Is BENELUXvrijkaart op ICE geldig?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
neigezug

Is BENELUXvrijkaart op ICE geldig?

Bericht door neigezug »

Weet er iemand of NMBS-bedienden met hun BENELUXvrijkaart op de ICE in Nederland en België mogen?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Is BENELUXvrijkaart op ICE geldig?

Bericht door Steven »

Binnen belgie naar duitsland zeker en vast, de afstand die je doet na de grens moet je wel in regel brengen op een andere manier. FiP Ticket of betalen.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Is BENELUXvrijkaart op ICE geldig?

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef:Binnen belgie naar duitsland zeker en vast, de afstand die je doet na de grens moet je wel in regel brengen op een andere manier. FiP Ticket of betalen.
In Nederland ook. Voor binnenlandse reizen in Nederland wel een ICE-toeslag uit de automaat trekken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Is BENELUXvrijkaart op ICE geldig?

Bericht door Steven »

Dit zou in België volgens de loketten ook van toepassing zijn, maar het Duitse personeel heeft mij tot nu toe altijd toegelaten om zonder die toeslag te reizen te reizen.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Is BENELUXvrijkaart op ICE geldig?

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef:Dit zou in België volgens de loketten ook van toepassing zijn, maar het Duitse personeel heeft mij tot nu toe altijd toegelaten om zonder die toeslag te reizen te reizen.
Voor het Belgische traject heeft er nooit een ICE-toeslag bestaan. Noch voor binnenlandse reizen, noch voor internationale reizen. Wel was er volgens de NMBS verplichte reservering, maar sinds decmeber 2008 zijn ze er eindelijk achter dat dat toch niet zo is.
Voor het Duitse traject bestond er wel een ICE-toeslag. Sinds eind 2007 (!) is er buiten Duitsland echter geen ICE-toeslag meer te koop (behalve dan voor de ICE-Spinter). Immers, de gewone internationale TCV-tickets voor Duitsland zijn sindsdien inclusief ICE-toeslag. Vanaf ongeveer die tijd is er ook bij FIP-coupons geen ICE-toeslag meer nodig.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Is BENELUXvrijkaart op ICE geldig?

Bericht door Steven »

Verplicht is hij zeker niet maar voor bepaalde trajecten zeker aanbevolen, om het uit eigen ervaring te zeggen, zeker voor de trajecten die voorbij Keulen gaan.
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Is BENELUXvrijkaart op ICE geldig?

Bericht door treinbruno »

maar sinds decmeber 2008 zijn ze er eindelijk achter dat dat toch niet zo is.
maar ze laten het dan wel niet merken :shock:
op de borden staat er nog altijd: reserveren verplicht, ook in de TV's op het station, en zelfs in de trein hebben ze het al eens omgeroepen, en dit gaat dan over maart 2009 :?
(als ik met interrail de ICE neem reis ik wel bijna altijd zonder reservering, zelfs met een GO PASS op het belgische traject + TCV herzogenrath-aachen sud, nog nooit problemen mee gehad :) )
Afbeelding
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Is BENELUXvrijkaart op ICE geldig?

Bericht door rvdborgt »

treinbruno schreef:
maar sinds decmeber 2008 zijn ze er eindelijk achter dat dat toch niet zo is.
(als ik met interrail de ICE neem reis ik wel bijna altijd zonder reservering, zelfs met een GO PASS op het belgische traject + TCV herzogenrath-aachen sud, nog nooit problemen mee gehad :) )
(Herzogenrath => Hergenrath) Passen gelden niet in de ICE - dat staat expliciet in de voorwaarden. Er zijn blijkbaar conducteurs die het allemaal prima vnden, maar er zijn er ook die weten dat passen niet gelden en je dan zulen behandelen als reiziger zonder geldig ticket. Er waren er zelfs die aan de geldigheid van mijn NMBS-netkaart twijfelden.

Groetjes,
Rian
Plaats reactie