Reist u regelmatig op het traject Eindhoven - Utrecht Centraal - Amsterdam Centraal of tussen Utrecht Centraal en Geldermalsen? Dan krijgt u in de week van 31 augustus t/m 4 september te maken met een proef met meer treinen en andere vertrektijden tijdens de ochtend- en avondspits. Lees meer op de volgende pagina's en check voordat u op reis gaat uw reis via de reisplanner.
Wat betekent dit voor u?
Reist u op het traject Eindhoven - Utrecht Centraal - Amsterdam Centraal?
• Van maandag 31 augustus t/m vrijdag 4 september rijden op dit traject in beide richtingen tijdens de ochtend- en avondspits 6 Intercity's per uur.
• De Intercity's rijden elke 10 minuten. Hierdoor wijzigen veel vertrektijden.
• De gewijzigde vertrektijden hebben gevolgen voor uw eventuele aansluiting. Dit betekent dat de wachttijd op uw overstapstation kan afwijken.
• Tijdens de proef vertrekken de treinen zoveel mogelijk van hetzelfde spoor.
• De Intercity's uit Maastricht en Heerlen rijden tot Amsterdam Centraal.
• De Intercity's uit Alkmaar rijden tot Eindhoven.
Reist u op het traject Utrecht Centraal - Geldermalsen?
• Van maandag 31 augustus tot en met vrijdag 4 september rijden op dit traject in beide richtingen tijdens de ochtend- en avondspits 2 extra sprinters per uur.
• Dit betekent dat er in totaal 6 sprinters per uur rijden.
• Hierdoor wijzigen de vertrektijden van de sprinters.
Reist u met een internationale trein ICE?
• Van maandag 31 augustus tot en met vrijdag 4 september vertrekken ICE-treinen tijdens de ochtend- en avondspits vier minuten eerder dan gebruikelijk vanuit Amsterdam Centraal.
• ICE 121 vertrekt om 07.00 uur.
• ICE 105 vertrekt om 08.00 uur.
• ICE 129 vertrekt om 16.30 uur.
Gratis reisadvies met SMS Reisplanner
Wij raden uw aan uw reis vantevoren te plannen via onze Reisplanner. U kunt ook gebruik maken van SMS Reisplanner. Hiermee ontvangt u uw reisadvies op uw mobiele telefoon. Stuur uw vertrekstation, aankomststation en vertrektijd naar 7245 (bijvoorbeeld Utrecht Amsterdam 08.30) en u ontvangt een sms met uw reisadvies. Tijdens de proefweek is deze SMS dienst gratis (normaal € 0,40 per reisadvies).
Het opvallende hieraan is dat een groot deel van het traject maar tweesporig is. Ten zuiden van Utrecht per richting:6x IC, 6x sprinter en nog een goederenpad
giuseppe schreef:Het opvallende hieraan is dat een groot deel van het traject maar tweesporig is. Ten zuiden van Utrecht per richting:6x IC, 6x sprinter en nog een goederenpad
Wat ik zie is dat ze de sprinters telkens 2 minuten na de IC uit Utrecht laten vertrekken. Dan heben die tijd genoeg om tot in Geldermalsen te geraken voordat ze door de volgende IC ingehaald worden.
giuseppe schreef:Het opvallende hieraan is dat een groot deel van het traject maar tweesporig is. Ten zuiden van Utrecht per richting:6x IC, 6x sprinter en nog een goederenpad
giuseppe schreef:Het opvallende hieraan is dat een groot deel van het traject maar tweesporig is. Ten zuiden van Utrecht per richting:6x IC, 6x sprinter en nog een goederenpad
13 treinen per uur over één spoor das heftig...
Kan in principe gewoon. Een trein elke 2 minuten is met moderne seinen mogelijk. Je hebt dan een slot per 2 minuten. Een stoptrein "eet" echter ongeveer per twee haltes een slot op. In dit geval hebben de zes stoptreinen dus 18 slots nodig, en de IC's 6. Blijven er nog 6 over als buffer (of voor goederen...)
Steven schreef:Dat is gelijk een kaartenhuisje he. Dat blijft staan of niet.
Als je natuurlijk elke 10 minuten rijd maakt het eigenlijk weinig uit of je stipt rijd...
Voor de passagiers misschien niet meer, wel voor de interne dienstregeling. Uw personeel en materieel moet uiteindelijk (hoe frequent ook) de voorziene route blijven volgen om uw schema te kunnen blijven aanhouden, zoniet geraak je in de war. Niet enkel met de voorziene diensten maar ook met voorzien onderhoud (en dat is meer als dwijlen en vuilbakjes leegmaken).
Wellicht zal zo'n metro-achtige dienstregeling ook op een metro-achtige personeelsorganisatie kunnen rekenen, ik denk niet dat die veel andere treinseries zullen bedienen tijdens die dienst.
dat is de bij de nmbs ook meestal zo hoor, tijdens 1 dienst zit je meestal op 1 of hooguit twee relaties. Te veel combinaties maken is nu eenmaal problemen vragen. De gevolgen bij verstoringen zijn anders te groot.
Je kan de Engelse manier om vertraging in te lopen, toepassen. Daar slaat men wel eens een paar haltes over om vertraging in te lopen, de reizigers worden dan verwezen naar de tweede, daaropvolgende trein.
Bij een 10'-dienstregeling is de overlast dan nog te overzien.
groentje schreef:Je kan de Engelse manier om vertraging in te lopen, toepassen. Daar slaat men wel eens een paar haltes over om vertraging in te lopen, de reizigers worden dan verwezen naar de tweede, daaropvolgende trein.
Bij een 10'-dienstregeling is de overlast dan nog te overzien.
Ik heb de metro in Londen ook wel eens weten "keren" voor het eindpunt...om terug op schema te geraken.