Pagina 8 van 8

Re: Treinbotsing in Barendrecht

Geplaatst: 03 nov 2009, 23:17
door wimpiespoor
Het probleem is mogelijkerwijs, dat de private vervoerders wellicht niet verplicht zijn het systeem te installeren.
Wim

Re: Treinbotsing in Barendrecht

Geplaatst: 03 nov 2009, 23:38
door Steven
dat klopt deze zijn niet verplicht tot gebruik van TBL1+, maar de omschakeling naar ETCS zal via dit systeem vrij eenvoudig kunnen gebeuren aangezien alle infra al aanwezig zal zijn (de hardware is deze van ETCS).

Re: Treinbotsing in Barendrecht

Geplaatst: 04 nov 2009, 19:06
door nahoj
Steven schreef:
nahoj schreef:
Steven schreef:Ook bij tractiematerieel (wat nmbs betreft) zal er op een gegeven moment volop geïnstalleerd worden.
Dat is volop in opstart; enkele voertuigen zijn reeds omgebouwd.
met nadruk op enkele dan, ik zie de installaties van gsm-r heden ten dagen vlotter vooruitgaan dan de TBL1+ ik vermoed dat die installatie pas ergens medio volgend jaar op kruissnelheid zal komen.
Klopt. Ik zei dan ook 'opstart'. Als ik mij niet vergis krijgen alle vanaf nu gemoderniseerde klassiekjes en M5m TBL1+ mee, alsook MR75-77 tijdens revisie. Voorts zijn prototypes op ander materieel reeds gebouwd (HLE20, 26,...) of staan ze eerstdaags op de kalender.
Steven schreef:TBL1 is een systeem dat de trein doet stoppen als hij door het rood gaat, is een systeem die de trein doet stoppen als hij op een afstand van 300m voor een rood sein nog meer als 39 km/u doet.
Het verschil TBL1 <-> TBL1+ ligt hem vooral in de bakens, die bij TBL1+ eurobakens zijn, en bij de toegevoegde functionaliteit van snelheidscontrole bij nadering van gesloten seinen op bepaalde gevaarlijke punten, zoals Steven reeds schreef. (Je hebt denk ik de '+' vergeten aan het begin van je zin...?)
TBL2 is een veiligheidssysteem (TBL1 en TBL1+ zijn hulpsystemen) dat permanent de snelheid vergelijkt met de maximaal toegelaten snelheid, die o.a. afhankelijk is van de voorliggende vrije baan en de remcurve van de trein.
Steven schreef:Alle huidige locomotieven en stellen worden stapsgewijs voorzien van TBL1+ voor zover ik weet is er geen enkele uitzondering voorzien.
Uitzonderingen zijn MR62-65, HLE16, en de meeste HLE23.
En natuurlijk ook voertuigen die geen eigendom zijn van de NMBS, zoals HLE28, HLD57, alle privé-voertuigen,...
HLE18 en MR08 zal al uitgerust zijn.

Re: Treinbotsing in Barendrecht

Geplaatst: 04 nov 2009, 19:33
door Steven
alle voertuigen in actieve dienst, tegen dat het de beurt is aan de 23 zal die inderdaad al op pensioen zijn :-) uw opmerking is juist ik ben een + vergeten te schrijven.

Re: Treinbotsing in Barendrecht

Geplaatst: 04 nov 2009, 19:38
door nahoj
Steven schreef:alle voertuigen in actieve dienst, tegen dat het de beurt is aan de 23 zal die inderdaad al op pensioen zijn :-) uw opmerking is juist ik ben een + vergeten te schrijven.
23 is nu in actieve dienst. 23 is nu aan de beurt (studie en prototype is bezig).
MAar de meeste zullen buiten dienst gaan in de komende jaren, op enkele voor de opduwdiensten in Luik na.

Re: Treinbotsing in Barendrecht

Geplaatst: 04 nov 2009, 19:39
door nahoj
Steven schreef:dat klopt deze zijn niet verplicht tot gebruik van TBL1+, maar de omschakeling naar ETCS zal via dit systeem vrij eenvoudig kunnen gebeuren aangezien alle infra al aanwezig zal zijn (de hardware is deze van ETCS).
Het hele ETCS-verhaal vind ik een gemiste kans.
ETCS is dermate duur en ingewikkeld, en traag/laat ontwikkeld, dat de meeste landen via achterpoortjes toch een veel goedkopere (en qua veiligheid even eficiënte) upgrade van hun eigen systeem installeren (TBL1+, Memor2+, ATB-vv,...) (of vasthouden aan hun reeds bestaande systeem die tegen rood beschermen (PZB/Indusi, KVB,...)).
Echter, deze 'nieuwe' (geupgrade) systemen mogen van Europa niet opgelegd worden aan spooroperatoren.

Ik vraag mij af welke discussie zou ontstaan als er, wanneer TBL1+ volledig in dienst is, pakweg een SNCF-Fret-goederentrein zonder TBL1+ door het rood rijdt en een dodelijk ongeval veroorzaakt... Miljarden geïnvesteerd in veiligheid; jammer maar helaas toch van die Europese regels...

Re: Treinbotsing in Barendrecht

Geplaatst: 04 nov 2009, 19:56
door wimpiespoor
nahoj schreef: Echter, deze 'nieuwe' (geupgrade) systemen mogen van Europa niet opgelegd worden aan spooroperatoren.
We hebben met zijn allen in europees verbavnd besloten dat ERTMS de toekomst is, en dat er gemigreerd moet worden naar ERTMS. Dan is het logisch, dat er een stop wordt gezet op verdere ontwikkeling van bestaande veiligheidssystemen, althans, dat deze nieuwe ontwikkelingen dwingend kunnen worden opgelegd. Alle Europese infrabeheerders hebben een tijdje terug de specificaties moeten opgeven van hun beveiligingssystemen. Daarbij hebben ze de kans gehad nog bepaalde "nieuwigheden" mee te nemen. Infrabel heeft dat klaarblijkelijk niet gedaan wat betreft TBL1+ (terwijl dat al heel lang in de pen zat), net zo min als ProRail de 160 km/uur trap en ATBvv heeft opgegeven. ATBvv is dus niet verplicht, maar wordt op vrijwillige basis door de vervoerders (met fianciële steun van het Rijk vermoed ik) toch ingevoerd. Had zo iets in België niet ook kunnen gebeuren?
Wim

Re: Treinbotsing in Barendrecht

Geplaatst: 05 nov 2009, 00:55
door Shrek
wimpiespoor schreef:Had zo iets in België niet ook kunnen gebeuren?
Dat had misschien gekunt, maar België zet volop in op een snelle werking van ertms. Tegen 2015 zouden de belangrijkste goederencorridors met enkel ertms bereidbaar zijn :wink:

Re: Treinbotsing in Barendrecht

Geplaatst: 18 jan 2011, 13:00
door Bibke
Treinbotsing Barendrecht: Het Rapport.

http://www.onderzoeksraad.nl/docs/rappo ... ht_web.pdf

Re: Treinbotsing in Barendrecht

Geplaatst: 19 jan 2011, 12:04
door MaartendeJ
...en vanaf 34:10 zie je op http://player.omroep.nl/?aflID=12012082 en bespreking van de veiligheid op het spoor.. Met Meneer van Vollenhoven.