Pagina 2 van 3

Re: Fyra - HSL-Zuid / L-4

Geplaatst: 01 okt 2009, 12:23
door celtjan
EN hun ETR treinstellen rijden toch ook al enkele jaren succesvol in zowel Portugal & Spanje, de Alpen, alsook in de Balkan landen.

Re: Fyra - HSL-Zuid / L-4

Geplaatst: 01 okt 2009, 12:28
door celtjan
En hun eerste generatie FS Eurostar treinstel ETR500 was eind de jaren '80, begin '90 te bezichtigen op "Eurorailspeed" te Schaarbeek.

Re: Fyra - HSL-Zuid / L-4

Geplaatst: 01 okt 2009, 18:45
door AlexNL
Over Fyra gesproken: vandaag en morgen rijdt er geen enkele Fyra-trein omdat ProRail technisch onderzoek aan het verrichten is op de HSL-Zuid.
Treinreizigers tussen Amsterdam en Rotterdam kunnen momenteel niet met de hogesnelheidslijn reizen. ProRail doet onderzoek naar meldingen dat de hogere spanning op de bovenleiding storingen veroorzaakt in de bediening van seinen en wissels op het gewone spoor ernaast, bijvoorbeeld bij Hoofddorp.

Prorail heeft zeker twee dagen nodig om dat te onderzoeken. Reizigers moeten in de tussentijd gebruikmaken van de gewone dienstregeling. Zij rijden dan om via Den Haag.

De Fyra rijdt sinds 7 september tussen Amsterdam en Rotterdam en is zo'n 20 minuten sneller dan de reguliere trein.
Bron: NOS

Re: Fyra - HSL-Zuid / L-4

Geplaatst: 20 nov 2009, 18:06
door Jules
Ze gaan dit weekend 's nachts metingen doen met thalyssen. Ze gaan naast elkaar op de klassieke lijn en de HSL rijden om de invloed van de wisselspanning op de klassieke lijn te zien....

Re: Fyra - HSL-Zuid / L-4

Geplaatst: 20 nov 2009, 21:08
door AlexNL
Dat zal dus op Hoofddorp - Nieuw Vennep en Moerdijk - Breda zijn?

Re: Fyra - HSL-Zuid / L-4

Geplaatst: 20 nov 2009, 21:29
door Jules
Ik weet niet waar juist. Ik weet dat we bij de eerste testritten in dubbel de stroom moesten serieus beperken aan het Hollands Diep. Het zal vooral aan de stukken zijn waar beide lijnen kort naast elkaar liggen. Ze zijn daar van in het begin al nooit echt gerust in geweest. Sinds het ongeval onlangs in Barendrecht zijn ze daar terug serieus over begonnen.

Re: Fyra - HSL-Zuid / L-4

Geplaatst: 21 nov 2009, 13:35
door Shrek
Jules schreef:Ik weet niet waar juist. Ik weet dat we bij de eerste testritten in dubbel de stroom moesten serieus beperken aan het Hollands Diep. Het zal vooral aan de stukken zijn waar beide lijnen kort naast elkaar liggen. Ze zijn daar van in het begin al nooit echt gerust in geweest. Sinds het ongeval onlangs in Barendrecht zijn ze daar terug serieus over begonnen.
Eigenlijk hadden ze dat bij het ontwerp van de ATB al kunnen voorzien he :roll: nuja, dit geeft nederland ineens een goeie reden om snel ETCS te gaan invoeren ...

Re: Fyra - HSL-Zuid / L-4

Geplaatst: 21 nov 2009, 14:22
door dentheo
Shrek schreef: Eigenlijk hadden ze dat bij het ontwerp van de ATB al kunnen voorzien he :roll: nuja, dit geeft nederland ineens een goeie reden om snel ETCS te gaan invoeren ...
Hoe oud is ATB eigenlijk ??

Re: Fyra - HSL-Zuid / L-4

Geplaatst: 21 nov 2009, 14:52
door AlexNL
ATB stamt uit de jaren 60, toen was 25 kV nog niet echt gemeengoed... ;)

Re: Fyra - HSL-Zuid / L-4

Geplaatst: 22 nov 2009, 21:41
door Shrek
AlexNL schreef:ATB stamt uit de jaren 60, toen was 25 kV nog niet echt gemeengoed... ;)
het gaat niet om de 25kV hé :wink: het is de 50 Hz die het hem doet, en dat werd in de jaren 60 ook al volop gebruikt in de elektriciteitsdistributie. Ik kan mij heel goed inbeelden dat een zware hoogspanningslijn parallel aan een spoorweg ook problemen kan geven. Het was gewoon kortzichtig om frequenties te gebruiken die zo dicht tegen de alom aanwezige 50Hz liggen te nemen, en nu betaalt men daar de prijs voor :wink:

Re: Fyra - HSL-Zuid / L-4

Geplaatst: 23 nov 2009, 13:05
door celtjan
Steelwheels schreef:Tot en met maart 2010 zijn er nog proefritten gepland met de Fyra. Maar tussendoor zal je de Thalys vanaf dec 2009 tegenkomen op lijn 4.

grt W.
oeps foutje! had het over de HSL3. Sorry! :oops: :oops:

Re: Fyra - HSL-Zuid / L-4

Geplaatst: 26 nov 2009, 09:36
door kika
Jules schreef:Ze gaan dit weekend 's nachts metingen doen met thalyssen. Ze gaan naast elkaar op de klassieke lijn en de HSL rijden om de invloed van de wisselspanning op de klassieke lijn te zien....
Dat was dus afgelopen weekend. Is er wat interessants uit de tests gekomen? En ik heb al een hoop meetrijtuigen gezien, maar nog niet in thalysvorm, toevallig iemand die daar plaatjes van heeft?

Re: Fyra - HSL-Zuid / L-4

Geplaatst: 30 nov 2009, 01:22
door giuseppe
KRO Reporter had vanavond een interessante reportage over de te late levering van de stellen, en het excuus van wijzigende ETCS specificaties dat daarvoor gebruikt wordt. http://player.omroep.nl/?aflID=10353308

Re: Fyra - HSL-Zuid / L-4

Geplaatst: 01 dec 2009, 17:31
door Marianne
De kranten berichtten er ook over. Maar als die staatssteun onterecht is, dan kan HSA dus failliet gaan. Dat risico zullen ze toch niet nemen? Want dan gaat het nog langer duren met die HSL.
Of ze gelijk hebben met die ERMTS weet ik niet. Heb er te weinig verstand van. Weet wel dat sommige 6400 locomotieven van Raillion ermee uitgerust zijn, dus het er later inbouwen zal dan moeten kunnen?
Misschien moeten van die hele HSL maar een goederenspoorlijn maken :wink:

Groeten,
Marianne

Re: Fyra - HSL-Zuid / L-4

Geplaatst: 01 dec 2009, 17:55
door AlexNL
Als de Europese Commissie besluit dat de staatssteun illegaal is geweest, dan zal deze gestopt en terugbetaald moeten worden. Dan gaat HSA dus failliet, tenzij de aandeelhouders (NS en KLM) bijspringen om met eigen middelen HSA te redden. Nu is NS wel een rijk bedrijf, of ze genoeg geld in kas hebben om HSA van de ondergang te redden weet ik niet.