Eurostar beste keuze naar Londen?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!

Welke vervoersmiddel gebruikt u om naar Londen te komen?

Peiling eindigde op 02 jul 2009, 12:53

Trein (Eurostar)
32
86%
Vliegtuig
4
11%
auto (Le shuttle, Calais)
0
Geen stemmen
bus (Eurolines)
1
3%
 
Totaal aantal stemmen: 37

Lukas
Berichten: 1670
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: Eurostar beste keuze naar Londen?

Bericht door Lukas »

Hoi,

Ik verkies ook de Eurostar omdat ik een treinfanaat ben.Ik ben begin dit jaar(24 Januari 2009) met de Eurostar naar Londen geweest.Datgene wat toen op mij het meest indruk maakte was de pascontrole omdat ik het nog nooit had meegemaakt had.

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Nils
Berichten: 296
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Locatie: FN

Re: Eurostar beste keuze naar Londen?

Bericht door Nils »

jan_olieslagers schreef:
Trammist schreef:VLM airlines. Nog nooit gedaan, maar àls ik het zou doen => VLM.

De luchthaven van Deurne ligt achter mijn hoek.
Maar is die vlieger niet erg duur? Veel waar voor het goede geld naar t schijnt, dat wel, maar ze moeten er toch maar liggen...?

En hoe is de verbinding van daar naar het stadscentrum? Docks Light Railway of zoiets...? Prijs? Frekwentie? En komt men er echt mee in het centrum?
Je kan al heen en terug met VLM voor 163,66. Wat nog redelijk mee valt.

De DLR (Docklands Light Rail) heeft een hoge frekwentie (elke 10 minuten) en hanteert dezelfde tarieven als de Londense Metro en brengt je tot Bank station wat al vrij kort bij een aantal toeristentrekpleisters, andere haltes liggen midden in het nieuwe zakenhart van London. Het station van City Airpot ligt in zone 3, een ritje tot Bank duurt 23 minuten. Bovendien is het eens een kans om met een automatisch rijdend voertuig mee te rijden.
dentheo
Berichten: 8176
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Eurostar beste keuze naar Londen?

Bericht door dentheo »

jan_olieslagers schreef:
En hoe is de verbinding van daar naar het stadscentrum? Docks Light Railway of zoiets...? Prijs? Frekwentie? En komt men er echt mee in het centrum?
Kwartier na landing zit je op DLR.... Die moet je nemen tot waar je moet zijn of overstappen op metro.. DLR gaat NEIT dwars door Londen zoals de metro.

VLM was bij ons op het bedrijf geen probleem, voor Eurostar moest men toelating hebben van de directie....
Theo
Groeten vanop de Heide
groentje
Berichten: 7286
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Eurostar beste keuze naar Londen?

Bericht door groentje »

Tja, verschrikkelijk moeilijke keuze, natuurlijk, als je over vrijbiljetten kan beschikken, en dichtbij Brussel-Zuid woont :mrgreen:
Doe mij dus maar Eurostar. De laatste keer dat ik vloog was naar Munchen (toen nog SN, met een kleiner toestel vanaf Zaventem), en het heeft me niet echt een fan gemaakt van vliegen. Extra beenruimte zou ik in elk transportmiddel wel kunnen gebruiken, maar met een vierzit vond ik Eurostar nog best te doen.
Maar als het echt aan mij zou liggen, zou ik liever eens via Oostende gaan, de ferry nemen en daar verder.
steved
Berichten: 131
Lid geworden op: 30 aug 2006, 12:48

Re: Eurostar beste keuze naar Londen?

Bericht door steved »

Begin mei voor 5 dagen naar Londen geweest, Eurostar genomen.

Heenreis in leisure, terug in standard. Leisure : onthaal was heel goed, maaltijd iets te klein voor m'n maag ( :mrgreen: ) maar verzorgd. St-Pancras is heaven (in vergelijking met het donker "hok" in Brussel-Zuid), met wifi (gratis, betalend in Brussel dacht ik). Voordeel (niet voor mij wegens abo Gent-BXL) is het gratis voor- en natransport.

Grappig op de terugreis naar Gent was het feit dat de tbg nog nooit zo'n uitprintbaar biljet gezien hadden en toch licht argwanend keken :D

So next time : zeer zeker terug Eurostar.

gr, Steve
celtjan

Re: Eurostar beste keuze naar Londen?

Bericht door celtjan »

Ieder z'n smaak.

Toen Hoverspeed nog bestond & opereerde vanuit Oostende, ben ik meermaals per trein & Ferry naar Londen geweest.

En na de neerlegging van de boeken van Hoverspeed hebben we zelfs nog een retourtje België - Lisburn (N-Irl) gemaakt op de klassieke & tijdrovende manier met de SNCF via Rijsel + overtochten Calais - Dover en Holyhead - Dublin.

Dankzij de vrijkaarten & het Fip-tarief verkies ik nu de Eurostar.
Zonder veel tijdsverlies heb je nu zeer vlotte aansluitingen in St Pancras richting Midlands > Chesterfield - Derby - Sheffield met East Midlands Trains; & Petersborough - Doncaster - Hull met Hull Trains. Zoals elders op 't forum reeds aangegeven: Beide verbindingen worden veelal gereden met de HST's die in Brugge rond de eeuwwisseling gemaakt zijn.

Als je 't Straatje oversteekt, kom je in Kings Cross. Daar heb je zowel de Diesel HST's (125mph) als de EL HST's (225km/u) richting Schotland via de East Main Coast Line (Petersborough - Leeds/Sheffield/Doncaster - York - Newcastle - Edingburg - Glasgow & verder)
Dankzij de tijdswinst in Londen kan je nu zelfs een dagretourtje York maken!

En op 10 min stappen of 1 halte met de Circle Line richting Contre-Clock kan je vanuit London Heuston richting Noord-Wales & Schotland via de West Main Coast Line (Virgin diesel HST's uit Brugge & el HST's van Alstom Spanje) snellen richting Manchester - Liverpool/Birmingham - Carlisle - Glasgow/Edingburgh.

De 19 Fokker 50's waarmee de VLM vliegt, bevatten meestal 50 zitjes in een 2+2 opstelling.
Wie aan het raam zit, zit ietswat ineengekrompen. We hebben vroeger al eens met de F50's van Aer Lingus gevlogen. & het is de andere helft van m'n trouwboek niet goed bevallen. (vlucht op veel kasseien)
Trouwens, een deel van die vloot F50's is overgekocht door de VLM & ruilden hun groene jasje voor 't blauwe.

Foto's: http://picasaweb.google.be/celtjan/Trip ... 0316031650
http://picasaweb.google.be/celtjan/Ierl ... 1315Sept07#

Nog dit: vanaf de nieuwe dienstregeling van december zullen er nieuwe Hitachi 'Bullet' trains rijden vanuit Dover (SeaFrance & P&O vanuit Calais) & Ramsgate (TEE Ferries vanuit Oostende) naar Londen St Pancras via de HSL. Hierdoor zal het al wat drukker worden op de HST tussen Folkstone & Londen! En als de Duitsers ook nog eens door de tunnel willen... .

Slán!
Infra_speed

Re: Eurostar beste keuze naar Londen?

Bericht door Infra_speed »

Ik vraag me af of de Fokker 50 vloot van VLM Airlines nog wel veilig is om mee te vliegen.
De leeftijd van de vliegtuigen zijn gemiddeld 20 a 25 jaar en dat is erg oud om nog veilig over de plas te vliegen. Als je veilig, snel en goedkoop naar Londen wilt reizen kunt men beter de Eurostar nemen.
Nogmaals ik ben niet tegen vliegen, meer voor de veiligheid!
Teach2
Berichten: 418
Lid geworden op: 10 jul 2006, 16:25

Re: Eurostar beste keuze naar Londen?

Bericht door Teach2 »

De leeftijd van de vliegtuigen zijn gemiddeld 20 a 25 jaar en dat is erg oud om nog veilig over de plas te vliegen.
Sorry, maar waar haal je het idee vandaan dat het 'onveilig' zou zijn om in een VLM-Fokker naar Londen te vliegen? Enkel hun leeftijd? (gemiddeld 19 jaar, niet '20 à 25') Of een vliegtuig nog veilig is heeft bijzonder weinig te maken met de leeftijd, en zowat alles met onderhoud en training / professionaliteit van de bemanning. Northwest in de V.S. vliegt rond met DC-9s die de kaap van de 40 (!) jaar al overschreden hebben, en dat gebeurt in perfect veilige omstandigheden.
jan_olieslagers
Berichten: 3530
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Eurostar beste keuze naar Londen?

Bericht door jan_olieslagers »

Infra_speed schreef:Ik vraag me af of de Fokker 50 vloot van VLM Airlines nog wel veilig is om mee te vliegen.
De leeftijd van de vliegtuigen zijn gemiddeld 20 a 25 jaar en dat is erg oud om nog veilig over de plas te vliegen. Als je veilig, snel en goedkoop naar Londen wilt reizen kunt men beter de Eurostar nemen.
Nogmaals ik ben niet tegen vliegen, meer voor de veiligheid!
Vliegtuigen worden niet onveilig door hun ouderdom. Ja, er gebeuren vieze stoten met oude Russische bakken in Afrika, maar dat is door gebrek aan onderhoud. Mits goed onderhouden kan een vliegtuig gemakkelijk 50 jaar meegaan, in alle veiligheid. Er zijn ten andere voorbeelden genoeg van zo'n toestellen.
Kijk er trouwens maar eens de ongevallen-statistieken van VLM op na!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
dentheo
Berichten: 8176
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Eurostar beste keuze naar Londen?

Bericht door dentheo »

Infra_speed schreef: Als je veilig, snel en goedkoop naar Londen wilt reizen kunt men beter de Eurostar nemen.
Nogmaals ik ben niet tegen vliegen, meer voor de veiligheid!
Onzin VLM was goedkoper dan een overnachting in London en ik was uren minder onderweg.
Om acht uur opstijgen en om acht uur in London.....
Om vijf uur weer opstijgen en om zeven uur in Antwerpen....
Theo
Groeten vanop de Heide
celtjan

Re: Eurostar beste keuze naar Londen?

Bericht door celtjan »

De F50 is best wel een degelijk EN VEILIG toestel. En vliegen is nog altijd de meest veilige manier van reizen. Alleen: als er eens eentje neerkomt, dan is het de moeite van het aantal slachtoffers.

Statistieken van de F50 voor de liefhebers:

http://www.fokker-aircraft.info/f50fleet.htm
http://www.fokker-aircraft.info/f50accidents.htm
http://vliegtuighomepage.nl/f50.htm

Vorige zomer zijn we vanop Zaventem, per Airbus van Brittisch Midland richting Belfast - George Best - City Airport gevlogen om te genieten van een Shortbraek in Noord-Ierland. Dit mits overstap te London Heathrow.
Ticket Enkel voor 2 pers, beide vluchten & taxen inbegrepen: € 199,00 Dit semie Low-Cost & met exellente service. en in enkele uren.

Voor de terugreis verkozen we per trein, Ferry & €star te reizen. (een reisje van bijna de klok rond, maar we konden een €star vroeger geboekt hebben omdat de overstap van London Heuston naar de €tar terminal te Londen St. Pancras véél vlotter verliep dan verwacht)
Enkel 2x € 7 betaalt voor de haventaxen in Ierland.
rvdborgt
Berichten: 4332
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Eurostar beste keuze naar Londen?

Bericht door rvdborgt »

celtjan schreef:Nog dit: vanaf de nieuwe dienstregeling van december zullen er nieuwe Hitachi 'Bullet' trains rijden vanuit Dover (SeaFrance & P&O vanuit Calais) & Ramsgate (TEE Ferries vanuit Oostende) naar Londen St Pancras via de HSL. Hierdoor zal het al wat drukker worden op de HST tussen Folkstone & Londen!
Neemt TEE Ferries in Oostende dan voetpassagiers mee?

Groetjes,
Rian
celtjan

Re: Eurostar beste keuze naar Londen?

Bericht door celtjan »

:oops: Eh! Oops! volgens hun webstek verkiezen ze om enkel passagiers MET voertuig mee te nemen. Jammer.
Infra_speed

Re: Eurostar beste keuze naar Londen?

Bericht door Infra_speed »

Luchtvaart op korte-afstandvluchten zijn niet voor eeuwig hoewel ze hoogstwaarschijnlijk ooit wel een verbeterde -lees: milieuvriendelijke én stille- vliegtuigmotor zullen uitvliegen. Hogesnelheidstreinen hebben de toekomst op korte afstanden binnen 500 km.
-Brussel-Parijs (vroeger het vliegtuig, nu TGV/Thalys)

-Brussel- Londen (Eurostar, wat vandaag de dag rendabel is)
-Brussel/Antwerpen-Amsterdam (Vroeger vloog je naar Schiphol, nu ga je met de Beneluxtrein of de Thalys, daardoor zijn de KLM vluchtjes op Deurne verdwenen)

(in 2010 komt waarschijnlijk de Albatros van NS Hispeed/NMBS van Brussel naar Amsterdam die de Beneluxtreinen gaan vervangen)
Nee, ik denk dat de Eurostar meer toekomst heeft dan VLM Airlines/Cityjet op de korte afstanden binnen de 500 km.
dentheo
Berichten: 8176
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Eurostar beste keuze naar Londen?

Bericht door dentheo »

Infra_speed schreef: -Brussel- Londen (Eurostar, wat vandaag de dag rendabel is)

Deze tak is NIET rendabel....
Nee, ik denk dat de Eurostar meer toekomst heeft dan VLM Airlines/Cityjet op de korte afstanden binnen de 500 km.
Natuurlijk als je hem wegtreitert...zo kan je de toekomst ook beinvloeden...
Maar om wekelijks één dag in Londen te gaan werken was het een ideaal.... sneller en goedkoper dan Eurostar....
En de vergadering was tussen London Bridge en Waterloo !!!
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie