Aachen West opdrukken

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Aachen West opdrukken

Bericht door Steven »

je krijgt een soort evenwicht waarin de trekkracht onvoldoende is om de loc nog vooruit te krijgen, het probleem is dat theorie mooi is maar de praktijk u pas echt leert hoe een locomotief gaat reageren in bepaalde situaties
dentheo
Berichten: 8172
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Aachen West opdrukken

Bericht door dentheo »

Steven schreef:je krijgt een soort evenwicht waarin de trekkracht onvoldoende is om de loc nog vooruit te krijgen, het probleem is dat theorie mooi is maar de praktijk u pas echt leert hoe een locomotief gaat reageren in bepaalde situaties
dan zie ik niet meer in waarom de NMBS nog theorie proeven afneemt als de werkelijkheid toch niet overeenkomt met de wetten van de natuurkunde.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Aachen West opdrukken

Bericht door Steven »

Die wetten zijn er wel, maar er zijn zoveel factoren die een rol spelen dat je wel is een factor durft vergeten. Ik bezit zeker niet al de kennis ivm trekkrachten, overbrengingen en vermogen die zich in een trein voordoen. Laat staan dat we nog is gaan rekening houden met de zwaartekracht en ander factoren die een rol spelen. Trouwens de theoretische proeven waar jij nu naar verwijst zijn totaal niet van de aard dat je dergelijke vragen zou krijgen over het onderwerp waar we hier nu bezig zijn. Een auto die te zwaar beladen is (aanhangwagen) zal een zware helling toch ook niet meer op geraken bij bepaalde lasten? slaan de wielen ook door op dat moment?
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Aachen West opdrukken

Bericht door Adler »

Steven, de situatie die je beschrijft lijkt me inderdaad perfekt mogelijk en is niet in tegenspraak met de wetten van de natuurkunde.
Om een trein in evenwicht te houden op een helling is een bepaalde kracht nodig.
Als de motoren nu juist dat maximum koppel kunnen leveren, lijkt me dat dus wel mogelijk.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Aachen West opdrukken

Bericht door Steven »

tja ik denk dat we het gewicht van de trein als een extra kracht moeten bezien. Door middel van krachtvectoren te tekenen zou je misschien een beter zicht hebben. Als je alle vectoren dan kan samenstellen kan je min of meer weten welke de invloed op de trein zelf is.
dentheo
Berichten: 8172
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Aachen West opdrukken

Bericht door dentheo »

Steven schreef:Een auto die te zwaar beladen is (aanhangwagen) zal een zware helling toch ook niet meer op geraken bij bepaalde lasten? slaan de wielen ook door op dat moment?
Niet helemaal te vergelijken, trein heeft geen mechanische versnellingen noch een koppeling gebaseerd op wrijving die samen het motorkoppel kunnen "nekken" of begrenzen vooraleer het bij de wielen is.
Oplossing terugschakelen en hopen dat uw koppeling niet opsmoort.
Het moet al een grote caravan zijn als je niet in eerste naar boven zou kunnen rijden, maar automobilisten willen ook wel eens 30% helling proberen...
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Aachen West opdrukken

Bericht door Steven »

een trein heeft die wel, zijnde maar 1, er zit een tandwielkast die het toerental van de motor overbrengt naar de wielen bij een elektrische locomotief. De dieseltreinen met hydraulische transmissie (zoals de 77 en MW41) hebben wel een mechanische koppeling door middel van wrijving (twee ronddraaiende platen met daartussen olie). ik had het niet zozeer over een caravan aangezien dat meestal nog vrij lichte voertuigen zijn. Eerder over te zwaar beladen aanhangwagens. Zoals de man die wat hout gaat wegvoeren uit een bos. Als Voertuig gebruikt hij dan een 2PK-tje.
dentheo
Berichten: 8172
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Aachen West opdrukken

Bericht door dentheo »

Steven schreef:tja ik denk dat we het gewicht van de trein als een extra kracht moeten bezien. Door middel van krachtvectoren te tekenen zou je misschien een beter zicht hebben. Als je alle vectoren dan kan samenstellen kan je min of meer weten welke de invloed op de trein zelf is.
De trekkracht van de lokomotief is "steeds" in evenwicht met de "tegen trekkracht" van de trein.

1) Normaal rijdend "remt" de trein de lokomotief alleen met zijn wrijving (ijzer op ijzer, voordeel van de spoorwegen), iets meer in bochten luchtweerstand (povere stroomlijn) etc..

2) Wil je de trein versnellen komt daar de traagheid van de trein nog bij, dus je moet de lokomotief extra trekkracht leveren om de gewenste snelheid te bereiken.... eens die bereikt is ga terug naar 1) met iets meer trekkracht door luchtweerstand bij hogere snelheid etc.

3) Rij je bergop, dan komt er nog iets bij en dat is inderdaad een vector van het gewicht van de trein. Is niet gelijk aan percentage vd. helling maar 1-2 % van het treingewicht kunnen naar "beneden" trekken... 1à2 procent van 1000 ton is 20T ...de totale trekkracht van een 55 of een traxx van ons .... duidelijk waarom men in Zwitserland twee loks nodig heeft.
Theo
Groeten vanop de Heide
dentheo
Berichten: 8172
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Aachen West opdrukken

Bericht door dentheo »

Steven schreef:ik had het niet zozeer over een caravan aangezien dat meestal nog vrij lichte voertuigen zijn. Eerder over te zwaar beladen aanhangwagens. Zoals de man die wat hout gaat wegvoeren uit een bos. Als Voertuig gebruikt hij dan een 2PK-tje.
Als die zijn koppeling niet slipt, knijpt hij de motor af omdat het koppel dat de motor levert te klein is...oplossing nog lagere versnelling maar die heeft hij niet.
Anderzijds klapt zijn auto naar achter ontlast zijn vooras en krijgt te weinig "adhesiegewicht op die as" die gaat slippen maar zijn koppeling misschien red...
Voorstel achteruit trekken ( die versnelling is soms kleiner dan eerste) en vooras wordt achteras en dus bij kiepen "belast" en niet "ontlast", het ombouwen van de koppelbol naar voren is echter onhandig...
Theo
Groeten vanop de Heide
dentheo
Berichten: 8172
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Aachen West opdrukken

Bericht door dentheo »

fitnessboy schreef:om uw een gedacht te geven : vorige maand heb ik 1500 ton omhoog getrokken met een traxx zonden opduw loc

met een 55 ging dat rond de 650 ton dan was het op
Wanneer je dat nog eens doet trek dan met uw GSM eens een foto van dat scherm met de trekkracht van de verschillende assen ???
Lijkt mij zeer interessant om de krachtenverdeling te zien...
(heb er wel een van de traxx met de benelux op vochtige rails, netjes)
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie