BRAEKING NEWS: €star

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
rail s

BRAEKING NEWS: €star

Bericht door rail s »

Eurostar vernieuwt treinpark met 23 nieuwe treinen
Eurostar wil 23 nieuwe hogesnelheidstreinen aankopen om zijn treinpark te vernieuwen. Zo wil het de concurrentie met andere internationale hogesnelheidsoperatoren aangaan nu vanaf 2010 het internationale reizigersverkeer in Europa vrijgemaakt is. Dat meldt het gespecialiseerde Franse weekblad La Vie du Rail.

Volgens het weekblad heeft Eurostar in februari een aanbesteding gelanceerd voor 23 treinstellen. Het lastenboek zou in mei naar de constructeurs gestuurd worden, een antwoord wordt verwacht in augustus. De beslissing zou dan vallen in januari 2010. De stellen zouden vanaf 2013 leverbaar zijn.

Eurostar heeft momenteel 27 treinstellen voor de verbindingen tussen Parijs, Londen en Brussel, zo valt te lezen op de website van Eurostar. De treinstellen werden geleverd door het Franse Alstom. (belga/edp)
26/03/09 19u25
bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... inen.dhtml
Presario

Re: BRAEKING NEWS: €star

Bericht door Presario »

Enig idee welk type ze gaan bestellen?
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: BRAEKING NEWS: €star

Bericht door dentheo »

rail s schreef:Eurostar vernieuwt treinpark met 23 nieuwe treinen
Eurostar wil 23 nieuwe hogesnelheidstreinen aankopen om zijn treinpark te vernieuwen. Zo wil het de concurrentie met andere internationale hogesnelheidsoperatoren aangaan nu vanaf 2010 het internationale reizigersverkeer in Europa vrijgemaakt is.
Zal inderdaad snel moeten gaan , nu kunnen ze nog putten uit mijn en uw belastingen , dat lukt na 2010 niet meer...
Dan moeten ze geld gaan zoeken zoals Cargo eigenlijk nu al ....
Theo
Groeten vanop de Heide
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: BRAEKING NEWS: €star

Bericht door LML »

Zou dat niet iets AGV-achtigs worden? Of anders iets van AnsaldoBreda... :mrgreen:
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: BRAEKING NEWS: €star

Bericht door Shrek »

De vereisten van eurotunnel zijn iets minder streng dan bij de originele eurostars en ook de beperking van het engelse ruimteprofiel is weggevallen. Dus mits enkele kleine aanpassingen kan een bestaande trein gebruikt worden, dat is natuurlijk in het voordeel van de grote constructeurs. Ik verwacht dus iets in het genre van een ICE3/AGV/Talgo 350 :)
TMTHALYS

Re: BRAEKING NEWS: €star

Bericht door TMTHALYS »

Ik vrees dat er ergens een verwarring ontstaan is tussen aankoop en renovatie van de bestaande stellen.

Bij de laatste vergadering "comfort" in Londen waar ik aan deelgenomen heb werd aangekondigd dat de aanbestedingsprocedure opgestart wordt om de "mi-vie" renovatie vanaf 2012 uit te voeren. Eén van onze E* TM's maakt deel uit van de werkgroep die mee mag beslissen wat het wordt. Zeker is dat het geen ontwerp zal worden van één of andere grote naam uit de modewereld of dat het een designer wordt genre "Stark" die geen enkele ervaring hebben met spoorwegen. De renovatie van enkele jaren geleden met een povere kwaliteit heeft in Londen de ogen geopend.

Er is dus geen sprake van nieuw materieel aan te kopen. Zeker niet nu de omzet van E* door de crisis sterk achteruit gegaan is de laatste maanden.
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: BRAEKING NEWS: €star

Bericht door Patrick »

't Is de Italiaanse firma Pininfarina die het contract voor vernieuwing van het interieur heeft binnengerijfd.
SNCF zal instaan voor het werk blijkbaar, eerste aangepaste treinen in 2012.
(Bron)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22504
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: BRAEKING NEWS: €star

Bericht door Steven »

TMTHALYS schreef:Ik vrees dat er ergens een verwarring ontstaan is tussen aankoop en renovatie van de bestaande stellen.
Is best mogelijk maar dan klopt er iets niet, ze spreken van 23 stellen kopen en eurostar zou er 27 hebben. Of worden niet alle stellen vernieuwd?
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: BRAEKING NEWS: €star

Bericht door Patrick »

Steven schreef:
TMTHALYS schreef:Ik vrees dat er ergens een verwarring ontstaan is tussen aankoop en renovatie van de bestaande stellen.
Is best mogelijk maar dan klopt er iets niet, ze spreken van 23 stellen kopen en eurostar zou er 27 hebben. Of worden niet alle stellen vernieuwd?
28! :wink:
Zie persbericht in mijn postje.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22504
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: BRAEKING NEWS: €star

Bericht door Steven »

Patrick schreef:
Steven schreef:
TMTHALYS schreef:Ik vrees dat er ergens een verwarring ontstaan is tussen aankoop en renovatie van de bestaande stellen.
Is best mogelijk maar dan klopt er iets niet, ze spreken van 23 stellen kopen en eurostar zou er 27 hebben. Of worden niet alle stellen vernieuwd?
28! :wink:
Zie persbericht in mijn postje.
feit blijft dat de getallen dan zeker niet overeenkomen he ;-)
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: BRAEKING NEWS: €star

Bericht door Patrick »

Alleszins worden er GEEN nieuwe stellen in het vooruitzicht gesteld.
Zie de Railway Gazette.

Wat het aantal E*-stellen betreft, begin ik ook de tel kwijt te geraken! Volgens Wikipedia zijn er 31 "Three Capitals"-stellen waarvan er 4 gebruikt worden door SNCF voor exclusief Frans net-gebruik = 27. Help! :wink:
rail s

Re: BRAEKING NEWS: €star

Bericht door rail s »

Patrick schreef:Alleszins worden er GEEN nieuwe stellen in het vooruitzicht gesteld.
Zie de Railway Gazette.

Wat het aantal E*-stellen betreft, begin ik ook de tel kwijt te geraken! Volgens Wikipedia zijn er 31 "Three Capitals"-stellen waarvan er 4 gebruikt worden door SNCF voor exclusief Frans net-gebruik = 27. Help! :wink:
en waar zit het stel dat in Vorst stond? dat moe(s)t van binnen grondig opgekalafaterd worden, is dat al gebeurd?
celtjan

Re: BRAEKING NEWS: €star

Bericht door celtjan »

Patrick schreef:Alleszins worden er GEEN nieuwe stellen in het vooruitzicht gesteld.
Zie de Railway Gazette.

Wat het aantal E*-stellen betreft, begin ik ook de tel kwijt te geraken! Volgens Wikipedia zijn er 31 "Three Capitals"-stellen waarvan er 4 gebruikt worden door SNCF voor exclusief Frans net-gebruik = 27. Help! :wink:
Bij de aankoop waren er ook enkele "verkorte NOL-Stellen" voorzien voor de binnenlandse "White Rose" services vanuit Londen naar Leeds op de East Main Coast Line.
Ze waren bekend als Class 373's en werden door de Great North Eastern Railways bij Eurostar geleast.

De GNER heeft 2 jaar terug zijn concessie op de EMCL 'verloren' ten voordele van de National Express Coach Group. Hierdoor zijn de "NOL-stellen" waarschijnlijk verdwenen van het Britse net.

Zou het niet kunnen zijn dat hierdoor de verwarring over het werkelijk aantal stellen ontstaan is? Zijn deze stellen nog ergens in dienst?

Kleurstelling van de NOL Class 373 zie: http://www.railwayscene.co.uk/view.php?cat=Class%20373
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: BRAEKING NEWS: €star

Bericht door msts.be »

Ja, bij de SNCF op de TGV-diensten in het noorden (Parijs-Lille, Parijs-Tourcoing via Lille Flandres, Parijs-Calais, Parijs-Duinkerke etc)..

Ze hebben daar dezelfde liverij als de ex-Eurostar stellen die al sinds 2000 rijden voor de SNCF (die hebben indertijd, zo tussen 1999 en 2001 nog TGV's Brussel Zuid-Nice Ville gereden !).

Bij beide types zijn de sleepschoenen verwijderd (net zoals bij de "gewone" Eurostar stellen trouwens), en de oudste stellen (i.e. de originele 18-delige die al sinds 1999 voor SNCF rijden) zijn ook hun toelating voor Engeland en de Kanaaltunnel kwijt. Een herkeuring zal wel een pak geld kosten, net zoals de ombouw voor de renovatie, maar is de eenvoudigste oplossing voor Eurostar in geval capaciteitsuitbreiding nodig is (en dan heb je nog steeds één zelfde type trein rijden, terwijl je anders zoveel meer kosten moet doen voor nieuwe treinen..)
Laatst gewijzigd door msts.be op 01 jun 2009, 23:56, 1 keer totaal gewijzigd.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: BRAEKING NEWS: €star

Bericht door dentheo »

msts.be schreef:Ja, bij de SNCF op de TGV-diensten in het noorden (Parijs-Lille, Parijs-Tourcoing via Lille Flandres, Parijs-Calais, Parijs-Duinkerke etc)..

Ze hebben daar dezelfde liverij als de ex-Eurostar stellen die al sinds 2000 rijden voor de SNCF (die hebben indertijd, zo tussen 1999 en 2001 nog TGV's Brussel Zuid-Nice Ville gereden !).
Ik neem aan dat je het hebt over de verkorte NOL stellen ???
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie