NS krijgt dit jaar 15 miljoen euro voor internet in de trein

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
Stijn014

NS krijgt dit jaar 15 miljoen euro voor internet in de trein

Bericht door Stijn014 »

Verkeersminister Eurlings heeft de Tweede Kamer gemeld dat hij een toegezegde subsidie van 15 miljoen euro dit jaar aan de NS overmaakt, zodat er in 2013 voor ruim 80 procent van de intercitystoelen internet beschikbaar is.
volledig artikel: http://tweakers.net/nieuws/59489/ns-kri ... trein.html
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: NS krijgt dit jaar 15 miljoen euro voor internet in de trein

Bericht door deadlock »

Die 15 miljoen kunnen ze beter investeren in LTE of WiMax. In 2013 hebben er zoveel mensen mobiel internet op hun telefoon/laptop/netbook dat het een beetje mosterd na de maaltijd is.
SvMp

Re: NS krijgt dit jaar 15 miljoen euro voor internet in de trein

Bericht door SvMp »

@deadlock: Vraag ik me af. Ik heb een UMTS/HSDPA-abonnement maar in de trein valt regelmatig mijn bereik weg. Ik val dan terug op het trage GPRS. Dat werkt dus niet. Hoe snel mobiele technologiën ook worden, het bereik moet ook goed zijn en zelfs met het al langer bestaande UMTS zijn er heel veel gebieden waar het bereik niet is.
pietje

Re: NS krijgt dit jaar 15 miljoen euro voor internet in de trein

Bericht door pietje »

UMTS is zo ontworpen om maximale bitrate te hebben wanneer je zelf nagenoeg niet beweegt:
Er is in UMTS een transmissiemode voorzien (op een apart kanaal) dat zeer hoge bitrates toelaat, maar dat "uit sync gaat" wanneer je je met meer dan 20 km/u beweegt.

Ik weet niet of alle UMTS netwerken deze mode uitgebouwd hebben, want ik ben niet zeker of het een verplicht onderdeel is.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: NS krijgt dit jaar 15 miljoen euro voor internet in de trein

Bericht door K V B »

pietje schreef:UMTS is zo ontworpen om maximale bitrate te hebben wanneer je zelf nagenoeg niet beweegt:
Er is in UMTS een transmissiemode voorzien (op een apart kanaal) dat zeer hoge bitrates toelaat, maar dat "uit sync gaat" wanneer je je met meer dan 20 km/u beweegt.

Ik weet niet of alle UMTS netwerken deze mode uitgebouwd hebben, want ik ben niet zeker of het een verplicht onderdeel is.
Er zijn een hoop "opties" mogelijk bij UMTS. Ik weet dat Swisscom bijvoorbeeld de HSDPA cellen naast de spoorlijn Bern - Zürich aangepast heeft zodat een hoge bandbreedte ook bij hoge snelheid mogelijk is. Ik maak hier dagelijks gebruik van :-)
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: NS krijgt dit jaar 15 miljoen euro voor internet in de trein

Bericht door Kristofke »

en waar zit de ambitie van de NMBS / Infrabel om dit ook hier mogelijk te maken?

de gsm dekking is idd verre van goed op vele spoorlijnen (ook al is dit land pietlullig klein)

als de trein een aantrekkelijk alternatief moet vormen voor andere vervoerswijzen, dan zou "gratis" wifi op de trein voor mij althans een groot voordeel zijn

het zet meteen ook de mobiele operatoren buiten spel met hun buitensporige prijzen van data

bij de NMBS zit genoeg IT talent om een systeem te ontwikkelen waarbij bijvoorbeeld ingelogd moet worden op een portal met het invoeren van bijvoorbeeld je abonnementnummer, of bij occasioneel reizen een speciale code op je treinbiljet (als men het betalend maakt tenminste, als het gratis zou zijn, hoef je dit allemaal niet in te voeren)

men kan perfect per gebruiker een datalimiet invoeren, of een snelheidslimiet (net genoeg voor streaming zaken zoals radio/youtube/etc.)

eventueel kan een deal gemaakt worden met het grote kwaad Belgacom en Telenet

let wel, ik ben maximaal bereid om daar 5 euro per maand voor te betalen of zo :)
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: NS krijgt dit jaar 15 miljoen euro voor internet in de trein

Bericht door Glodenox »

Kristofke schreef:let wel, ik ben maximaal bereid om daar 5 euro per maand voor te betalen of zo :)
Daar kan ik volledig mee akkoord gaan, maar meer dan 5 euro zou ik er niet voor willen geven.

Greetings,
Glodenox
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: NS krijgt dit jaar 15 miljoen euro voor internet in de trein

Bericht door treinbruno »

ik krijg gratis 1GB mobiele data per maand (alleen EDGE), en door mijn GSM met laptop te verbinden kan ik eigelijk in bijna heel belgie gratis op internet, dus dat interent in de trein zou ik maar weinig gebruik van maken als ik zou moeten betalen :)
en ik zie het nog niet direct komen: een klassiekje met een wifi hotspot :lol:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NS krijgt dit jaar 15 miljoen euro voor internet in de trein

Bericht door Steven »

Met edge? Dat gaat wel supertraag vind ik, toch al je een beetje leuke website wil opendoen.
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: NS krijgt dit jaar 15 miljoen euro voor internet in de trein

Bericht door treinbruno »

opzich valt het wel mee hoor, het is toch al veel sneller als GPRS, het forum krijg ik bv in een paar seconden geopend
maar base heeft gemeld dat ze vanaf eind dit jaar met 3G willen komen 8)
Afbeelding
SvMp

Re: NS krijgt dit jaar 15 miljoen euro voor internet in de trein

Bericht door SvMp »

Het scheelt ook nogal in geld wanneer ik als Nederlander in België kom. De roaming-tarieven zijn buitensporig hoog.
Andersom geldt het waarschijnlijk ook: Als Belgen in een Nederlandse trein internetten via hun eigen mobiel dan lopen de kosten snel op. WiFi is dan een uitkomst.

Belangrijk is wel dat het gratis of zeer goedkoop wordt. In Nederland heeft KPN hotspots op alle grote en een aantal middel-grote stations. Het is echter zeer duur!
Voorbeeld 100 minuten kost EUR 9,95 en die zijn een maand geldig. Woekerprijzen dus. Ik heb dan ook nooit iemand gebruik zien maken van die hotspots. Ik gebruik ze als ik op zo'n station moet wachten, omdat ik via mijn internet-provider gratis toegang krijg, een uniek extraatje. Ik kan me niet voorstellen dat dit commercieel uit kan. Het moet dus of gratis (de winst zit dan in het aantrekkelijker maken van de trein) of tegen zeer scherpe prijzen (bv. een SMS-tje van EUR 1,50 kun je 24 uur toegang krijgen).
Plaats reactie