SBB schrijven aanbesteding uit voor 171 treinstellen.

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

SBB schrijven aanbesteding uit voor 171 treinstellen.

Bericht door K V B »

Vandaag publiceert het "Scheizerische Handelsamtblatt" (waarvan ik ooit de website heb mogen bouwen :-) een offerteaanvraag van de SBB voor in totaal 171 dubbeldekstreinstellen voor de SBB, te leveren in de komende 20 jaar.

De SBB wil drie types kopen:
- IC stellen van 200m lengte.
- IR stellen van 200m lengte.
- IR stellen van 100m lengte.

De stellen moeten een topsnelheid hebben van minimum 200kph, en moeten over een actieve hellingscompensatie beschikken zodat men sneller door bochten kan rijden. Verder moet het optrek en afrem vermogen voldoende zijn.
Verdere eisen zijn:
- Voor alle drie de types:
- Doorgang tussen de rijtuigen op het bovendek (analoog aan de IC2000 rijtuigen).
- Koppelen en ontkoppelen van treinstellen in maximaal drie minuten.
- Voorzieningen voor een minibar.
- Electronisch reservatiesysteem, passagierstellers, veiligheidscamera's.
- Voor de IC types: Business en familie afdelingen, bagageafdeling en een restaurant.

Verder vraagt de SBB prijzen voor allerhande verschillende opties, en een die mij opviel is een op de baan gerichte videocamera aan beide treinuiteinden. Iets voor de treinfans?

Een treinstel van 200m zal waarschijnlijk uit 8 rijtuigen bestaan. Koppel je hiervan twee aan elkaar ontstaat een 400m lange trein van 16 rijtuigen, op dit moment ongeveer het langste wat langs de Zwitserse perrons past.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: SBB schrijven aanbesteding uit voor 171 treinstellen.

Bericht door Shrek »

moeten de IR-stelletjes ook 200 km/h rijden? :o dat lijkt me wel heel snel :P
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: SBB schrijven aanbesteding uit voor 171 treinstellen.

Bericht door Accelerat »

Ach in Zweden rijden sommige stoptreinen ook 200 km/h hoor! :)
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: SBB schrijven aanbesteding uit voor 171 treinstellen.

Bericht door K V B »

Shrek schreef:moeten de IR-stelletjes ook 200 km/h rijden? :o dat lijkt me wel heel snel :P
Waarom niet...

Het is ook zinvol. Het voornaamste verschil tussen de IC en IR stellen is dat de IC stellen een restaurant hebben. Voor de rest krijgen ze waarschijnlijk hetzelfde interieur. De SBB kan dan een IR100 of een IR200 stel gebruiken om een IC200 stel te versterken tijdens de spits. Betekent dan wel dat je als je het restaurant wil bezoeken je tijdens de spits zult moeten opletten waar je instapt, maar de SBB geeft dat doorgaans goed aan.
Aangezien de treinen het eerst op Geneve - st. Gallen zullen gaan rijden moeten ze 200 kph kunnen. Stammen van 16 dubbeldeksrijtuigen zijn op die verbinding tijdens de spits best welkom.
'k ben beniewd waar de fabrikanten mee gaan afkomen.
Poldevrek

Re: SBB schrijven aanbesteding uit voor 171 treinstellen.

Bericht door Poldevrek »

K V B schreef:Vandaag publiceert het "Scheizerische Handelsamtblatt" (waarvan ik ooit de website heb mogen bouwen :-)
Bedoelde je niet "Schweizerische" ? :wink:

Paul
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: SBB schrijven aanbesteding uit voor 171 treinstellen.

Bericht door K V B »

Poldevrek schreef:
K V B schreef:Vandaag publiceert het "Scheizerische Handelsamtblatt" (waarvan ik ooit de website heb mogen bouwen :-)
Bedoelde je niet "Schweizerische" ? :wink:
Ik was ooit de webmaster van www.shab.ch. Vandaar mogelijk deze onbewuste typfout :-)
Knipex
Berichten: 329
Lid geworden op: 08 dec 2008, 09:32

Re: SBB schrijven aanbesteding uit voor 171 treinstellen.

Bericht door Knipex »

Artikel over de eerste van 50 dubbeldeck voor S-Bahn Zuri
http://www.tagesanzeiger.ch/schweiz/sta ... y/12318410
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: SBB schrijven aanbesteding uit voor 171 treinstellen.

Bericht door K V B »

Knipex schreef:Artikel over de eerste van 50 dubbeldeck voor S-Bahn Zuri
http://www.tagesanzeiger.ch/schweiz/sta ... y/12318410
Dat is wel van een eerdere bestelling. Ik wacht met spanning hoe de IC /IR dubbeldekkers er gaan uitzien.

Het is trouwens wel opvallend hoeveel materiaal de SBB op dit moment koopt. De vorige schijf van 61 dubbeldekkers (geleverd door SIemens) is pas uitgeleverd, of daar komt de volgende schijf van 50 treinstellen al. En het gaat deze keer om zeswagentreinstellen... De industrie kan de groei in reizigersaantallen nauwelijks aan.
Knipex
Berichten: 329
Lid geworden op: 08 dec 2008, 09:32

Re: SBB schrijven aanbesteding uit voor 171 treinstellen.

Bericht door Knipex »

SBB hat in 2008 7,6% meer personen vervoerd, niet slecht. meer info
Tegenover 2% NMBS
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: SBB schrijven aanbesteding uit voor 171 treinstellen.

Bericht door treinbruno »

doen ze goed met zo'n hoge tarieven :shock:
en dan mag je nog halbtax hebben, en een kaartje kost dan nog meer voor een ritje bij de NMBS :?
zurich-bellinzola was volgens normaal tarief, 46€ dacht ik, met halbtax dus 23, bij de NMBS zou een rit van die afstand goedkoper zijn :)

eigleijk vind ik die aanbestedingen maar stom :) je mag toch zelf wel kiezen bij welk merk je koopt bv
Afbeelding
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: SBB schrijven aanbesteding uit voor 171 treinstellen.

Bericht door groentje »

Niet als je met overheidsgeld werkt. Dan moet je de beste prijs nemen voor het product dat je wil. Anders zet je de deur open voor misbruiken, waarbij je aankoopt bij de broer van je vriendin, omdat hij de broer van je vriendin is, niet omdat zijn product is wat je wil.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: SBB schrijven aanbesteding uit voor 171 treinstellen.

Bericht door Steven »

Ook is zoiets als een trein kopen nog steeds iets anders dan een auto kopen.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: SBB schrijven aanbesteding uit voor 171 treinstellen.

Bericht door K V B »

treinbruno schreef:doen ze goed met zo'n hoge tarieven :shock:
en dan mag je nog halbtax hebben, en een kaartje kost dan nog meer voor een ritje bij de NMBS :?
zurich-bellinzola was volgens normaal tarief, 46€ dacht ik, met halbtax dus 23, bij de NMBS zou een rit van die afstand goedkoper zijn :)
Zürich - Bellinzona enkel is volle prijs 53 CHF, met halbtax 26,50. Dat is in Euro 35, resp 17,5. En dt voor een afstand van 187 km.
Bij de NMBS betaal je nooit meer dan voor 150km, en dat is in dit geval 19,40. Dat verschil valt dus nogal mee. Vooral als je er nog bij denkt dat iedereen in Zwitserland een Halbtax kan kopen, en je die vrij snel terugverdient. Met een dergelijke "Halbtax" betaal je minder dan bij de NMBS voor hetzelfde traject.
De SBB tarieven zijn overigens behoorlijk degressief, als je veel van het OV gebruik maakt wordt het best gunstig. Zo kost een "General Abonnement" 1ste Klas (wat ik heb) 3200 EUR. In België kost een Netkaart NMBS 1st klas 4162 EUR, en die is dan nog alleen op de trein geldig, terwijl ik met mijn GA op all het Zwitserse OV mag (inclusief scheepvaart!)...
eigleijk vind ik die aanbestedingen maar stom :) je mag toch zelf wel kiezen bij welk merk je koopt bv
Je koopt dus altijd gewoon maar wat, en vergelijkt nooit prijzen en eigenschappen?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: SBB schrijven aanbesteding uit voor 171 treinstellen.

Bericht door Steven »

bruno heeft het liefst alles gratis :-)
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: SBB schrijven aanbesteding uit voor 171 treinstellen.

Bericht door treinbruno »

moesten die aanbestedingen er niet zijn had de NMBS toch nooit die 3 lelijke vogelbekdieren gekocht :)
Steven schreef:bruno heeft het liefst alles gratis :-)
wie niet :lol: :shock:
Afbeelding
Plaats reactie