York -> Brussel kan, en Brussel -> York niet?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
eaw458
Berichten: 64
Lid geworden op: 25 jul 2008, 08:17
Locatie: Hasselt

Re: York -> Brussel kan, en Brussel -> York niet?

Bericht door eaw458 »

Om er nog maar eens wat bij te vertellen: eerste ticket voor £1000 is vandaag gelanceerd in dit land - astamblieft:

http://news.bbc.co.uk/1/hi/uk/8340561.stm
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: York -> Brussel kan, en Brussel -> York niet?

Bericht door K V B »

eaw458 schreef: Kan best zijn, maar het is wel zo dat de privemaatschappijen lekijk huis gehouden hebben met de niet-gereglementeerde tarieven. Zelfs na de hervorming van de verschillende types reservaties, zijn er nog nooit zoveel verschillende tarieven geweest voor dezelfde plaatsen. En die tarieven zijn steeds flink boven inflatie verhoogd, jaar op jaar. Dit land heeft de tweede hoogste tarieven van de EU en dat is wel de schuld van de privatisatie.
Dit land heeft ook zowat de hoogste groei in treinreizigers van heel de EU. Is dat ook de "schuld" van de privatisatie?
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: York -> Brussel kan, en Brussel -> York niet?

Bericht door K V B »

eaw458 schreef:Om er nog maar eens wat bij te vertellen: eerste ticket voor £1000 is vandaag gelanceerd in dit land - astamblieft:

http://news.bbc.co.uk/1/hi/uk/8340561.stm
Dat is dan ook een puur theoretisch ticket. De praktische route van Cronwall naar noord Schotland is met een nachttrein, en daar gelden andere prijzen.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: York -> Brussel kan, en Brussel -> York niet?

Bericht door K V B »

Overigens, volgens Nationalrail is an "anytime" ticket op die route in eerste klasse 374,5 pond, dat verhaal klopt dus gewoon niet...
eaw458
Berichten: 64
Lid geworden op: 25 jul 2008, 08:17
Locatie: Hasselt

Re: York -> Brussel kan, en Brussel -> York niet?

Bericht door eaw458 »

K V B schreef:Overigens, volgens Nationalrail is an "anytime" ticket op die route in eerste klasse 374,5 pond, dat verhaal klopt dus gewoon niet...
Toch maar eens goed nalezen - het gaat om een 'walk-on' ticket; geen ticket dat je via Internet koopt.

Vind je het normaal dat een reis van Cornwall naar Schotland aan £1000 wordt geprijsd, terwijl je voor £30 doorheen gans Europa vliegt? Waarom kan dat in de vliegtuigwereld wel, en met de trein niet? Is dat geen bewijs van het falen van privatisering en concurrentie?
eaw458
Berichten: 64
Lid geworden op: 25 jul 2008, 08:17
Locatie: Hasselt

Re: York -> Brussel kan, en Brussel -> York niet?

Bericht door eaw458 »

K V B schreef:
eaw458 schreef: Kan best zijn, maar het is wel zo dat de privemaatschappijen lekijk huis gehouden hebben met de niet-gereglementeerde tarieven. Zelfs na de hervorming van de verschillende types reservaties, zijn er nog nooit zoveel verschillende tarieven geweest voor dezelfde plaatsen. En die tarieven zijn steeds flink boven inflatie verhoogd, jaar op jaar. Dit land heeft de tweede hoogste tarieven van de EU en dat is wel de schuld van de privatisatie.
Dit land heeft ook zowat de hoogste groei in treinreizigers van heel de EU. Is dat ook de "schuld" van de privatisatie?
Is het er misschien een gevolg van? Dat zou ik toch ook niet zomaar durven beweren.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: York -> Brussel kan, en Brussel -> York niet?

Bericht door rvdborgt »

eaw458 schreef:
K V B schreef:Overigens, volgens Nationalrail is an "anytime" ticket op die route in eerste klasse 374,5 pond, dat verhaal klopt dus gewoon niet...
Toch maar eens goed nalezen - het gaat om een 'walk-on' ticket; geen ticket dat je via Internet koopt.
"Anytime" is ook walk-on. Maar ik sluit niet uit dat er echt een tarief bestaat van 1000 pond. En ik sluit ook niet uit dat er een ander tarief bestaat voor 374,50 pond, dat waarschijnljk ook op de meeste treinen (zoniet alle) geldt. Om het precies te weten, moet je de fare manual bekijken, maar ik heb genoeg gelezen over Britse tarieven om te weten dat zoiets best mogelijk is.
eaw458 schreef:Vind je het normaal dat een reis van Cornwall naar Schotland aan £1000 wordt geprijsd, terwijl je voor £30 doorheen gans Europa vliegt? Waarom kan dat in de vliegtuigwereld wel, en met de trein niet? Is dat geen bewijs van het falen van privatisering en concurrentie?
Je moet geen appels met peren vergelijken. Voor 30 pond heb je geen vleigtuigticket dat onbeperkt omwisselbaar en annuleerbaar is en op ieder moment te boeken. En ook voor de trein heb je zeer lage traieven, zeker in Groot-Brittannië.

Groetjes,
Rian
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: York -> Brussel kan, en Brussel -> York niet?

Bericht door K V B »

eaw458 schreef: Vind je het normaal dat een reis van Cornwall naar Schotland aan £1000 wordt geprijsd, terwijl je voor £30 doorheen gans Europa vliegt? Waarom kan dat in de vliegtuigwereld wel, en met de trein niet? Is dat geen bewijs van het falen van privatisering en concurrentie?
Er is niemand die op een dag met de trein van Cornwall naar Schotland reist. Dat kan namelijk niet. Dit ticket is gewoon een "artefact". En als je wel met de trein van Cornwall naar Schotland wil, dan koop je toch een "all lines rover", die veel minder kost, en dan nog zeven dagen geldig is...

Verder hoeft dit tarief niet een bewijs van een of ander "falen" te zijn.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: York -> Brussel kan, en Brussel -> York niet?

Bericht door K V B »

eaw458 schreef: Is het er misschien een gevolg van? Dat zou ik toch ook niet zomaar durven beweren.
Na de privatiseringen zijn er een aantal zaken verandert op het Britse spoor. En in tegenstelling tot wat velen beweren, waren niet alle veranderingen negatief.
Privé bedrijven willen geld verdienen, en hoe doe je dat als spoorwegbedrijf: Door zoveel mogelijk reizigers te vervoeren. Dus het is eigenlijk helemaal niet zo verbazingwekkend dat de operators vooral investeerde in meer treinen. Er rijden nu veel meer treinen dan vroeger.
Vergeet daarbij niet dat de spoorwegen in het VK veel meer concurrentie ondervinden dan bijvoorbeeld in België. Er bestaat in het VK een landelijk lange afstand busnet bijvoorbeeld. Geheel privaat uitgebaat. Als je voor een handvol ponden met de bus kan, waarom zou je dan nog met de trein reizen? Het feit dat meer en meer mensen toch met de trein reizen betekent volgens mij dat het product zijn prijs dus waar moet zijn.

Het VK is een van de weinige landen in Europa waar het aandeel van het OV in de totale mobiliteit toegenomen is de afgelopen tien jaar. Dus iets moeten al die particuliere bedrijven toch wel goed doen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: York -> Brussel kan, en Brussel -> York niet?

Bericht door Shrek »

eaw458 schreef:Het prijsverschil tussen tickets die op de dag zelf gekocht worden en tickets die je op voorhand boekt is dusdanig groot (Londen-York 150 pond vs ~10 a 40 pond), dat je steeds je ticket op voorhand boekt
En het is net doordat er zoveel op voorhand geboekt wordt, dat de spoorwegmaatschappijen efficiënter kunnen werken.
Door die privé bedrijven betaal je gewoon de prijs die het echt kost. Als jij op het laatste moment in een overvolle trein wilt springen, is dit "lastig" voor het bedrijf, dus zullen ze je daar ook volop voor laten betalen.
Ze bieden daarentegen ook de kans om je quasi gratis te verplaatsen, maar dan wel op de uren dat het hen uitkomt. Op die manier wordt het materieel veel efficiënter gebruikt.
De kostprijs per passagiers ligt door het Britse systeem dus lager dan in pakweg België of Frankrijk. Rechstreeks merken wij dat niet, maar via de staat en dus de belastingen maakt zoiets een gigantisch verschil :wink:
eaw458
Berichten: 64
Lid geworden op: 25 jul 2008, 08:17
Locatie: Hasselt

Re: York -> Brussel kan, en Brussel -> York niet?

Bericht door eaw458 »

K V B schreef:
eaw458 schreef: Is het er misschien een gevolg van? Dat zou ik toch ook niet zomaar durven beweren.
Na de privatiseringen zijn er een aantal zaken verandert op het Britse spoor. En in tegenstelling tot wat velen beweren, waren niet alle veranderingen negatief.
Privé bedrijven willen geld verdienen, en hoe doe je dat als spoorwegbedrijf: Door zoveel mogelijk reizigers te vervoeren. Dus het is eigenlijk helemaal niet zo verbazingwekkend dat de operators vooral investeerde in meer treinen. Er rijden nu veel meer treinen dan vroeger.
Vergeet daarbij niet dat de spoorwegen in het VK veel meer concurrentie ondervinden dan bijvoorbeeld in België. Er bestaat in het VK een landelijk lange afstand busnet bijvoorbeeld. Geheel privaat uitgebaat. Als je voor een handvol ponden met de bus kan, waarom zou je dan nog met de trein reizen? Het feit dat meer en meer mensen toch met de trein reizen betekent volgens mij dat het product zijn prijs dus waar moet zijn.

Het VK is een van de weinige landen in Europa waar het aandeel van het OV in de totale mobiliteit toegenomen is de afgelopen tien jaar. Dus iets moeten al die particuliere bedrijven toch wel goed doen.
Om dan toch maar bij de actualiteit te blijven, hier heb je nog zo'n succesverhaal van de privatisering:

http://news.bbc.co.uk/1/hi/england/8343769.stm

De manier van privatiseren met concessies voor 5-7 jaar, daar heeft niemand baat bij. De druk op de vervoerder om er zoveel mogelijk geld uit te slaan neemt zodanig toe, dat de reiziger genaaid wordt. En als de reiziger niet opdaagt, legt de vervoerder het bijltje bij neer en wandelt gewoon van de ganse zaak weg. Dat kost de overheid handenvol geld. En Network Rail, de netwerkuitbater, zal dan maar een geldboom moeten planten om het onderhoud van het spoor te blijven betalen.

Wat heeft National Express East Coast betekend voor de reizigers de afgelopen twee jaar? Niks. Een paar treinen meer. Een paar HST stellen uit de jaren 70 gemoderniseerd, en het station in York is herschilderd in de huiskleuren. Ons station in York is de afgelopen vier jaar twee keer volledig herverfd en bewegwijzerd, telkens in andere huiskleuen. En daar betaal je als reiziger ook voor. En hoe sterk zijn de tarieven opgetrokken om toch maar een uitzicht te hebben op het terugverdienen van hun concessiesom? Ga dat maar eens na.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: York -> Brussel kan, en Brussel -> York niet?

Bericht door groentje »

Concessies van 5 tot 7 jaar zijn inderdaad te weinig om investeerders op langere termijn aan te trekken, daar zijn ook de voorstanders van liberalisering hier het over eens. En dat de hand-over ordentelijk gebeurt, het zou er maar aan mankeren, zeker?
Liberalisering is geen wondermiddel, daar is iedereen het over eens. En iets wat me tegenhoudt om in België voluit voor liberalisering te pleiten, is de overheid. Die moet bij een liberalisering niet minder, maar net meer optreden, en ik zie onze federale, maar ook onze Vlaamse, Brusselse of Waalse overheden daar niet toe in staat.
Anderzijds moge het duidelijk zijn dat overheidsbedrijven verre van noodzakelijk zijn om een goede dienst te verlenen. Ik heb echt geen nood aan een staatsbank, of aan een staatsziekenhuis, of staatshuisvesting. Waar ik wel nood aan heb zijn correcte regels, en doorgedreven controle daarop.
De Belgische spoorwegen kunnen zoveel efficiënter gerund worden, maar dat kan niet. Omdat er teveel overheidsbemoeienis is enerzijds (gratis vervoer! gratis Gopass! P-trein rechtstreeks naar het station van de bevoegde minister! die man moet promoveren!), en omdat anderzijds de overheid te weinig weet hoe OV werkt. De expertise zit bij de NMBS, op het ministerie is men vaak afhankelijk van wat de NMBS hen vertelt.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: York -> Brussel kan, en Brussel -> York niet?

Bericht door Portbou »

Hallo,
Vind je het normaal dat een reis van Cornwall naar Schotland aan £1000 wordt geprijsd, terwijl je voor £30 doorheen gans Europa vliegt? Waarom kan dat in de vliegtuigwereld wel, en met de trein niet? Is dat geen bewijs van het falen van privatisering en concurrentie?
Ehm... :?
Die vliegtickets van £30 worden verkocht door low-cost maatschappijen zoals Easy Jet en Ryanair...
Dat zijn toch niet bepaald staatsbedrijven, of wel ?

Groeten,
Bart W.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: York -> Brussel kan, en Brussel -> York niet?

Bericht door K V B »

eaw458 schreef: Wat heeft National Express East Coast betekend voor de reizigers de afgelopen twee jaar? Niks. Een paar treinen meer. Een paar HST stellen uit de jaren 70 gemoderniseerd, en het station in York is herschilderd in de huiskleuren. Ons station in York is de afgelopen vier jaar twee keer volledig herverfd en bewegwijzerd, telkens in andere huiskleuen. En daar betaal je als reiziger ook voor. En hoe sterk zijn de tarieven opgetrokken om toch maar een uitzicht te hebben op het terugverdienen van hun concessiesom? Ga dat maar eens na.
Als ik het goed begrepen heb maakte GNER wel winst op de East Coast Mainline, en leverden ze er een goede dienst. Ze verloren de concessie echter omdat de overheid meer geld wou zien. Wie is hier de uitperser...

De concessies zijn ook veel te kort. Men zou concessies van 30 jaar of meer moeten geven.
eaw458
Berichten: 64
Lid geworden op: 25 jul 2008, 08:17
Locatie: Hasselt

Re: York -> Brussel kan, en Brussel -> York niet?

Bericht door eaw458 »

K V B schreef:
eaw458 schreef: Wat heeft National Express East Coast betekend voor de reizigers de afgelopen twee jaar? Niks. Een paar treinen meer. Een paar HST stellen uit de jaren 70 gemoderniseerd, en het station in York is herschilderd in de huiskleuren. Ons station in York is de afgelopen vier jaar twee keer volledig herverfd en bewegwijzerd, telkens in andere huiskleuen. En daar betaal je als reiziger ook voor. En hoe sterk zijn de tarieven opgetrokken om toch maar een uitzicht te hebben op het terugverdienen van hun concessiesom? Ga dat maar eens na.
Als ik het goed begrepen heb maakte GNER wel winst op de East Coast Mainline, en leverden ze er een goede dienst. Ze verloren de concessie echter omdat de overheid meer geld wou zien. Wie is hier de uitperser...

De concessies zijn ook veel te kort. Men zou concessies van 30 jaar of meer moeten geven.
Niet correct - GNER gaf zijn franchise op nadat de holding Sea Containers in slechte papieren kwam te zitten. De overheid heeft geen contractbreuk gepleegd. GNER en National Express hebben allebei hun vingers verbrand aan de concessie.

Concessies zouden idd veel langer moeten zijn. De overheid zou moeten verwachten dat de prive een langetermijn engagement kan aangaan, en niet voor een jaar of vijf in de boot stapt om de citroen eens flink te komen uitknijpen.
Plaats reactie