Treinbotsing in Barendrecht

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
260689
Berichten: 3319
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Treinbotsing in Barendrecht

Bericht door 260689 »

kijfhoek schreef:Allereerst gaat mijn medeleven uit naar de familie van de omgekomen mcn. En ik hoop dat de andere mcn het snel beter gaat.
Voor de nummerfreaks onder alle treinfans, het waren de ERS 6616 en de 6514 + 6415 van DB Schenker.

Groeten

Leon
en de 2835 as ik mij ni vergis.
edje

Re: Treinbotsing in Barendrecht

Bericht door edje »

Het was niet de 6414, die is namelijk niet rood, maar geel/grijs, De rode lok was de 6454 een lok met toch al een historie.
De lok is in begin van zijn loopbaan, verhuurd geweest aan de Noorse spoorwegen. Waar men na een onderhoudsbeurt vergeten was om de remmen weer in dienst te zetten. Ook daarbij heeft hij een frontale aanrijding gehad.

Het is spijtig dat er een machinist is omgekomen, en dat er ook een zwaar gewond is geraakt, ik ben er van overtuigt dat als het geen class 66 was geweest dat het heel anders zou zijn afgelopen, de class66 is gewoon veels te massief voor de europeese spoorlijnen.
Er zijn nu 3 zware ongelukken geweest in NL waarbij een class 66 het won.
peejee2
Berichten: 120
Lid geworden op: 04 sep 2009, 09:47

Re: Treinbotsing in Barendrecht

Bericht door peejee2 »

Ben eens benieuwd naar de precieze oorzaak.
kijfhoek

Re: Treinbotsing in Barendrecht

Bericht door kijfhoek »

edje schreef:Het was niet de 6414
Het waren de 6514 (rood) en 6415 (geel/grijs) in dubbeltracie.

Groeten

Leon
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Treinbotsing in Barendrecht

Bericht door rvdborgt »

Adler schreef:
rvdborgt schreef:Precies. De spoorwegen zijn zelfs verplicht om de reizigers op te vangen en voor vervangend vervoer of overnachting te zorgen. Heeft iemand enig idee hoe laat die reizigers in Antwerpen waren? Voor of na de laatste trein naar Brussel?
Ik heb gelezen op een nieuwssite dat ze in het holst van de nacht werden gedumpt in Antwerpen en daar moesten wachten op de eerste trein van 4.18u naar Brussel.
Dat is bepaald niet netjes. Heb je een link van die nieuwssite?

Alvast bedankt,
Rian
kijfhoek

Re: Treinbotsing in Barendrecht

Bericht door kijfhoek »

Hier nog een link naar de site van de Brandweer van Barendrecht met veel foto´s.

http://foto.brandweerbarendrecht.nl/mai ... emId=35563

Groeten

Leon
RIDCO

Re: Treinbotsing in Barendrecht

Bericht door RIDCO »

Op de http://www.rijnmond.nl (een regionale TV) zijn veel beelden van het ongeval. Een hijskraan van de Belgische firma Sarens is eveneens ter plaatse
Daniël
Berichten: 145
Lid geworden op: 14 sep 2006, 18:03
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Treinbotsing in Barendrecht

Bericht door Daniël »

groentje schreef:ik heb net gezien op de NS-site dat om 9.08 de beperkingen op Dordrecht-Rotterdam zouden zijn opgeheven, maar wel nog met mogelijke vertragingen.
Er zijn twee sporen beschikbaar, vanavond rond 18.10 uur stond de bij het ongeval betrokken stoptrein nog altijd op de plek waar 'ie vannacht tot stilstand kwam.

Versperringsmaatregelen vandaag waren:
- Serie 5000, stoptrein Dordrecht - Leiden Centraal, opgeheven tussen Dordrecht en Rotterdam Centraal
- Serie 2200, sneltrein (Breda -) Dordrecht - Amsterdam Centraal, opgeheven tussen Dordrecht en Rotterdam Blaak (keert te Rotterdam Stadion)
- Serie 2100, IC (Vlissingen -) Dordrecht - Amsterdam Centraal, stopt extra te Rotterdam Lombardijen (als vervanging voor serie 2200)

Goederentreinen zonder gevaarlijke stoffen maken gebruik van de reizigerssporen onder de overkapping van Barendrecht, moeten kopmaken in de omgeving van Rotterdam Stadion om naar de havens te kunnen. Geplande onderhoudswerkzaamheden tussen Gouda en Rotterdam dit weekend zijn uitgesteld om de omleidingsroute Eindhoven - Den Bosch - Utrecht - Gouda - Rotterdam - Havens beschikbaar te houden. Via die route rijdt nu al het nodige, al was hij vanmiddag bijna nog geblokkeerd: rond 17.45 uur kwam ik met een IC uit Utrecht voor Nieuwerkerk a/d IJssel tot stilstand achter een defecte goederentrein :wink:

De reizigerstreinen die rijden doen dat richting Dordrecht met vertragingen als gevolg van het doorwisselen via langzame wissels tussen Rotterdam Zuid en Rotterdam Stadion en het weer terugwisselen via eveneens langzame wissels bij Zwijndrecht.
Marianne
Berichten: 325
Lid geworden op: 30 mei 2009, 14:14
Locatie: Roosendaal

Re: Treinbotsing in Barendrecht

Bericht door Marianne »

Erg wat er gebeurd is. Zeker omdat er een dode bij gevallen is en een zwaargewonde. Mijn innige deelneming. Hopelijk komt de gewonde treinbestuurder er weer bovenop.

Adequaat gereageerd van de treinbestuurder van de Benelux, die zo erger voorkomen heeft (is zo al erg genoeg).
Wel te zien dat zo'n Class 66 een stuk zwaarder is dan een Railion locomotief. Die laatste is gewoon helemaal verpletterd.

Op de NS site staat nu trouwens dat de verstoring om 23:00 verholpen is.

Groeten,
Marianne
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Pendelaar

Re: Treinbotsing in Barendrecht

Bericht door Pendelaar »

Massa en snelheid zijn bepalend voor de overlevingskansen van een bestuurder bij frontale botsing.
Die Raillion lok weegt 80 ton , terwijl een class 66 bijna 130 ton weegt. Hier heb je geen tekening voor nodig om te weten wie aan het langste eind getrokken heeft. Dit doet me denken aan Pécrot.

Iemand een idee hoeveel schade onze B loc heeft opgelopen ?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinbotsing in Barendrecht

Bericht door Steven »

op een van de links die hier tussenstaat heb ik een foto gezien waar de 28 op te zien is zonder zichtbare schade.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Treinbotsing in Barendrecht

Bericht door dentheo »

Steven schreef:op een van de links die hier tussenstaat heb ik een foto gezien waar de 28 op te zien is zonder zichtbare schade.
Hij "zou" een draaistel geraakt hebben, andere zegden een paar brokstukken, sommige zeggen dat hij "over" iets gereden is... ?????
Maar ja er werd zoveel verteld, zal toch wel minimum week buiten strijd zijn ? Inspectie, dan op lage snelheid naar FNND, dan weer inspektie , vrijgave enz.
Theo
Groeten vanop de Heide
Steelwheels

Re: Treinbotsing in Barendrecht

Bericht door Steelwheels »

dentheo schreef:
Steven schreef:op een van de links die hier tussenstaat heb ik een foto gezien waar de 28 op te zien is zonder zichtbare schade.
Hij "zou" een draaistel geraakt hebben, andere zegden een paar brokstukken, sommige zeggen dat hij "over" iets gereden is... ?????
Maar ja er werd zoveel verteld, zal toch wel minimum week buiten strijd zijn ? Inspectie, dan op lage snelheid naar FNND, dan weer inspektie , vrijgave enz.
Lloyds RR is er gisteren bij geweest en de 28 heeft wel wat schade evenals de rijtuigen. Door langsaanrijding met draaistellen / wagens van de goederen trein. Zojuist vernomen dat er Leopard tanks ter plekke zijn om de Class66 en de 6400'en uit elkaar te trekken. Ik zou nog op de fiets kunnen springen om een foto te trekken maar dan zou ik ramptourist zijn. En dat doe ik dan eigenlijk liever niet uit respect voor de overleden collega.

De Belgische bestuurder heeft overigens wel een flinke pot bier verdiend.

grt W.
Knipex
Berichten: 329
Lid geworden op: 08 dec 2008, 09:32

Re: Treinbotsing in Barendrecht

Bericht door Knipex »

Die Belgische bestuurder ? Die stond te wachten voor overgave op het perron van Roosendaal.
pietje

Re: Treinbotsing in Barendrecht

Bericht door pietje »

Steelwheels schreef:Zojuist vernomen dat er Leopard tanks ter plekke zijn om de Class66 en de 6400'en uit elkaar te trekken.
Met tanks uiteentrekken ???
Is dat standaardprocedure of zo?
zal wel te maken hebben met het bovenliggend viaduct, maar ik heb het nog nooit gehoord.
Gesloten