Eurostar passagiers zitten uren vast

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Eurostar passagiers zitten uren vast

Bericht door Adler »

VRT:

Zowat 1.000 passagiers van twee Eurostartreinen hebben urenlang vertraging opgelopen door een elektriciteitspanne in Rijsel.

De passagiers zaten gisteravond op de trein vanuit Londen naar Brussel en naar Parijs.
In de buurt van Rijsel kwamen beide treinen tot stilstand, door een stroomonderbreking op de bovenleiding.
De reizigers naar Brussel konden met bussen verder, die naar Parijs met een andere trein. De vertraging liep op tot meer dan 6 uur.

Op de trein naar Brussel zaten de mensen bovendien uren in het donker. Eurostar zal de gedupeerde passagiers vergoeden.

De panne veroorzaakte nog meer vertragingen op het spoornetwerk in het noorden van Frankrijk, maar volgens de Franse spoorwegen rijden de treinen sinds vanmiddag opnieuw normaal.
kimba

Re: Eurostar passagiers zitten uren vast

Bericht door kimba »

Waarom laten ze passagiers vaak wachten in de trein in dergelijke situaties?

Ik begrijp dat het niet gemakkelijk is mensen uit een trein te evacueren als er geen perron is, maar zo opeen gepakt voor een lange periode moet toch ook vrij lang duren.
Als er nog treinen op het tegenspoor zijn, is veiligheid nog een argument of gaan de deuren simpelweg niet meer open?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Eurostar passagiers zitten uren vast

Bericht door Steven »

tja evacueren? hier gaat de kritiek weer. Denk is goed na. De passagiers naar Brussel hebben een uurtje moeten wachten (ok jammer genoeg in het donker). Maar je moet een busfirma vinden, die een bestuurder en dan die bus ter plaatse krijgen. Dan is een uurtje zo voorbij, ik verschiet zelfs over het feit dat het maar een uurtje is, je zou haast denken dat die bus om de hoek stond te wachten. Rekening houdend met het aantal passagiers kan je al even gaan tellen hoeveel bussen ineens ter beschikking moesten zijn.
Dus dat wachten in het donker is nog steeds beter dan buiten staan te draaien en keren (de warme zomers avonden zijn voorbij trouwens). Er is nog steeds iets als noodverlichting aanwezig in die stellen. Wachten duurt altijd lang ook in de wachtzaal van de dokter.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Eurostar passagiers zitten uren vast

Bericht door Adler »

Steven schreef:Dan is een uurtje zo voorbij, ik verschiet zelfs over het feit dat het maar een uurtje is, je zou haast denken dat die bus om de hoek stond te wachten.
Ik lees in het bericht van de VRT nergens dat het maar 'een uurtje' was.
Het bericht spreekt over 'uren' wachten in het donker (zonder te specifieren hoeveel uren) en in totaal 6 uren vertraging.
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Eurostar passagiers zitten uren vast

Bericht door nighttrain »

Adler schreef:
Steven schreef:Dan is een uurtje zo voorbij, ik verschiet zelfs over het feit dat het maar een uurtje is, je zou haast denken dat die bus om de hoek stond te wachten.
Ik lees in het bericht van de VRT nergens dat het maar 'een uurtje' was.
Het bericht spreekt over 'uren' wachten in het donker (zonder te specifieren hoeveel uren) en in totaal 6 uren vertraging.
er zijn verschillende treinen bij betrokken
deze voor Brussel en andere voor Parijs met verschillende uren vertraging vor de ene tov de andere bestemming
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Eurostar passagiers zitten uren vast

Bericht door Adler »

nighttrain schreef:
Adler schreef:
Steven schreef:Dan is een uurtje zo voorbij, ik verschiet zelfs over het feit dat het maar een uurtje is, je zou haast denken dat die bus om de hoek stond te wachten.
Ik lees in het bericht van de VRT nergens dat het maar 'een uurtje' was.
Het bericht spreekt over 'uren' wachten in het donker (zonder te specifieren hoeveel uren) en in totaal 6 uren vertraging.
er zijn verschillende treinen bij betrokken
deze voor Brussel en andere voor Parijs met verschillende uren vertraging vor de ene tov de andere bestemming
Ja dat is inderdaad zo.
Maar beide treinen zaten vast.
Die naar Parijs is pas de volgende morgen aangekomen in Parijs om 5 u ipv 22u47 (volgens officieel bericht van SNCF).
Voor de trein naar Brussel spreekt een reiziger, die op die trein zat, over een nooit geziene chaos met vervangbussen (in de Standaard, niet de GvA die hier toch maar als een roddelkrant wordt aanzien).
Ook de reizigers naar Brussel zijn 6 uur te laat aangekomen in Brussel, niet volgens een roddelkrant maar volgens een reiziger op de trein.
Ik vind dus niet dat dit voorval zomaar moet geminimaliseerd worden met onjuiste conclusies.
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Eurostar passagiers zitten uren vast

Bericht door nighttrain »

voorlopig vind ik nergens waar ze stil gestaan hebben.
En in funktie van dit gegeven ben je enerzijds afhankelijk van de beslissingen en strategie van de netbeheerder als je ergens ten lande stilstaat.Dus er was geen spanning op de bovenleiding.
In een station ben je ook afhankelijk van de netbehherder voor een eventuele verderzetting van de rit maar kan je parallel ander initiatieven nemen voor uw clienten op de trein.
En inderdaad in geval van incident loopt elke minuut te snel.Zowel voor de client als voor de operato en beheerder
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Eurostar passagiers zitten uren vast

Bericht door Adler »

nighttrain schreef:voorlopig vind ik nergens waar ze stil gestaan hebben.
De panne zou zich hebben voorgedaan tussen Lambersart en Avelin, slechts een paar kilometer verwijderd van het station Lille Europe.
De Eurostar naar Brussel stond stil in Lompret en de reizigers zijn geevacueerd tussen 1 en 2h in de nacht door de brandweer en het Rode Kruis.
Blijkbaar heeft de elektriciteitspanne ook nog een breuk van de bovenleiding veroorzaakt, alhoewel ik niet goed het verband zie.

http://www.nordeclair.fr/Actualite/2009 ... -pas.shtml
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Eurostar passagiers zitten uren vast

Bericht door nighttrain »

Adler schreef:
nighttrain schreef:voorlopig vind ik nergens waar ze stil gestaan hebben.
De panne zou zich hebben voorgedaan in Lambersart, slechts een paar kilometer verwijderd van het station Lille Europe.
ja daar is het onderstation,maar dit bedient een redelijk grote zone,dus je kan evengoed stranden midden in de natuur en daar blijven als de re-configuratie van de bovenleiding niet mogelijk is.
Dus de "her configuratie" kan veel tijd in beslag nemen als men moet gaan aarden ergens ten velde om de veiligheid van de werknemers te garanderen bij de herstellingswerken.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Eurostar passagiers zitten uren vast

Bericht door Adler »

nighttrain schreef:ja daar is het onderstation,maar dit bedient een redelijk grote zone,dus je kan evengoed stranden midden in de natuur en daar blijven als de re-configuratie van de bovenleiding niet mogelijk is.
Dus de "her configuratie" kan veel tijd in beslag nemen als men moet gaan aarden ergens ten velde om de veiligheid van de werknemers te garanderen bij de herstellingswerken.
Volgens het bericht in Nord éclair stond de Eurostar naar Brussel inderdaad stil 'en pleine campagne'.
Maar hebt u een idee waardoor de bovenleidingsbreuk kan veroorzaakt zijn ?
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Eurostar passagiers zitten uren vast

Bericht door nighttrain »

Adler schreef:
nighttrain schreef:ja daar is het onderstation,maar dit bedient een redelijk grote zone,dus je kan evengoed stranden midden in de natuur en daar blijven als de re-configuratie van de bovenleiding niet mogelijk is.
Dus de "her configuratie" kan veel tijd in beslag nemen als men moet gaan aarden ergens ten velde om de veiligheid van de werknemers te garanderen bij de herstellingswerken.
Volgens het bericht in Nord éclair stond de Eurostar naar Brussel inderdaad stil 'en pleine campagne'.
Maar hebt u een idee waardoor de bovenleidingsbreuk kan veroorzaakt zijn ?
Een lege TGV heeft de catenaire naar beneden gehaald.Dus de bovenleiding was rond een pantograaf gewikkeld
Dus u kunt begrijpen dat daarna een reeks van ingrepen nodig zijn om de situatie te neutraliseren; ttz voedingsmessen openzetten, beveiligingen vanop afstand configureren,deze ingrepen consolideren ter plaatse door aardingskabels en of overbrugingskabels.
Als je weet dat dit allemaal gaat via verbale telegrams of dépêches tussen de operatoren en de ploegen op het terrein kan je begrijpen dat dit tijd vreet. 1 dépêche kan gemakkelijk 5min duren afhankelijk van zijn inhoud en herhaling.Maar alvorens een telegram of dépêche moet je de situatie overzien en begrijpen voor verdere concéquenties.
1€* is naar Lille gesleept en de andere geevacueerd..
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Eurostar passagiers zitten uren vast

Bericht door Adler »

nighttrain schreef:Een lege TGV heeft de catenaire naar beneden gehaald.Dus de bovenleiding was rond een pantograaf gewikkeld
Was dat dan puur toeval dat dit is gebeurd op hetzelfde moment en op dezelfde plaats als de elektriciteitspanne ?
Dat is toch bijna niet mogelijk.
Het artikel spreekt van een stroomonderbreking gevolgd door een bovenleidingsbreuk.
Ik tracht een verband te vinden maar ik zie er geen.
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Eurostar passagiers zitten uren vast

Bericht door nighttrain »

Adler schreef:
nighttrain schreef:Een lege TGV heeft de catenaire naar beneden gehaald.Dus de bovenleiding was rond een pantograaf gewikkeld
Was dat dan puur toeval dat dit is gebeurd op hetzelfde moment en op dezelfde plaats als de elektriciteitspanne ?
Dat is toch bijna niet mogelijk.
Het artikel spreekt van een stroomonderbreking gevolgd door een bovenleidingsbreuk.
Ik tracht een verband te vinden maar ik zie er geen.
eerst zijn er stroomonderbrekingen geweest natuurlijk door die bovenleiding die stuk was.
Voor eenmaal hebben ze de chronologische volgorde weergegeven:
disjonction dus afschakeling ,herbewapene ,uitschakeling => oorzaak bovenleiding in de panto
dus bericht is OK
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5274
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Eurostar passagiers zitten uren vast

Bericht door overweg13 »

Adler schreef:
nighttrain schreef:Een lege TGV heeft de catenaire naar beneden gehaald.Dus de bovenleiding was rond een pantograaf gewikkeld
Was dat dan puur toeval dat dit is gebeurd op hetzelfde moment en op dezelfde plaats als de elektriciteitspanne ?
Dat is toch bijna niet mogelijk.
Het artikel spreekt van een stroomonderbreking gevolgd door een bovenleidingsbreuk.
Ik tracht een verband te vinden maar ik zie er geen.
Er is die avond in Lille wel meer gebeurd dan problemen met de elektriciteit.
Met vriendelijke groet

overweg13
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Eurostar passagiers zitten uren vast

Bericht door nighttrain »

overweg13 schreef:
Adler schreef:
nighttrain schreef:Een lege TGV heeft de catenaire naar beneden gehaald.Dus de bovenleiding was rond een pantograaf gewikkeld
Was dat dan puur toeval dat dit is gebeurd op hetzelfde moment en op dezelfde plaats als de elektriciteitspanne ?
Dat is toch bijna niet mogelijk.
Het artikel spreekt van een stroomonderbreking gevolgd door een bovenleidingsbreuk.
Ik tracht een verband te vinden maar ik zie er geen.
Er is die avond in Lille wel meer gebeurd dan problemen met de elektriciteit.
laat maar horen
Plaats reactie