goedenavond.