York -> Brussel kan, en Brussel -> York niet?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
eaw458
Berichten: 64
Lid geworden op: 25 jul 2008, 08:17
Locatie: Hasselt

York -> Brussel kan, en Brussel -> York niet?

Bericht door eaw458 »

Hallo,

Ik woon in York, Groot Brittannie, en we boeken regelmatig een ticket naar Leuven voor familiebezoek en zo. Gewoon via Eurostar.com en je krijgt het ticket via e-mail.

Nu zou een familielid ons graag komen bezoeken en een ticket Brussel-York h/t willen kopen. Echter, voor deze route heeft eurostar.com blijkbaar geen oplossing! Je kan via de Belgische versie van de site alleen Brussel-Londen kopen. Is dit idd zo? Kan je zo'n ticket online vinden, of moet je naar het station?

Dank u,

Walter
Nils
Berichten: 296
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Locatie: FN

Re: York -> Brussel kan, en Brussel -> York niet?

Bericht door Nils »

eaw458 schreef:Hallo,

Ik woon in York, Groot Brittannie, en we boeken regelmatig een ticket naar Leuven voor familiebezoek en zo. Gewoon via Eurostar.com en je krijgt het ticket via e-mail.

Nu zou een familielid ons graag komen bezoeken en een ticket Brussel-York h/t willen kopen. Echter, voor deze route heeft eurostar.com blijkbaar geen oplossing! Je kan via de Belgische versie van de site alleen Brussel-Londen kopen. Is dit idd zo? Kan je zo'n ticket online vinden, of moet je naar het station?

Dank u,

Walter
Op de Belgische site kan ik het inderdaad niet zo direct vinden,
gewoon boeken via de Engelse site lijkt mij dan ook de optie te zijn...
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: York -> Brussel kan, en Brussel -> York niet?

Bericht door Adler »

Als je in de internationale reisplanner van de NMBS Brussel-York zoekt, krijg je wel de mogelijke tijden en ook een knop 'Online kopen'.
Druk je op die knop, dan krijg je een scherm voor de verkoop van een ticket van Brussel naar Zwolle !
Weer fantastisch goed bezig bij NMBS Europe!
eaw458
Berichten: 64
Lid geworden op: 25 jul 2008, 08:17
Locatie: Hasselt

Re: York -> Brussel kan, en Brussel -> York niet?

Bericht door eaw458 »

Nils schreef:
eaw458 schreef:Hallo,

Ik woon in York, Groot Brittannie, en we boeken regelmatig een ticket naar Leuven voor familiebezoek en zo. Gewoon via Eurostar.com en je krijgt het ticket via e-mail.

Nu zou een familielid ons graag komen bezoeken en een ticket Brussel-York h/t willen kopen. Echter, voor deze route heeft eurostar.com blijkbaar geen oplossing! Je kan via de Belgische versie van de site alleen Brussel-Londen kopen. Is dit idd zo? Kan je zo'n ticket online vinden, of moet je naar het station?

Dank u,

Walter
Op de Belgische site kan ik het inderdaad niet zo direct vinden,
gewoon boeken via de Engelse site lijkt mij dan ook de optie te zijn...
Dacht ik ook aan, maar daar verwachten ze wel dat je hier vertrekt, en niet in Brussel. Naar het loket in Belgie dan maar, zeker...
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: York -> Brussel kan, en Brussel -> York niet?

Bericht door rvdborgt »

eaw458 schreef:
Nils schreef:Op de Belgische site kan ik het inderdaad niet zo direct vinden,
gewoon boeken via de Engelse site lijkt mij dan ook de optie te zijn...
Dacht ik ook aan, maar daar verwachten ze wel dat je hier vertrekt, en niet in Brussel. Naar het loket in Belgie dan maar, zeker...
De NMBS biedt geen doorgaande aanbiedingen aan. Via eurostar.com zou het wel moeten kunnen. Je moet dan wel aangeven dat je uit Groot-Brittannië komt, want als je België zegt, dan kom je ook daar niet verder dan Londen. Het Eurostar-ticket kun je zelf afdrukken; het ticket van Londen naar York moet je in Londen even aan de automaat afhalen met de code die je bij de boeking krijgt.

De NMBS kan je ook tickets naar York verkopen, maar kan daarvoor alleen TCV-tickets afgeven. Londen - York is dan EUR 148,80 voor een retour (evt. 25% Railplus-korting). Met de doorgaande aanbiedingen via eurostar.com is het doorgaans goedkoper; ik kreeg daar net een aanbieding te zien waarbij het deel Londen - York maar GBP 13 was voor een enkele reis.

Groetjes,
Rian
eaw458
Berichten: 64
Lid geworden op: 25 jul 2008, 08:17
Locatie: Hasselt

Re: York -> Brussel kan, en Brussel -> York niet?

Bericht door eaw458 »

rvdborgt schreef:
eaw458 schreef:
Nils schreef:Op de Belgische site kan ik het inderdaad niet zo direct vinden,
gewoon boeken via de Engelse site lijkt mij dan ook de optie te zijn...
Dacht ik ook aan, maar daar verwachten ze wel dat je hier vertrekt, en niet in Brussel. Naar het loket in Belgie dan maar, zeker...
De NMBS biedt geen doorgaande aanbiedingen aan. Via eurostar.com zou het wel moeten kunnen. Je moet dan wel aangeven dat je uit Groot-Brittannië komt, want als je België zegt, dan kom je ook daar niet verder dan Londen. Het Eurostar-ticket kun je zelf afdrukken; het ticket van Londen naar York moet je in Londen even aan de automaat afhalen met de code die je bij de boeking krijgt.

De NMBS kan je ook tickets naar York verkopen, maar kan daarvoor alleen TCV-tickets afgeven. Londen - York is dan EUR 148,80 voor een retour (evt. 25% Railplus-korting). Met de doorgaande aanbiedingen via eurostar.com is het doorgaans goedkoper; ik kreeg daar net een aanbieding te zien waarbij het deel Londen - York maar GBP 13 was voor een enkele reis.

Groetjes,
Rian
Zo is dat, probleem is wel dat als je via een Britse treinoperator je ticket London-York koopt en een voordeeltarief boekt, je ook aan een bepaalde reservatie gebonden bent. Loopt je Eurostar vertraging op, dan betaal je de volle pot. En voor een "open return" London-York is dat al makkelijk 150 pond. Als je een internationaal ticket hebt, en je mist je aansluiting, kan je gewoon een reservatie krijgen voor de volgende trein.

Privatisering is een pest. De prijzen van de biljetten kunnen hier beschamend hoog zijn, en het verschil tussen piek- en daluren is schandalig groot. De goedkoopste tickets worden 12 weken op voorhand verkocht en zijn direct weg. De rest van de mensen wordt gewoon keer op keer in het zak gezet.

Enfin, bedankt voor de reacties iedereen.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: York -> Brussel kan, en Brussel -> York niet?

Bericht door rvdborgt »

eaw458 schreef:
rvdborgt schreef:De NMBS biedt geen doorgaande aanbiedingen aan. Via eurostar.com zou het wel moeten kunnen. Je moet dan wel aangeven dat je uit Groot-Brittannië komt, want als je België zegt, dan kom je ook daar niet verder dan Londen. Het Eurostar-ticket kun je zelf afdrukken; het ticket van Londen naar York moet je in Londen even aan de automaat afhalen met de code die je bij de boeking krijgt.

De NMBS kan je ook tickets naar York verkopen, maar kan daarvoor alleen TCV-tickets afgeven. Londen - York is dan EUR 148,80 voor een retour (evt. 25% Railplus-korting). Met de doorgaande aanbiedingen via eurostar.com is het doorgaans goedkoper; ik kreeg daar net een aanbieding te zien waarbij het deel Londen - York maar GBP 13 was voor een enkele reis.
Zo is dat, probleem is wel dat als je via een Britse treinoperator je ticket London-York koopt en een voordeeltarief boekt, je ook aan een bepaalde reservatie gebonden bent. Loopt je Eurostar vertraging op, dan betaal je de volle pot. En voor een "open return" London-York is dat al makkelijk 150 pond. Als je een internationaal ticket hebt, en je mist je aansluiting, kan je gewoon een reservatie krijgen voor de volgende trein.
Nee, zo werkt dat niet helemaal. Als je zo'n doorgaande Eurostar-aanbieding boekt, dan heb je 1 internationale vervoerovereenkomst. Dat het binnenlandse deel maar 13 pond kost en ook treinbinding heeft, dat doet niet ter zake. Als je daarmee je aansluiting mist, dan moet je ook worden toegelaten op de volgende trein.
eaw458 schreef:Privatisering is een pest. De prijzen van de biljetten kunnen hier beschamend hoog zijn, en het verschil tussen piek- en daluren is schandalig groot. De goedkoopste tickets worden 12 weken op voorhand verkocht en zijn direct weg. De rest van de mensen wordt gewoon keer op keer in het zak gezet.
De huidige tariefstructuur in Groot-Brittannië, met hoge prijzen voor het vol tarief, lagere prijzen voor buiten de spits en nog lagere prijzen voor Apex-achtige tickets met treinbinding, is van voor de privatisering.

Groetjes,
Rian
eaw458
Berichten: 64
Lid geworden op: 25 jul 2008, 08:17
Locatie: Hasselt

Re: York -> Brussel kan, en Brussel -> York niet?

Bericht door eaw458 »

rvdborgt schreef:
eaw458 schreef:Privatisering is een pest. De prijzen van de biljetten kunnen hier beschamend hoog zijn, en het verschil tussen piek- en daluren is schandalig groot. De goedkoopste tickets worden 12 weken op voorhand verkocht en zijn direct weg. De rest van de mensen wordt gewoon keer op keer in het zak gezet.
De huidige tariefstructuur in Groot-Brittannië, met hoge prijzen voor het vol tarief, lagere prijzen voor buiten de spits en nog lagere prijzen voor Apex-achtige tickets met treinbinding, is van voor de privatisering.

Groetjes,
Rian
Kan best zijn, maar het is wel zo dat de privemaatschappijen lekijk huis gehouden hebben met de niet-gereglementeerde tarieven. Zelfs na de hervorming van de verschillende types reservaties, zijn er nog nooit zoveel verschillende tarieven geweest voor dezelfde plaatsen. En die tarieven zijn steeds flink boven inflatie verhoogd, jaar op jaar. Dit land heeft de tweede hoogste tarieven van de EU en dat is wel de schuld van de privatisatie.
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: York -> Brussel kan, en Brussel -> York niet?

Bericht door groentje »

Omdat het privébedrijven zijn, heeft de Britse overheid inderdaad niet dezelfde hefbomen in handen om dergelijke stijgingen te blokkeren. Maar de stijgingen passen wel perfect in de politiek die de Britse overheid heeft gevoerd, waarbij het openbaar vervoer zichzelf moet kunnen bedruipen...
dentheo
Berichten: 8175
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: York -> Brussel kan, en Brussel -> York niet?

Bericht door dentheo »

groentje schreef:Omdat het privébedrijven zijn, heeft de Britse overheid inderdaad niet dezelfde hefbomen in handen om dergelijke stijgingen te blokkeren. Maar de stijgingen passen wel perfect in de politiek die de Britse overheid heeft gevoerd, waarbij het openbaar vervoer zichzelf moet kunnen bedruipen...
Wie bepaald eigenlijk de prijs van het "open" ticket ?
Theo
Groeten vanop de Heide
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: York -> Brussel kan, en Brussel -> York niet?

Bericht door rvdborgt »

groentje schreef:Omdat het privébedrijven zijn, heeft de Britse overheid inderdaad niet dezelfde hefbomen in handen om dergelijke stijgingen te blokkeren. Maar de stijgingen passen wel perfect in de politiek die de Britse overheid heeft gevoerd, waarbij het openbaar vervoer zichzelf moet kunnen bedruipen...
De Britse overheid heeft wel degelijk behoorlijke hefbomen. Verreweg de meeste treinen rijden onder een concessie en daarvoor kan de overheid maximumprijzen en maximumprijsstijgingen vastleggen (en nog veel meer andere dingen). Als ik me niet vergis, zijn bepaalde ticketsoorten wel beschermd, met maximumstijgingen e.d. Als de overheid van die mogelijkheid geen (of weinig) gebruik maakt, dan is dat bewust beleid. Dat heeft niet direct iets met privatisering te maken, want dezelfde prijsstijgingen zijn mogelijk met een staatsbedrijf, bv. door de subsidie voldoende te verlagen.

Groetjes,
Rian
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: York -> Brussel kan, en Brussel -> York niet?

Bericht door groentje »

Met andere woorden, dat het privébedrijven zijn, is gewoon een goed excuus voor de regering om er zijn handen vanaf te trekken. Handig. :mrgreen:
eaw458
Berichten: 64
Lid geworden op: 25 jul 2008, 08:17
Locatie: Hasselt

Re: York -> Brussel kan, en Brussel -> York niet?

Bericht door eaw458 »

rvdborgt schreef:
groentje schreef:Omdat het privébedrijven zijn, heeft de Britse overheid inderdaad niet dezelfde hefbomen in handen om dergelijke stijgingen te blokkeren. Maar de stijgingen passen wel perfect in de politiek die de Britse overheid heeft gevoerd, waarbij het openbaar vervoer zichzelf moet kunnen bedruipen...
De Britse overheid heeft wel degelijk behoorlijke hefbomen. Verreweg de meeste treinen rijden onder een concessie en daarvoor kan de overheid maximumprijzen en maximumprijsstijgingen vastleggen (en nog veel meer andere dingen). Als ik me niet vergis, zijn bepaalde ticketsoorten wel beschermd, met maximumstijgingen e.d. Als de overheid van die mogelijkheid geen (of weinig) gebruik maakt, dan is dat bewust beleid. Dat heeft niet direct iets met privatisering te maken, want dezelfde prijsstijgingen zijn mogelijk met een staatsbedrijf, bv. door de subsidie voldoende te verlagen.

Groetjes,
Rian
Het gaat als volgt:

Beschermde tarieven
week, maand en jaarabonnementen
tickets enkele reis en h/t zonder reservatie ('open tickets')
tickets korte afstand in grootsteden op de dag zelf gekocht
tickets lange afstand buiten de piekuren op de dag zelf gekocht

Niet beschermde tarieven
alle tickets op voorhand geboekt
tickets lange afstand binnen de piekuren


Het prijsverschil tussen tickets die op de dag zelf gekocht worden en tickets die je op voorhand boekt is dusdanig groot (Londen-York 150 pond vs ~10 a 40 pond), dat je steeds je ticket op voorhand boekt, tenzij je (a) voor het werk reist en het jouw niks kost (b) geld teveel hebt of (c) om dringende redenen toch moet reizen. Want zeg nu zelf, wie is er zot genoeg om 160 euro te betalen voor een retourtje over 300 Km??? Oostende-Arlon kost nog geen 40 euro!

En daar zit het hem nu.

In 2010 gaan de beschermde tarieven naar omlaag door de negatieve inflatie hier. Da's geen kwestie van overheidstussenkomst. Dat staat gewoon in de consessieovereenkomst en gebeurt automaties. Alle personenvervoer is hier trouwens met consessieovereenkomsten.

En dit terwijl de reizigers die tickets op voorhand kopen genaaid worden (20% stijging in sommige gevallen). En dat is wel te wijten aan privatisering - de treinoperatoren zeggen klaar en duidelijk dat de tickets zoveel duurder moeten worden om winstmarges te beschermen. Hallo - winstmarges beschermen? Ja, de treinoperator zelf doet duidelijk geen cent in het zakje en laat Jan Modaal voor zijn dividenden inspringen.

Ik zeur niet hoor - woon hier al 11 jaar en neem het er intussen maar bij. Maar denk toch maar eens na voor je hier de impliciete loftrompet over privatisering komt opsteken.
dentheo
Berichten: 8175
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: York -> Brussel kan, en Brussel -> York niet?

Bericht door dentheo »

groentje schreef:Met andere woorden, dat het privébedrijven zijn, is gewoon een goed excuus voor de regering om er zijn handen vanaf te trekken. Handig. :mrgreen:
Er zijn genoeg politici die zich realiseren dat zij hun bedrijven nooit efficient zullen kunnen krijgen.
Theo
Groeten vanop de Heide
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: York -> Brussel kan, en Brussel -> York niet?

Bericht door groentje »

Dat het verschil zo groot is, lijkt mij vooral te komen doordat de 'beschermde' tarieven zo hoog liggen. En daar is de Britse overheid volledig voor verantwoordelijk. En dan is dat de fout van het gevoerde beleid, niet van de privébedrijven. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat de Britse regering de prijzen beter in de hand zou houden bij een 'eigen', staatsbedrijf, integendeel. Ik ben nooit voor de privatisering in Engeland geweest, maar ik hoor toch vaak dat de prijzen én de kwaliteit van British Rail al bij de hoogste resp. lamentabelste van Europa hoorden...
Plaats reactie