ICE en ETCS

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ICE en ETCS

Bericht door Steven »

Je hoeft daarom Luxemburg niet te laten liggen he. Brussel Luxemburg, en dan zo verder via Duistland gaat ook. Ik weet enkel niet of er ICE's toegelaten zijn in Luxemburg
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: ICE en ETCS

Bericht door treinbruno »

wat ze ook nog zouden kunnen doen is een EC langs luik ipv namen laten liggen
die kan dan vanaf luxemburg door een 13 getrokken worden, en kan tussen luik en brussel over de LGV2 aan 200 (als SBB de juiste wagens met WC opvangbak meezend)
zo hebben de luikenaren een rechtstreekse verbinding met frankrijk en zwitserland, en de brusselaars een rechtstreekse verbinding met gouvy (buiten die p trein) en noord luxemburg
Afbeelding
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: ICE en ETCS

Bericht door K V B »

groentje schreef:Je kan ook naar Basel via Duitsland, ik vermoed dat K V B daarop alludeert. Misschien niet sneller, maar zeker wel comfortabeler dan met de EC's zonder restowagen, of met de TGV's die ook al geen schitterende restowagen hebben. En eigenlijk ook amper trager. Alleen vermijd je Luxemburg en Straatsburg, toch 2 belangrijke stops op de EC-verbinding...
Afhankelijk van je vertrektijdstip is Zwitserland - België dan weer sneller via Frankrijk, en dan weer via Duitsland. Ik ga vrijwel altijd via Duitsland.

- De "EC" Brussel - Basel (en verder) vermijd ik. 6 uur op een regioexpress zie ik niet zo zitten.
- Via TGV over Parijs is meestal het snelst. Echter je moet in Parijs te voet van Est naar Nord. Is te doen als het weer goed is, maar deze winter? En de TGV is duur.
- Via Duitsland met de ICE: Dienstregeling past beter. Dit omdat zowel Duitsland, Zwitserland als België een klokvaste dienst hebben, en de dienstregelingen van de DB en de SBB sluiten in Basel goed op elkaar aan. Moest de NMBS dat nu ook nog eens doen zou er nog een halfuur van mijn reistijd af gaan. Het is ook veel goedkoper, en veel comfortabeler. Ik krijg als bezitter van een Zwitserse kortingskaart zowieso al 25% korting in Duitsland. Komt dan nog 25% bij als ert ergens een Za/Zo nacht tussen mijn heen en terugreis zit (is altijd het geval) en de tweede persoon betaalt de helft van de eerste. Gevolg: Met de ICE in eerste klas naar België is goedkoper dan met de EC in tweede klas via Frankrijk! Dan is de keus snel gemaakt.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ICE en ETCS

Bericht door Shrek »

K V B schreef: Wat staat er allemaal op het programma? Ik heb op dit moment een beetje mijn hoop gevestigt op de DB dat we ooit weer eens een deftige trein Basel - Brussel krijgen...
Er was een gemeenschappelijk belgisch-luxemburgs plan om met kantelbaktreinen die lijn te doen. Dat lijkt mij een betere kanshebber dan pakweg de verlenging van de ICE naar frankfurt :wink:
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: ICE en ETCS

Bericht door K V B »

Shrek schreef:
K V B schreef: Wat staat er allemaal op het programma? Ik heb op dit moment een beetje mijn hoop gevestigt op de DB dat we ooit weer eens een deftige trein Basel - Brussel krijgen...
Er was een gemeenschappelijk belgisch-luxemburgs plan om met kantelbaktreinen die lijn te doen. Dat lijkt mij een betere kanshebber dan pakweg de verlenging van de ICE naar frankfurt :wink:
Is dat plan er nog steeds?
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: ICE en ETCS

Bericht door rvdborgt »

K V B schreef:
Shrek schreef:Er was een gemeenschappelijk belgisch-luxemburgs plan om met kantelbaktreinen die lijn te doen. Dat lijkt mij een betere kanshebber dan pakweg de verlenging van de ICE naar frankfurt :wink:
Is dat plan er nog steeds?
De NMBS is bezig met een kostenbatenanalyse. Dit najaar weten we meer.

Groetjes,
Rian
Plaats reactie