nieuw rollend materiaal bij de RhB
nieuw rollend materiaal bij de RhB
Het laatste nieuw motorstel bij de RhB is officieel voorgesteld. Een golf van vernieuwing zal zich laten voelen.
De bestelling bestaat al zeker uit de eerste twee schijven die zullen geleverd worden.
Drieledige tweespanningsstellen
vierledige enkelspanningstellen.
http://www.haribu.ch/coppermine/thumbna ... stup&cat=0
De bestelling bestaat al zeker uit de eerste twee schijven die zullen geleverd worden.
Drieledige tweespanningsstellen
vierledige enkelspanningstellen.
http://www.haribu.ch/coppermine/thumbna ... stup&cat=0
Re: nieuw rollend materiaal bij de RhB
Hmm, daar gaat de charme van een gesleepte bergtrein..
Ik vind de gehelen stellen niet echt passen in de RhB, maar het kan er wel mee door.
Ik vind de gehelen stellen niet echt passen in de RhB, maar het kan er wel mee door.
Re: nieuw rollend materiaal bij de RhB
er zijn geen gesleepte treinen in gevaar op dit moment. Deze stellen vervangen de andere stellen die momenteel bestaan.
zijnde de oude Berninanstellen (reeksen 4x en 5x) waarvan de oudste 60 jaar oud zijn. Dit wat betreft de tweespanningsreeks (drieledig en als eerst geleverd). De tweede reeks gaan enkel op wisselspanning rijden en gaan vierledig zijn. Deze gaan de oude stellen vervangen die de S bahn van Chur bedienen. Wat betreft het nieuwe materieel betreft dat nadien nog volgt is het nog iets anders. Zover ik het van buiten weet zijn er ook nog nieuwe rijtuigen besteld (vooral voor de lijn Chur St. Moritz).
zijnde de oude Berninanstellen (reeksen 4x en 5x) waarvan de oudste 60 jaar oud zijn. Dit wat betreft de tweespanningsreeks (drieledig en als eerst geleverd). De tweede reeks gaan enkel op wisselspanning rijden en gaan vierledig zijn. Deze gaan de oude stellen vervangen die de S bahn van Chur bedienen. Wat betreft het nieuwe materieel betreft dat nadien nog volgt is het nog iets anders. Zover ik het van buiten weet zijn er ook nog nieuwe rijtuigen besteld (vooral voor de lijn Chur St. Moritz).
Re: nieuw rollend materiaal bij de RhB
De gesleepte treinen verdwijnen niet. De driedelige tweespanningstellen zijn eigenlijk gelede locomotieven met passagiersaccomodatie Het probleem dat de RhB (en andere smalspoorwegen) hebben is dat niemand eigenlijk nog electrische meterspoorlocomotieven bouwt. Treinstellen kopen is geen probleem, en de nieuwe RhB stellen zijn gewoon een zoveelste variant op het Stadler smalspoor treinstel concept dat ooit met de SPATZ voor de Zentralbahn begon.melle schreef:Hmm, daar gaat de charme van een gesleepte bergtrein..
Ik vind de gehelen stellen niet echt passen in de RhB, maar het kan er wel mee door.
De vierwagenstellen bestaan uit een moterwagen, twee tussenwagens en een stuurstandrijtuige. De driewagen, tweespanninsgstellen bestaan echter uit twee motorwagens en en tussen wagen. Deze stellen hebben een vermogen van 2600 KW! Dat is zelfs meer dan een Ge 4/4 III. De eerste dienst waar je deze nieuwe stellen gaat zien zal de Bernina Express zijn. Een enkele "Allegra" kan immers zonder problemen de standaard Bernina stam van 6 panoramarijtuigen trekken, en omdat het tweespanningsstellen zijn is geen locwissel nodig.
Deze treinstellen zijn verder op het hele net inzetbaar, wat erg handig is, want in de zomer is het op de Berninabahn drukker dan in de winter, maar opde Arosabahn is het net omgekeerd. Je moet maar eens op een zaterdag in de winter in Chur gaan spotten. Dubbeltractie Ge 4/4 met twaalf rijtuigen door de straten van Chur De RhB kan dus in de toekomst een aantal treinstellen van de Berninabahn 's winters op de Arosabahn laten dienst doen.
De traditionele getrokken treinen verdwijnen overgens niet. De RhB wil voor Chur - st. Moritz nieuwe rijtuigen kopen.
Overigens schijnt de RhB ook aan de fotografen gedacht te hebben. Ondanks dat de stellen airco hebben kunnen sommige ramen toch volledig open...
Re: nieuw rollend materiaal bij de RhB
Dat vind ik nu gewoon zo super aan die firma. De aard van het materieel, de locatie van de lijnen. Dat van die vensters kan je op de foto's ook zien. Dat van die extra rijtuigen is al zeker in de planning voorzien, ik weet echter (nog) niet of de bestelling effectief al geplaatst is. Ik weet wel dat er nog veel verandering op komst is bij de RhB, een verregaande modernisering van het rollend materieel. De grote start hierbij was in mijn ogen de vernieuwing en aanvullen van de Glacies Express (GEX) rijtuigen. De homogene stammen door het landschap zien rijden (zowel winter als zomer) geeft vrij imposante beelden voor elke spoorwegliefhebber. Ze hebben daar iets rijden waar ze met recht en rede fier op mogen zijn.
Die GEX rijtuigen worden als een soort ikea pakket bij de werkplaats van Landquart geleverd door Stadler. Ik heb afgelopen winter de kans gehad de werkplaats te bezoeken met een gids en aldaar de nodige uitleg gekregen.
Die GEX rijtuigen worden als een soort ikea pakket bij de werkplaats van Landquart geleverd door Stadler. Ik heb afgelopen winter de kans gehad de werkplaats te bezoeken met een gids en aldaar de nodige uitleg gekregen.
Re: nieuw rollend materiaal bij de RhB
De testritten zijn ondertussen al volop bezig.
http://www.schmalspurbahn.ch/filisur/we ... 0151718268
Tegen mei volgend jaar moeten er vijf geleverd zijn, en ga je ze dus volop kunnen zien op de Bernina.
http://www.schmalspurbahn.ch/filisur/we ... 0151718268
Tegen mei volgend jaar moeten er vijf geleverd zijn, en ga je ze dus volop kunnen zien op de Bernina.
Re: nieuw rollend materiaal bij de RhB
fijn fijn hopelijk brengen ze snel een hoop tevredenheid met zich mee.
Re: nieuw rollend materiaal bij de RhB
Bernina materieel op het stamnet ... da word wennenK V B schreef:De testritten zijn ondertussen al volop bezig.
http://www.schmalspurbahn.ch/filisur/we ... 0151718268
Tegen mei volgend jaar moeten er vijf geleverd zijn, en ga je ze dus volop kunnen zien op de Bernina.
Re: nieuw rollend materiaal bij de RhB
tja het zijn tweespanningstellen dus eigenlijk zijn ze niet meer specifiek aan het ene of andere deel van het net gebonden (tot nu toe enkel het domein van 801 en 802)
Re: nieuw rollend materiaal bij de RhB
Inderdaad. Je gaat ze in de eerste instantie zien op de Bernina. Maar omdat men er ook de Bernina Express mee wil trekken zal je ze van in het begin ook op het stamnet zien. Chur - Pontresina gaat dan zonder locwissel.Steven schreef:tja het zijn tweespanningstellen dus eigenlijk zijn ze niet meer specifiek aan het ene of andere deel van het net gebonden (tot nu toe enkel het domein van 801 en 802)
Volgende winter ga je ze dan volop op de Arosabahn kunnen bewonderen. Ik vraag me hier af of ze hier in dubbeltractie gaan rijden. Op zaterdagen in de Winter rijd de RhB tussen Chur en Arosa met stammen bestaande uit 2xGE 4/4 II + tot 12 rijtuigen. Mischien zien we daar dus volgende winter 2xABe + mischien wel 10 rijtuigen.
- sammarco1
- Berichten: 700
- Lid geworden op: 19 feb 2006, 10:58
- Locatie: Grobbendonk , Belgie
- Contacteer:
Re: nieuw rollend materiaal bij de RhB
Wie komt er mee rond de 28 januari naar Zwitserland, naar de RhB om de sneeuwruimer met stoomlokomotief te fotograferen ?
**********************************************************************************************************
Re: nieuw rollend materiaal bij de RhB
Het is dit jaar om 30 januari. En het gaat weliswaar om een stoomsneeuwruimer, maar die wel door een electroloc geduwd wordt. Ik denk niet dat de RhB over stoomlocs die op de Bernina mogen beschikt. Daar heeft immers nooit stoomtractie bestaan.sammarco1 schreef:Wie komt er mee rond de 28 januari naar Zwitserland, naar de RhB om de sneeuwruimer met stoomlokomotief te fotograferen ?