Trein elke tien minuten (NS)

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Trein elke tien minuten (NS)

Bericht door Steven »

De noordzuidverbinding draait met het huidige systeem in overcapaciteit. De bouw er van was maar voorzien op de helft van de capaciteit (zowel op gebied van sporen als stationsinfra) van wat er nu dagelijks doorgaat (weekdagen wel te verstaan). Deze info kan je terugvinden in bijna alle naslagwerken van de NZV Brussel.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Trein elke tien minuten (NS)

Bericht door K V B »

Hogersluys schreef:Een trein om de 2 minuten is vrij onmogelijk aangezien je op de meeste lijnen ook rekening moet houden met het snelheidsverschil tussen L-treinen en IC-treinen.
Het ging ook niet over "een trein om de 2 minuten", het ging er over of men een trein op 2 minuten afstand van de vorige kan laten rijden. Met moderne seinen kan dat.

Kan men dat, dan kan men een L trein 2 minuten na een IC laten vertrekken. Doet die L trein er bijvoorbeeld 6 minuten langer over dan de IC, dan kan 8 minuten na de L trein weer een IC de lijn op. Op die manier kan je elke tien minuten een IC en een L trein laten vertrekken. En dat is precies wat de NS dus mee aan het experimenteren is.
Verder kan je natuurlijk ook voor passeersporen zorgen. Op de Tokaido Shinkansen rijden drie verschillende treinen. Nozomi treinen rijden non stop van Tokyo naar Osaka, en daar vertrekt er buiten de spits elke 10 minuten een van. Tijdens de spits nog een paar extra treinen. Dan zijn er de "Hikari" treinen die op een paar stations onderweg stoppen, en de Kodama treinen die overal stoppen. Bij elkaar rijden daar dus normaal een 14 treinen per uur, met voor de Kodama treinen een stop om de 20 km, waarbij ze meestal tijdens de stop door een Hikari of Nozomi trein ingehaald worden.

Om de voorstadslijnen rond Tokyo is er ook druk verkeer. Daar is een drie treinen systeem van lokale, semi direct en directe treinen gebruikelijk, met meestal 4 treinen per uur van elk type buiten de spits.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Trein elke tien minuten (NS)

Bericht door K V B »

Steven schreef:Treinen alle 2 minuten geeft 30 treinen per uur per spoor, weet jij welk druk dat geeft op een spoor verbinding. Wetende dat de NZV brussel gekend staat als de drukste lijn ter wereld (met ruim 1500 treinen per dag) zie ik niet in waar ze er ergens nood aan hebben om 30 treinen per uur te laten rijden. Toon me 1 lijn aan waar ze effectief per uur 30 treinen over sturen en ik zal misschien de noodzaak om twee treinen op twee minuten van elkaar te laten rijden overwegen, zoniet zie ik geen baat bij dergelijke zotte toestanden die een enorme hoge graad van veiligheid vereisen.
ik kan je inderdaad een lijn tonen waar ze dat doen. In München.
In de S-Bahn tunnel onder München is het inderdaad erg druk. Precies 30 treinen per uur. en die stoppen dan ook nog eens aan elk station... Daarvoor gebruikt men wel speciale treinen, met veel deuren (zodat de stilstanden tot het minimum beperkt worden), met perrons aan beide kanten, en heeft men een aangepast seinsysteem.

Het kan dus. Al zou ik eerder toch maximaal 24 treinen per uur doen, zodat je 6 reserve slots hebt voor als er ergens eentje wat vertraging heeft.

Het grote probleem in de NZ verbinding is eerder dat men in Centraal maar zes perronsporen heeft. Elke trein stopt daar, en de enge perrons helpen ook niet bij het vlot in en uitstappen. Als je kijkt naar de S-Bahn tunnel onder Zürich HBf dan zie je dat de twee sporige tunnel in het station zelf vier perronsporen bedient. Dat betekent dat zelfs met een stop van 2 minuten in het station het toch nog mogelijk is om een trein elke twee minuten de tunnel in te sturen. De dispatcher stuurt dan gewoon alternerend een trein naar de ene of de andere kant van het eilandperron. op de vertrekborden in de stationshal staat dan bijvoorbeeld: S12 Brügg, spoor 21/22, en als je dan op het perron 21/22 komt staat er op een display aan welke kant welke trein komt...

Men had dus Brussel Centraal met 12 sporen moeten bouwen...

Ik denk persoonlijk dat op termijn de beste oplossing voor Brussel is om lijn 28 tot een alternatieve NZV uit te bouwen. Voor reizigers die verder moeten met de Metro is overstappen in Brussel West immers net zo goed als in Brussel Centraal. Men zou een nieuw, groter West station kunnen bouwen tussen de huidige Metro stations Brussel West en Beekkant in, en verbonden met beide. Als ik naar luchtfoto's van Brussel kijkt lijkt me dat hiervoor voldoende plaats is. Bouwt men daar een station met twee grote eilandperrons dan kunnen daar zonder problemen 5 GEN lijnen die elk vier keer per uur rijden langs gevoerd worden. Eventueel een vijfde doorgaand spoor voor goederentreinen.
Zo kan de NZV een beetje ontlast worden.
In de NZV reserveren we dan een paar sporen voor hoog frequente GEN naar het model van de S-Bahn München....

Ik weet het, het is dromen, maar dromen mag toch?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Trein elke tien minuten (NS)

Bericht door Steven »

Tja Brussel centraal op 12 sporen die beslissing is 100 jaar te laat he.
groentje
Berichten: 7270
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Trein elke tien minuten (NS)

Bericht door groentje »

Er is wel een studie besteld, dacht ik, om de perroncapaciteit met 2 sporen uit te breiden. Tesamen met de werken aan de 28, en de werken aan de lijnen 26-Josaphat-161, is er volgens mij wel voldoende ruimte voor de komende paar decennia. Al durf ik niets zeggen over de echt lange termijn.
rail s

Re: Trein elke tien minuten (NS)

Bericht door rail s »

groentje schreef:Er is wel een studie besteld, dacht ik, om de perroncapaciteit met 2 sporen uit te breiden. Tesamen met de werken aan de 28, en de werken aan de lijnen 26-Josaphat-161, is er volgens mij wel voldoende ruimte voor de komende paar decennia. Al durf ik niets zeggen over de echt lange termijn.
Voor de komende paar decennia??? Je bedoelt om de groei van de voorbije decennia iets draaglijker te maken...
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Trein elke tien minuten (NS)

Bericht door dentheo »

Steven schreef:De noordzuidverbinding draait met het huidige systeem in overcapaciteit. De bouw er van was maar voorzien op de helft van de capaciteit (zowel op gebied van sporen als stationsinfra) van wat er nu dagelijks doorgaat (weekdagen wel te verstaan). Deze info kan je terugvinden in bijna alle naslagwerken van de NZV Brussel.
Enig idee van die officiele capaciteit toen ?

En wat gaat er nu door op de spits ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Trein elke tien minuten (NS)

Bericht door Steven »

ik weet dat er rond de 1500 treinen per dag doorgaan, hoeveel procent daarvan spits is kan ik echt niet zeggen.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Trein elke tien minuten (NS)

Bericht door Adler »

Vandaag loopt het aantal treinen in de NZV in de spits op tot 90 per uur, gemiddeld één trein om de vier minuten op elk spoor.
Meer interessante cijfers zijn te vinden in dit document.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Trein elke tien minuten (NS)

Bericht door dentheo »

Adler schreef:Vandaag loopt het aantal treinen in de NZV in de spits op tot 90 per uur, gemiddeld één trein om de vier minuten op elk spoor.
Meer interessante cijfers zijn te vinden in dit document.
Dus neerm ik aan ( Steven ?) dat daar heel korte blokken gemaakt zijn om de volgorde op te drijven ? Misschien wel de kortste van Belgie ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Trein elke tien minuten (NS)

Bericht door Steven »

De secties in de NZV Brussel zijn allemaal korte secties, daardoor heeft de NZV Brussel een eigen hoofdstuk binnen onze reglementering. Dit op gebied van toegelaten snelheid, overschrijden van seinen, ja zelfs de manier waarop de seinen openkomen net voor het perron van Brussel centraal. Ondanks de korte secties zal je dus geen groen geel horizontaal zien verschijnen maar gewoon groen op de seinen in de NZV Brussel. De toegelaten snelheid bij normaal verkeer is 50 (alle reizigerstreinen en bepaalde goederentreinen) of 25 km/u (goederentreinen en alle andere konvooien waar de max snelheid lager is dan 100 km/u).

Om het effe in 1 paragraaf te gieten (ik ben hier veel te beknopt maar het heeft weinig zin de regels tot in de details weer te geven aangezien dit overdadig veel info zou zijn).
Dietrich

Re: Trein elke tien minuten (NS)

Bericht door Dietrich »

Ik heb gehoord dat er ook Kleine Beweging mogelijk is aan de perrons van Brussel-Centraal, dus voordat een trein uit het blok aan de perrons is kan er vlak erna reeds een andere staan te wachten.
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: Trein elke tien minuten (NS)

Bericht door Hogersluys »

K V B schreef: Voor reizigers die verder moeten met de Metro is overstappen in Brussel West immers net zo goed als in Brussel Centraal.
Sterker, Brussel-West is zelfs beter dan Brussel-Centraal aangezien alle metrolijnen in het Weststation halteren. Mochten wat meer treinen (niet enkel die naar Dendermonde) West aandoen zou het wel eens explosief kunnen groeien ten koste van B-Centraal.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Trein elke tien minuten (NS)

Bericht door Steven »

Dietrich schreef:Ik heb gehoord dat er ook Kleine Beweging mogelijk is aan de perrons van Brussel-Centraal, dus voordat een trein uit het blok aan de perrons is kan er vlak erna reeds een andere staan te wachten.
Dat is juist, maar persoonlijk vind ik de nadelen groter dan het voordeel. Je zou normaal daardoor tijd winnen ....
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Trein elke tien minuten (NS)

Bericht door dentheo »

Steven schreef:De secties in de NZV Brussel zijn allemaal korte secties, daardoor heeft de NZV Brussel een eigen hoofdstuk binnen onze reglementering. Dit op gebied van toegelaten snelheid, overschrijden van seinen, ja zelfs de manier waarop de seinen openkomen net voor het perron van Brussel centraal. Ondanks de korte secties zal je dus geen groen geel horizontaal zien verschijnen maar gewoon groen op de seinen in de NZV Brussel.

Waarom niet groen-geel H, zo toch korrekt geweest zijn ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie