Toekomst Brussel - Luxemburg - Basel.

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Toekomst Brussel - Luxemburg - Basel.

Bericht door Portbou »

K V B schreef: De Eurostar is helemaal niet ongebrijpelijk duur. En met de Eurostar naar Londen is drie keer zo snel als vroeger met de boot...
Steeds als ik eens prijzen opzoek voor een heen- en terugreis met uren die toelaten iets te doen in London is er wel één van de twee trajecten dat 245 EUR kost. En 245 EUR voor een afstand van geen 350 km vind ik onbegrijpelijk duur ja...
Met Thalys naar Parijs is het veel eenvoudiger een verlaagd tarief te vinden.
K V B schreef: Thalys is ook niet zoveel duurder. Op Brussel - Köln is een Thalys biljet aan normale prijs ongeveer hetzelfde als een biljet aan TCV prijs. En je kan als je een beetje oplet veel goedkoper reizen, wat je vroeger eigenlijk niet kon.
TCV-tarief is dan ook veel te duur op deze verbinding. 40,20 EUR voor een afstand van 200km...
Voor Thalys was het tenminste mogelijk een binnenlands gereduceerd tarief (weekendbiljet, railpass, abonnement...) te combineren met een ticket vanaf de grens.

En dat alles in concurrentie met een gratis - deels ontdubbelde - autosnelwegverbinding...
Wat is eigenlijk de rendabiliteit van Thalys op de verbinding Brussel-Köln ?

Groeten,
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Toekomst Brussel - Luxemburg - Basel.

Bericht door Portbou »

Hallo,

Om terug +/- on-topic te komen.
Ik merkte vanavond bij het bekijken van de uurregelingen dat enkele IC-J (Brussel-Luxemburg) treinen in de vooravond beperkt zijn tot Arlon ?
Wat is de reden hiervoor ? Werken ?

Groeten,
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Toekomst Brussel - Luxemburg - Basel.

Bericht door Steven »

Dat zijn treinen met tien M6 rijtuigen, in Arlon staat dan een ms aan hetzelfde perron die de mensen meeneemt naar luxemburg. Door de werken in het station van Luxemburg is de mogelijkheid om met die treinen snel te rangeren beperkt. Zodoende is ook op slag het materieel op zijn plaats voor de terugrit naar Brussel.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Toekomst Brussel - Luxemburg - Basel.

Bericht door Portbou »

Hallo Steven,
Steven schreef:Dat zijn treinen met tien M6 rijtuigen, in Arlon staat dan een ms aan hetzelfde perron die de mensen meeneemt naar luxemburg. Door de werken in het station van Luxemburg is de mogelijkheid om met die treinen snel te rangeren beperkt. Zodoende is ook op slag het materieel op zijn plaats voor de terugrit naar Brussel.
OK, dacht al dat het niet kon...
Maar in dat geval staat er een grondige fout in de online dienstregeling.

De folder op http://hari.b-holding.be/hafas/folders/ ... /A-162.pdf vermeldt geen aansluitende treinen in Arlon...

En de reisplanner schijnt die aansluitingen ook niet te kennen, volgens hem is er geen reismogelijkheid van Brussel-Luxemburg naar Luxemburg tussen 15:29(overstappen in Arlon), 15:38(via Liège!!!) en 17:48(INT 295) ?????

Groeten,
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Toekomst Brussel - Luxemburg - Basel.

Bericht door rvdborgt »

bw494674 schreef:Steeds als ik eens prijzen opzoek voor een heen- en terugreis met uren die toelaten iets te doen in London is er wel één van de twee trajecten dat 245 EUR kost. En 245 EUR voor een afstand van geen 350 km vind ik onbegrijpelijk duur ja...
Ik heb nog nooit meer dan 100 euro betaald voor een retour naar Londen. Ook voor een dag- of weekendretour. Maar ik moet er wel bij zeggen dat ik meestal ruim van tevoren (1 tot 2 maanden) kon boeken.

Groetjes,
Rian
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Toekomst Brussel - Luxemburg - Basel.

Bericht door K V B »

bw494674 schreef:
K V B schreef: De Eurostar is helemaal niet ongebrijpelijk duur. En met de Eurostar naar Londen is drie keer zo snel als vroeger met de boot...
Steeds als ik eens prijzen opzoek voor een heen- en terugreis met uren die toelaten iets te doen in London is er wel één van de twee trajecten dat 245 EUR kost. En 245 EUR voor een afstand van geen 350 km vind ik onbegrijpelijk duur ja...
En zelfs met die prijzen maken ze nauwelijks winst... Het lijkt me eerder onbegrijpelijk dat een treinrit door het duurste stuk civiele bouwkunde ter wereld voor die preis kan...

Maar laten we eens kijken hoe het vroeger was:

H/T Brussel - Londen met de trein + boot koste in 1988 de some van 3652 BEF. Voor de jetfoil kwam daar 2x370 bij. Totaal dus 4360. Betaalden we nu nog steeds in Frankskes dan was dat nu zo'n 6800 BEF geworden indien de prijzen gewoon de index hadden gevolgd. Maar binnenlandse biljetten zijn meer dan verdubbeld in prijs sinds 1988 dus het had ook 8000 kunnen zijn.

6800 BEF is 170 EUR. Dat betaalde je dus in 1988. Nu betaal je om in minder dan de helft van de tijd dezelfde route af te leggen tussen de 60 en de 370,-
Ik vind dat helemaal niet onbegrijpelijk. Als je in 1988 die afstand in twee uur wou afleggen was je nog veel meer kwijt...
K V B schreef: Thalys is ook niet zoveel duurder. Op Brussel - Köln is een Thalys biljet aan normale prijs ongeveer hetzelfde als een biljet aan TCV prijs. En je kan als je een beetje oplet veel goedkoper reizen, wat je vroeger eigenlijk niet kon.
TCV-tarief is dan ook veel te duur op deze verbinding. 40,20 EUR voor een afstand van 200km...
40 euro voor een afstand van 200 km is eigenlijk best redelijk.
Voor Thalys was het tenminste mogelijk een binnenlands gereduceerd tarief (weekendbiljet, railpass, abonnement...) te combineren met een ticket vanaf de grens.
Dat kan je nog steeds. En je kan met een beetje puzzelen zelfs best goedkoop naar Köln.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Toekomst Brussel - Luxemburg - Basel.

Bericht door Shrek »

Maar de bottom line hier is wel dat dit over snelle verbindingen gaat. Brussel-Basel is momenteel alles behalve een snelle verbinding.
Zo lang het dat niet is gaat er volgens mij geen volk te vinden zijn om die treinen te vullen :roll:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Toekomst Brussel - Luxemburg - Basel.

Bericht door Steven »

bw494674 schreef:Hallo Steven,
Steven schreef:Dat zijn treinen met tien M6 rijtuigen, in Arlon staat dan een ms aan hetzelfde perron die de mensen meeneemt naar luxemburg. Door de werken in het station van Luxemburg is de mogelijkheid om met die treinen snel te rangeren beperkt. Zodoende is ook op slag het materieel op zijn plaats voor de terugrit naar Brussel.
OK, dacht al dat het niet kon...
Maar in dat geval staat er een grondige fout in de online dienstregeling.

De folder op http://hari.b-holding.be/hafas/folders/ ... /A-162.pdf vermeldt geen aansluitende treinen in Arlon...

En de reisplanner schijnt die aansluitingen ook niet te kennen, volgens hem is er geen reismogelijkheid van Brussel-Luxemburg naar Luxemburg tussen 15:29(overstappen in Arlon), 15:38(via Liège!!!) en 17:48(INT 295) ?????
De trein in Arlon is voorzien op het uur dat de ic anders ook vertrekt. Zowel trein 2115, 2116 als 2117 hebben zo hun aansluitende trein. Bij deze laatste is dat een cfl 3000 met een viertal dosto rijtuigen in trekduw samenstelling. Ik geef u de tip gewoon is Arlon Luxemburg in de planner te plaatsen waarschijnlijk zie je die treinen dan wel.

Groeten,[/quote]
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Toekomst Brussel - Luxemburg - Basel.

Bericht door groentje »

Weinig klantvriendelijk, toch? Een reisplanner is dacht ik bedoeld om mensen te helpen, niet om ze te misleiden...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Toekomst Brussel - Luxemburg - Basel.

Bericht door Steven »

ik heb even zelf de test gedaan met als vertrekstation eerst brussel noord en nadien brussel luxemburg, ik krijg perfect die treinen te zien zoals het hoort. Wel er aan denken van internationaal aan te duiden he.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Toekomst Brussel - Luxemburg - Basel.

Bericht door Portbou »

Hallo Steven
Steven schreef:ik heb even zelf de test gedaan met als vertrekstation eerst brussel noord en nadien brussel luxemburg, ik krijg perfect die treinen te zien zoals het hoort. Wel er aan denken van internationaal aan te duiden he.
Inderdaad, als je eerst internationaal aanduidt lukt het wel...

Al bij al toch weinig logisch... Als het om één of andere reden dan toch zo belangrijk is om eerst "internationaal" aan te duiden, waarom krijg ik dan überhaupt de kans om Luxemburg als bestemming te kiezen indien ik dat niet doe ?

Groeten.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Toekomst Brussel - Luxemburg - Basel.

Bericht door K V B »

bw494674 schreef:Hallo Steven
Steven schreef:ik heb even zelf de test gedaan met als vertrekstation eerst brussel noord en nadien brussel luxemburg, ik krijg perfect die treinen te zien zoals het hoort. Wel er aan denken van internationaal aan te duiden he.
Inderdaad, als je eerst internationaal aanduidt lukt het wel...

Al bij al toch weinig logisch... Als het om één of andere reden dan toch zo belangrijk is om eerst "internationaal" aan te duiden, waarom krijg ik dan überhaupt de kans om Luxemburg als bestemming te kiezen indien ik dat niet doe ?
Het is inderdaad niet erg logisch. Er is eigenlijk geen enkele reden te bedenken waarom voor internationale reizen men een andere planner zou moeten gebruiken dan voor nationale.
Kris

Re: Toekomst Brussel - Luxemburg - Basel.

Bericht door Kris »

Tot een 5jr geleden waren de Eurocity's naar Basel (en verder) nog goeie verbindingen. Toen werd er enkel in Brussel-Zuid, Brussel-Noord, Brussel-Leopoldswijk, Namen en Aarlen gestopt.
Nu hebben ze een Eurocity zoals de Vauban (91) gedegradeerd tot stoptrein, zowel in België als in Zwitserland. Libramont is tegenwoordig zelfs een halte voor meerdere internationale treinen.
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Toekomst Brussel - Luxemburg - Basel.

Bericht door groentje »

Tja, het 'vreemde' is wel, dat hij, nu hij meer stopt, er minder tijd over doet dan voorheen. En om de EC's stoptreinen te noemen... Het blijft een IC, hoor, Libramont is immers het belangrijkste station van Noord-Luxemburg.
En het zou me niet verbazen als de trein nu beter 'gesoigneerd' wordt door de stations, net omdat hij ook reizigers meeheeft voor hen.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Toekomst Brussel - Luxemburg - Basel.

Bericht door Portbou »

Hallo groentje,
groentje schreef:En het zou me niet verbazen als de trein nu beter 'gesoigneerd' wordt door de stations
Wat bedoel je hier precies mee ? Aan wat voor acties die bvb. Libramont zou kunnen ondernemen om de trein beter te soigneren denk je dan ?

Groeten,
Bart W.
Plaats reactie