Toekomst Brussel - Luxemburg - Basel.

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Toekomst Brussel - Luxemburg - Basel.

Bericht door K V B »

Een poos geleden las ik dat de NMBS er aan dacht om op Brussel - Luxemburg kantelbaktreinen in te zetten. Dit om de verbinding Brussel - Luxembourg - Strasbourg wat op te waarderen. Er werd zelfs een bezoek aan de Alsthom Pendolini fabriek gebracht.

Nu dient er zich naar mijn mening een buitenkansje voor om op korte termijn deze verbinding te moderniseren. De SBB heeft namelijk vanaf volgend jaar een aantal ETR610 stellen op overschot, dankzij het einde van Cisalpino.
De ETR610 is geschikt voor alle stroomsystemen in Europa, en is volgens de TSI normen gebouwd. Het moet volgens mij mogelijk zijn om die stellen ook nog KVB en TBL in te bouwen (als extra modules op het aanwezige ETCS systeem) en je hebt een trein die perfect geschikt is voor Brussel - Basel. Mischien dat de NMBS maar eens met de SBB moet gaan praten...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Toekomst Brussel - Luxemburg - Basel.

Bericht door Shrek »

De bedoeling is dat die kantelbaktreinen ook op de LGV Est (tussen Metz en Straatsburg) gaan rijden. Zijn de ETR 610 daarvoor geschikt/toegelaten?
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Toekomst Brussel - Luxemburg - Basel.

Bericht door K V B »

Shrek schreef:De bedoeling is dat die kantelbaktreinen ook op de LGV Est (tussen Metz en Straatsburg) gaan rijden. Zijn de ETR 610 daarvoor geschikt/toegelaten?
De ETR610 heeft ECTS en een alslast van 16,5 ton. Dus dat is OK. Maar zijn topsnelheid is maar 250 kph, dat zou wel een probleem kunnen zijn.
Maar goed, het duurt zeker nog tot 2016 voor de lijn Metz - Strasbourg er is. Tot dan wordt via de oude lijn gereden.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Toekomst Brussel - Luxemburg - Basel.

Bericht door Shrek »

K V B schreef: De ETR610 heeft ECTS en een alslast van 16,5 ton. Dus dat is OK. Maar zijn topsnelheid is maar 250 kph, dat zou wel een probleem kunnen zijn.
Maar goed, het duurt zeker nog tot 2016 voor de lijn Metz - Strasbourg er is. Tot dan wordt via de oude lijn gereden.
In België moet er ook heel wat aangepast worden (voornamelijk signalisatie en de bovenleiding op L162). En ook in Luxemburg is men met grote werken bezig.
Ik vermoed dat men gaat wachten tot deze dingen en de LGV-est gereed zijn alvorens er een nieuwe verbinding komt.
Met de Thalys naar Duitsland en de Eurostar naar het VK hebben ze hopelijk wel geleerd dat een trein die geen mooie reistijden kan neerzetten niet echt aantrekkelijk is voor nieuwe reizigers (en dus niet rendabel is).

Op dit moment kan een kantelbaktrein volgens mij ook geen betere tijden neerzetten dan de huidige korte V160 samenstellingen met sterke locs ervoor.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Toekomst Brussel - Luxemburg - Basel.

Bericht door Steven »

Zolang de lijn Brussel Luxemburg niet is aangepast is het zinloos ander rollend materiaal te gebruiken. Erkan nog geen winst geboekt worden in tijd. Zover ik weet mag je nog zeker 5 jaar wachten tot alle werken klaar zijn aan die lijn zonder vertraging aan de werven.
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Toekomst Brussel - Luxemburg - Basel.

Bericht door Joris »

Hallo,
Men zou den snelheid van bepaalde INT/TER/IR treinen kunnen verhogen door enkele stops te laten vallen.
Kan men verder door het gebruik van stellen de stop in Luxemburg niet verkorten?
Verder kan men nu al dacht ik in bepaalde delen van de Elzas aan 200kmph rijden, waardoor de snelheid met deze motorstellen op dit gedeelte eveneens naar omhoog zou kunnen.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Toekomst Brussel - Luxemburg - Basel.

Bericht door Steven »

Het is vooral het Belgisch gedeelte dat eerst wat nood heeft aan vernieuwing. Er zijn nog enorm veel stukken die nog niet aan de max snelheid zijn ingericht. De max snelheid is 130 maar op vele plaatsen ligt ze zelfs lager. Als heel de lijn al een renovatie krijgt. Max snelheid omhoog, de trage stukken verbeteren (in de stations van Gemblouw, Namur, Jemelle is men al bezig) eens dat klaar is zal je al een verbetering zien.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Toekomst Brussel - Luxemburg - Basel.

Bericht door Portbou »

Hallo,
Met de Thalys naar Duitsland en de Eurostar naar het VK hebben ze hopelijk wel geleerd dat een trein die geen mooie reistijden kan neerzetten niet echt aantrekkelijk is voor nieuwe reizigers (en dus niet rendabel is).
Wat Thalys naar Duitsland betreft denk ik dat veel reizigers niet inzagen waarom er plots hogere prijzen moesten betaald worden voor een trein waarin men niet bepaald comfortabeler zat en die bovendien niet sneller naar Köln reed dan voorheen.

Wat Eurostar betreft : die mag nog een stuk sneller rijden dan hij nu al doet en is dan nog onbegrijpelijk duur.

Mijn idee...
Bart W.
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Toekomst Brussel - Luxemburg - Basel.

Bericht door rvdborgt »

K V B schreef:Een poos geleden las ik dat de NMBS er aan dacht om op Brussel - Luxemburg kantelbaktreinen in te zetten. Dit om de verbinding Brussel - Luxembourg - Strasbourg wat op te waarderen. Er werd zelfs een bezoek aan de Alsthom Pendolini fabriek gebracht.

Nu dient er zich naar mijn mening een buitenkansje voor om op korte termijn deze verbinding te moderniseren. De SBB heeft namelijk vanaf volgend jaar een aantal ETR610 stellen op overschot, dankzij het einde van Cisalpino.
Heeft de SBB ergens geschreven dat ze het Cisalpino-materieel niet meer naar Italië inzetten? Daar kan ik me niks van herinneren.

Groetjes,
Rian
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Toekomst Brussel - Luxemburg - Basel.

Bericht door K V B »

rvdborgt schreef:Heeft de SBB ergens geschreven dat ze het Cisalpino-materieel niet meer naar Italië inzetten? Daar kan ik me niks van herinneren.

Groetjes,
Rian
men spreekt er inderdaad van om weer gewoon klassieke treinen in te zetten, met locomotiefwissel aan de grens. Daarmee zijn voor de SBB de treinen vanaf de grens niet meer hun probleem...
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Toekomst Brussel - Luxemburg - Basel.

Bericht door K V B »

bw494674 schreef:
Wat Eurostar betreft : die mag nog een stuk sneller rijden dan hij nu al doet en is dan nog onbegrijpelijk duur.
De Eurostar is helemaal niet ongebrijpelijk duur. En met de Eurostar naar Londen is drie keer zo snel als vroeger met de boot...

Thalys is ook niet zoveel duurder. Op Brussel - Köln is een Thalys biljet aan normale prijs ongeveer hetzelfde als een biljet aan TCV prijs. En je kan als je een beetje oplet veel goedkoper reizen, wat je vroeger eigenlijk niet kon.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Toekomst Brussel - Luxemburg - Basel.

Bericht door Adler »

K V B schreef: De Eurostar is helemaal niet ongebrijpelijk duur. En met de Eurostar naar Londen is drie keer zo snel als vroeger met de boot...
Dat is ook weer relatief.
Met de trein vanuit Oostende naar Londen duurt nu 3u40 tot 4u20.
Vroeger was je met de Jetfoil op 2 uur en een half van Oostende tot in hartje Londen.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Toekomst Brussel - Luxemburg - Basel.

Bericht door K V B »

Adler schreef:
K V B schreef: De Eurostar is helemaal niet ongebrijpelijk duur. En met de Eurostar naar Londen is drie keer zo snel als vroeger met de boot...
Dat is ook weer relatief.
Met de trein vanuit Oostende naar Londen duurt nu 3u40 tot 4u20.
Vroeger was je met de Jetfoil op 2 uur en een half van Oostende tot in hartje Londen.
Kon dat echt op 2 1/2 uur? Ik meen mij te herinneren dat het toch wel langer duurde. Reken maar: 1/2 uur inchecken. 1 1/2 uur voor de overtocht, dan overstappen op de trein in Dover, dan trein naar Londen, en die duurde toch ook nog 1 1/2 uur.
Een ander belangrijk verschil is dat je nu veel meer keus hebt. De eurostar rijd een stuk vaker dan de Jetfoil indertijd.
Ik heb thuis nog een internationaal spoorboekje uit 1987 liggen. Ik ga dat straks nog eens nakijken.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Toekomst Brussel - Luxemburg - Basel.

Bericht door Adler »

K V B schreef:Kon dat echt op 2 1/2 uur? Ik meen mij te herinneren dat het toch wel langer duurde. Reken maar: 1/2 uur inchecken. 1 1/2 uur voor de overtocht, dan overstappen op de trein in Dover, dan trein naar Londen, en die duurde toch ook nog 1 1/2 uur.
Een ander belangrijk verschil is dat je nu veel meer keus hebt. De eurostar rijd een stuk vaker dan de Jetfoil indertijd.
Ik heb thuis nog een internationaal spoorboekje uit 1987 liggen. Ik ga dat straks nog eens nakijken.
Ik spreek wel over de tijd dat de Jetfoil nog rechtstreeks doorvaarde tot in Londen over de Thames.
pietje

Re: Toekomst Brussel - Luxemburg - Basel.

Bericht door pietje »

Adler schreef:
K V B schreef:Kon dat echt op 2 1/2 uur? Ik meen mij te herinneren dat het toch wel langer duurde. Reken maar: 1/2 uur inchecken. 1 1/2 uur voor de overtocht, dan overstappen op de trein in Dover, dan trein naar Londen, en die duurde toch ook nog 1 1/2 uur.
Een ander belangrijk verschil is dat je nu veel meer keus hebt. De eurostar rijd een stuk vaker dan de Jetfoil indertijd.
Ik heb thuis nog een internationaal spoorboekje uit 1987 liggen. Ik ga dat straks nog eens nakijken.
Ik spreek wel over de tijd dat de Jetfoil nog rechtstreeks doorvaarde tot in Londen over de Thames.
Maar het feit dat Oostende toen zo'n snelle verbinding had, was eigenlijk bijkomstig en diende enkel om de totaaltijd (dus inclusief voortransport) een beetje redelijk te houden.
Als je rekent vanuit pakweg de as Antwerpen-Brussel-Charleroi dan ben je nu sneller dan toen, enkel de Westvlamingen zijn er op achteruitgegaan.
Zo kan is ook Mons er op achteruit gegaan sinds de HSL Brussel-Parijs, want vroeger had men daar een veel frequentere verbinding dan nu. En zo zijn er nog wel op te noemen.
Plaats reactie