ongeval in Kroatie vervolg

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
dentheo
Berichten: 8171
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

ongeval in Kroatie vervolg

Bericht door dentheo »

Theo
Groeten vanop de Heide
rail s

Re: ongeval in Kroatie vervolg

Bericht door rail s »

TheNenoXtreme, youtube schreef:Not fake. Insane, but true 100%. 1st train lost track probably due to anti-weed spray, that was applied just some time before that 1st train arrived. Train was supposed to brake before curve, but they suspect anti-weed spray on high heat (+40*C / 104*F) turned into oil-like substance, preventing train to slow down in curve. Second train is maintenance crew that rushed to help victims. However they had same problem and lost tracks as same as first train did. Bizarre, but true guys.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: ongeval in Kroatie vervolg

Bericht door K V B »

dentheo schreef:http://www.youtube.com/watch?v=bHLo4CAHSN0

griezelig...
2 maanden geleden zat ik nog op die trein, op die plek. Brrr.....
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: ongeval in Kroatie vervolg

Bericht door treinbruno »

en ik zit er over 2 weken :( :)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: ongeval in Kroatie vervolg

Bericht door Bibke »

Er zat ook een Belg op.

Belg gewond bij treinramp in Kroatië

25/07 Er is een landgenoot gewond geraakt bij de treinramp in het Kroatische Split. Dat meldt het Kroatische ministerie van Buitenlandse Zaken.

Vrijdag ontspoorde de trein, die vertrok vanuit de hoofdstad Zagreb, om een nog onbekende reden. Er zouden zeven doden gevallen, maar dat is niet officieel bevestigd.

Het plaatselijke ministerie van Buitenlandse Zaken houdt de lippen goed op elkaar. De trein zou negentig personen aan boord gehad hebben, maar hoeveel van hen stierven of verwondingen opliepen werd nog niet bekendgemaakt.

Wel werd vrijgegeven dat een Belg, vier Fransen, twee Australiërs, een Brit, een Sloveen, een Zweed, een Noor en een Pakistaan medische hulp kregen in het ziekenhuis.

Bron: http://www.hbvl.be/nieuws/buitenland/ai ... oatie.aspx
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
vatrogasci

Re: ongeval in Kroatie vervolg

Bericht door vatrogasci »

Deze foto nam ik vorige week in het station van Split
De vervang-ICN kwam daar wel toe met een vertraging van één uur

Afbeelding
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: ongeval in Kroatie vervolg

Bericht door K V B »

vatrogasci schreef:Deze foto nam ik vorige week in het station van Split
De vervang-ICN kwam daar wel toe met een vertraging van één uur
Tja, die kantelbakstellen zijn juist gekocht om de lijn te kunnen versnellen. Staan ze allemaal aan de kant om dit moment?
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: ongeval in Kroatie vervolg

Bericht door treinbruno »

Op het station van ploče hing er gisteren nog veel reclame voor de ICN trein :lol:
Afbeelding
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: ongeval in Kroatie vervolg

Bericht door K V B »

treinbruno schreef:Op het station van ploče hing er gisteren nog veel reclame voor de ICN trein :lol:
In die komt daar geneens...

(Ik hoop trouwens dat de Talgo's van de Bosnische Spoorwegen er gauw komen)
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: ongeval in Kroatie vervolg

Bericht door treinbruno »

gisteren zat ik nog in zagreb, ik heb geen ICN's gezien, maar ik heb ook nergens een mededeling ofzo gezien dat die niet rijden :)
ook op de dienstregelingborden stond gewoon ICN
(Ik hoop trouwens dat de Talgo's van de Bosnische Spoorwegen er gauw komen)
ik heb gehoord december, met een nachttrein sarajevo-belgrado
Afbeelding
vatrogasci

Re: ongeval in Kroatie vervolg

Bericht door vatrogasci »

info betreft reeks 7123 ontvangen van Toma Bacic :

After the accident in Dalmatia the loco hauled trains were operating
Zagreb - Perkovic services (from Perkovic to Split buses substitutes
the trains). When the track was repaired, 7123s were back in service.
But, due to the shortage of those trains from time to time some Split
services were (and still are) replaced by loco hauled trains.

The situation with the tilting trains in Croatia is as follows:

7123 001/002 - in use
7123 003/004 - heavy damaged in the level crossing accident, used for spares
7123 005/006 - in use
7123 007/008 - stored, used for spares
7123 009/010 - heavy damaged in the accident in Dalmatia
7123 011/012 - in use
7123 013/014 - in use
7123 015/016 - damaged in the shunting accident in Zagreb (late August), back in use
Tauern-Express

Re: ongeval in Kroatie vervolg

Bericht door Tauern-Express »

K V B schreef:Ik hoop trouwens dat de Talgo's van de Bosnische Spoorwegen er gauw komen
Ieder z'n meug, maar ik hoop dat het interieur dan wel voorzien is op de lange reistijden in Bosnië. 6-7 uur op een trein zonder compartimenten en met zetels allemaal achter elkaar zoals in een bus, geen plaats om eens recht te staan, ... dan heb ik nog liever de versleten en vuile GOSA of Bautzen wagens. Bovendien heb ik al gehoord dat die TALGO draaistelloze rames uitgesproken slecht rijden op niet-gelaste sporen en bovendien zullen ZRS en ZFBH vastzitten aan de exclusiviteit van TALGO-onderdelen. Hadden ze niet beter hun rijtuigen binnengestoken bij Gredelj zoals de HZ en grondig gemoderniseert ipv Spaanse high-tech binnen te halen? TALGO zal een korte imago-boost zijn voor de spoorwegen in Bosnië, maar ik heb serieuze twijfels of het lang zal duren... :(
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: ongeval in Kroatie vervolg

Bericht door K V B »

Tauern-Express schreef:
K V B schreef:Ik hoop trouwens dat de Talgo's van de Bosnische Spoorwegen er gauw komen
Ieder z'n meug, maar ik hoop dat het interieur dan wel voorzien is op de lange reistijden in Bosnië. 6-7 uur op een trein zonder compartimenten en met zetels allemaal achter elkaar zoals in een bus, geen plaats om eens recht te staan, ...
De helft van de stammen zijn bedoeld voor nachttreinen, dus daar komen slaapcompartimenten in. De rest zal inderdaad de gebruikelijk bestoeling hebben zoals we die ook in TGVs, ICE's enz, hebben. Persoonlijk heb ik op lange afstandstreinen overigens veel liever "achter elkaar" dan "tegenover elkaar"...
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: ongeval in Kroatie vervolg

Bericht door treinbruno »

De ZFBH heeft een speciale regeling kunnen treffen met talgo voor het afbetalen van die treinen over tientallen jaren, daarom hebben ze die daar gekocht.
Afbeelding
Tauern-Express

Re: ongeval in Kroatie vervolg

Bericht door Tauern-Express »

Het ongeluk in Dalmatië is blijkbaar veroorzaakt door een nieuw herbicide dat onder invloed van de grote hitte veranderde in een soort van vaseline waardoor de wielen van de treins geen adhesie meer hadden.
De helft van de stammen zijn bedoeld voor nachttreinen, dus daar komen slaapcompartimenten in. De rest zal inderdaad de gebruikelijk bestoeling hebben zoals we die ook in TGVs, ICE's enz, hebben. Persoonlijk heb ik op lange afstandstreinen overigens veel liever "achter elkaar" dan "tegenover elkaar"...
Ik niet. Uitkijken op de achterkant van een zetel maakt mij onpasselijk na lange tijd. Na 3 uur zitten heb ik bovendien ook zeer aan mijn zitvlak en in die grossraumwagens kan men moeilijk een beetje in het gangpad gaan staan (mensen zouden nogal raar kijken). Bovendien... hoeveel mensen reizen er niet in familieverband of met een groepje vrienden? Als zetels allemaal achter elkaar staan kan men onmogelijk nog een gesprek voeren en bovendien luistert iedereen mee... Om nog maar te zwijgen van als er een zatlap, een chiro, een bende giecheltrienen of een krijsende kleine in Uw rijtuig zit... :roll: Spijtig dat compartimenten en vis-à-viszitplaatsen uit de mode zijn, ik denk dat veel mensen die nog appreciëren, maar de heren-directeurs van de spoorwegen reizen zelf ongetwijfeld met het vliegtuig als ze lange afstanden doen. In Bosnië zijn de bussen trouwens veel rapper en het comfort is vrijwel hetzelfde als die TALGO's ®.

Code: Selecteer alles

De ZFBH heeft een speciale regeling kunnen treffen met talgo voor het afbetalen van die treinen over tientallen jaren, daarom hebben ze die daar gekocht.
Ja, waarom zou Spanje dat doen? Omdat Bosnië gedurende de komende 10'tallen jaren een gegarandeerd afzetgebied blijft voor de unieke Talgo®-gebrevetteerde onderdelen.
Gesloten